سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 9916

تغییر سبک زندگی را از خودمان شروع کنیم

قم نيوز : قم نیوز: سبک زندگی اسلامی رویای دست نیافتنی نیست که تلاش و اراده جمعی برای تحقق آن بی‌فایده باشد. تمدن مدرن اسلامی آرزویی است که به اعتقاد شهروندان، همه باید برای رسیدن به آن تلاش کنند.
تغییر سبک زندگی را از خودمان شروع کنیم
سرویس جامعه و سیاست قم نیوز، دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی و پرسش‌های مهمی که ایشان در سفر اخیرشان به خراسان شمالی مطرح کردند شهروندان، کارشناسان و مسئولان را به این فکر واداشت که چگونه می‌توان در پناه آموزه‌های اسلامی، یک زندگی سالم و سعادتمندی داشت.

شکاف عمیق طبقاتی

حجت‌الاسلام قاسمعلی گل‌محمدی یکی از طلاب حوزه گفت: رفاه طلبی زیاد و گرایش به کالاهای لوکس را از مصادیق رفتارهای غیراسلامی دانست و گفت: بودجه کلانی از مردم و دولت برای خرید کالاهای لوکس و غیرضروری به خارج از کشور می‌رود که باید بر روند واردات کالاها دقت بیشتری صورت گیرد.

به اعتقاد این کارشناس مذهبی در حال حاضر مهم‌ترین مسئله‌ای که خانواده‌ها را رنج می‌دهد شکاف عمیق طبقاتی است و در چنین شرایطی عده معدودی از افراد جامعه از گران‌ترین نوع کالاها با مارک‌های خارجی استفاده می‌کنند.

وی ترویج آموزه‌های اسلامی از قبیل قناعت و ساده زیستی را مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از گسترش تفکر غیراسلامی دانست و افزود: در متون اسلامی مولفه‌های زیادی از سبک زندگی اسلامی وجود دارد که باید با ترویج آنها، مردم را نجات داد.

از خودمان شروع کنیم

حسن نوربخش دانشجوی یکی از دانشگاه‌های قم است که اعتقاد دارد هر کسی باید اصلاح رفتاری را از خودش آغاز کند.

وی گفت: وقتی مقام معظم رهبری مسئله سبک زندگی بر اساس تمدن اسلامی را مطرح کردند موجی در جامعه ایجاد شد که می‌توان نارضایتی مردم را از سبک فعلی زندگی به وضوح دید.

نوربخش افزود: همه مردم می‌دانند که نوع روابط انسانی در محیط خانواده و جامعه، اقتصاد مردم و دولت، حجاب، ازدواج، رفتار اجتماعی و همه مسائلی که به صورت نرم افزازی و سخت افزاری با آنها مواجه هستند با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده و از فرهنگ اصیل اسلامی دور شده است، از این رو هر کسی باید رفتار خودش را تا جایی که می‌تواند اصلاح کند و نهادهای مسئول هم باید سازوکارهای تغییر سبک زندگی را مهیا کنند.

جرات تغییر داشته باشیم

زهرا سادات موسوی دیگر شهروند قمی که از وضعیت کنونی زندگی ناراضی است، و صداوسیما را مسئول بسیاری از نابسامانی‌های فرهنگی دانست و گفت: وقتی صدا وسیما فیلم‌هایی پخش می‌کند که اشیاء لوکس و غیرضروری نمود زیادی در آنها دارد چه توقعی می‌توان از دیگران داشت. گاهی وقت‌ها انسان با دیدن این فیلم‌ها‏، اصل موضوع فیلم را فراموش می‌کند و توجهش به این اشیاء جلب می‌شود.

وی همچنین رفتار و سبک زندگی مسئولان را مهم دانست و افزود: تنها نباید از شهروندان انتظار اصلاح سبک زندگی داشت ولی مسئولان با ماشین‌ها و خانه‌ها و امکانات لوکس در جامعه دیده شوند. همه باید برای اصلاح سبک زندگی تلاش کنیم.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که نباید در ازدواج‌ها و مهمانی‌ها ریخت و پاش کنیم، نباید چشم روی هم چشمی داشته باشیم و نبایدهای دیگر؛ اما جرات تغییر را به خود نمی‌دهیم. امیدوارم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمایشات زیبایی در مورد سبک زندگی اسلامی در خراسان رضوی داشتند اراده جدی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی پیدا کنیم.

آموزش و پژوهش نیاز تغییر سبک

عبدالعلی براتی شهروندی که در یکی از نهادهای فرهنگی کار می‌کند از تغییر سبک زندگی اسلامی و گرایش خانواده‌ها به زندگی غربی به عنوان یک چالش بزرگ اجتماعی یاد کرد و افزود: امروز جامعه ما در همه زمینه‌های مسکن، پوشاک، خوراک و... که بیشتر در مباحث اجتماعی و زیست خانوادگی مورد توجه است دچار نوآوری‌های کاذب و غیراصولی و غیردینی شده که خانواده‌ها را به سمت بحران اجتماعی می‌برد.

وی افزود: ممکن است پدیده‌های اجتماعی در هر عصری وارد جامعه‌ای شود ولی جامعه‌پذیری نداشته باشد اما متاسفانه در سال‌های اخیر پدیده‌های اجتماعی غربی در کشور ما جامعه‌پذیری داشته و حتی سبک زندگی افراد میانسال و بزرگسال را دستخوش تغییراتی کرده است. به عنوان مثال اگر روزی یک زوج جوان معتقد بودند که زندگی پرهزینه‌ای را آغاز کنند، متاسفانه اکنون والدین هم به این تفکر دامن می‌زنند که این مسئله خیلی برای جامعه ما خطرناک است.

براتی، اصلاح سبک زندگی را نیازمند آموزش و پژوهش دقیق دانست و اظهار کرد: باید الگوهایی برای جامعه مطرح شوند که خانواده‌ها رغبت بیشتری برای تاثیرپذیری از آنها داشته باشند و در این زمینه نهادهای حکومتی، نهادهای فرهنگی غیردولتی مسئولیت سنگینی برعهده دارند.

به گفته وی در طول تاریخ نمونه‌های زیادی از الگوهای دینی در زمینه‌های ازدواج، مسکن، تحصیل و... وجود دارد که برگرفته از آموزه‌های اسلامی است و اگر برای مردم درست تبیین شود ابراز علاقه می‌کنند.

افراط و تفریط نکنیم

وی با بیان اینکه سبک زندگی غربی نمی‌تواند آسایش و آرامش را برای خانواده‌ها فراهم کند اظهار کرد: در شرایط کنونی مردم متوجه شدند که باید به سنت‌های بومی و ملی و دینی رجوع کنند.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: وقتی صحبت از سبک زندگی اسلامی می‌شود ممکن است برخی‌ها تصور کنند منظور از طرح این موضوع بازگشت به شرایط زندگی گذشته است در صورتی که هدف این نیست که به عقب برگردیم. هدف اصلی این است که اگر قرار باشد از سبک‌های جدید استفاده کنیم باید ببینیم این سبک مشکل ما را حل می‌کند یا اینکه نیازهای کاذب ایجاد می‌کند.

براتی بر لزوم پرهیز از افراط و تفریط تاکید کرد و گفت: باید سبکی را برای زندگی در پیش بگیریم که نیاز انسانی و اجتماعی و فطری ما را برطرف کند و نیازهای کاذب ایجاد نکند و موجب خسارت‌های سنگین برای ما نشود.

وی با ذکر مثالی در این مورد گفت: اگر قرار است بیش از آنچه که در توان ما است برای ازدواج هزینه کنیم، این تفکر نیازهای جدیدی را ایجاد می‌کند که باید برای رفع آن اقدام به انباشت سرمایه کنیم.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdcg.q9yrak9y3pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما