پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين حوزه‌های علمیه :: نسخه کامل http://qomnews.ir/Relgious Thu, 21 Sep 2017 06:52:32 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است Thu, 21 Sep 2017 06:52:32 GMT حوزه‌های علمیه 60 باید تولیدات علمی حوزه‌های علمیه به جهان معرفی شود/برگزاری دروس خارج در دیگر استان‌ها رسمیت یافت http://qomnews.ir/news/53897/باید-تولیدات-علمی-حوزه-های-علمیه-جهان-معرفی-شود-برگزاری-دروس-خارج-دیگر-استان-ها-رسمیت-یافت به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در قم با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی در خصوص تولیدات علمی حوزه اظهار کرد: جامعه از انبوه آثار علمی تدوین‌ شده در حوزه‌های علمیه خبر ندارد و اطلاع رسانی مناسب در خصوص تدوین علم حوزه‌ها صورت نمی‌گیرد و ضروری است تولیدات علمی حوزه‌های علمیه به جهان معرفی شود. وی ادامه داد: متون درسی در حوزه علمیه یک شبه قابل تغییر نیست، دروس سطوح در حوزه براساس متن است و تدوین کتب درسی در این زمینه چندین سال طول می‌کشد و مرکز تدوین متون درسی در حوزه‌های علمیه از چند سال پیش فعالیت خودش را آغاز کرده است. سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: به دنبال خروج از تک متنی در دروس سطوح در حوزه هستیم تا طلبه قدرت اختیار بین چند متن درسی را داشته باشد، همچنین به دنبال توسعه مسائل دروس خارج به خصوص در زمینه مسائل مستحدثه هستیم تا در این دروس به مسائل مورد نیاز مردم و نظام اسلامی پرداخته شود. رفعتی در پایان با اشاره به برگزاری دروس خارج در استان‌های مختلف کشور خاطرنشان کرد: برگزاری این دروس در دوران مدیریت جدید حوزه‌های علمیه در استان‌های مختلف کشور رسمیت پیدا کرده است و طلاب می‌توانند از این دروس استفاده کنند تا نیاز نباشد تمام طلاب برای شرکت در دروس خارج به شهر قم بیایند. انتهای پیام / 136   ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 21 Sep 2017 06:00:09 GMT http://qomnews.ir/news/53897/باید-تولیدات-علمی-حوزه-های-علمیه-جهان-معرفی-شود-برگزاری-دروس-خارج-دیگر-استان-ها-رسمیت-یافت ارسال ۲۰۶ هزار اثر به جشنواره علامه حلی http://qomnews.ir/news/53896/ارسال-۲۰۶-هزار-اثر-جشنواره-علامه-حلی به گزارش قم نیوز حجت الاسلام حجامی با اشاره به اینکه امسال نهمین دوره جشنواره علامه حلی در کشور برگزار می‌شود، گفت: تعداد آثاری که به بخش کشوری جشنواره رسیده است در مجموع حدود ۲۰۶ هزار اثر است. وی در ارتباط با امتیاز بندی‌های جشنواره افزود: مقالاتی که در داوری‌ها بین 80 تا 85 امتیاز اخذ کنند برگزیده رتبه سوم، مقالات با امتیاز بین 85 تا 90 برگزیده رتبه دوم و چنانچه امتیاز مقالات از 90 به بالا باشد حائز رتبه اول خواهند بود. همچنین دو بخش ویژه شامل مهدویت و حوزه انقلابی نیز در نظر گرفته شده است که به ترتیب از 75 تا 80 رتبه سه، از 80 تا 85 رتبه دو و از 85 به بالا به عنوان رتبه یک محسوب می‌شوند. دبیر جشنواره علامه حلی با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین دوره استانی این جشنواره گفت: امروز جلسه سنجش علمی آثار در استان کرمانشاه برگزار شد و برگزیدگان نهایی استان انتخاب شدند و برای شرکت در سطح کشوری جشنواره به حوزه علمیه قم ارسال خواهند شد. حجت الاسلام حجامی در پایان از برگزاری کشوری جشنواره علامه حلی در ۲۳ آذر در قم خبر داد. انتهای پیام/136   ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 21 Sep 2017 05:45:06 GMT http://qomnews.ir/news/53896/ارسال-۲۰۶-هزار-اثر-جشنواره-علامه-حلی بانوان طلبه باید به صورت تخصصی پاسخگوی نیازهای جامعه باشند http://qomnews.ir/news/53891/بانوان-طلبه-باید-صورت-تخصصی-پاسخگوی-نیازهای-جامعه-باشند به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری در اختتامیه دوره تربیت مبلغ و مربی بسیج حوزه‌های علمیه خواهران که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، اظهار داشت: ما با برگزاری این دوره‌ها به دنبال افزایش متخصصان عرصه‌های سیاسی در حوزه‌های علمیه خواهران هستیم. وی افزود: بانوان طلبه باید بتوانند علاوه بر آموزش‌هایی که در این دوره‌ها می‌بینند خود نیز باید تلاش و مطالعه داشته باشند تا بتوانند به صورت تخصصی پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. اسکندری خطاب به طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه خواهران گفت: تلاش کنید تا معلومات خود را در زمینه‌های مختلف سیاسی از جمله جایگاه و نقش ولایت فقیه و نقش استکبار و استعمار در تحولات منطقه را بالا ببرید؛ کسب این اطلاعات تنها بوسیله تلاش زیاد و سیر مطالعاتی صحیح امکان پذیر است. معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، ادامه داد: رویکرد ما این است که شما تبدیل به هادیان سیاسی شهر و مناطق محل زندگی خود شوید و بتوانید نقش خود را به خوبی در هدایت سیاسی جامعه ایفا کنید. وی افزود: اصرار ما بر این است که طلاب را در گروه‌های مختلف، آموزش دهیم تا در زمینه واحد متخصص شوند. بنا بر این دوره‌های آموزشی سیاسی، آسیب‌های اجتماعی و عفاف و حجاب برنامه ریزی برگزار کردیم تا در این دوره‌ها، بانوان طلبه به یک متخصص در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شوند. اسکندری با بیان این‌که این دوره‌ها به صورت آنلاین و آفلاین ادامه خواهد داشت اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در پایان این دوره، کتاب‌هایی در اختیار طلاب قرار می گیرد که باید در آزمون آن که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، شرکت کنند. دبیر شورای عالی هماهنگی بسیج طلاب حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: شما خواهران باید در یک زمینه واحد متخصص شوید تا بتوانید در آن عرصه اثربخش باشید و در آینده نیز تبدیل به استادان دوره‌های تخصصی حوزه‌های علمیه خواهران شوید؛ این مسیری است که حوزه‌های علمیه خواهران در گذشته نیز طی کرده است چرا که در گذشته 95درصد استادان مدارس علمیه خواهران کشور را آقایان تشکیل می‌دادند اما امروزه بیش از 95 درصد از استادان مدارس علمیه خواهران، از بانوان می‌باشند. وی افزود: مسئله دیگری که مهم است، اخلاق سیاسی است که موجب موفقیت ما در فعالیت‌های سیاسی می‌شود. ما حتی اگر یک جریان سیاسی را قبول نداریم، باید اخلاق سیاسی را در تعامل با آن‌ها رعایت نموده و از حدود تقوا خارج نشویم. محور ما در تصمیم گیری‌های سیاسی باید رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد. انتهای پیام/136   ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 21 Sep 2017 04:30:12 GMT http://qomnews.ir/news/53891/بانوان-طلبه-باید-صورت-تخصصی-پاسخگوی-نیازهای-جامعه-باشند پارک‌موزه حوزه راه‌اندازی شود/ضرورت همکاری مردم و نهادها با شهرداری http://qomnews.ir/news/53888/پارک-موزه-حوزه-راه-اندازی-شود-ضرورت-همکاری-مردم-نهادها-شهرداری به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار سقائیان‌نژاد شهردار و مدیران شهر قم، ضمن تقدیر از شورای شهر قم برای انتخاب مجدد ایشان به عنوان شهردار قم اظهار کرد: امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری بتواند قدم‌های موثرتری در شهر قم بردارد. وی با بیان اینکه در دوره فعلی مردم قم احساس تحول و عزم و همت جدید در مدیریت شهری داشتند تصریح کرد: این نشان‌دهنده حرکت درست و برنامه‌ریزی صحیح شهرداری دارد که باید از آن تقدیر کرد. مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه خدمت به قم خدمت به همه امت اسلام است تصریح کرد: خدمت در شهر قم شعاع گسترده‌ای دارد؛ خدمت در این شهر خدمت به تمام ایران است چرا که بسیاری از طلاب علم از شهرهای مختلف در قم مشغول تحصیل هستند، در معنای دیگر شعاع کار شما بین‌المللی است. وی با تاکید بر اینکه بیش از 100 هزار نفر در قم مشغول تحصیل علوم دینی هستند گفت: این افراد تقریبا از تمام روستاها و شهرهای ایران به شهر قم آمده‌اند در عین اینکه از 130 کشور طلاب علوم دینی در قم حضور دارند و این امر منحصر به شهر قم است. اعرافی تصریح کرد: این افراد به قم آمده و فرهنگ دینی را آموخته و با توشه‌ای از علوم دینی به کشور و شهر خود برمی‌گردند. وی با تاکید بر اینکه ارزش‌ کارها به عواملی وابسته است که دو مورد آن شامل عمق انگیزشی و اخلاص و شعاع عمل و دامنه اثر کار است، افزود: هرچقدر شعاع عمل و دامنه اثر آن بیشتر باشد ارزش کار بالاتر می‌رود؛ عاشورا که اینقدر مهم است بخاطر این است که هم عمق اخلاص آن بی نظیر بوده و هم شعاع اثرگذاری آن در طول تاریخ عمق پیدا کرده است. مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: عامل اول در اختیار خود انسان است که خلوص نیت داشته باشد و عامل دوم نیز بخشی به اختیار خداوند است که شامل توفیقات الهی می‌شود. وی گفت: خدمت در قم در جایی است که در تمام دنیا می‌تواند پرتو افکند و جلب رضایت مناسب از تمام کسانی که خدمت می‌گیرند اثرگذار است. اعرافی با بیان اینکه شعاع تاثیر قم از لحاظ علمی، فرهنگی و معنوی در کمتر جایی وجود دارد افزود: خدمت به مردم قم و این جامعه موثر اگر با نیت اخلاص و برای خدا باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه خدمت به مردم و تسهیل زندگی آنها در نگاه اسلام عبادت است بیان کرد: عبادت در اسلام معنای خاص دارد که شامل مناسک است اما اسلام عبادت را منحصر به مناسک نمی‌داند و معنای عام هم دارد که خدمت به مردم هم شامل آن می‌شود. مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: در روایت داریم که اگر در کوچه حتی یک سنگ از جلوی پای مردم بردارید تا ثواب یک حج عمره برای شما توشه خواهد داشت. وی نگاه عادلانه و متوازن به تمام مناطق شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ اگرچه این نگاه وجود دارد که باید از آن تقدیر کرد اما ما مسوولیم که عدالت اجتماعی با تاکید بر مناطق محروم و نقاط حاشیه‌ای را در دستور کار داشته باشیم. اعرافی سلامت اداری را یکی از ضروریات دانست و اذعان کرد: همه باید مراقب باشیم خصوصا در مجموعه شهرداری با گستردگی که دارد دارای سلامت اداری باشیم. مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر تعامل میان‌بخشی و ارگانی در شهر قم تصریح کرد: با کمی اخلاق تعاملی و برنامه ریزی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و کارها را سرعت بخشید. وی بیان کرد: دکتر سقائیان‌نژاد مورد اعتماد بخش‌های مختلف استان از جمله حوزه، مراجع و علما هستند و این اعتماد سرمایه بزرگی است که با آن می‌توان بسیاری از تعامل‌ها را افزایش داد؛ نمونه این تعامل رفع دیون بود که با نگاه تعاملی حل شد. اعرافی تقویت مبلمان شهری با تاکید بر رویکرد اسلامی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: قم باید از شهرهای الگو از لحاظ مبلمان شهری براساس معماری اسلامی و فرهنگ دینی و اخلاقی باشد که در برنامه قم 1400 نیز دیده شده و مردم نیز باید در این راستا همکاری داشته باشند. وی بر ضرورت همکاری مردم و نهادها با شهرداری تاکید کرد و افزود: ما در مساله دیون نیز این احساس را داشتیم که وظیفه داریم مشکل شهر را حل کنیم و روح همکاری با شهرداری در تمام ارگان‌ها و نهادهای استان باید اصل باشد و همه طبقات حس کنند که با شهرداری به عنوان نهاد مهم خدمت‌رسان باید نهایت همکاری را داشته باشند. مدیر حوزه‌های علمیه توجه به شهرداری به ارتقاء زیرساخت‌های فرهنگی و حوزه‌ای را ضروری خواند و گفت: شهر قم به تمام جهان و ایران خدمت می‌رساند و پایگاه حوزه علمیه و دینی است که در کنار آن وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران افتخاری است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: حوزه از جهات مختلف مشکل دارد و اکثر طلاب در فضاهای غیرمناسب برای تحصیل زندگی می‌کنند و امکانات خوبی نیز از نظر معیشتی و مالی در اختیار آنها نیست. اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه مدرس عمومی مناسب ندارد تصریح کرد: در اصفهان مدارس بسیار خوب و مجهزی وجود دارد اما در قم مشکلاتی در این زمینه داریم که باید نگاه حمایتی از حوزه وجود داشته باشیم تا بتوانیم زیرساخت‌های فرهنگی و حوزوی را ارتقاء بخشیم. وی با اشاره به آثار تاریخی و میراث فرهنگی قم بیان کرد: در 40 سال گذشته بسیاری از میراث تاریخی قم از دست رفت و باقی نماند و باید در این راستا تعامل قوی‌تری پیشه شده و با همکاری میراث فرهنگی خصوص مدارس تاریخی شهر بماند، احیا شده و ارتقاء پیدا کند. مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه اصل کار فرهنگی و دینی باید با محوریت رونق مساجد باشد اذعان کرد: مساجد باید به استاندارد هر هزار نفر یک مسجد برسد، مسجدی که نماز در سه وعده داشته و امکانات مناسبی در اختیار داشته باشد. وی با اشاره به شاخص‌های مسجد گفت: مسجد باید در سه وعده نماز داشته، از سرویس بهداشتی مناسب برخوردار باشد و در بخش‌های دیگر نیز مناسب باشد؛ نگاه شهرداری به اینکه مسجد تراز درست شود اهمیت دارد. اعرافی با تاکید بر اینکه در قم تعداد مساجد کم است افزود: همین تعداد مساجد کمی هم که وجود دارد نماز صبح در بسیاری از آنها اقامه نمی‌شود و باید به جایی برسیم که قم بیش از هزار مسجد با شاخص‌های مطلوب داشته باشد. وی گفت: انتظار داریم که الگوی مسجد تراز با شاخص‌های مناسب آماده شده و قم الگویی از مساجد پررونق اثرگذار و فرهنگ ساز باشد. مدیر حوزه‌های علمیه به ضرورت مناسب‌سازی فضاها و معابر عمومی اشاره کرد و افزود: در حوزه درآمدزایی نیز اقدامات خوبی شده و باید پیگیری بیشتر شود. وی با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی در شهر قم اذعان کرد: پروژه‌هایی که در این بخش وجود دارد سریع‌تر به سرانجام برسد. اعرافی با تاکید بر اینکه ورودی‌های قم متناسب با این شهر نیست تصریح کرد: اگرچه اکثر این ورودی‌ها به شهرداری مربوط نیست اما پیگیری برای تحقق این امر ضروری است. وی با اشاره به توسعه فضای سبز در محدوده شهر خاطرنشان کرد: باید مراقبت کرد که ساخت و ساز بی‌رویه در این محدوده‌ها صورت نگیرد تا این فضاها به عنوان مظاهر طبیعی برای شهر و حاشیه شهر باقی بماند. مدیر حوزه‌های علمیه خواستار راه‌اندازی پارک‌موزه حوزه شد و گفت: باید پارک‌موزه‌ای که تصویرگر بزرگان و ظرفیت‌های حوزه باشد در شهری چون قم راه‌اندازی شود. وی با اشاره به مشکلات پردیسان افزود: در حوزه فرهنگی و مساجد باید در پردیسان اقدامات جدی صورت گیرد و اگرچه اقداماتی صورت گرفته باید توجه بیشتر شود. اعرافی به ضرورت توجه به بافت فرسوده شهر قم اشاره کرد و افزود: بسیاری از بافت‌های فرسوده از روحانی و سکنه خالی شده که این مساله خطرساز است و باید جلوگیری شود. مدیر حوزه‌های علمیه با تقدیر از همکاری مشترک شهرداری با حوزه های علمیه و جامعه المصطفی گفت: ما خود را مقید می‌دانیم که تا حد امکان همکاری لازم را با شهرداری داشته باشیم و امیدوارم شهرداری نیز به طور متقابل همکاری با مجموعه حوزه‌های علمیه داشته باشد. انتهای پیام/136   ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 21 Sep 2017 03:55:39 GMT http://qomnews.ir/news/53888/پارک-موزه-حوزه-راه-اندازی-شود-ضرورت-همکاری-مردم-نهادها-شهرداری آینده جامعه مرهون اخلاق معلّمان است http://qomnews.ir/news/53886/آینده-جامعه-مرهون-اخلاق-معل-مان به گزارش قم نیوز حضرت آيت الله صافی گلپایگانی به مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد یادداشتی داشتند که بدین شرح است: بسم ‎الله الرحمن الرحیم قال رسول الله صلی الله علیه و آله: « أَلا اِنَّ اللهَ یحِبُّ بُغاةَ الْعِلْمِ/ آگاه باشید كه خداوند، طالبان علم را دوست دارد». (1) * لزوم آراستگی به اخلاق الهی نشان‌یافتن و نشان‌داشتن از خدا، همان دارا بودن اخلاق كریمه الهی است كه مهمترین و سرآمد آنها علم و قدرت، دانایی و توانایی است. این دو صفت با هم ملازمت و مصاحبت ضروریه وتنگاتنگ دارند و افتراق و جدایی آنها از یكدیگر ممكن نیست.  در روایات آمده است كه «تَخَلَّقُوا بِاَخْلاقِ اللهِ»(2) یعنی به اخلاق خدا، خود را آراسته نمایید و خود را به صفات خداوند بیارایید. در بین صفات خداوند متعال، صفت علم، اشرف صفات و اسم «العالم» اعظم اسمای صفاتیه است. بیشتر اسما و صفات جمالیه و جلالیه، به این اسم و اسم «القادر» و صفت قدرت بر می‎گردد. بنابراین تزین به زینت و زیور علم و آراسته شدن به این صفت، از اخلاق دیگر بالاتر و ارزنده‎تر است. هر كجا دانایی باشد، توانایی هست و هر كجا توانایی باشد، دانایی نیز هست. پس در میان آنچه بشر می‌خواهد و می‎جوید و مطالب و خواسته‎هایی كه دارد، خواسته و مطلوبی از علم بالاتر نیست كه هر چه طالب آن، به مطلوب می‎رسد، باز طلبش بیشتر و آن را بیشتر و بهتر می‌خواهد. * درس بخوانید تا ... باید فرصت علم‌آموزی را غنیمت شمرد، درس خواند تا آگاهی و معرفت پیدا كرد. درس خواند تا خود و جامعه و اسلام را عزیز و سربلند نمود. درس خواند تا خود و دیگران را از ظلمت جهالت نجات داد. باید درس خواند، برای اینكه مشكلاتی را كه در رشته‎های گوناگون علمی تاكنون لاینحل مانده، حل نمود و با سرپنجه بینش و دانش گره‎های باز نشده از كار بشر را باز كرد. باید درس خواند تا دانشمند شد؛ باید فهمید كه دانش‌آموزان و دانشجویان ما از دیگران در استعداد و نیل به مدارج عالیه كمال و معارج سامیه ابتكار و اختراع كمتر نیستند، بلكه قوی‎تر و رشیدترند. * آینده برای ملّت‌های عالم و داناست در اسباب و وسایل ظاهری، هیچ وسیله‎ای بر غلبه و پیروزی بر استكبار و استبداد قوی‎تر از علم نیست. باید دانست كه دنیا و آینده آن برای ملّت‌های عالم و دانا است، و این دانش‌پژوهان هستند كه باید ملت اسلام را به مجد و عزت دیرین و بیشتر از آن برسانند. خداوند متعال به بشر و این مخلوق هنوز هم ناشناخته، لیاقت تسخیر كاینات زمینی و آسمانی را عطا كرده، یا به بیان دیگر، آنها را مسخّر او گردانیده است. باید پیش رفت و اسرار كاینات و آیات علم و قدرت خدا را كشف نمود. عزّت و قوّت و استقلال و هر چیز خوبی كه فطرت سالم و پاك بشر، طالب آن است، با علم فراهم می‎شود و ذلّت و ضعف و زبونی، نتیجه جهل و ناآگاهی است. * علم‌آموزی، جهاد در راه خدا باید دانش‌آموزان خود را برای اسلام و برای اعلای كلمة ‎الله و حصول اهداف الهی، قرآنی و برای خدمت به محرومان و نجات مستضعفان آماده سازند و هر رنج و تلاشی را كه در تحصیل علم متحمل می‎شوند، با نیت خالص و پاك آن را فی سبیل‎الله و در راه خدا و راه آسایش خلق خدا محسوب دارند، تا از اجر و ثواب بسیار برخوردار شوند. باید این عزیزان بدانند كه همه در انتظار آنها هستند؛ خداوند متعال از آنها سعی و عمل و مجاهدت می‎خواهد. اسلام و پیامبر عظیم‎الشأن در انتظار تحصیلات دبستانی و دبیرستانی و دانشگاهی، و بعد هم تحقیقات علمی آنها هستند. ائمه طاهرین علیهم‎السّلام بخصوص حضرت بقیة‎الله، امام عصر ارواح العالمین له الفداء از آنها انتظار دارند. نظر همه و تمام جامعه به این مراكز علمی و كلاس‌های تعلیماتی و درس دوخته شده كه آنها چگونه عمل می‎كنند، چگونه تلاش می‎كنند و چگونه خود را برای خدمت به انسان‌ها آماده می‎نمایند؟ * ضرورت اجتناب از آسیب‌های علم‌آموزی دانش‌پژوهان عزیز باید سعی نمایند چنان باشند كه از فهم و بینش بیشتر و آگاهی زیادتر لذت ببرند؛ اوقات خود را به بطالت، معاشرت‌های بیهوده و بعضی بازی‌ها و مسابقات بیهوده، كه كمالی از آن نه برای روح و نه برای جسم حاصل نمی‎شود، و ارزش حقیقی انسان‌ها را بالا نمی‎برد، تلف نكنند. در پی كسب كمالات حقیقی و سیر الی ‎الله باشند. آیه كریمه:  «اَفَحَسِبْتُمْ اَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً» (3) و «ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا اِلّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ» (4) و مضامین بلند تعالیم نورانی قرآن را فراموش نكنند. از ملاهی و مناهی پرهیز نمایند و از سرگرم شدن به بازی‌های وقت بر باد ده خود را دور نگهدارند. بعضی از بازی‌ها موجب افت تحصیلی جوانان و دانش‎آموزان می‎شود گرچه با نام تقویت فكر و ذهن باشد. اگر می‎خواهند در تحصیل كمالات حقیقی موفق شوند و اگر مدرسه و محیط خانواده علاقه به توفیق آنها دارند، همه باید در دور بودن از ملاهی و مناهی، با آنها همراهی و همكاری نمایند، و خلاصه تلاش كنند عمر، وقت، حیات و فرصت‌هایی را كه دارند و همه خواه و ناخواه از دست خواهد رفت، به رایگان با بهای كم از دست ندهند. برای این نعمت‎های بزرگ الهی، بها و ارزشی، غیر از علم، معرفت، رضای خدا، ثواب خدا و سیر الی الله نیست، كه حضرت امیرالمؤمنین، علیه‎السلام، می‎فرماید: « اَلا حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّماظَةَ لأَهْلِها اِنَّهُ لَیسَ لأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ اِلَّا الْجَنَّةَ فَلا تَبیعُوها اِلّا بِها؛ آیا آزاده‎ای نیست كه این دنیا را كه در كم‎ارزشی، همچون ته‎مانده طعامی است كه در دهان باقی می‎ماند، به اهلش واگذارد. به راستی كه جز بهشت، هیچ ارزشی برای جان‌هایتان نیست؛ پس جان‌هایتان را به غیر از بهشت، نفروشید.»(5) خود را متعهد بدانند و متعهد بسازند كه از كارهای زشت و ناشایست و حرام اجتناب كنند و واجبات و فرایض را انجام دهند و مخصوصاً به نماز، كه معراج مؤمن است، اهمیت بدهند. در جمعه و جماعات شركت نمایند و وقار دانش‎آموزی و دانشجویی را پاس دارند. خداوند متعال را در همه حالات فراموش نكنند و درس و تدریس و تعلیم و تعلّم را برای رضای او و اتصاف به صفت الهی علم قرار دهند و از او استعانت و كمك بخواهند. به مولی الوری حضرت بقیة ‎الله مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء متوسل باشند و بدانند كه وجود مقدس و بزرگوار آن حضرت، كه امروز در این عالم، آیتی اعظم و اكبر از وجود او برای خدا نیست، از موفقیتی كه نصیب آنها می‎شود، بیشتر مسرور و خوشحال می‎گردند و همه بدانند كه فرزندان روحانی آن حضرت‌اند و آن حضرت بیش از هر پدری توفیق فرزند را در علم، و عمل و كسب كمال، دوستدار و خواهانند. * هدایتگران راه سعادت نكته دیگری هم كه لازم است آن را مطرح كرد، نقش ویژه معلمان و استادان در هدایت‌گری برای پیمودن این راه بزرگ سعادت است. شغل شریف معلّمی از مشاغلی است كه عقل و شرع بر احترام آن اتفاق دارند و علوّ منزلت و رتبه معلّم در بین تمام ملل و امم همواره مورد تصدیق و تأیید بوده و هست. خداوند متعال طبق فرموده خود، در قرآن مجید، معلم كلّ انسان‌ها و معلم آدم ابو البشر و معلم حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و آله است و تمام ممكنات، زیر پوشش تعلیم و تربیت تكوینی، تشریعی و فطری او قرار دارند. انبیای عظام یكی از بزرگترین وظایفشان، تعلیم و تربیت است و حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلّم افضل مخلوقات و خواجه كاینات در تقدیر و تعظیم مقام معلم طبق فرموده خودشان، «اِنَّما بُعِثْتُ مُعَلِّماً»(6)، معلم كتاب و حكمت بود. امیرالمؤمنین و سایر ائمه اطهار سلام الله علیهم مظاهر صفت تعلیم و تربیت جامعه الهیه هستند. مدرسه تعلیم و بیان علوم و معارف و احكام آن بزرگواران، از همان صدر اسلام گشایش یافت و تا به امروز، یگانه مدرسه جهانی است كه هزاران معلم در آن پرورش یافته و در اطراف و اكناف جهان، شهر و روستا، مساجد و حسینیه‎ها، مدارس و دانشگاه‌ها و منازل، شغل مقدّس آموزگاری دارند. معلّم قرآن، معلّم احكام، معلّم اخلاق، معلّم اعتقادات و اصول دین، معلّم خطّ و نگارش، معلّم تاریخ و سرگذشت عبرت انگیز گذشتگان، معلّم علوم ادب، معلّم علوم پزشكی، معلّم فیزیك، شیمی، ریاضیات، هیأت و نجوم، معلّم انواع صنایع، معدن شناسی، زمین شناسی، گیاه شناسی و ... همه فضیلت دارند، و تعلیم همه را می‎توان به عنوان خدمت به جامعه و عزت و شوكت اسلام و مسلمین و رفع نیاز از بیگانگان، برای كسب ثواب و رضای خداوند متعال انجام داد. البته بدیهی است كه در اینجا مقصود از تعلیم و معلّم، تعلیم علوم مشروعه و كمالات مفیده است. در صورتی كه معلّم با این شعور و ادراك عالی و هدف مقدس، علومِ مذكوره را تعلیم دهد، هیچ یك از متاع‌های دنیوی را نمی‎توان با ارزش كار او برابر شمرد. هر چه خلوص نیت معلّم، در این راه بیشتر و اهتمام او در تربیت افراد مفیدتر و كامل‌تر باشد، ارزش معنوی كار او بیشتر می‎شود. در جامعه اسلامی، وقتی سخن از تعلیم و معلّم و شأن و مقام معلّم به میان می‎آید، تعلیم و تعلّم در رشته‎های مذكور است، هر چند تعلیم علوم اسلامی و علوم قرآن و شرعیات را موقعیتی خاص است، امّا چون همه این علوم برای كمال دین و آخرت و نظام معاش و معاد و نفی فقر و جهل لازم است، و از طرفی معلّم در همه این رشته‎ها می‎تواند در ضمن تدریس، دانش آموزان را با اسلام و معارف و مكتب حق اهل بیت علیهم السلام آشنا سازد، شغل معلم فرصت بسیار خوبی برای او است كه دانش‎آموزان را به راه راست اسلام هدایت نماید، و بالعكس، چنانچه خدای ناكرده، معلّم، متعهّد نباشد و سلامتی اخلاقی و عقیدتی نداشته باشد، در هر رشته‎ای كه تدریس كند، ممكن است بر افكار و عقاید و اخلاق دانش‎آموز، اثر سوء بگذارد. در این میان هم، رشته‎هایی از آداب و فنون فساد انگیز می‎باشد كه آموزش و تعلیم آنها جایز نیست و حساب معلمان حقیقی، كه با انبیا و ائمه علیهم السلام همكاری دارند و از مكتب آنها الهام می‎گیرند، از كسانی كه به آموزش این فنون مبتذل و حرام عمر خود و دیگران را ضایع می‎نمایند، جداست. * لزوم تجلیل از مقام معلّم و معلّمانی كه با این خصوصیات در راستای ترویج دین به این شغل شریف پرداختند باید قدردانشان بود؛ چرا كه در روایات از معلم به پدری و ابوت تعبیر شده است؛ شأن معلم و متعلم، همان شأن مولی و عبد است؛ اگر چنان كه باید قدردانی از معلم نشود كفران نعمت، و اگر در جامعه چنان باشد كه از بازیگر و بلكه خواننده و نوازنده بیش از معلم یا هم طراز با معلم احترام كنند و جوائز كلان را به اصطلاح به هنرمندان و اصحاب ملاهی بدهد، علامت انحطاط اخلاقی است. اساتید و معلّمان بزرگوار و محترم، باید اهتمام داشته باشند تا كار خود را برای خدا و در راه خدا قرار دهند و با دانش‎آموزانی كه در كلاس آنها هستند، با كمال مهر و محبت و فروتنی رفتار كنند؛ مسئولانه در كلاس حاضر شده و از امانت‌هایی كه به آنها سپرده شده و می‎شود، خوب نگهداری كنند كه عمر و وقت آنها، كه نه فقط به خودشان، بلكه به كلّ جامعه مربوط است، تلف نشود. * آینده جامعه، مرهون اخلاق معلّمان بدانند كه اخلاق، آداب، روش و گفتار و كردار معلّم، حتی ظاهر لباس و سر و صورت او، بر دانش‎آموز تأثیر می‎گذارد و بعد از خانه و محیط منزل، یا مهم‌تر از خانه، محیط انسان‎ساز، محیط مدرسه و كلاس درس و اخلاق معلّم است. « وَالْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِاِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذی خَبُثَ لایخْرُجُ اِلّا نَكِداً »؛ زمین پاك گیاهش به اذن پروردگارش می‎روید و آنچه پلید است جز [حاصلی] ناچیز نمی‌پروراند.»(7) انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 21 Sep 2017 02:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/53886/آینده-جامعه-مرهون-اخلاق-معل-مان دشمنان به دنبال حوزه متدین منهای روحیه انقلابی هستند http://qomnews.ir/news/53885/دشمنان-دنبال-حوزه-متدین-منهای-روحیه-انقلابی-هستند به گزارش قم نیوز حجت‎الاسلام و المسلمین حاجی صادقی امروز در دوره تربیتی مبلغ بسیج با عنوان هادیان بصیرت در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: دشمن به سختی به دنبال زدودن روحیه انقلابی در حوزه است؛ در سال ۲۰۰۳ موسسه رند کار پژوهشی انجام داد و خروجی آن ۱۵۰ صفحه است که یک جمله آن این است که اشتباه کردیم پدر امر تعامل و ارتباط روی دانشگاه‎های ایران متمرکز شدیم، بلکه بسیاری از نیروهای این نظام در حوزه های علمیه تربت می شوند و باید به فکر اصلاح حوزه های علمیه و مساجد باشیم و پس از دو سه سال دینداری منهای روحیه انقلاب را دیدیم. وی تصریح کرد: دشمن به دنبال آن است که عناصر قدرت را از ایران بگیرد؛ این عناصر، عناصر قدرت جمهوری اسلامی هستند و به هیچ عنوان نباید آنها را با کلک تعامل و مذاکره به دشمن بدهیم. حجت‎الاسلام و المسلمین حاجی صادقی عنوان کرد: دشمنان انقلاب از دوره صدر اسلام شیوه مذاکره را به عنوان یکی از کارآمدترین روش‎ها برگزیده بود و توانسته چالش‎های زیادی برای انقلاب و اسلام ایجاد کند. وی افزود: برخی هنوز متوجه نشدند برجام چه آسیبی به کشور زده؛ ترامپ که امروز بیان می‎کند برجام بدترین قرارداد است، به این نتیجه رسیده که آمریکا به آنچه که دنبال آن بوده رسیده و از این به بعد برجام به ضرر آمریکا است. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد: اوباما بیان کرد یکی از فایده‎های ما از برجام آن بود که انقلاب گفتمانی به نام مقاومت را با برجام شکستیم. وی گفت: اوباما در جلسه تودیع خود گفت با تعامل ایران را چنان متوقف کردیم که با هیچ اسلحه‎ای نمی‎توانستیم این کار را انجام دهیم؛ اگر با بمب اتمی می‎توانستند مراکز هسته ای را بزنند، ایران برای دو سال متوقف می شد، ولی با مذاکرات برای همیشه متوقف شد. وی تصریح کرد: آنها بیان می‎کنند ابرقدرتی به نام شوروی را با تعامل شکستیم؛ می گویند برای نابودی شوروی تقابل شوروی با خود را از سطح ایدئولوژیک به استراتژیک تنزل دادیم؛ نیکسون نوشته است که لیبرالیسم غربی در مقابل سوسیالیسم شکست می خورد و بر همین دلیل این سطح را به بحث استراتژیک تنزل دادیم. حجت‎الاسلام و المسلمین حاجی صادقی بیان کرد: دشمنان بیان می‎کنند در ایران هم باید این بحث را از ایدئولوژی به شیوه‎ها بکشانیم؛ دشمنان بیان می‌کنند صدها موسسه پژوهشی دولتی و غیر دولتی را مامور کرده‎اند که بزرگترین تهدیدات مرتبط به آمریکا را بازشناسی و ارایه کند. وی افزود: به همین منظور دفتری در کاخ سفید این موارد را بررسی کرد و اولین دشمنی که همه آنها مطرح کردند، انقلاب اسلامی است و دومین مطلبی که بیان کردند، آن بود که نابودی انقلاب تنها از راه جنگ نرم و تعامل است، زیرا محور عملیات نرم، تعامل است. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: دلیل دیگر آنها آن است که وضعیت خوبی فراهم شده که بتوانند با این دولت به تعامل برسند، زیرا تابلوی این دولت تعامل است؛ آمریکایی‎ها بیان می کردند آرزوی می کردیم یک دست از ایران برای تعامل ببنیم، ولی امروز دست‌هایی از درون انقلاب دراز است. وی گفت: بسیج طلاب را امام بسیجیان دیگر می‎دانیم و اگر حوزه رسالت خود را انجام ندهند، نمی توانیم جوابگو باشیم زیرا دشمن به دنبال جنگ نرم است. حجت‎الاسلام و المسلمین حاجی صادقی بیان کرد: تغییر تقابل اعتقادی و ایدئولوژی به سطح مادیات و پیشرفت از راهکارهای عملی دشمن است؛ قرآن بیان می‎کند دشمن تا شما را از دین تان بیرون نکند، دست از سر شما بر نمی‌دارد؛ قرآن بیان می‎کند دعوای دشمن بر سر دین است و دشمن سعی می کند در ابتدا به شکل مستقیم این مساله را بیان نکند. وی گفت: برخی از دولتمردان توجه ندارد که تقابل ما با استکبار، اعتقادی است؛ جنگ ما با استبکبار جنگ بر سر سرزمین نیست، بلکه جنگ توحید و شرک و خدا و شیطان است که تمام شدنی نیست. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه بیان کرد: دشمن بیان می‎کند که برای تعامل باید ذائقه فرهنگی مردم را تغییر داد؛ دشمنان در صدر اسلام جهادگران فی سبیل الله را به امام کش مبدل کرد؛ کسی که در مقابل امام حسین(ع) می‏‌ایستد که مرید دنیا است. وی گفت: برخی بیان می‏‌کنند که دوران انقلاب تمام و دوران تعامل فرارسیده و همچنین بیان می‎کنند اعتدال باید جایگزین تندروی شود و تنها راه دستیابی به منافع ملی مذاکره است؛ دشمن بیان می‏‎کند زمانی که مسلمانان امام کش شدند و اسلام نیز از کار افتاد، ولی چرا این اتفاق برای انقلاب نیافتد، زیرا در انقلاب اسلامی رهبر از جنس امام بود. حجت‎الاسلام و المسلمین حاجی صادقی اظهارکرد: دشمن بیان می کند کسی که نگذاشت عصر خمینی به سر برسد، آیت الله خامنه ای است نه دفتر نشر آثار امام؛ دشمن می‎گوید در زمان همین رهبری باید کاری کنیم که خطوط قرمز رهبری تغییر کند و یا تحمیل رای علی الولایه کنیم، یعنی کاری کنیم که طبق مصلحت‌ها تصمیمی بگیرد که خواسته شخصی رهبری نیست؛ مثل امام علی(ع) که آتش بسی را پذیرفت که نمی‎خواست. انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 21 Sep 2017 01:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/53885/دشمنان-دنبال-حوزه-متدین-منهای-روحیه-انقلابی-هستند ارسال ۲۰۶ هزار اثر به جشنواره علامه حلی http://qomnews.ir/news/53880/ارسال-۲۰۶-هزار-اثر-جشنواره-علامه-حلی به گزارش قم نیوز حجت الاسلام حجامی با اشاره به اینکه امسال نهمین دوره جشنواره علامه حلی در کشور برگزار می‌شود، گفت: تعداد آثاری که به بخش کشوری جشنواره رسیده است در مجموع حدود ۲۰۶ هزار اثر است. وی در ارتباط با امتیاز بندی‌های جشنواره افزود: مقالاتی که در داوری‌ها بین 80 تا 85 امتیاز اخذ کنند برگزیده رتبه سوم، مقالات با امتیاز بین 85 تا 90 برگزیده رتبه دوم و چنانچه امتیاز مقالات از 90 به بالا باشد حائز رتبه اول خواهند بود. همچنین دو بخش ویژه شامل مهدویت و حوزه انقلابی نیز در نظر گرفته شده است که به ترتیب از 75 تا 80 رتبه سه، از 80 تا 85 رتبه دو و از 85 به بالا به عنوان رتبه یک محسوب می‌شوند. دبیر جشنواره علامه حلی با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین دوره استانی این جشنواره گفت: امروز جلسه سنجش علمی آثار در استان کرمانشاه برگزار شد و برگزیدگان نهایی استان انتخاب شدند و برای شرکت در سطح کشوری جشنواره به حوزه علمیه قم ارسال خواهند شد. حجت الاسلام حجامی در پایان از برگزاری کشوری جشنواره علامه حلی در ۲۳ آذر در قم خبر داد. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Wed, 20 Sep 2017 20:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/53880/ارسال-۲۰۶-هزار-اثر-جشنواره-علامه-حلی ‌دشمنی اصلی استکبار با مبانی اعتقادی و دین اسلام است http://qomnews.ir/news/53856/دشمنی-اصلی-استکبار-مبانی-اعتقادی-دین-اسلام به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین عبدا‌لله حاجی‌صادقی در اختتامیه دوره تربیت مبلغ و مربی بسیج حوزه‌های علمیه خواهران که ظهر امروز در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد با اشاره به این‌که دشمنان همواره در صدد نابودی و ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی ایران هستند گفت: دشمنان با قدرت تبلیغاتی و رسانه‌‌ای زیاد و وسیعی که دارند همواره درصدد ضربه زدن به جمهور اسلامی ایران هستند و برای رسیدن به مقصود خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. وی با بیان این‌که دشمنان به دنبال نابودی، تحریف و محدود کردن انقلاب اسلامی هستند افزود: دلیل دشمنی استکبار جهانی با ایران این است که موجودیت و شاخص‌های ابر قدرتی خود را بوسیله انقلاب اسلامی از دست رفته می‌دانند. جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه اظهار کرد: انقلاب اسلامی در منطقه و جهان در حال پیش روی است و روز به روز قوی‌تر و تاثیرگذارتر می‌شود و این از دلایلی است که موجب شده است که دشمنان، انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار دهند. وی با بیان این‌که حاکمان ظالم منطقه و به ویژه رژیم اشغال‌گر قدس توان مقابله با انقلاب اسلامی را ندارند خاطرنشان کرد: دشمنان بعد از ناکامی و شکست در انواع تهاجم‌های سخت و نرم و فتنه‌های گوناگون، تنها امیدشان تعامل و انحراف انقلاب اسلامی از درون است و به این نکته نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند. حاجی‌صادقی افزود: تغییر تقابلِ اعتقادی و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی، تغییر ذائقه فرهنگی مردم و نفوذ فرهنگی و سیاسی از جمله برنامه‌های علمیاتی و اقدامات جبهه استکبار برای تعامل و استحاله انقلاب از درون است. وی ادامه داد: دشمنان با تغییر ذائقه فرهنگی به دنبال تغییر گرایش و مطالبات مردم به امور مادی و دنیوی، تغییر الگوها و ارزش‌ها و تغییر جهت‌گیری‌ها و شعار‌ها هستند. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به این‌که تدابیر هوشمندانه مقام معظم رهبری موجب شده است که دشمنان مأیوس شوند گفت: عامل ماندگاری انقلاب این است که رهبری دوم از جنس رهبری اول است. وی افزود: انقلاب زدایی از مفاهیم و شعار‌های انقلاب، دو قطبی سازی و القاء تقابل‌های دروغین، ترویج غرب‌گرایی و تلاش برای منزوی کردن شخصیت‌های انقلابی و مقبول نیز از جمله اهداف دشمنان است. حاجی‌صادقی با بیان این‌که تشکیل جبهه انقلاب با هدف تقویت و تحکیم ماندگاری انقلاب و عناصر موثر انقلاب از رسالت‌های طلاب است، اظهار کرد: ما با بصیرت، استقامت و اتخاذ راهبردهای صحیح می‌توانیم فتنه‌ها و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده و ماندگاری انقلاب را تضمین کنیم. وی با اشاره به این‌که باید میان دشمنان متجاوز و بیگانگانی که با ما در جنگ و ستیز نیستند تفاوت قائل شویم، ادامه داد: ما باید با شناخت و تقویت عناصر ماندگاری انقلاب و مرزبندی با دشمنان، از نفوذ فرهنگی در کشورمان جلوگیری کنیم البته مرزبندی با دشمنان به معنای عدم تعامل نیست بلکه به معنای تعامل ضابطه‌مند و عزت‌مند است. جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه با تاکید بر بصیرت‌افزایی نسبت به اهداف اصلی دشمن گفت: ‌دشمنی استکبار و تقابل اصلی آن‌ها با مبانی اعتقادی و دین اسلام است و موضوعاتی مانند انرژی هسته‌ای، حقوق بشر، قدرت موشکی و... بهانه است؛ بنا بر این آن‌ها تلاش می‌کنند این تقابل ایدئولوژیک را به تقابل در روش‌ها و استراتژیک تنزل دهند. وی با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی از مصادیق خدمت صادقانه است، افزود: وظیفه طلاب است که روحیه انقلابی، جهادی و عاشورایی را تقویت و تحکیم کنند و در برابر فشار دشمنان تسلیم نشوند و با خدمت رسانی صادقانه به مردم انگیزه و ایستادگی آن‌ها را در برابر دشمنان افزایش دهند. جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه عنوان کرد: طلاب با تقویت ارزش‌های انسانی و عمق بخشی معنوی، تهاجم فرهنگی و تلاش دشمن برای تغییر ذائقه فرهنگی را ناکام می‌گذارند و فقط کسانی می‌توانند در جبهه حق استقامت کنند که مرید و عبد دنیا نباشند. وی با بیان این‌که غرب‌گرایی و سبک زندگی غربی، دنیا و آخرت را با هم نابود می‌کند افزود: طلاب و روحانیون باید با حرکت مجاهدانه به سبک زندگی اسلامی در تمام ابعاد و عرصه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی، مروج سبک زندگی اسلامی در میان تمام اقشار جامعه باشند. حاجی‌صادقی بیان کرد: ارتقاء سطح دشمن‌شناسی و روحیه استکبار ستیزی یک مطالبه دینی است که در قریب به 10 سوره قرآن به آن تاکید شده است و طلاب و بسیجیان باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند. وی در پایان صراحت، شجاعت و قاطعیت در مقابل انحراف‌ها، فتنه‌ها و افشاء توطئه‌های دشمنان را از وظایف طلاب بسیجی دانست و گفت: اشراف اطلاعاتی و نیز اطلاع‌رسانی به موقع به مردم و  همچنین بصیرت ‌و تکلیف‌گرایی در انتخاب‌ها و جلوگیری از نفوذ فیزیکی و فکری دشمن در ارکان نظام، از مسائلی است که طلاب باید به آن توجه ویژه داشته باشند. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Wed, 20 Sep 2017 19:00:03 GMT http://qomnews.ir/news/53856/دشمنی-اصلی-استکبار-مبانی-اعتقادی-دین-اسلام اعزام 25 هزار مبلغ در ماه محرم به سراسر کشور http://qomnews.ir/news/53859/اعزام-25-هزار-مبلغ-ماه-محرم-سراسر-کشور به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به حضور گسترده روحانیون در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: روحانیون در آن دوران بیشتر از همه اقشار دیگر شهید دادند و تعداد شهدای روحانیت در دوران دفاع مقدس چهار هزار و 350 شهید بود. وی ادامه داد: رهبر معظم رهبری از حوزه‌های علمیه خواستند که در خصوص فعالیت‌ها این حوزه‌ها اطلاع رسانی شود و با همکاری اصحاب رسانه، این خواسته رهبر معظم انقلاب محقق می‌شود، برای قوی تر شدن اطلاع رسانی در خصوص فعالیت‌های حوزه‌های علمیه، سخنگو برای این نهاد تعیین شد. سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: در دوران مدیریت آیت‌الله اعرافی، تحولات در حوزه‌های علمیه شتاب زیادی به خود گرفته است، همچنین موضع رسمی حوزه در قبال جریان‌های مختلف اجتماعی و سیاسی توسط سخنگوی این نهاد بیان می‌شود، خواسته رهبر معظم انقلاب، موضع گرفتن حوزه در قبال تحولات مختلف بوده است. رفعتی با اشاره به اعزام مبلغین حوزه‌های علمیه در ماه محرم اظهار کرد: 25 هزار مبلغ از حوزه‌های علمیه در ماه محرم به مناطق مختلف اعزام می‌شوند که نیمی از اعزام‌ها از شهر قم است. وی ادامه داد: برای نخستین بار منشور حوزه و روحانیت تدوین شد و این منشور به تائید مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید رسید، همچنین سند چشم انداز حوزه‌های علمیه تدوین شد. از ابتدای دوره ریاست آیت‌الله اعرافی، چابک سازی ساختار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را شاهد بودیم و معاونت‌ها در این مرکز کاهش پیدا کرد. سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه تاسیس شد که تاسیس این مرکز خواسته مقام معظم رهبری بود، همچنین مرکز آموزش‌های کاربردی مهارتی حوزه‌های علمیه نیز تاسیس شد. رفعتی با اشاره به تاسیس مجتمع آموزش عالی تبلیغ اظهار کرد: در این مجتمع رشته‌های مختلفی در خصوص تبلیغ به طلاب حوزه علمیه آموزش داده می‌شود، همچنین تاسیس مرکز آموزش‌های غیرحضوری را در حوزه‌های علمیه در دستور کار داریم تا ارتباط طلاب پس از مهاجرت از شهر قم با مراکز علم ادامه پیدا کند. وی ادامه داد: همچنین شورای هماهنگی نهادهای حوزوی تشکیل شده و این شورا تاکنون جلسات زیادی برگزار کرده است، ساماندهی ورود روحانیون به طب سنتی، برگزاری همایش حوزه علمیه و جمعیت و ارائه طرح جامع برای ساماندهی تبلیغ از جمله نتایج برگزاری جلسات شورای هماهنگی نهادهای حوزوی بوده است. سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: به دنبال تدوین برنامه پنج ساله حوزه علمیه هستیم و هنوز این برنامه نهایی و تصویب نشده است. رفعتی با اشاره به مساله طب سنتی در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: این مساله در شورای هماهنگی نهادهای حوزوی بحث شده، طب سنتی از گذشته در حوزه‌های علمیه بوده است و ابوعلی سینا به عنوان یک دانشمند حوزوی کتاب قانون را نوشت. وی در پایان خاطرنشان کرد: طی قرن‌های گذشته توجه به طب سنتی در حوزه‌های علمیه کاهش پیدا کرد، اما اکنون دوباره شاهد اقبال اقشار مختلف مردم به طب سنتی هستیم و باید این مساله با همکاری وزارت بهداشت و حوزه‌های علمیه پیگیری شود، موضع حوزه در این خصوص پس از تصویب طرح طب سنتی قابل ارائه است. انتهای پیام/137 ]]> حوزه‌های علمیه Wed, 20 Sep 2017 17:31:21 GMT http://qomnews.ir/news/53859/اعزام-25-هزار-مبلغ-ماه-محرم-سراسر-کشور معلم مسلمان نیجریه‌ای برنده جایزه «نانسن» سازمان ملل متحد شد http://qomnews.ir/news/53878/معلم-مسلمان-نیجریه-ای-برنده-جایزه-نانسن-سازمان-ملل-متحد به گزارش قم نیوز یک معلم مسلمان نیجریه‌ای برنده جایزه معتبر پناهندگان «نانسن» سازمان ملل متحد به سبب تلاش‌هایش برای آموزش و پرورش یتیمان جنگ‌های داخلی در نیجریه شد. زنا مصطفی که این جایزه را از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دریافت کرده به خبرنگاران گفت: دانش آموزان من بهترین دوستان من هستند. و این باید شعاری برای صلح جهانی باشد. مصطفی بنیانگذار یکی از چند مدرسه ابتدایی باقی مانده در شهر پرجمعیت مایندگوری در ایالت بورنوی نیجریه است. وی همچنین نقش مهمی برای میانجگری میان ارتش نیجریه و شورشیان گروه تروریستی بوکوحرام برای  آزادسازی 82 تن از دختران چیکوبی ایفاء کرده است. این معلم داوطلب همچنین در مدرسه پایه اسلامی فاتحه آینده، تحصیل، غذا، لباس مدرسه و مراقبت‌های بهداشتی را به صورت رایگان به دانش آموزان ارائه داده است.  مصطفی در این باره به خبرنگاران گفت: ما بیشترین تعداد دانش آموز دختر در مدرسه را داریم. کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان جایزه «نانسن» را به کسانی می‌دهد که خدمات فوق العاده برای کسانی که به اجبار آواره شده‌اند فراهم کرده باشند. بوکو حَرام (به زبان هوسه به معنی تحصیل غربی حرام است) یک گروه شورشی وهابی در شمال نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل اسلام وهابیت  بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است. این گروه که در نیجر، چاد و شمال کامرون نیز فعال است در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده و پیشتر با شبکه القاعده ارتباط داشت اما در مارس ۲۰۱۵ با ابوبکر بغدادی بیعت کرد و نام خود را به ولایت غرب آفریقایی داعش تغییر داد. قوانین اسلامی از سال ۲۰۰۰ میلادی در شمال نیجریه اجرا می‌شود ولی شورشیان از جمله گروه خودخوانده طالبان نیجریه و گروه «بوکو حرام» خواهان اجرای این قوانین در سراسر نیجریه هستند. درگیری‌های این گروه تندرو با دولت نیجریه در ایالت‌های کانو، بورنو و یوبه در شمال نیجریه در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ صدها کشته برجای گذاشت. این گروه تروریستی تاکنون مسئولیت حملات متعدد خونینی در سرتاسر نیجریه را برعهده داشته، این گروه همچنین اقدام به ربودن دسته جمعی دختران چیبوکی کرده و از آنان به عنوان برده و یا بمب گذار تروریستی سوءاستفاده کرده است. انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Wed, 20 Sep 2017 17:00:44 GMT http://qomnews.ir/news/53878/معلم-مسلمان-نیجریه-ای-برنده-جایزه-نانسن-سازمان-ملل-متحد