پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين حوزه‌های علمیه :: نسخه کامل http://qomnews.ir/Relgious Tue, 10 Dec 2019 14:17:30 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است Tue, 10 Dec 2019 14:17:30 GMT حوزه‌های علمیه 60 آیت الله مکارم شیرازی: ریشه‌های مصرف و قاچاق مواد مخدر باید بررسی شود http://qomnews.ir/news/84203/آیت-الله-مکارم-شیرازی-ریشه-های-مصرف-قاچاق-مواد-مخدر-باید-بررسی-شود به گزارش قم نیوز آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز در دیدار با سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که در قم برگزار شد، گفت: مواد مخدر پدیده‌ای چند وجهی است و همه ابعاد اجتماعی، بهداشتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی را در بردارد. وی در ادامه سرچشمه بسیاری از جنایات و بزه‌های اجتماعی را مواد مخدر دانست و گفت: به لحاظ سیاسی، دشمن تلاش دارد بوسیله ترویج فرهنگ مواد مخدر، نیروی فعال جامعه را به نابودی بکشاند. این مرجع تقلید بیان کرد: ریشه‌های مصرف مواد مخدر و قاچاق آن باید بررسی شود؛ زیرا نتایج این بررسی‌ها، به برنامه‌ریزی بهتر و عملکرد موثرتر مسئولان کمک خواهد کرد. وی گفت: برخی افراد از روی ناآگاهی به سمت مصرف یا تجارت قاچاق مواد مخدر می‌روند، در اینجا رسانه‌ها نقش مهمی را در آگاهی‌رسانی و آگاهی‌دهی به مردم دارند و می‌بایست پیامدها و خطرات اعتیاد را به مردم بازگو کنند. همچنین صدا و سیما باید با تولید فیلم و اشاره غیرمستقیم به تبعات مخرب اعتیاد بپردازد. آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه به حمدالله مبارزه با مواد مخدر رو به پیشرفت است، گفت: امروز اگر یک ریال در حوزه پیشگیری از اعتیاد هزینه شود، جلوی ده‌ها هزار ریال هزینه در حوزه مبارزه با مواد مخدر را می‌گیرد. وی همچنین بر کارآموزی افراد در مراکز ترک اعتیاد تأکید کرد و گفت: این اقدام موجب می‌شود آنان بعد از دوره درمان، در سطح جامعه تولید کننده و کارآفرین شوند. این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه آمارهای گرایش به آسیب‌های اجتماعی در قم نسبت به سایر شهرها پایین‌تر است، گفت: اعتقادات دینی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارند و یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشگیری از گرایش به گناه و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مواد مخدر می‌باشد؛ چرا که جوان متدین کمتر به سمت مواد مخدر و اعتیاد می رود. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: افراد زیادی در مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند و شمار زیادی نیز مجروح شده‌اند، بهترین کار آن است که از دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه، بدون اشاره مستقیم، از پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر صحبت شود. ۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر اطلاعاتی است دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این دیدار ضمن بیان اهم اقدامات حوزه مبارزه با مواد مخدر طی یکسال گذشته، گفت: در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای اقدامات خوبی انجام و توافقات خوبی نیز در استان منعقد شد که براساس آن مقرر شد وعاظ و مبلغان در حوزه پیشگیری از اعتیاد سخنرانی کنند. سردار اسکندر مومنی تصریح کرد: مردم کشورمان متدین هستند و در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. وی گفت: بیش از ۷۴ درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به استان‌های شرق و حاشیه شرق است و مابقی مربوط به باقی شهرهاست. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش آمار شهدا و افزایش تلفات اشرار خبر داد و افزود: ۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر به صورت اطلاعاتی است و تمرکز ما نیز در مرزهای کشور است. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 10 Dec 2019 13:14:08 GMT http://qomnews.ir/news/84203/آیت-الله-مکارم-شیرازی-ریشه-های-مصرف-قاچاق-مواد-مخدر-باید-بررسی-شود آیت الله نوری همدانی: رونق اشتغال جوانان را از ابتلا به اعتیاد نجات می‌دهد http://qomnews.ir/news/84209/آیت-الله-نوری-همدانی-رونق-اشتغال-جوانان-ابتلا-اعتیاد-نجات-می-دهد به گزارش قم نیوز آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار سردار مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت‌های این ستاد را در کشور مهم و اثرگذار دانست و اظهار کرد: این ستاد در زمینه‌های گوناگون باید با جریان خانمان‌سوز مواد مخدر و اعتیاد مقابله کند. وی یکی از علت‌های کشیده شدن جوانان به سمت مواد مخدر را بیکاری دانست و افزود: اگر جوان مشغول کار باشد دنبال این مسائل  نمی‌روند اما وقتی جوان بیکار شد در دام اعتیاد و مواد مخدر می‌افتد، برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا پیشگیری کند یعنی قبل از اینکه جوان مبتلا شود باید نیازهای آن را برطرف کرد. این مرجع تقلید بیان اینکه با رونق اشتغال می‌توان جوانان را از ابتلا به اعتیاد نجات داد، اضافه کرد: امروز دشمنان از هر راهی برای آسیب زدن به کشور می‌شود و یکی از راه‌های برای ضربه زدن به کشور معتاد کردن جوانان است، آمریکایی‌ها به جای اصلاح روند افغانستان، آنجا را تبدیل به مرکز تولید مواد مخدر کردند. وی ادامه داد: دشمن همواره می‌خواهد در همه بخش‌ها ضعیف باشیم، دشمن با تلاش برای ضعیف کردن جوانان ضعف کشور را دنبال می‌کند اما ما باید در مقابل به دنبال تقویت قدرت خود باشیم و اجازه ندهیم جوانان از دست بروند. آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که علمای شیعه مرزداران عقاید انسان در برابر دشمن هستند، ابراز کرد: همه وظیفه داریم که در برابر تجاوز دشمن به مرزهای کشور و جامعه در همه زمینه‌ها ایستادگی کنیم. انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 10 Dec 2019 12:25:40 GMT http://qomnews.ir/news/84209/آیت-الله-نوری-همدانی-رونق-اشتغال-جوانان-ابتلا-اعتیاد-نجات-می-دهد هیچ عذری برای تغافل از مسائل سیاسی و اجتماعی نداریم http://qomnews.ir/news/84199/هیچ-عذری-تغافل-مسائل-سیاسی-اجتماعی-نداریم به گزارش قم نیوز آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار اعضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی با ابراز امیدواری از رشد حوزه‌های علمیه در زمینه عمل به وظایف انقلابی گفت: اینکه حوزه‌های علمیه امروز انگیزه دارند در زمینه انقلابی گری مسؤولیت پذیر باشد به برکت تلاش‌های خالصانه رهبر معظم انقلاب است. وی با اشاره به اینکه نهال انقلابی گری توسط امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه غرس شد، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) هنگامی که جامعه اسلامی را در مدینه تشکیل دادند در مسجد می‌نشستند و به امور سیاسی، قضایی، جنگی، اجتماعی و فرهنگی مردم می‌پرداختند این مسأله پس از گسترش اسلام در دوران امیرمؤمنان(ع) توسعه پیدا کرد و افرادی برای رسیدگی به هر کدام از مسؤولیت‌ها تعیین شدند. آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید توأم با رعایت ادب باشد، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد هر کسی در هر مکانی با هر لحنی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد نتیجه‌اش توهین و درگیری و کشمکش خواهد بود، اما اگر این مهم با دلایل منطقی و با رعایت آداب صورت بگیرد اثرگذارتر می‌شود. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: اگر کسانی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند که به آداب آن آشنا نباشند قطعاً کارشان اثرات معکوس خواهد داشت؛ این که امروز حوزه‌های علمیه در زمینه‌هایی همچون امر به معروف و نهی از منکر تشکیلاتی عمل می‌کنند بسیار ارزشمند است. وی آگاهی دینی و بصیرت اجتماعی و سیاسی را لازمه موفقیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان کرد: معرفت و آگاهی دینی باید توأم با بصیرت سیاسی و اجتماعی باشد، زیرا برای امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان نیازمند آگاهی کامل نسبت به مسائل روز اجتماعی و سیاسی است؛ البته در هر کاری باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و دانست که پرداختن بیش از حد به مسائل سیاسی مانع پرداختن به وظایف علمی و طلبگی می‌شود. آیت الله مصباح یزدی به ابعاد شخصیت شهید آیت الله بهشتی اشاره و عنوان کرد: شهید بهشتی همواره نسبت به افزایش سطح درک سیاسی تأکید می‌کرد و می‌گفت من وقت ناهار خود را به گونه ای تنظیم می‌کنم که اخبار رادیو را بتوانم گوش بدهم؛ امروز روزگاری است که نمی توان شانه از زیر بار مسؤولیت‌های اجتماعی خالی کرد. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام راحل در روزگاری که پرداختن به مسائل سیاسی برای علما و روحانیون قبیح دانسته می‌شد تحولی عظیم در ساحت سیاست دینی ایجاد کردند، اظهار داشت: رفتار امام خمینی(ره) به گونه ای بود که امروز ما هیچگونه عذری برای تغافل از مسائل سیاسی و اجتماعی نداریم. وی با اشاره به توکل خالصانه امام راحل به خداوند متعال تأکید کرد: تنها مسأله ای که امام خمینی(ره) را به این سطح از معنویت رساند و سبب شد تحولی عظیم در تاریخ ایجاد کنند «اخلاص» بود؛ بنده گمان می‌کنم ایشان صبح که از خواب بیدار می‌شدند با خود می‌گفتند «امروز خداوند از من چه می‌خواهد؟» و شب که می‌خواستند بخوابند از خود سؤال می‌کردند «آیا توانستم به وظایف خود عمل کنم یا نه»؛ ایشان در همه لحظه‌های زندگی خودشان در حال انجام به وظایف خودشان بودند. آیت الله مصباح یزدی در ادامه مرحوم آیت الله مصطفی خمینی را زمینه ساز به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: هنگامی که خبر فوت ایشان را به امام خمینی(ره) دادند، ایشان با صلابت و آرامش رفتار کردند و دست به شیون نزدند، زیرا ایشان به جز خداوند به هیچ چیزی نمی اندیشید. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید از افراط و تفریط پرهیز کنند، ابراز کرد: فعالان عرصه اجتماعی برای خود چارچوبی داشته باشند که از خطوط قرمز آن عبور نکنند؛ همچنین باید در این چارچوب نسبت به دیگران انعطاف وجود داشته باشد، زیرا نمی توان انتظار داشت چند نفر انسان به صورت یک شکل و واحد بیاندیشند و عمل کنند. وی با اشاره به اینکه با تفرقه و ولنگاری هیچ کار اجتماعی پیش نمی‌رود، بیان کرد: در عرصه فعالیت‌های اجتماعی نباید کسی خودرأی عمل کند، بلکه همه باید تلاش کنند از تفرقه پرهیز کرده و با یکدیگر اتحاد داشته باشند؛ در عرصه فعالیت‌های اجتماعی همواره باید به دنبال مسیر اصلح باشیم و ضمن پایبندی به اصول‌ها و آرمان‌ها در درون مجموعه خود انعطاف داشته باشیم. آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: امروز نباید به هیچ حدی از معلومات اکتفا کرده و بپنداریم در زمینه اطلاعات دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اطلاعاتمان کامل است، بلکه همواره در پی افزایش سطح آگاهی خود باشیم، زیرا از خود راضی بودن سبب ایجاد غرور شده و ما را به عقب می‌راند. انتهای پیام/ 110 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 10 Dec 2019 10:00:08 GMT http://qomnews.ir/news/84199/هیچ-عذری-تغافل-مسائل-سیاسی-اجتماعی-نداریم راهبرد آزادی برای گذر به گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تمدن اسلامی است http://qomnews.ir/news/84191/راهبرد-آزادی-گذر-گام-دوم-انقلاب-حرکت-سمت-تمدن-اسلامی به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی در هیجدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع "تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" در دانشگاه طلوع مهر قم برگزارشد، با بیان این‌که آزادی بدون عدالت، آزادی نیست و عدالت بدون آزادی هم عدالت نیست، گفت: اینها هر دو از شعارهای فطری انقلاب اسلامی هستند و در بیانیه گام دوم آزادی به مثابه شعار انقلاب اسلامی و در جایگاه یک راهبرد کلان برای گذربه گام دوم و حرکت به سمت تمدن اسلامی دیده شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا گفت: آزادی یکی از شعارهای فطری انقلاب اسلامی است که قرین با مفهوم انسانیت است. خداوند از همان روز اولی که انسان را خلق کرد آزادی را در سرشت او گذاشت و بعد هم در رسالت عامه انبیاء مقرر کرد که یکی از مأموریت های آنها این باشد که انسان ها را از غل و زنجیر جهل، خرافه، بت پرستی و هوی و هوس، استبداد و خفقان رهایی ببخشند. اولین کار انبیاء احیای امور فطری و ذاتی انسان هاست. احیای آزادی مقدم بر تشکیل حکومت است و اصولاً حکومت و سیاست در خدمت آزادی انسان ها است . وی در ادامه افزود : در بیانیه گام دوم از دو نوع آزادی  نام برده شده است یکی  آزادی ملت و حکومت از تحمیل زور­گویی قدرت های سلطه­‌گر جهان که نام این آزادی استقلال ملت است و دیگری آزادی اجتماعی است که به معنای حق تصمیم­‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه­ی افراد جامعه است و به همین دلیل در بیانیه استقلال و آزادی در کنار هم آورده شده اند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا گفت: مقام معظم رهبری در تفسیری از آیۀ 154 سوره­ اعراف یکی از رسالت های مهم انبیا را آزادی می داند. خداوند در وصف پیامبر اسلام(ص) فرمود: «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ» او با برداشتن غل و زنجیرهای سیاسی، اخلاقی، اقتصادی ، تربیتی و روانی از دست و پا و اندیشه و فکر انسان ها، ‌رهایی را به آنها یاد داد تا به سوی بیکرانه ها پرواز کنند. این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: آزادی، یعنی حق تصمیم­ گیری. آدم خودش باشد. انبیا آمدند انسان­ها را آزاد کنند. بگویند عاقل باشید. بر اساس عقل فکر کنید. خود شما تصمیم بگیرید. خود شما بیندیشید. آن ملتی که  اسیر احساسات پست کننده و ذلیل کننده­ی خودش نباشد، اسیر خصلت­های منفی خودش نباشد، اسیر هوی و هوس و شهوات خودش نباشد، اسیر ترس و طمع خودش نباشد، آن ملت اسیر قدرت­های بیرون از وجود خودش، قدرت­های جبّار، قدرت­های ظالم، قدرت ستمگر هم نخواهد شد. زیرا اسارت­های بیرونی محصول اسارت­های درونی هستند. انسان­ها از درون مشکل پیدا می­ کنند که در بیرون اسیر می‌شوند و الا اگر انسان از درون خود آزاده باشد، در بند هوی و هوس و شهوات و تمایلات نباشد، در بیرون هم آزاد می مانند. اسارت امر عارضی است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به تفاوت آزادی در اسلام و آزادی غربی گفت: در غرب آزادی، امری قرار دادی است که پذیرفته اند؛ آزادی یعنی رهایی انسان بدون این­که مقید به مبنایی، پیش فرضی، دستورالعملی، ضابطه ­ای، قاعده­ای، باشد. شهروندان هر طور دوست دارند زندگی کنند هم در عقل آزادند و هم در بی عقلی، هم در دین فردی آزادند و هم در بی دینی، هیچ قاعده و ضابطه فطری و دینی و اخلاقی از قبل برای انسان ها وجود ندارد. اما آزادی که دین می­گوید، اول می­خواهد از درون، انسان­ها را آزاده کند تا از بیرون آزاد باشند. انسانی که در جامعه می­آید، اگر از درون تهذیب شد، آزاده بود، تابع هوی و هوس نبود، در بیرون می­‌تواند آزادی خود را درست عمل کند. دین بر بن مایه های فطرت و ارزش های عقلی و اخلاقی بنا شده است. آزادی دینی صرفاً ‌امری حقوقی نیست بلکه بخشی از انسانیت انسان ها است. وی در ادامه با بیان این‌که آزادی در بیانیه یک راهبرد برای عبور از گام اول به گام دوم است،گفت: آزادی به انسان داده شده است به خاطر پیمودن راه کمال، و سعادت ورسیدن به حیات طیّبه. بنابراین آزادی نه صرفاً یک صفت است و نه یک حالت محض است آزادی در واقع موتور محرکه انسانیت به سمت کمال است. آزادی با این ارزش برای تکامل است؛ همانند حیات انسان، برای تکامل است. حق حیات جزو امور فطری طبیعی است که همراه همه­ی انسان­ها وجود دارد. واز هیچ کس نمی­توان آن را سلب کرد. آزادی هم همین طوری است وآزادی مقدمه­ای برای عبودیت و بندگی خدا است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا گفت: مقام معظم رهبری آزادی را یک عطیه­‌ی الهی می دانند که ویژه انسان­ است. هیچ موجودی دیگری این عطیه را نگرفته است. فقط انسان­ها از این آزادی برخوردار هستند. حرکات حیوان ها از روی غریزه است. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مهم­ترین رکن آزادی انسان رهایی درونی انسان از اسارت هوی و هوس، شهوات، تمنیّات، خواهش­های نفسانی، رذایل و اوصاف ضد اخلاقی است، افزود: یعنی اگر کسی و جامعه ای ­بخواهد آزاد بشود، باید اخلاق خود را درست کند. همان چیزی که امروز در جامعه ما شدیداً از فراق آن در رنج هستیم. میان این دو پیوند وثیقی وجود دارد. وقتی ضد اخلاق ها  یا موانع اخلاقی در جامعه زیاد می‌شود، یعنی درصد آزادی دارد پایین می‌­آید. به هر نسبتی اخلاق بالا بیاید، آزادی هم رشد می­‌کند. وی در پایان افزود: آزادی با این خصوصیت با همه امور انسانی و الهی و فطری سازگار است. هیچگاه آزادی در مقابل عدالت قرار نمی گیرد. اگر چه جناح های سیاسی گاهی این دو را مصادره و تقسیم ارث کردند و یکی شد آزادیخواه و دیگری عدالت طلب شد. مقام معظم رهبری معتقدند عدالت بدون آزادی عدالت نیست و آزادی بدون عدالت هم آزادی نیست و اینها هر دو از شعارهای فطری انقلاب اسلامی هستند.اما در بیانیه آزادی به مثابه شعار انقلاب اسلامی و در جایگاه یک راهبرد کلان برای گذربه گام دوم و حرکت به سمت تمدن اسلامی دیده شده است. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 10 Dec 2019 00:55:19 GMT http://qomnews.ir/news/84191/راهبرد-آزادی-گذر-گام-دوم-انقلاب-حرکت-سمت-تمدن-اسلامی روش شناسی اجتهادی مقام معظم رهبری در درسنامه غناء بررسی شد http://qomnews.ir/news/84190/روش-شناسی-اجتهادی-مقام-معظم-رهبری-درسنامه-غناء-بررسی به گزارش قم نیوز حجت الاسلام احمد مبلغی در دومین نشست علمی از سلسله نشست های پژوهشی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم که در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی و با حضور جمعی از طلاب سطوح عالی، با موضوع روش شناسی اجتهادی مقام معظم رهبری در درسنامه غناء برگزار گردید، ضمن تاکید بر اهمیت روش شناسی اجتهاد فقیهان بزرگ گفت: روش‌شناسی از ضرورت‌های مؤکد در حوزه‌های علمیه برای پیگیری است و فواید بی‌شماری از جنبه‌های مختلف دارد. وی با ارائه تعریفی از روش شناسی در اجتهاد به بیان چیستی این علم پرداخت و افزود: براساس این تعریف روش فقهی عبارت است از چارچوب دادن، فعال کردن و مؤثر قرار دادن عمل استنباط و ارکان آن از رهگذر ایجاد و اتخاذ نگاه‌ها و رویکردها و زاویه‌های دید ویژه از یک طرف تکیه کردن بر معلومات اقوال و قرائن خاص از طرف دیگر و بکارگیری تکنیک‌های مؤثر در استنطاق نصب و ایجاد هماهنگی بین مصادر از طرف سوم و چگونگی تنظیم و ترتیب حرکت در استنباط و چینش اجزای مختلف آن از طرف چهارم است. عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر فقیه دارای روش بود این روش او می آید که چارچوب بدهد، فعال کند و مؤثر قرار دهد عمل استنباط او را. به این منظور چهار جنس در روش استنباط به کار گرفته می شود: اول، نگاه‌ها و انگاره‌ها و رویکردها و زاویه‌های دید مختلف فقها؛ دوم، معلومات اقوال و قرائن ویژه؛ سوم، تکنیک هایی که کارویژه آن‌ها استنطاق نص است. یعنی نص را به سخن گفتن وامی‌دارد و همچنین ایجاد هماهنگی ویژه و تنسیق بین مصادر؛ چهارم، تنظیم و ترتیب حرکت استنباط این‌که چگونه در طول امل استنباط حرکت می‌کنید و از کجا به کجا در طول عمل استنباط می‌روید و درنهایت چگونه از عمل استنباط خارج می‌شوید. این چهار مورد را می‌توان مؤلفه‌های روش استنباط دانست. این استاد حوزه با بیان این که روش‌شناسی که در این جلسه بررسی می شود معطوف است به فقه یک فقیه قدرتمند، دارای نگاه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، گفت:‌ در پرداخت به روش‌شناسی اجتهاد مقام معظم رهبری که فقیه مغتنمی از حیث فقاهت برای حوزه‌های علمیه هستند می‌باید این تعریفی را که عرض کردم از این زاویه می‌خواهم وارد شوم و ارکان عملیات استنباط که بستر اون مؤلفه‌های روشی است یعنی این مؤلفه‌های روشی می آیند روی بستر قرار می‌گیرند، باید این تعریف را ذکر کرد و توضیحات و تبیینات تمهیدی را بهشان پرداخت تا بشود به یک نتیجه‌ای برسیم. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارکان عملیات استنباط عبارتند از یک فقه و نص شامل: رکن اول) فقه‌القرآن با فقه الحدیث خود فقه الحدیث. پس این یک رکن. رکن دوم) فقه الموضوع است. فقه الموضوع یعنی کوشش فقیهان در محیط استنباط برای شناخت موضوع به عنوان بخشی از عملیات استنباط. افرادی هستند که فقه الموضوع ندارند و این یک ضعف است و افرادی هم هستند که فقه الموضوعشان ضعیف است و این هم به نحوی ضعف حساب می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند فقیه را با موضوع چکار! آن مصداق است، نه موضوع! اگر موضوع را بلد نباشی چه جور و حکم چه چیزی را می‌خواهی استخراج کنی؟ رکن سوم) فقه الآراء و الاقوال است. اجتهاد در قول اصلاً بخشی از اجتهاد است. اجتهاد در اقوال علم یعنی این که فقط تو نیستی که اجتهاد میکنی بلکه شما در یک سلسله هستی در یک محیطی هستی که عالمانی آمده‌اند و زنجیره‌هایی از اقوال و آراء شکل گرفته است. علم نتیجه آن آراء و اقوال و آن نظریات و مبانی است که وجود دارند. انسان را گریزی نیست از این‌که آراء فقیهان را بداند. زیرا از آراء فقیهان می‌خواهیم استفاده ابزاری و آلی بکنیم یعنی در آینه آراء آن‌ها خیلی از حقایق شریعت منعکس شده. علم هم که تاریخی است و شما در قرن چهاردهم تاریخ شمسی ایستاده‌اید و از چه رهگذری می‌خواهید به علم برسید؟ باید آراء و اقوال را ببینید این می‌شود فقه و اقوال فقه‌اللغه یعنی باید لغت‌های وارد در حدیث را ما بدانیم. این رکن چهارم بود. رکن پنجم) فقه و سیر و المرتکزات و اعراف است. شما باید سیرها را و مرتکزات را و اعراف را بشناسید. رکن ششم) فقه التطبیق هست. منظور، تطبیق قواعد مختلف است که در قواعد استنباط وجود دارد. آن فقاهت فقیه، آن مهارت فقیه که چگونه و با چه میدانی و کجا تطبیق انجام می‌دهد. این خودش یک رکن است که برای فقهای مختلف، متفاوت است.رکن هفتم)فقه التاصیل است که در علم اصول و علم رجال استفاده می شود. رکن هشتم) و آخرین رکن هم می‌شود فقه الترتیب. ترتیب یعنی ترتیب دادن، به حرکت درآوردن و این‌ها را در ارتباط با هم به‌مثابه اجزای یک درخت، یک حرکت مستمر عمل استنباط قرار دادن است.  عضو خبرگان رهبری یادآور شد: اهمیت روش‌شناسی فقه مقام معظم رهبری این است که وقتی آدم این کتاب غنا را مطالعه می‌کند احساس می‌کند که در این ارکان هشت‌گانه نگاه‌ها دیدگاه‌ها و رویکردهای بدیع و دقیقی به چشم می‌خورد که برای حوزه‌های علمیه قابل استفاده است. هم بدیع است هم دقیق است و هم قابل آموزش دادن است و قابل پیگیری کردن. این چند خصلت را می‌شود  برای روش ایشان ذکر کرد. وی افزود: از فقه الحدیث شروع می‌کنیم به این دلیل که اهمیت دارد. قاعدتاً اگر فرصت می‌بود و فرصت داشتیم باید فقه‌القرآن ایشان را هم می‌گفتیم. فقه نصوص فقط فقه الحدیث نیست فقه القرآن هم هست. منتها به‌عنوان یک نموذج و یک نمونه مواردی را عرض می‌کنم. در این جلسه بر فقه الحدیث ایشان تمرکز می‌کنیم. ایشان وقتی به احادیث می‌رسند تأملات ویژه‌ای دارند و و ابتکارات قابل توجه. برخی به شکل سراسیمه وار یک حدیث را روایت می‌کنند و روشی برای برای شناخت آن ندارند. این‌چنین پرداختنی به حدیث اساساً فقه الحدیث نیست. اما کسانی دارای عناصری از روش هستند که آن‌ها به حدیث می‌توانند توجه عمیق فقیهان را معطوف بدارند. حالا چند مکانیزم و عنصر در روش فقه الحدیثی مقام معظم رهبری هست که قابل‌توجه است: اول) لحن القول شناسی حدیث. لحن القول، فهوایی است که برای قول وجود دارد و تنها از رهگذر تامل شناخته می شود. بلااستظهار است. همه مردم قول را می‌فهمند. اما لحن القول عبارتست از یک مضمونی که برای قول وجود دارد ولایمکن ان وصول جز با دقت و تامل بدست نمی آید، شناسایی نمی‌شود . استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: مقام معظم رهبری شیوه‌های گوناگونی را شناخت لحن روایی در پیش گرفته‌اند که من فقط به یک مورد اشاره می‌کنم و آن این‌که فقیه باید فضای عمومی احادیث را فراروی خود از رهگذر مراجعه به همه احادیث خلق کند. از نظر ایشان در زمینه فقه الحدیث می‌باید ما پیشاپیش و پیش‌تر احادیث باب را ببینیم. حتی آن احادیثی که ضعیف هستند. آن‌ها را هم ببینیم. مجموعه این‌ها روایت فراروی خودمان قرار بدهیم تا به فضای عمومی حاکم بر این احادیث دست پیدا کنیم به بیان دیگر از جمله عناصر فعال روشی در نگاه معظم‌له در حوزه فقه الحدیث عنصر قرائت همه روایات وارده در مسئله با هدف تکوین فهم و تلقی از رهگذر دستیابی به فضای عمومی حاکم بر احادیث میسر است. پس چند تا کار باید انجام دهیم. همه احادیث را در مقابل خود قرار دهیم این احادیث را قرائت کنیم، مرور کنیم تا از رهگذر این‌ها فضای کلی حاکم بر این‌ها به دست بیاید و این فضای کلی به ما فهم و تلقی بدهد. چون ما به‌هرحال می‌خواهیم از روایت فهم و تلقی پیدا کنیم. این فهم و تلقی کلان را باید بالاخره بگیریم احادیث را در مقابل خود قرار دهیم آن‌ها را قرائت کنیم. قرائت با تأمل مقصود است، تا به فضای حاکم بر این احادیث دست پیدا کنیم و درون این فضای حاکم و در مواجهه با این احادیث باید فهم و تلقی را تکوین کنیم. پس یک اصل مطرح در روش ایشان لحن القول شناسی بود. وی اضافه کرد: قاعده دوم بهره‌گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سؤال و جواب در روایات. یکی از راه‌های فهم محتوا توجه به سوالاتی است که در ابتدای احادیث از سوی اصحاب یا هر سائلی دیگر ارائه شده است و امام با توجه به این سوال پاسخ ارائه کرده است. بی‌توجهی به سوال یا بی‌توجهی بر مناسبات حاکم بر سؤال و جواب باعث می‌شود که ما به مضمون حدیث دست پیدا نکنیم و یا از ظرائف و دقائق نهفته در حدیث بازبمانیم. ایجاد این مناسبات براساس دو قاعده می‌تواند استوار گردد. پس تا اینجای بحث این شد که ما همین‌طور که مناسبات حکم و موضوع داریم، یعنی با برقراری توازن و تناسب بین موضوع و حکم به تنقیح موضوع و به دایره واقعی موضوع دست پیدا می‌کنیم، می‌باید یک یک قاعده دیگری را هم اضافه کرد و این قاعده در فقه مقام معظم رهبری در غنا تبلور پیدا کرده است و آن قاعده ایجاد مناسبات بین سوال و جواب است اکثر روایات آن‌ها دارای سوال هستند خب این سوالات را ما محل اجتهاد چندان قرار نمی‌دهیم. حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: اگر به این سوالات توجه کنیم و از سوال به جواب بیاییم و از جواب به سمت سؤال برویم و یک مناسباتی را بین این‌ها براساس یک قواعدی برقرار کنیم مضمون حدیث برای ما به‌صورت دقیق منکشف خواهد شد. دو تا قاعده کلان در اینجا وجود دارد یکی قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل چون سائل وقتی می آید سوال می‌کند، یک انگیزه شناختی دارد. یعنی به دنبال شناخت یک چیزی است. اگر فقیه به آن انگیزه معرفتی موجود در سائل دست پیدا کند و بعد به سمت جواب امام بیاید و با ایجاد مناسبات بین این و آن در این صورت می تواند آن مقصود اصلی روایت را کشف کند. پس شما باید انگیزه شناسی کنید. وی افزود: انگیزه شناسی سائل. البته انگیزه مختلف است و من بر انگیزه معرفتی تمرکز کردم ولی ممکن است انگیزه‌های دیگری هم دخالت کنند. این یک قاعده. قاعده دوم، قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل است. آن اندیشه‌هایی که سائلان داشته‌اند که اگر شما این اندیشه ها را بشناسید بسیار کمک می‌کند به شما تا از حدیث و ظرفیت‌های حدیث استفاده کنید. البته این در ذیل روش برخی از فقیهان مثل امام یا شهید صدر فعال شده است. استاد حوزه علمیه قم گفت: اولی در فقه مقام معظم رهبری دیده می‌شه و من درمورد اون صحبت می‌کنم. این قاعده در فقه مقام معظم رهبری در مبحث غناء مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا می‌خواهیم قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل را توضیح بدهیم بعد ببینیم مقام معظم رهبری در فقه چگونه استفاده کرده اند. توضیحش این است که سائل وقتی سؤال از امام می کند در ورای سوال او یک انگیزه معرفتی نهفته است. خب این انگیزه همیشه هست. سائل وقتی که سوال می کند خب قطعاً می‌خواهد یه چیزی را بشناسد. عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اما گاهی این انگیزه از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر کشف شود جواب امام بهتر، دقیق‌تر ناظر و تعیین‌کننده‌تر شناخته می شود. این‌قدر اهمیت دارد. و اما استفاده از این قاعده در کتاب غنا همان‌طورکه اشاره شد تکنیک انگیزش شناسی سائل و راهیابی به مضمون حدیث براساس مناسبت سنجی بین جواب و انگیزه در کتاب غنای مقام معظم رهبری به‌صورت بارز و تاثیرگذار مورد استفاده قرار گرفته است وی براساس این تکنیک به نقد این دیدگاه می‌پردازد. ایشان در جایی از کتاب دیدگاهی را ذکر می‌کنند. دیدگاه شیخ انصاری که می‌گوید از تفسیر شدن قول زور که در قرآن هست به غنا در روایات یعنی برخی از روایات آمده اند قول زور را تفسیر کرده اند به غنا. از این تفسیر شدن به غنا استفاده می‌شود که غنا صوت متضمن کلام باطل است. آن صوتش را از کجا گرفته اند؟ از غنا. کلام باطلش را از کجا گرفته اند؟ زور یعنی قول باطل. آمده اند این‌ها را به هم‌دیگر تلفیق کرده اند، گفته اند پس معلوم می‌شود که خداوند وقتی که امر به اجتناب از قول زور کرده است صوت متضمن کلام باطل مقصود او بوده است. این یک نظر است، یک رای است که ایشان براساس همین قاعده این رای را نقد کرده اند. حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: جوهر نقد این است که انگیزه نهفته در ورای سوال سائلان که از تفسیر به قول زور پرسیده بودند انگیزه‌ای که در ورای سوال وجود دارد شناخت به عمق فراتر از یک مصداق واضح برای قول زور است. ببینید صوت متضمن یک کلام باطل این مصداق روشن نیست؟ نیازی به توضیح ندارد. به هرحال کلام باطل است چه در قالب صوت باشد چه در قالب صوت نباشد. کلمه زور شامل می‌شود و آن را خارج می‌کند و آن را محرّم می‌کند و این یک مصداق واضح است. انگیزه سائلان که آمدند از امام سوال کردند قطعا این نبوده که این مصداقی که خودشان بلدند را بیایند بپرسند. این‌که روشن بود. پس انگیزه چه بوده؟ پس این‌ها به دنبال یک امر فراتر، یک امر مخفی و نامرئی، یک امری که برای آن‌ها سوال بوده است آمدند و سوال پرسیدند و چون انگیزه آن‌ها این بود امام هم بر این مصداق تمرکز می‌کرد. حالا کلام خود آقا را ببینید. ایشان می‌فرماید: چطور این‌ها از قول زور از امام سؤال می کنند، لغت که نمی‌خواهند بپرسند، این‌ها پیداست که می‌خواهند یک مصداق و یک معنای غیر واضحی از این کلام را بفهمند. وی افزود: حالا یا این‌ها شنیده‌اند یا احتمال می دهند و حرف می‌زنند، حدس می‌زنند که این‌طور معنایی داشته باشد. بنابراین شما با اقامه مناسبات بین سوال و جواب می‌بینید تفسیر و رأی شیخ انصاری و بعضی از فقهای دیگر را کنار می‌گذارید این ثمره فقهی دارد. در فقه ایشان آن رای را نقل می کنند. بر اساس لزوم تطابق سؤال و جواب از امام سؤال می‌کنند و امام هم جواب می دهند چنانچه غنا را معنای قول باطل گرفتید دیگر این معنای ناآشنایی نیست. سوم) لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث جهت شکل دادن به عمل استظهار به‌صورت درست است. این نکته مهمی است روشی است فقه الحدیثی. از جمله مؤلفه‌های روشی معظم‌له این است که باید در اخذ روایات به آنچه در کتب فقهی آمده است بسنده نکنیم بلکه به آنچه در منبع اصلی روایات آمده‌است مراجعه کنیم. و اما فقه الموضوع. هنگامی که از فقه الموضوع سخن به میان می‌آید می‌توان آن را به دو دسته تقسیم ‌کرد: یکی فقه الموضوع وارد در نص و یکی فقه الموضوع جدید. من به نظرم می‌رسد که در کتاب ایشان و در بحث غنای ایشان چند سازوکار آلیه و ابزاری برای تبیین، تعیین و تحدید موضوع حکم به چشم می‌خورد که ما باید این‌ها را سازمان‌دهی کنیم و در قالب‌های روشی بیاوریم و عرضه بکنیم. اما در فقه ایشان فعال است و کارساز هم بوده است. حالا من ذکر می کنم. ببینید با بررسی روش معظم‌له در کتاب غنا می شود به ساز و کارهایی دست پیدا کنیم که در جهت تعیین موضوع حکم بکار گرفته شده‌اند. مانند استفاده از جامعه زمان صدور احادیث مربوط به غنا و تحلیل واقعیت‌های مربوط به غنا و مغنی‌های آن زمان و بهره‌گیری از نگاه تخصصی. در درواقع تحلیل واقعیت های موسیقی به‌صورت تخصصی و تحلیل موضوع غنا براساس این تحلیل‌ها خیلی مهم است. که یک فقیهی واقعیت بیرونی موسیقی را به دقت بشناسد و موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک را. این‌ها مربوط به موسیقی و تخصص مربوط به موسیقی است یا سخنی که بعضی از فقیهان گفته‌اند که موسیقی یا غنا آنی است که مستی می‌آورد؟ ایشان خوب این را بحث کرده‌اند که مستی به چه معناست؟ چه معنایی می‌دهد؟ به‌ هرحال ایشان با یک نگاه بیرونی و تخصصی و واقعی این را بررسی کرده‌اند. استاد حوزه علمیه اظهارداشت: پس ما الان تا به اینجا یکی استفاده از جامعه زمان صدور احادیث، یکی بهره‌گیری از نگاه تخصصی را ذکر کردیم. یک مورد مهم تری را در نظر دارم که می‌خواهم آن را مطرح کنم. سوم، بحث مناط شناسی است. این بحث مناط شناسی بحثی شیرین، مهم و پرظرفیت در فقه است که در فقه ایشان منعکس شده است من توضیحاتی را مقدمتاً داده‌ام. ببینید هنگامی که بحث از موضوعات وارده در لسان شارع به میان می‌آید، بحث از مناطات شرعی نیز به میان می‌آید. سه نوع تنقیح مناط می‌توانیم داشته باشیم. تنقیح مناط یکی از این سه به‌صورت رایج در فقه در استنباط فقهی مشاهده می شوند. ولی دو مورد از آن مشاهده نمی‌شود اما در کتاب غنا فعال شده است که قابل استفاده است. وی ادامه داد: آن سه مورد، یکی تنقیح مناط با استفاده با بهره‌گیری از مکانیزم القاء یا الغاء خصوصیت داخلی است. تنقیح مناط رایج و معروف و موجود همین است و ملاک دوم مناطی در یک موضوع نهفته است و پیرامون آن لایه‌هایی از خصوصیت‌ها به چشم می‌خورد این لایه‌ها را ما با عمل الغاء که یعنی پرت کردن به بیرون، از گردونه موضوع خارجش کنیم. ما با عمل الغا این لایه ها را کنار می‌زنیم و به یک مناط دست پیدا می‌کنیم و این نوع در فقه مقام معظم رهبری فعال است. عمدتاً این صنف مناط شناسی را همه ما تجربه و فعال کرده‌ایم. در تنقیح از نوع دوم، آنی که در فقه ایشان مشاهده می شود اینست: تنقیح مناط با بهره‌گیری از مکانیسم الغاء خصوصیت های خارجی. مقصود من از خصوصیت های داخلی این است که موضوعی که در لسان شرع آمده عناصری در آن به چشم می‌خورد که شما این عناصر را با عمل تنقیح مناط می‌فهمید که هیچ نقشی و دخالتی ندارند. آنچه می‌ماند یک منات است که در واقع آن برای این خصوصیات است. و یا یکی از آن خصوصیت هاست و شما آن خصوصیت را می‌گیرید و آن می‌شود مناط. آن خصوصیت داخلی در موضوع است. اما گاهی موضوع وارده در لسان شرع خصوصیت هایی را که ما می‌خواهیم القاء کنیم ندارد. ادبیات فقهی ما، بحث‌های فقهی ما تراکم اقوال فقهی، کش و قوس‌های بحث ما در طول آن در مقاطع مختلف زمانی، یک سری عناصر و خصوصیت‌هایی را تحمیل کرده به موضوع که وقتی به خود موضوع مراجعه می‌کنیم در لسان شرع می‌بینیم فاقد این خصوصیت هااست. عضو خبرگان رهبری بیان کرد: به ادبیات که نگاه می‌کنیم و به خودمان که نگاه می‌کنیم و می‌خواهیم یک بحث فقهی را انجام بدهیم می‌بینیم چندین خصوصیت را راجع به غنا سراغ داریم درحال حاضر مثلا در مورد طرب‌انگیز بودن گفته اند یعنی آواز ویژه داشتن و غیره. این‌ها را که شما وقتی می‌خواهید مطالعه کنید، استنباط کنید، این عناصر در ذهنتان فعال می شوند. این‌ها از کجا آمده‌اند؟ چه کسی می‌گوید این‌ها عناصر دارای دخالت در موضوع هستند؟ چه کسی این‌ها را ساخت؟ تراکم اقوال و ادبیات و ما هم بر سر سفره این اقوال نشسته‌ایم و اولین چیزی که می‌فهمیم همین خصوصیات است. این هم یک تنقیح موضوع است. یعنی شما اگر قدرت و مهارت داشته باشید و اگر فقاهت داشته باشید این خصوصیات ریخته‌شده روی موضوعی که زیاد هم هست در جاهای مختلف را کنار می‌زنید و منات را تنقیح می‌کنید. این هم تنقیح مناط است. الغاء خصوصیت های چسبیده به موضوع مهم است که این‌ها کشف شوند و این‌ها کنار گذاشته شوند. واقعیت این خصوصیات چیزی جز پیرایه‌های بسته شده بر مناط واقعی حکم نیست و به گونه‌ای شکل گرفته است که مناط واقعی را گرفته است که مناط واقعی را از دسترس خارج کرده است شما غنا آرا در نظر بگیرید همین‌طور است وقتی آن را می‌بینید شما وقتی نگاه می‌کنیم  وقتی غنا را نگاه می کنی چندین عنصر آن‌جا می‌بینید و آن مناط واقعی از دسترس خارج شده است در واقع هنر یه ناحیه مقام معظم رهبری آنست که آن خصوصیت‌های پیرایه ای را کشف کرده‌اند و سپس به آن مناط واقعی دست پیدا کرده‌اند. حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: سومین تنقیح مناط که این هم بی‌سابقه است. تنقیح مناط از رهگذر تثبیت خصوصیت می باشد. دو تنقیح مناط قبلی از نوع الغاء خصوصیت بود، ولی این تنقیح مناط از نوع تثبیت خصوصیت است. یعنی یک خصوصیتی است که به حال خودش رها شده. یعنی مهمل گذاشته شده، نادیده انگاشته شده است. گویی جریان فقه بر ریل بی‌توجهی به این خصوصیت چرخیده و حرکت کرده است. ما اگر خصوصیت را کشف کنیم و بفهمیم آن خصوصیت اتفاقاً همان خصوصیت ذی‌دخل در موضوع است، این هم تنقیح موضوع است. یعنی شما دارید منات را تنقیه می کنید ولی نه با القاء که با تثبیت. که با تمرکز بر یک خصوصیت مثال فقها عنصر لهو را به‌عنوان مقوم غنای محرم می گرفته اند. مقام معظم رهبری هم این را می‌پذیرند ولی خصوصیتی در لهو وجود دارد یعنی در قرآن که آن خصوصیت مهمل قرار گرفته است. به همین خاطر حکم به حرمت هر لهوی داده‌اند. ولی ایشان درواقع حکم به حرمت هر لهوی نمی‌کنند. آن خصوصیت اضلال به راه خداست. ایشان می‌فرمایند لهوی که در عنوان و غنای محرم مأخوذ است مطلق ما الها عن ذکرالله نیست. هر چیزی که الها از ذکرالله بکند حرام نیست. در زندگی متعارف ما مردم کارهایی هست که ملهم از ذکرالله است، اما آن لهوی که اگر غنا به آن متصف شد به آن می شود حرام لهو مضلُِ عن سبیل‌الله است. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 09 Dec 2019 22:53:56 GMT http://qomnews.ir/news/84190/روش-شناسی-اجتهادی-مقام-معظم-رهبری-درسنامه-غناء-بررسی آیت الله مصباح یزدی: هیچ عذری برای تغافل از مسائل سیاسی و اجتماعی نداریم http://qomnews.ir/news/84184/آیت-الله-مصباح-یزدی-هیچ-عذری-تغافل-مسائل-سیاسی-اجتماعی-نداریم به گزارش قم نیوز آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دوشنبه شب در دیدار اعضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی با ابراز امیدواری از رشد حوزه‌های علمیه در زمینه عمل به وظایف انقلابی گفت: اینکه حوزه‌های علمیه امروز انگیزه دارند در زمینه انقلابی گری مسؤولیت پذیر باشد به برکت تلاش‌های خالصانه رهبر معظم انقلاب است. وی با اشاره به اینکه نهال انقلابی گری توسط امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه غرس شد، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) هنگامی که جامعه اسلامی را در مدینه تشکیل دادند در مسجد می‌نشستند و به امور سیاسی، قضایی، جنگی، اجتماعی و فرهنگی مردم می‌پرداختند این مسأله پس از گسترش اسلام در دوران امیرمؤمنان(ع) توسعه پیدا کرد و افرادی برای رسیدگی به هر کدام از مسؤولیت‌ها تعیین شدند. آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید توأم با رعایت ادب باشد، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد هر کسی در هر مکانی با هر لحنی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد نتیجه‌اش توهین و درگیری و کشمکش خواهد بود، اما اگر این مهم با دلایل منطقی و با رعایت آداب صورت بگیرد اثرگذارتر می‌شود. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: اگر کسانی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند که به آداب آن آشنا نباشند قطعاً کارشان اثرات معکوس خواهد داشت؛ این که امروز حوزه‌های علمیه در زمینه‌هایی همچون امر به معروف و نهی از منکر تشکیلاتی عمل می‌کنند بسیار ارزشمند است. وی آگاهی دینی و بصیرت اجتماعی و سیاسی را لازمه موفقیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان کرد: معرفت و آگاهی دینی باید توأم با بصیرت سیاسی و اجتماعی باشد، زیرا برای امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان نیازمند آگاهی کامل نسبت به مسائل روز اجتماعی و سیاسی است؛ البته در هر کاری باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و دانست که پرداختن بیش از حد به مسائل سیاسی مانع پرداختن به وظایف علمی و طلبگی می‌شود. آیت الله مصباح یزدی به ابعاد شخصیت شهید آیت الله بهشتی اشاره و عنوان کرد: شهید بهشتی همواره نسبت به افزایش سطح درک سیاسی تأکید می‌کرد و می‌گفت من وقت ناهار خود را به گونه ای تنظیم می‌کنم که اخبار رادیو را بتوانم گوش بدهم؛ امروز روزگاری است که نمی توان شانه از زیر بار مسؤولیت‌های اجتماعی خالی کرد. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام راحل در روزگاری که پرداختن به مسائل سیاسی برای علما و روحانیون قبیح دانسته می‌شد تحولی عظیم در ساحت سیاست دینی ایجاد کردند، اظهار داشت: رفتار امام خمینی(ره) به گونه ای بود که امروز ما هیچگونه عذری برای تغافل از مسائل سیاسی و اجتماعی نداریم. وی با اشاره به توکل خالصانه امام راحل به خداوند متعال تأکید کرد: تنها مسأله ای که امام خمینی(ره) را به این سطح از معنویت رساند و سبب شد تحولی عظیم در تاریخ ایجاد کنند «اخلاص» بود؛ بنده گمان می‌کنم ایشان صبح که از خواب بیدار می‌شدند با خود می‌گفتند «امروز خداوند از من چه می‌خواهد؟» و شب که می‌خواستند بخوابند از خود سؤال می‌کردند «آیا توانستم به وظایف خود عمل کنم یا نه»؛ ایشان در همه لحظه‌های زندگی خودشان در حال انجام به وظایف خودشان بودند. آیت الله مصباح یزدی در ادامه مرحوم آیت الله مصطفی خمینی را زمینه ساز به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: هنگامی که خبر فوت ایشان را به امام خمینی(ره) دادند، ایشان با صلابت و آرامش رفتار کردند و دست به شیون نزدند، زیرا ایشان به جز خداوند به هیچ چیزی نمی اندیشید. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید از افراط و تفریط پرهیز کنند، ابراز کرد: فعالان عرصه اجتماعی برای خود چارچوبی داشته باشند که از خطوط قرمز آن عبور نکنند؛ همچنین باید در این چارچوب نسبت به دیگران انعطاف وجود داشته باشد، زیرا نمی توان انتظار داشت چند نفر انسان به صورت یک شکل و واحد بیاندیشند و عمل کنند. وی با اشاره به اینکه با تفرقه و ولنگاری هیچ کار اجتماعی پیش نمی‌رود، بیان کرد: در عرصه فعالیت‌های اجتماعی نباید کسی خودرأی عمل کند، بلکه همه باید تلاش کنند از تفرقه پرهیز کرده و با یکدیگر اتحاد داشته باشند؛ در عرصه فعالیت‌های اجتماعی همواره باید به دنبال مسیر اصلح باشیم و ضمن پایبندی به اصول‌ها و آرمان‌ها در درون مجموعه خود انعطاف داشته باشیم. آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: امروز نباید به هیچ حدی از معلومات اکتفا کرده و بپنداریم در زمینه اطلاعات دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اطلاعاتمان کامل است، بلکه همواره در پی افزایش سطح آگاهی خود باشیم، زیرا از خود راضی بودن سبب ایجاد غرور شده و ما را به عقب می‌راند. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Mon, 09 Dec 2019 21:41:34 GMT http://qomnews.ir/news/84184/آیت-الله-مصباح-یزدی-هیچ-عذری-تغافل-مسائل-سیاسی-اجتماعی-نداریم نشست «وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام» برگزار می‌شود http://qomnews.ir/news/84193/نشست-وضعیت-کتاب-جهان-امروز-اسلام-برگزار-می-شود به گزارش قم نیوز هشتمین نشست «وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام» از سلسله نشست‌های راهبردی  تمدنی با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان ارائه‌دهنده برگزار خواهد شد. دبیری علمی این نشست نیز بر عهده محمدباقر انصاری، رئیس مؤسسه بوستان کتاب، است. یادآور می‌شود، این نشست علمی روز یکشنبه، ۲۴ آذرماه، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ در قم، خیابان معلم، مرکز همایش‌های غدیر برگزار می‌شود. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 09 Dec 2019 18:59:48 GMT http://qomnews.ir/news/84193/نشست-وضعیت-کتاب-جهان-امروز-اسلام-برگزار-می-شود شکل گیری دولت اسلامی نیاز به تحول معنوی دارد http://qomnews.ir/news/84189/شکل-گیری-دولت-اسلامی-نیاز-تحول-معنوی به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد علی سالک در نشستی که با موضوع مکتب انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه معصومیه در قم برگزار شد، با بیان این که فهم از انقلاب در دفاع از انقلاب است، گفت: برای دفاع از انقلاب ابتدا باید آن را درک کرد و فهمید و سپس به تبیین آن پرداخت. مسئول دفتر بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با بیان این که پیامبر(ص)با انقلاب خود به دنبال تحقق حق و اسلام بود، افزود: منظور از حق، توحید و کلمةالله است چرا که پیامبر(ص) انقلاب کرد تا همه به توحید برسند. وی با این که رسیدن به حق موانعی دارد و انبیاء آمده اند تا موانع را بردارند و مردم را به رشد برسانند و در این مسیر همه تلاش خود را بکار گرفته اند، اظهار داشت: حق موضوعی است که انسانهای آزای خواه دنبال آن می باشند. حجت الاسلام سالک با بیان این که انقلاب امام راحل در ادامه همان مسیر انقلاب انبیاء الهی است و ایشان مسیر حق طلبگی را به معنای واقعی اجرا کردند، افزود: انقلاب امام راحل نیز همانند انقلاب انبیاء با موانعی مواجه است و برای تداوم نیازمند به رفع آن موانع دارد، گفت: انقلاب انبیاء الهی هم دارای موانع بودند و انبیاء الهی و بع خصوص پیامبر خاتم(ص) همه تلاش خود را برای رفع موانع بکار بستند. مسئول دفتر بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با بیان این که انبیاء قبل از انقلاب مشغول تربیت فردی، در مراحل بعد تربیت اجتماعی، کادر سازی، امت سازی و سپس تحول معنوی بودند اظهارداشت: معتقدیم شکل گیری دولت اسلامی نیازمند به ابزاری دارد که از جمله آن کادر سازی، تربیت فردی و اجتماعی افراد است و قطعا در این چنین جامعه و دولت اسلامی است که مردم به سمت بهشت رهنمود می شوند. حجت الاسلام سالک افزود: تحول معنوی می تواند قبل از انقلاب و همراه با تربیت فردی شروع شود. پیامبر(ص) با تربیت افرادی مانند مقداد و اباذر و... مقدمه دولت اسلامی خود را فراهم کرد. مسئول دفتر بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی بیان داشت: پیامبر(ص) قبل از شکل دادن امت مدینه، افرادی را تربیت کردند که جزء خواص از حق بودند. حجت الاسلام سالک گفت: اما نباید فکر کرد که بعد از انقلاب پیامبر(ص) در این چنین جامعه ای اختلاف نباشد، چرا که هر کسی به اندازه فهم خود انقلاب پیامبر(ص) را درک می کند. مسئول دفتر بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی افزود: همین اختلاف فهم یکی از موانع است، اما برای رفع آن تلاش شده است. وی بیان داشت: امروز اگر فهم مردم به تراز ولی فقیه نرسد، باعث می شود که خیلی از اتفاقات در انقلاب بیافتد. اگر فهم شان مقداری به فهم ولی فقیه برسد، انقلاب شکل می گیرد ولی نباید انتظار کار بزرگ در چنین جامعه ای داشت. حجت الاسلام سالک گفت: به همین دلیل در زمان انقلاب به اندازه فهم مردم، کلام ولی فقیه محقق می شود. مسئول دفتر بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی افزود: هر چه قدرفهم ما از روایات و کلام ولی بیشتر باشد، می توان انتظار کارهای بزرگ از چنین جامعه ای داشت. وی بیان داشت: برای همین برای تداوم انقلاب و جامعه اثر گذار باید موانع را رفع کرد و این مسئله زمانی محقق می شود که شاهد تحول معنوی باشیم. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 09 Dec 2019 18:50:37 GMT http://qomnews.ir/news/84189/شکل-گیری-دولت-اسلامی-نیاز-تحول-معنوی آیت الله علوی گرگانی: نباید اجازه دهیم صدمه‌ای به انقلاب وارد شود http://qomnews.ir/news/84180/آیت-الله-علوی-گرگانی-نباید-اجازه-دهیم-صدمه-ای-انقلاب-وارد-شود به گزارش قم نیوز آیت‌الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی شامگاه یکشنبه در دیدار با جمعی از مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس استان گیلان با تأکید بر تلاش انسان در دنیا برای آبادانی آخرت، افزود: توجه و تدبر به آیات الهی امری ضروری است. وی با بیان اینکه اگر قرآن کریم را محور امور خود قرار نداده و بدان عمل نکنیم، از اهل جهنم خواهیم بود، افزود: باید باور کنیم که رفتنی هستیم و در این دنیا ماندگار نخواهیم بود. استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه تقوا در دین اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم تقواپیشگی و احسان کردن را به‌عنوان دو پیش‌شرط برای یاری و همراهی خود برای انسان‌ها معرفی کرده است. وی با اشاره وظیفه ما برای گام برداشتن در عرصه‌های فردی و اجتماعی زندگی در راستای تقواپیشگی، افزود: عالمی که خشیت ندارد از دایره علم بیرون است و عالمی که به علم خود عمل نکند هیچ ثمره‌ای ندارد. آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه امام رضا(ع) تقوا را عمل به واجبات و ترک محرمات دانسته‌اند، تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) تقوا را دارای چهار اصل اساسی معرفی کردند که این اصول شامل ترس از خداوند، عمل به قرآن کریم، قناعت کردن و آمادگی برای روز قیامت می‌شود. وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم انقلاب اسلامی که مرهون خون شهدا است صدمه نخورد، افزود: باید سعی داشته باشیم با توجه به رسالت‌های انقلابی  که داریم انقلاب اسلامی را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 09 Dec 2019 17:12:54 GMT http://qomnews.ir/news/84180/آیت-الله-علوی-گرگانی-نباید-اجازه-دهیم-صدمه-ای-انقلاب-وارد-شود فعالیت رسانه‌ای و توجه به شبکه‌های اجتماعی برای حوزه ضروری است http://qomnews.ir/news/84183/فعالیت-رسانه-ای-توجه-شبکه-های-اجتماعی-حوزه-ضروری به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه به همراه مدیران این مرکز از آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه عیادت کردند. آیت الله حسینی بوشهری، در این دیدار ضمن تقدیر و تجلیل از فعالیت‌های خبرگزاری حوزه و هفته نامه حوزه و با اشاره به نوآوری های خبرگزاری حوزه و فعالیت آن در شبکه های اجتماعی گفت: در شرایط فعلی که عصر ارتباطات و رسانه است، نوآوری و فعالیت در شبکه های اجتماعی امری لازم و ضروری برای حوزه است. نائب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به برگزاری نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد، افزود: حضور و اظهار همدلی علما نسبت به یکدیگر مسئله مهمی است، لازم است این مسائل اتفاق بیفتد. حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت خبرگزاری حوزه، گفت: امروز یکی از فعالیت های خبرگزاری حوزه در مورد نشر خدمات اجتماعی طلاب و روحانیون است. این حضور توانسته پاسخ بسیار خوبی به بعضی سخنان در مورد حوزه و روحانیت باشد. مدیر عامل خبرگزاری حوزه افزود: نشر خدمات حوزویان می تواند شبهاتی که در مورد حوزه و  روحانیت است را خنثی کند. حجت الاسلام محمد رضا برته، نیز گفت: برای اولین بار هفته نامه افق حوزه وارد مباحث و فضاهای تخصصی امور مالی و بانکی شده و ویژه نامه بازار سرمایه اسلامی را منتشر کرده است. مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه ادامه داد: این ویژه نامه متشکل از نظر و آراء صاحب نظران بورس و اقتصادانان حوزه همراه با طیف مختلفی از آراء و شخصیت ها است. وی گفت: در حالی این ویژه نامه منتشر  شده که با تیراژ و باز خورد خوبی در بین علما مواجه بوده و هم اکنون کلاس درس خارج فقه با موضوع«بازار بورس» با حضور آیت الله علیدوست نیز دایر می باشد.  حجت الاسلام برته با بیان این که در طی دو سال اخیر اخبار در خبرگزاری حوزه 29 درصد رشد داشته، گفت: این رشد در شبکه های اجتماعی به لحاظ گسترش و مخاطب 7 برابر بوده است. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 09 Dec 2019 16:19:01 GMT http://qomnews.ir/news/84183/فعالیت-رسانه-ای-توجه-شبکه-های-اجتماعی-حوزه-ضروری