پایگاه خبری قم نيوز - پربيننده ترين عناوين اخبار کشور :: نسخه کامل http://qomnews.ir/Iran_news Fri, 22 Sep 2017 17:06:14 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است Fri, 22 Sep 2017 17:06:14 GMT اخبار کشور 60 آینده جامعه مرهون اخلاق معلّمان است http://qomnews.ir/news/53886/آینده-جامعه-مرهون-اخلاق-معل-مان به گزارش قم نیوز حضرت آيت الله صافی گلپایگانی به مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد یادداشتی داشتند که بدین شرح است: بسم ‎الله الرحمن الرحیم قال رسول الله صلی الله علیه و آله: « أَلا اِنَّ اللهَ یحِبُّ بُغاةَ الْعِلْمِ/ آگاه باشید كه خداوند، طالبان علم را دوست دارد». (1) * لزوم آراستگی به اخلاق الهی نشان‌یافتن و نشان‌داشتن از خدا، همان دارا بودن اخلاق كریمه الهی است كه مهمترین و سرآمد آنها علم و قدرت، دانایی و توانایی است. این دو صفت با هم ملازمت و مصاحبت ضروریه وتنگاتنگ دارند و افتراق و جدایی آنها از یكدیگر ممكن نیست.  در روایات آمده است كه «تَخَلَّقُوا بِاَخْلاقِ اللهِ»(2) یعنی به اخلاق خدا، خود را آراسته نمایید و خود را به صفات خداوند بیارایید. در بین صفات خداوند متعال، صفت علم، اشرف صفات و اسم «العالم» اعظم اسمای صفاتیه است. بیشتر اسما و صفات جمالیه و جلالیه، به این اسم و اسم «القادر» و صفت قدرت بر می‎گردد. بنابراین تزین به زینت و زیور علم و آراسته شدن به این صفت، از اخلاق دیگر بالاتر و ارزنده‎تر است. هر كجا دانایی باشد، توانایی هست و هر كجا توانایی باشد، دانایی نیز هست. پس در میان آنچه بشر می‌خواهد و می‎جوید و مطالب و خواسته‎هایی كه دارد، خواسته و مطلوبی از علم بالاتر نیست كه هر چه طالب آن، به مطلوب می‎رسد، باز طلبش بیشتر و آن را بیشتر و بهتر می‌خواهد. * درس بخوانید تا ... باید فرصت علم‌آموزی را غنیمت شمرد، درس خواند تا آگاهی و معرفت پیدا كرد. درس خواند تا خود و جامعه و اسلام را عزیز و سربلند نمود. درس خواند تا خود و دیگران را از ظلمت جهالت نجات داد. باید درس خواند، برای اینكه مشكلاتی را كه در رشته‎های گوناگون علمی تاكنون لاینحل مانده، حل نمود و با سرپنجه بینش و دانش گره‎های باز نشده از كار بشر را باز كرد. باید درس خواند تا دانشمند شد؛ باید فهمید كه دانش‌آموزان و دانشجویان ما از دیگران در استعداد و نیل به مدارج عالیه كمال و معارج سامیه ابتكار و اختراع كمتر نیستند، بلكه قوی‎تر و رشیدترند. * آینده برای ملّت‌های عالم و داناست در اسباب و وسایل ظاهری، هیچ وسیله‎ای بر غلبه و پیروزی بر استكبار و استبداد قوی‎تر از علم نیست. باید دانست كه دنیا و آینده آن برای ملّت‌های عالم و دانا است، و این دانش‌پژوهان هستند كه باید ملت اسلام را به مجد و عزت دیرین و بیشتر از آن برسانند. خداوند متعال به بشر و این مخلوق هنوز هم ناشناخته، لیاقت تسخیر كاینات زمینی و آسمانی را عطا كرده، یا به بیان دیگر، آنها را مسخّر او گردانیده است. باید پیش رفت و اسرار كاینات و آیات علم و قدرت خدا را كشف نمود. عزّت و قوّت و استقلال و هر چیز خوبی كه فطرت سالم و پاك بشر، طالب آن است، با علم فراهم می‎شود و ذلّت و ضعف و زبونی، نتیجه جهل و ناآگاهی است. * علم‌آموزی، جهاد در راه خدا باید دانش‌آموزان خود را برای اسلام و برای اعلای كلمة ‎الله و حصول اهداف الهی، قرآنی و برای خدمت به محرومان و نجات مستضعفان آماده سازند و هر رنج و تلاشی را كه در تحصیل علم متحمل می‎شوند، با نیت خالص و پاك آن را فی سبیل‎الله و در راه خدا و راه آسایش خلق خدا محسوب دارند، تا از اجر و ثواب بسیار برخوردار شوند. باید این عزیزان بدانند كه همه در انتظار آنها هستند؛ خداوند متعال از آنها سعی و عمل و مجاهدت می‎خواهد. اسلام و پیامبر عظیم‎الشأن در انتظار تحصیلات دبستانی و دبیرستانی و دانشگاهی، و بعد هم تحقیقات علمی آنها هستند. ائمه طاهرین علیهم‎السّلام بخصوص حضرت بقیة‎الله، امام عصر ارواح العالمین له الفداء از آنها انتظار دارند. نظر همه و تمام جامعه به این مراكز علمی و كلاس‌های تعلیماتی و درس دوخته شده كه آنها چگونه عمل می‎كنند، چگونه تلاش می‎كنند و چگونه خود را برای خدمت به انسان‌ها آماده می‎نمایند؟ * ضرورت اجتناب از آسیب‌های علم‌آموزی دانش‌پژوهان عزیز باید سعی نمایند چنان باشند كه از فهم و بینش بیشتر و آگاهی زیادتر لذت ببرند؛ اوقات خود را به بطالت، معاشرت‌های بیهوده و بعضی بازی‌ها و مسابقات بیهوده، كه كمالی از آن نه برای روح و نه برای جسم حاصل نمی‎شود، و ارزش حقیقی انسان‌ها را بالا نمی‎برد، تلف نكنند. در پی كسب كمالات حقیقی و سیر الی ‎الله باشند. آیه كریمه:  «اَفَحَسِبْتُمْ اَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً» (3) و «ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا اِلّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ» (4) و مضامین بلند تعالیم نورانی قرآن را فراموش نكنند. از ملاهی و مناهی پرهیز نمایند و از سرگرم شدن به بازی‌های وقت بر باد ده خود را دور نگهدارند. بعضی از بازی‌ها موجب افت تحصیلی جوانان و دانش‎آموزان می‎شود گرچه با نام تقویت فكر و ذهن باشد. اگر می‎خواهند در تحصیل كمالات حقیقی موفق شوند و اگر مدرسه و محیط خانواده علاقه به توفیق آنها دارند، همه باید در دور بودن از ملاهی و مناهی، با آنها همراهی و همكاری نمایند، و خلاصه تلاش كنند عمر، وقت، حیات و فرصت‌هایی را كه دارند و همه خواه و ناخواه از دست خواهد رفت، به رایگان با بهای كم از دست ندهند. برای این نعمت‎های بزرگ الهی، بها و ارزشی، غیر از علم، معرفت، رضای خدا، ثواب خدا و سیر الی الله نیست، كه حضرت امیرالمؤمنین، علیه‎السلام، می‎فرماید: « اَلا حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّماظَةَ لأَهْلِها اِنَّهُ لَیسَ لأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ اِلَّا الْجَنَّةَ فَلا تَبیعُوها اِلّا بِها؛ آیا آزاده‎ای نیست كه این دنیا را كه در كم‎ارزشی، همچون ته‎مانده طعامی است كه در دهان باقی می‎ماند، به اهلش واگذارد. به راستی كه جز بهشت، هیچ ارزشی برای جان‌هایتان نیست؛ پس جان‌هایتان را به غیر از بهشت، نفروشید.»(5) خود را متعهد بدانند و متعهد بسازند كه از كارهای زشت و ناشایست و حرام اجتناب كنند و واجبات و فرایض را انجام دهند و مخصوصاً به نماز، كه معراج مؤمن است، اهمیت بدهند. در جمعه و جماعات شركت نمایند و وقار دانش‎آموزی و دانشجویی را پاس دارند. خداوند متعال را در همه حالات فراموش نكنند و درس و تدریس و تعلیم و تعلّم را برای رضای او و اتصاف به صفت الهی علم قرار دهند و از او استعانت و كمك بخواهند. به مولی الوری حضرت بقیة ‎الله مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء متوسل باشند و بدانند كه وجود مقدس و بزرگوار آن حضرت، كه امروز در این عالم، آیتی اعظم و اكبر از وجود او برای خدا نیست، از موفقیتی كه نصیب آنها می‎شود، بیشتر مسرور و خوشحال می‎گردند و همه بدانند كه فرزندان روحانی آن حضرت‌اند و آن حضرت بیش از هر پدری توفیق فرزند را در علم، و عمل و كسب كمال، دوستدار و خواهانند. * هدایتگران راه سعادت نكته دیگری هم كه لازم است آن را مطرح كرد، نقش ویژه معلمان و استادان در هدایت‌گری برای پیمودن این راه بزرگ سعادت است. شغل شریف معلّمی از مشاغلی است كه عقل و شرع بر احترام آن اتفاق دارند و علوّ منزلت و رتبه معلّم در بین تمام ملل و امم همواره مورد تصدیق و تأیید بوده و هست. خداوند متعال طبق فرموده خود، در قرآن مجید، معلم كلّ انسان‌ها و معلم آدم ابو البشر و معلم حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و آله است و تمام ممكنات، زیر پوشش تعلیم و تربیت تكوینی، تشریعی و فطری او قرار دارند. انبیای عظام یكی از بزرگترین وظایفشان، تعلیم و تربیت است و حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلّم افضل مخلوقات و خواجه كاینات در تقدیر و تعظیم مقام معلم طبق فرموده خودشان، «اِنَّما بُعِثْتُ مُعَلِّماً»(6)، معلم كتاب و حكمت بود. امیرالمؤمنین و سایر ائمه اطهار سلام الله علیهم مظاهر صفت تعلیم و تربیت جامعه الهیه هستند. مدرسه تعلیم و بیان علوم و معارف و احكام آن بزرگواران، از همان صدر اسلام گشایش یافت و تا به امروز، یگانه مدرسه جهانی است كه هزاران معلم در آن پرورش یافته و در اطراف و اكناف جهان، شهر و روستا، مساجد و حسینیه‎ها، مدارس و دانشگاه‌ها و منازل، شغل مقدّس آموزگاری دارند. معلّم قرآن، معلّم احكام، معلّم اخلاق، معلّم اعتقادات و اصول دین، معلّم خطّ و نگارش، معلّم تاریخ و سرگذشت عبرت انگیز گذشتگان، معلّم علوم ادب، معلّم علوم پزشكی، معلّم فیزیك، شیمی، ریاضیات، هیأت و نجوم، معلّم انواع صنایع، معدن شناسی، زمین شناسی، گیاه شناسی و ... همه فضیلت دارند، و تعلیم همه را می‎توان به عنوان خدمت به جامعه و عزت و شوكت اسلام و مسلمین و رفع نیاز از بیگانگان، برای كسب ثواب و رضای خداوند متعال انجام داد. البته بدیهی است كه در اینجا مقصود از تعلیم و معلّم، تعلیم علوم مشروعه و كمالات مفیده است. در صورتی كه معلّم با این شعور و ادراك عالی و هدف مقدس، علومِ مذكوره را تعلیم دهد، هیچ یك از متاع‌های دنیوی را نمی‎توان با ارزش كار او برابر شمرد. هر چه خلوص نیت معلّم، در این راه بیشتر و اهتمام او در تربیت افراد مفیدتر و كامل‌تر باشد، ارزش معنوی كار او بیشتر می‎شود. در جامعه اسلامی، وقتی سخن از تعلیم و معلّم و شأن و مقام معلّم به میان می‎آید، تعلیم و تعلّم در رشته‎های مذكور است، هر چند تعلیم علوم اسلامی و علوم قرآن و شرعیات را موقعیتی خاص است، امّا چون همه این علوم برای كمال دین و آخرت و نظام معاش و معاد و نفی فقر و جهل لازم است، و از طرفی معلّم در همه این رشته‎ها می‎تواند در ضمن تدریس، دانش آموزان را با اسلام و معارف و مكتب حق اهل بیت علیهم السلام آشنا سازد، شغل معلم فرصت بسیار خوبی برای او است كه دانش‎آموزان را به راه راست اسلام هدایت نماید، و بالعكس، چنانچه خدای ناكرده، معلّم، متعهّد نباشد و سلامتی اخلاقی و عقیدتی نداشته باشد، در هر رشته‎ای كه تدریس كند، ممكن است بر افكار و عقاید و اخلاق دانش‎آموز، اثر سوء بگذارد. در این میان هم، رشته‎هایی از آداب و فنون فساد انگیز می‎باشد كه آموزش و تعلیم آنها جایز نیست و حساب معلمان حقیقی، كه با انبیا و ائمه علیهم السلام همكاری دارند و از مكتب آنها الهام می‎گیرند، از كسانی كه به آموزش این فنون مبتذل و حرام عمر خود و دیگران را ضایع می‎نمایند، جداست. * لزوم تجلیل از مقام معلّم و معلّمانی كه با این خصوصیات در راستای ترویج دین به این شغل شریف پرداختند باید قدردانشان بود؛ چرا كه در روایات از معلم به پدری و ابوت تعبیر شده است؛ شأن معلم و متعلم، همان شأن مولی و عبد است؛ اگر چنان كه باید قدردانی از معلم نشود كفران نعمت، و اگر در جامعه چنان باشد كه از بازیگر و بلكه خواننده و نوازنده بیش از معلم یا هم طراز با معلم احترام كنند و جوائز كلان را به اصطلاح به هنرمندان و اصحاب ملاهی بدهد، علامت انحطاط اخلاقی است. اساتید و معلّمان بزرگوار و محترم، باید اهتمام داشته باشند تا كار خود را برای خدا و در راه خدا قرار دهند و با دانش‎آموزانی كه در كلاس آنها هستند، با كمال مهر و محبت و فروتنی رفتار كنند؛ مسئولانه در كلاس حاضر شده و از امانت‌هایی كه به آنها سپرده شده و می‎شود، خوب نگهداری كنند كه عمر و وقت آنها، كه نه فقط به خودشان، بلكه به كلّ جامعه مربوط است، تلف نشود. * آینده جامعه، مرهون اخلاق معلّمان بدانند كه اخلاق، آداب، روش و گفتار و كردار معلّم، حتی ظاهر لباس و سر و صورت او، بر دانش‎آموز تأثیر می‎گذارد و بعد از خانه و محیط منزل، یا مهم‌تر از خانه، محیط انسان‎ساز، محیط مدرسه و كلاس درس و اخلاق معلّم است. « وَالْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِاِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذی خَبُثَ لایخْرُجُ اِلّا نَكِداً »؛ زمین پاك گیاهش به اذن پروردگارش می‎روید و آنچه پلید است جز [حاصلی] ناچیز نمی‌پروراند.»(7) انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 21 Sep 2017 03:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/53886/آینده-جامعه-مرهون-اخلاق-معل-مان نخبگان امریکا از داشتن چنین رئیس‌جمهوری احساس شرم می‌کنند http://qomnews.ir/news/53929/نخبگان-امریکا-داشتن-چنین-رئیس-جمهوری-احساس-شرم-می-کنند به گزارش قم نیوز حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، با اشاره به جایگاه بی نظیر و استثنایی این مجلس در نظام اسلامی، وظیفه‌ای مهم را از مجلس خبرگان درخواست کردند و گفتند: این مجلس باید با تشکیل یک هیأت اندیشه ورز که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در ۳۸ سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود و پیشرفتها، توقف‌ها و احیاناً پسرفت‌ها در این مسیر بپردازد و براساس جمع بندی خود از دستگاههای مختلف مطالبه‌گری کند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غیرواقعیِ رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کردند: این سخنان ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است زیرا امریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آنها در منطقه غرب آسیا، با حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصبانی هستند. حضرت آیت الله خامنه‌ای، مجلس خبرگان را مجلسی استثنایی و بی‌نظیر از لحاظ ترکیب، کارکرد و وظایف خواندند و افزودند: این مجلس در کنار وظایف کنونی آن، باید یک نگاه و ارزیابی کلان و راهبردی به مسیر و حرکت انقلاب اسلامی داشته باشد. رهبر انقلاب اسلامی در بیان این وظیفه و سازوکار اجرای آن، خاطرنشان کردند: قوای سه‌گانه مأمور اداره کشور هستند و باید کشور را انقلابی اداره کنند اما مجلس خبرگان باید با تشکیل یک هیئت اندیشه‌ورز، میزان پیشرفت‌ها یا پسرفت‌ها را در مسیر حرکت به سمت اهداف انقلاب، ارزیابی، و بر اساس آن از دستگاههای مسئول، مطالبه کند. ایشان سپس با بیان چند نمونه، به تبیین وظیفه مطالبه‌گری پرداختند و گفتند: یکی از عناوین انقلاب ما، «نه شرقی نه غربی» بود و امروز اگرچه قطب شرق وجود ندارد اما غرب یعنی امریکا و دولت‌های اروپایی با قدرت و قوت وجود دارند. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: «نه غربی» یعنی در سیاست، مجذوب و ملحق و مطیع و تحت‌تأثیر غرب نباشیم، در مسیر خواست آنها نیفتیم و کشور و فرهنگ آن را از آمیختگی با فرهنگ منحط غرب پالایش کنیم، و مجلس خبرگان باید در این خصوص ارزیابی و مطالبه‌گری کند. ایشان، «اقتدار اقتصادی» را از ارکان اقتدار کشور خواندند و گفتند: از عناصر اصلی اقتدار اقتصادی، «قدرت پول ملی و قدرت خرید مردم» است، بنابراین اگر بر اثر بی‌مبالاتی و سیاست‌های غلط، ارزش پول ملی روز بروز تنزل یافت و در این زمینه عقب‌گرد و پسرفتی داشتیم، خبرگان باید از دولت، مجلس و دستگاههای مسئول، مطالبه‌گری کند. مسئله «عدالت، مبارزه با فقر و تقسیم صحیح ثروت» سومین مسئله‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی از آن در زمره مسائل اصلی انقلاب و مسائلی که نیازمند ارزیابی و مطالبه‌گری خبرگان است، نام بردند و افزودند: عدالت و توزیع درست ثروت در کشور، مورد تأکید اسلام و متفاوت با حرف‌های نادرست مارکسیستی است و باید کشور را به نحوی اداره کرد که فاصله فقیر و غنی یا همان چیزی که امروز در دنیا بعنوان ضریب جینی مطرح است، کاهش یابد. حضرت آیت الله خامنه‌ای، «حفظ و حراست از روحیه و انگیزه‌های انقلابی» را شرط تدوام انقلاب اسلامی خواندند و گفتند: بدون روحیه انقلابی، زحمات و فداکاری‌ها و خون‌هایی که مردم در راه احیاء اسلام دادند، از بین خواهد رفت و اگر حکومتی هم بر سر کار باشد، آن حکومت، جمهوری اسلامی نخواهد بود، بنابراین خبرگان باید از میزان انگیزه انقلابی در جامعه و عوامل مقابله با آن، ارزیابی داشته باشد و بر اساس آن، مطالبه کند. ایشان تأکیدات مکرر خود بر کمک و حمایت از نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی را نوعی مطالبه‌گری بر اساس نگاه به حرکت انقلابیِ کشور دانستند و افزودند: البته مسلم است که در این زمینه کشور پیشرفت داشته و به عقب نرفته است. رهبر انقلاب اسلامی، مسئله «تدیّن مردم» را مسئله‌ای مهم برشمردند و با اشاره به تکرار این حرف از سوی برخی افراد که «ما نمی‌خواهیم مردم را به زور به بهشت ببریم»، افزودند: این تعبیر، نادرست و مغالطه‌آمیز است زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما باید از راه و به شکل درست، مسیر بهشت را به روی مردم باز، و آنها را به حرکت در آن مسیر، تشویق کنیم. ایشان افزودند: فلسفه ارسال پیامبران، هدایت مردم به بهشت و دور کردن آنان از جهنم بوده است، البته این حرف هم که در اسلام هیچ اجباری وجود ندارد، حرف درستی نیست و حدود شرعی در برخی موارد وجود دارد. حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، خاطرنشان کردند: هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان باید موارد فوق و امثال آن را ارزیابی و بر اساس پیشرفت یا عقب‌گرد در خصوص هر یک از آنها از دستگاهها مطالبه کند و این عناوین مهم را به گفتمان و مطالبه عمومی مردم تبدیل کند، زیرا رسیدگی به این مسائل در شأن مجلس خبرگان است. حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به برخی مسائل و مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی اشاره کردند و گفتند: آحاد مردم و همچنین مسئولان کشور بدانند، حل مشکلات اعم از اقتصادی و فرهنگی، تنها به دست خودِ مردم و اتکاء به توان و ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است و نه با اتکاء به بیگانه. ایشان خاطرنشان کردند: این موضوع باید آن قدر در جامعه تکرار شود تا بصورت یک گفتمان رایج و قطعی درآید زیرا کشور، جوانهای پرانگیزه و افراد توانا و صاحب فکر و ایده و خلاقیت در بخشهای مختلف تولیدی و علمی و آموزشی دارد که باید از آنان استفاده شود. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بیگانه نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، افزودند: من نمی‌گویم با دنیا قطع رابطه کنیم و از اول انقلاب تا کنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنیا تأکید داشته‌ام اما می‌گویم «پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید!» حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص موضوع اتکاء به بیگانه، به مذاکرات هسته‌ای اشاره کردند و گفتند: اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم و مکرر نیز در جلسات با مسئولان مطرح کردیم این است که مذاکره اشکالی نداشت اما باید در این مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا اینگونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: باید با دنیا کار کنیم و الزامات آن را هم می‌پذیریم اما نباید به بیگانه چشم دوخت. حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه در مقابل جمهوری اسلامی، جبهه‌ای از دشمنان وجود دارد، خاطرنشان کردند: نظام اسلامی به لطف خداوند، تاکنون به جبهه دشمن ضربه وارد کرده و آنها را عقب رانده است و در آینده نیز به همین صورت خواهد بود اما باید بدانیم که در مقابلِ ما یک «نقطه» به عنوان دشمن قرار ندارد بلکه با یک «جبهه» مواجهیم. ایشان یکی از دلایل اصلی عصبانیت بدخواهان ملت ایران را پیشرفت روزافزون نظام اسلامی در مسائل منطقه‌ای و جهانی دانستند و با اشاره به سخنان رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، گفتند: علتِ نطق ابلهانه و بسیار زشت و سخیف و با ادبیات گانگستری و کابویی و سراسر دروغ محض و با آشفتگیِ رئیس جمهور امریکا، عصبانیت و درماندگی و سبک مغزی آنها است. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: سخنان رئیس جمهور امریکا، برای ملت امریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان امریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند. حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص عصبانیت مقامات امریکایی، گفتند: آمریکایی‌ها از سالها قبل برای منطقه غرب آسیا طراحی و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورمیانه جدید» یا «خاورمیانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلی این طراحی نیز عراق، سوریه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند. ایشان تأکید کردند: براساس این طراحی قرار بود، عراق با آن سابقه کهن تاریخی و تمدنی و سوریه به عنوان کانون مقاومت و لبنان با جایگاه ویژه خود، تحت سلطه و نفوذ امریکا و رژیم صهیونیستی باشند. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اما اکنون واقعیات منطقه به گونه‌ای دیگر است زیرا آنها نتوانستند در لبنان کاری از پیش ببرند، در عراق، درست بر عکس خواسته‌ی آنها محقق شده است و در سوریه به رغم جنایت‌های بی‌شمار امریکا و متحدانش و قتل عام مردم این کشور و حمایت‌های گسترده از گروههای تروریستی تکفیری، در حال حاضر داعش به پایان راه خود رسیده و گروههای تکفیری همچون جبهه النصرة، منزوی شده‌اند. ایشان افزودند: حضور و تأثیر جمهوری اسلامی ایران موجب محقق نشدن طراحی‌ها و خواستهای امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شده است و همین، دلیلِ عصبانیت آنهاست. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: برخی در تحلیل‌های خود اشتباه نکنند زیرا مواضع امریکا به دلیل قدرت و توانایی در مقابل ایران نیست بلکه کاملاً به دلیل ضعف و شکست و عصبانیت اوست. حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به حضور موفقیت آمیز و عزتمندانه جمهوری اسلامی در مسائل منطقه و جهان، تأکید کردند: باید این عزت را با عقل و تدبیر و فکر درست، و همچنین با اشتباه نکردن در نحوه مراودات و تصمیم گیریها و موضع گیریها، حفظ کرد. ایشان با تأکید بر اینکه این عزت بواسطه مجاهدت مردم و جوانان و ریخته شدن خون شهدا به دست آمده است، گفتند: شهید عزیز محسن حُججی یک نمونه بود و ما از این نمونه ها در میان جوانان بسیار داریم و خداوند متعال این نمونه را به دلایلی در مقابل دیدگان برجسته کرد تا همه تسلیم این حقیقت شریف شوند که انگیزه انقلابی در میان جوانان، به فضل الهی روز به روز در حال افزایش است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درخواست‌های بی‌شمار جوانان از طریق نامه و پیغام‌، برای اجازه حضور در جبهه دفاع از حرم و مبارزه با دشمن، خاطرنشان کردند: این، همان انگیزه‌های رو به افزایش انقلابی در میان جوانان است و چنین انگیزه‌هایی در شرایطی که عوامل بازدارنده و وسوسه گر همچون فضای مجازی وجود دارد، نشانگر معجزه و لطف الهی است. رهبر انقلاب اسلامی همچنین ماه محرم را ماه امام حسین علیه‌السلام و ماه همه ارزشهای متبلور در وجود مقدس آن حضرت همچون جهاد، شهادت، اخلاص، وفا، گذشت، اهتمام به حفظ دین خدا و ایستادگی در مقابل قدرت‌های معارض دین خواندند. ایشان تأکید کردند: این حادثه در طول زمان زنده‌تر شده و گرامیداشت این حماسه عظیم، هر سال نسبت به قبل، پرشورتر و گسترده‌تر است که همین موضوع دربردارنده پیام و معنای خاصی است و به فضل الهی این جریان به رهبری امام حسین (ع)، در دنیا پیش خواهد رفت. پیش از سخنان رهبر انقلاب، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان، مواضع انقلابی رهبر معظم انقلاب اسلامی را را مایه دلگرمی مردم خواند و افزود: انقلابی بودن شرط موفقیت است و اگر انقلابی نباشیم، توفیقی حاصل نمی‌شود. رئیس مجلس خبرگان با اشاره به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مجلس خبرگان، از برگزاری همایش‌هایی برای طلاب و دانشگاهیان در نقاط مختلف کشور خبر داد و بر لزوم ساماندهی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده در فضای مجازی تأکید کرد. همچنین آیت‌الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان، گزارشی از مهمترین محورهای مباحث مطرح شده در اجلاسیه و نطق‌های اعضای خبرگان بیان کرد. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار کشور Thu, 21 Sep 2017 15:15:12 GMT http://qomnews.ir/news/53929/نخبگان-امریکا-داشتن-چنین-رئیس-جمهوری-احساس-شرم-می-کنند دانش آموزان باید برابر هجمه فضای مجازی محافظت شوند http://qomnews.ir/news/53941/دانش-آموزان-باید-برابر-هجمه-فضای-مجازی-محافظت-شوند به گزارش قم نیوز سیّد محمد بطحایی در دیدار با آیت الله العظمی سبحانی که امروز پنج‌شنبه در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد گفت: سال تحصیلی از شنبه آغاز می شود و با آغاز ماه محرم و دفاع مقدس مقارن شده است. وی افزود: اولین سال تحصیلی است که بنده توفیق خدمت در آموزش و پرورش را دارم در ابتدای این سال خدمت مراجع و علما رسیدیم که سال پرثمری را برای انقلاب و کشور داشته باشیم. وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شنبه بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز سال تحصیلی را آغاز می‌کنند و ۹۶۰ هزار کارمند و معلم مشغول خدمت خواهند شد؛ ۱۳۸ میلیون جلد کتاب درسی در ۹۰۰ عنوان کتاب درسی توزیع کرده‌ایم. وی گقت: برنامه‌های تحصیلی در قالب کتاب‌های درسی به اجرا در می‌آید؛ سندی در آموزش و پرورش به عنوان سند تحول بنیادین وجود دارد و جزو معدود اسنادی است که کلی گویی و چشم انداز را بیان نکرده است، بلکه لایه ها و راهکارهای عملیاتی را پیش بینی کرده است بطحایی اظهار کرد: تعدادی از زیر نظام‌های سند شامل، سه زیر نظام در ماه های اخیر آماده می شود؛ این سند مسیر تحول در نظام آموزش و پرورش را روشن کرده است و تا حدود زیادی مشخص کرده است که از چه مسیری برای تحول در نظام آموزش و پرورش حرکت کنیم، خروجی‌های ما دانش آموزانی است که در حال تحصیل هستند، و شایسته  هرکدام یک شهروند ایرانی اسلامی با انتظارات نظام باشند. سند تحول بنیادین در عمل با موانعی مواجه است وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول بنیادین در عمل با موانعی مواجه است که بخشی از آن مرتبط به منابع انسانی و اقتصادی است؛ حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به صورت ظریف گله مندی خود را از این نقیص‌ها اعلام کردند که چرا این سند مستقر نمی شود. وی گفت: امیدواریم با لطف خداوند این سند را مستقر کنیم و از منابع آن در نظام آموزشی کشور استفاده کنیم. بطحایی اظهار کرد: دو محور در سال تحصیلی پیاده خواهیم کرد، زیرا چشم امید جامعه برای رستگاری به آموزش و پرورش است؛ اینکه آموزش و پرورش به سطحی برسد که علاوه بر متدین کردن دانش آموزان آنها را با نیازهای اجتماعی نیز بیشتر آشنا کند. وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز فضای مجازی و هجمه هایی که دشمنان دین و ایمان مردم از این طریق وارد می کنند، تهدیداتی دارد که باید دانش آموزان در مقابل آن محافظت و مقاومت داشته باشند؛ به همین خاطر به دنبال آن هستیم که در سال تحصیلی  جدید دانش آموزان با نیازهای فردی و اجتماعی خود بیشتر آشنا شوند. وی گقت: بخش دوم، روش اداره آموزش و پرورش است؛ در وضعیت موجود با توجه به اینکه از امکانات همیشه گله مند بودیم، ولی بودجه های دولتی نیز به خوبی استفاده نمی شود و اتلاف سرمایه‌ها هنوز وجود دارد و دلیل اصلی آن عدم اصلاح روند مدیریت منابع، کم بودن اختیارات به مدارس و ... می باشد. انس دانش آموزان با مفاهیم قرآنی، از سیاست‌های تدوین کتب دینی است رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش نیز در این دیدار گفت: امسال ۹۰۰ عنوان کتاب درسی در آموزش و پرورش داریم که در تجدید نظرآنان  به پایه ۱۱ رسیدیم. حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان گفت: در تجدید نظر به دنبال آن هستیم بحث تفکر، ایمان و عمل و اخلاق که در سند تحول بنیادین آمده است را ارتقاء دهیم و به متون آموزشی نگاه قرآنی داشته باشیم. وی گفت: در کتاب‌های درسی پیشین درس‌هایی چون؛ باران می بارید و انسان متولد می شد، تدریس می گردید، ولی از علت فاعلی خبری نبود، در صورتی که  در قرآن کریم علت غایی آن ذکر شده است، و ما در آموزش و پرورش به دنبال تحقق این ارزش‌ها هستیم. معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: امسال ۴۰ عنوان مجله با ۳۵ میلیون تیراژ در سال برای فرهنگیان منتشر کردیم. وی گفت: برای انس دانش آموزان به قرآن، علاوه بر تسلط به روخوانی و روان خوانی، آنان را نیز با مفاهیم قرآن آشنا می‌کنیم و به همین دلیل درس عربی را به زبان قرآن مبدل می‌کنیم که دانش آموز در خدمت قرآن باشد. حجت الاسلام بهرام محمدیان گفت: تعلیمات دینی را از مباحث فلسفی محض به مباحث قرآنی از جمله معاد و توحید تبدیل شده است و همه ساله کتب جدید را خدمت مراجع تقدیم می کنیم تا رهنمودهای لازم را بفرمایند. انتهای پیام / 137 ]]> اخبار قم Fri, 22 Sep 2017 00:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/53941/دانش-آموزان-باید-برابر-هجمه-فضای-مجازی-محافظت-شوند حفظ وزن سالم بهترین روش پیشگیری از فشارخون بالا http://qomnews.ir/news/53943/حفظ-وزن-سالم-بهترین-روش-پیشگیری-فشارخون-بالا به گزارش قم نیوز نتایج محققان دانشگاه آلاباما آمریکا نشان می دهد حفظ وزن سالم در میانسالی می تواند به حفظ فشارخون پایین کمک کند. جان بوث، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «افزایش فشارخون در سنین جوانی با بیماری قلبی و سکته مرتبط است. ما در این مطالعه تاثیر بلندمدت حفظ وزن سالم را بر فشارخون بالا ارزیابی کردیم.» بوث و همکارانش در این مطالعه تاثیرات پنج رفتار سالم را بررسی کردند: - هرگز سیگار نکشیدن؛ - عدم مصرف نوشیدنی های الکلی؛ - رژیم غذایی سالم؛ - فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید به میزان ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر در هفته؛ - حفظ وزن سالم. این مطالعه شامل حدود ۴۷۰۰ فرد داوطلب ۱۸ تا ۳۰ بود. زمان آغاز مطالعه سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ بود. در طول ۲۵ سال بررسی این افراد، محققان فشار خون و رفتارهای سالم افراد را هشت بار اندازه گیری کردند. افراد دارای وزن سالم ۴۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا در میانسالی قرار داشتند. همچنین افرادی که حداقل چهار رفتار سالم در این دوره داشتند، ۲۷ درصد کمتر در معرض ریسک ابتلا به فشارخون بالا در میانسالی قرار داشتند. محققان دریافتند حفظ فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم ارتباط خاصی با فشارخون بهتر نداشت. اما به نظر می رسد حفظ وزن سالم از سایر رفتارها به مراتب مهم تر است، اما این به معنای نادیده گرفتن سایر رفتارهای سالم نیست. چراکه سایر رفتارهای سالم برای حفظ وزن متناسب بدن لازم هستند و بدون رژیم غذایی سالم و ورزش این امر محقق نمی شود. انتهای پیام / 137 ]]> اخبار کشور Fri, 22 Sep 2017 03:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/53943/حفظ-وزن-سالم-بهترین-روش-پیشگیری-فشارخون-بالا سخنان ترامپ ترقه ای بیشتر نیست http://qomnews.ir/news/53944/سخنان-ترامپ-ترقه-بیشتر-نیست به گزارش قم نیوز سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت با نثار درود بر روح بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدای اظهار داشت: امسال ایام هفته دفاع مقدس همزمان شده با آغاز محرم ابا عبدالله الحسین و بطور قطع آموزه های عاشورا این حماسه را رقم زد و به فرموده امام خمینی محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است. وی ادامه داد: هر  حادثه و واقعه ای اگر یادآوری نشود به فراموشی سپرده می‌شود اما حرکت حضرت زینب کبری و امام سجاد (ع) ،علما و مداحان  این واقعه عظیم حفظ شده است. وضعیت دفاع مقدس هم چنین وضعیتی دارد و اگر درست یادآوری نشود با آسیب مواجه می شود. اگر یادگار شهدا سینه به سینه برای آیندگان یادآوری نشود به فراموشی سپرده می‌شود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ما وظیفه داریم که بزرگواری شهدا و ایثار گران و یاد آن ایام را برای خود و فرزندان مان بیان کنیم. دفاع مقدس تهاجمی بود که جهان استکبار با برنامه ریزی در زمان مشخص آن را انجام و به فکر شکست دادن این نظام  اسلامی بودند. سرلشکر باقری با اشاره به توطئه دشمنان برای نابودی انقلابی اسلامی اظهار داشت: همسر شاه خائن سفری در سال ۵۷ به عراق داشتند و صدام به آنها می گوید اگر میخواهید انقلاب اسلامی شکست بخورد دستور دهید تانک ها به خیابان بیایند و مردم را بکشند تا انقلاب شکست بخورد اما ارتش که از بدنه مردم بود به فرمان امام به انقلاب پیوستند و نقشه آنها شکست خورد و آخرین اقدام آنها آغاز جنگ همه جانبه ای بر علیه این ملت بود. سرلشکر باقری با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل اظهار داشت: اگر کسی که امروز تازه به دوران رسیده از مسیر  تجارت به پست ریاست جمهوری برسد بیاید و در سازمان ملل حرفهای جاهلانه بزند و نفرت افکنی بکند و فکر کند با این حرفا می تواند ملت ایران را بترساند این سخنان ترقه ای بیش نیست،  کافیست همان زمان بعد از پائین آمدن از  تریبون از نزدیکترین ارتشی اش بپرسد که آیا ارتش آمریکا امکان تهاجم و تجاوز به ایران را دارد پاسخ را از آنهایی بگیرد که اینکاره هستند، ما که امروز در خلیج فارس، تنگه هرمز و فضای پیرامونی کشور در سطح منطقه جنوب غربی آسیا از آمریکایی ها دور نیستیم هم انها ما را می بینند و هم ما آنها را زیر دست داریم به رئیس جمهورشان خود خواهند گفت که یک من ماست چقدر کره دارد. رئیس ستار کل نیروهای مسلح در ادامه سخنانش به بیان درس های دفاع مقدس برای ملت ایران پرداخت و گفت: دفاع مقدس مانند عاشورا یک چشمه است که تکیه به خدا، ولایت‌مداری و تبعیت از رهبری، نفی سلطه‌پذیری، ایثار، مقاومت در برابر دشمنان، آسیب‌ناپذیری در برابر دشمن، عزت نفس، ابتکار و خلاقیت، خوداتکایی، بن‌بست‌شکنی، مشارکت ملی و همگانی را از ان آموخته‌ایم. وی یادآور شد: هوشیاری و قدرت اطلاعاتی، حفظ توان رزمی و وحدت ملی نیز از دیگر آموزه‌های دوران دفاع مقدس هستند.  این درس‌ها باید سینه به سینه توسط پیشکسوتان دوران دفاع مقدس به نسل‌های مختلف منتقل شود.   سرلشکر باقری تاکید کرد: امروز در طرح‌ها و برنامه‌های خود هیچ کاستی‌ای نداریم و در اجرای آنها نیز حتی یک مستشار و خارجی حضور ندارد. وی درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: اینکه اکنون کشور عراق به چنین روزی افتاده ناشی از فقدان ولایت‌مداری و تبعیت از رهبری است.  این همه‌پرسی اتفاقی نادرست است و ضرر عزیزان کرد در شمال عراق است  و نباید انجام شود اما متاسفانه چنددستگی در کشورها چنین شرایطی را برایشان ایجاد می‌کند. این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به شجاعت شهدای مدافع حرم بیان کرد: زمانی در دوران دفاع مقدس همه کشور درگیر جنگ بودند اما اکنون چنین چیزی نیست و شهدای مدافع حرم امروز که همه مسابقه دنیاطلبی دارند کار بسیار ارزشمندی انجام می‌دهند. برای دفاع از ارزش‌ها حضور پیدا می‌کنند و کاری بسیار شجاعانه انجام می‌دهند. امروز که یگان‌ها حضور پیدا می‌کنند اقشار مختلف نیروهای مسلح برای من نامه می‌زنند که پارتی آنها بشوم تا در منطقه حضور یابند. سرلشکر باقری به دشمنان ایران تاکید کرد: تهاجم و تجاوز به ملت ایران سرنوشت صدام را در پی خواهد داشت. این طور نیست که کشوری با ویژگی‌های ژئوفیزیکی و ژئو استراژیک مانند ایران بخواهد در مقابل دشمنان شکست بخورد. ما درس‌های فراوانی از دفاع مقدس آموخته‌ایم. بهتر است دشمنان به شهر تکریت بروند و قبر صدام را ببینند. از سوی دیگر ما شاهدیم که هرگاه نام امام خمینی می‌آیند همه به احترام او می‌ایستند. این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: هر حادثه تاریخی ممکن است دچار فراموشی، تحریف یا افراط و تفریط شود. مساله دفاع مقدس نیز این گونه است و باید پیشکسوتان جهاد و مقاومت هر لحظه آن را یادآوری و مرور کنند و به تبیین، تشریح و ترویج آموزه‌های دوران دفاع مقدس برای جامعه و به ویژه نسل جوان بپردازند. او همچنین گفت: دفاع مقدس تهاجمی بود که جهان استکبار با برنامه ریزی دقیق و در زمان مشخص و پیش بینی کامل آن را به انجام رساند اما به واسطه رهبری امام و ایثارگری شهدا شکست خورده است. عراق در دورانی که انقلاب به پیروزی رسید ۱۰ لشکر داشت و در هنگام آغاز جنگ ۱۲ لشکر در اختیارش بود. صدام در طول جنگ تحمیلی توان نظامی خود را به ۵۶ لشکر رساند اما با این وجود شکست خورد. او حتی در پایان جنگ تحمیلی در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای بود، همچنین ۳۵ کشور مستقیم از او حمایت مالی و تسلیحاتی انجام می‌دادند. ما در جهان دروغ که همه دم از حقوق بشر می‌زدند در مقابلش ایستادیم و در شرایط نامناسب آن زمان توانستیم در مقابل او بایستیم. سرلشکر باقری در پایان تاکید کرد: اینک ملت ما سربلند است که بهترین امنیت را در مرکز ناامنی‌های جهانی دارد. این امنیت از برکت خون شهدا و ایثارگران است. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار کشور Fri, 22 Sep 2017 04:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/53944/سخنان-ترامپ-ترقه-بیشتر-نیست