پایگاه خبری قم نيوز - پربيننده ترين عناوين حوزه‌های علمیه :: نسخه کامل http://qomnews.ir/Relgious Sun, 24 Sep 2017 17:43:01 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است Sun, 24 Sep 2017 17:43:01 GMT حوزه‌های علمیه 60 نشست علمی « پژوهشی در شعر عاشورایی» برگزار شد http://qomnews.ir/news/54005/نشست-علمی-پژوهشی-شعر-عاشورایی-برگزار به گزارش قم نیوز این نشست علمی با ارائه خانم دکتر منصوره رضایی از استادان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی المصطفی(ص)، برگزار شد. وی ضمن تعریف شعر عاشورایی که شاخه ای از شعر آیینی است، به تبیین ابعاد مختلف آن پرداخت، و در ادامه نخستین شاعران عاشورایی سرا را معرفی و نمونه هایی از اشعارشان را بیان کرد. در ادامه، دبیر علمی نشست آقای محمد سعیدنیا با کارشناس برنامه  به واکاوی سیر تاریخی شعر عاشورایی، عوامل ترویج و نقش حکومتها در این نوع شعر و نمادها وسمبل های این گونه شعری پرداختند. گفتنی است: نقش شعر عاشورایی در دوران دفاع مقدس و نهضت بیداری اسلامی، از دیگر مباحث مطرح شده در این وبینار بود که در پایان برنامه، کتب و نرم افزارهای مرتبط با شعر عاشورایی معرفی شدند. شایان ذکراست: گروه زبان و ادبیات فارسی با همکاری معاونت های این دانشگاه تاکنون نشست های علمی و فرهنگی متعددی را به  صورت وبینار برگزار نموده است. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 23 Sep 2017 15:31:45 GMT http://qomnews.ir/news/54005/نشست-علمی-پژوهشی-شعر-عاشورایی-برگزار رهبر سابق اخوان المسلمین مصر درگذشت http://qomnews.ir/news/54007/رهبر-سابق-اخوان-المسلمین-مصر-درگذشت به گزارش قم نیوز خانواده مهدی عاکف، رهبر سابق اخوان المسلمین مصر اعلام کردند وی پس از گذراندن دوره بیماری در سن 89 سالگی در زندان درگذشته است. عبدالمنعم المقصود وکیل مدافع عاکف در این زمینه گفت: وی در پس وخیم شدن حالش در بیمارستان دولتی القصر العینی بستری شد و در آنجا نیز از دنیا رفت. خبرهای رسیده از مصر حاکی است مسئولان مصر تشییع جنازه مهدی عاکف را ممنوع کرده اند. محمد مهدی عاکف 20 سال از عمر خود را در دوره ریاست جمهوری جمال عبدالناصر در زندان گذراند و در دوره ریاست جمهوری انور السادات در سال 1974 میلادی از زندان آزاد شد. او سپس در دوره حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر محاکمه و بین سالهای 1996 تا 1999 میلادی زندانی شد. وی همچنین در دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی به اتهام اهانت به دستگاه قضایی مصر محاکمه اما تبرئه شد ولی به خاطر تحقیقات درباره یک پرونده در زندان باقی ماند. این پرونده درخصوص حوادث دفتر ارشاد اخوان در سال 2013 میلادی بود که در آنجا درگیری هایی بین طرفداران گروه اخوان و مخالفان آنها روی داد. عاکف به حبس ابد (25 سال زندان) محکوم شد که دادگاه فرجام خواهی در ژانویه گذشته این حکم را رد کرد و قرار بود که عاکف دوباره تحت محاکمه قرار گیرد. انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Sat, 23 Sep 2017 15:31:21 GMT http://qomnews.ir/news/54007/رهبر-سابق-اخوان-المسلمین-مصر-درگذشت پیکر آیت‌الله راستی کاشانی در قم تشییع شد http://qomnews.ir/news/54008/پیکر-آیت-الله-راستی-کاشانی-قم-تشییع به گزارش قم نیوز مردم شهر قم عصر امروز پیکر آیت‌الله راستی کاشانی را از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع کردند. سپس مراسم اقامه نماز میت بر پیکر این عالم برجسته در صحن حرم کریمه اهل‌بیت(س) به امامت آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید برگزار شد. در مراسم تشییع آیت‌الله راستی کاشانی شخصیت‌هایی همچون محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار امام راحل حضور داشتند. آیت‌الله راستی کاشانی از شاگردان امام خمینی(ره) در شهر نجف اشرف بود که در تقویت نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل نقش داشت. این عالم برجسته پس از پیروزی انقلاب اسلامی سمت‌هایی همچون ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم و نمایندگی مجلس خبرگان در دوره‌های اول و دوم را بر عهده گرفت. آیت‌الله راستی همچنین از اعضای باسابقه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. این عالم برجسته در روز 29 شهریورماه سال 1396 در سن 90 سالگی و پس از بیش پنج دهه تدریس در حوزه‌های علمیه نجف و قم دارفانی را وداع گفت. دیشب در دومین شب ماه محرم مراسم وداع اقشار مختلف با پیکر آیت‌الله راستی کاشانی در حسینیه جماران شهر تهران برگزار شد. رهبر معظم انقلاب امروز با صدور پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله راستی کاشانی، این عالم برجسته را از جمله فضلای روشن بین و با اخلاصی دانستند که وفادارانه به نهضت امام خمینی(ره) کمک کردند. مراسم گرامیداشت آیت‌الله راستی کاشانی امشب یکم مهرماه پس از نماز مغرب و عشاء از طرف رهبر معظم انقلاب در مسجد اعظم شهر قم برگزار می‌شود. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Sat, 23 Sep 2017 14:22:58 GMT http://qomnews.ir/news/54008/پیکر-آیت-الله-راستی-کاشانی-قم-تشییع تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله راستی کاشانی http://qomnews.ir/news/54004/تسلیت-آیت-الله-العظمی-جوادی-آملی-پی-ارتحال-راستی-کاشانی به گزارش قم نیوز متن پیام تسلیت حضرت آیت الله جوادی آملی به این شرح است: انا لله و انا الیه راجعون ارتحال آیت الله راستی کاشانی به محضر مبارک بقیة الله ارواح من سواه فداه، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیّه، بیت مکرّم آن فقیه راحل و شاگردان محضر آن عالم ربّانی تسلیت عرض می شود. علوّ منزلت و حشر با اهل بیت وحی و نبوت، مخصوصاً حضرت سید الشهداء سلام الله علیهم اجمعین از درگاه حضرت احدّیت مسئلت می شود. جوادی آملی اول محرّم الحرام 1439هـ. انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 23 Sep 2017 15:00:37 GMT http://qomnews.ir/news/54004/تسلیت-آیت-الله-العظمی-جوادی-آملی-پی-ارتحال-راستی-کاشانی آموزش و پرورش نیز مهمترین منبع پیشرفت کشور است http://qomnews.ir/news/53987/آموزش-پرورش-نیز-مهمترین-منبع-پیشرفت-کشور به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان حضرت خدیجه(س) ضمن گرامیداشت یاد شهیدان دفاع مقدس و مدافعین حرم، اظهار کرد: امروز امنیت و آرامش جامعه را مدیون افرادی هستیم که خالصانه به جبهه‌های نبرد رفتند و از کشور خود دفاع کردند و حاضر شدند خون خود را بدهند تا عزت کشور حفظ شود. وی با بیان اینکه امروزه استکبار جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران تسلیم شده است، عنوان کرد: نسل دانش‌آموزان امروز از دانش‌آموزان گذشته پیشرفته‌تر هستند که در آینده باید راه کشور را برای رسیدن به موفقیت هموار سازند. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیام وزیر آموزش و پرورش، مطرح کرد: همزمان شدن آغاز مهرماه با هفته دفاع مقدس و ماه محرم پیام جوانمردی و ایثار را برای دانش‌آموزان و جوانان دارد و دانش‌آموزان باید بدانند که امروز جنگ‌ها از جبهه‌های خط مقدم خارج شده و به آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی کشیده شده است. وی افزود: مدرسه خانه امید دولت و مردم و است و آموزش و پرورش نیز مهمترین منبع پیشرفت کشور است و اگر بخواهیم از دانش‌آموزان که سرمایه‌های ارزشمند انسانی در کشور هستند استفاده کنیم نیازمند یک همکاری همه جانبه از سوی مردم و همه دستگاه‌ها در راستای اهداف آموزش و پرورش هستیم. حجت الاسلام و المسلمین محمدیان از آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و مهمترین نهاد کشور یاد کرد و گفت: معلمان باید در تربیت یک نسل متعهد با صبر و شکیبایی اهتمام داشته باشند و دانش‌آموزان نیز باید قدردان این فرصت باشند و کمال احترام با معلمان خود برخورد کنند و خوشه چین درخت علم باشند. وی در پایان یادآور شد: در آستانه سال تحصیلی به تمام خانواده‌هایی که فرزندان دانش‌آموز خود را در اردوی فرزانگان بسیج از دست دادند تسلیت عرض می‌کنم. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار کشور Sat, 23 Sep 2017 13:31:32 GMT http://qomnews.ir/news/53987/آموزش-پرورش-نیز-مهمترین-منبع-پیشرفت-کشور رهبر انقلاب رحلت آیت‌الله راستی کاشانی را تسلیت گفتند http://qomnews.ir/news/53985/رهبر-انقلاب-رحلت-آیت-الله-راستی-کاشانی-تسلیت-گفتند به گزارش قم نیوز رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم جلیل‌القدر و فقیه مجاهد آیت الله راستی کاشانی را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است: بسمه تعالی رحلت عالم جلیل‌القدر و فقیه مجاهد مرحوم آیة الله آقای حاج شیخ حسین راستی کاشانی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرّم و بازماندگان گرامی و به همه‌ی ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار از جمله‌ی فضلای روشن‌بین و با اخلاصی بودند که در دوران اقامت امام راحل در نجف در جمع نزدیکان علمی و سیاسی ایشان حضور یافته و وفادارانه به نهضت مقدس ایشان کمک کردند و پس از پیروزی انقلاب در مراکز مهم و حساس به انجام خدمات برجسته پرداختند و در مسائل کشور نقش‌آفرینی کردند. از خداوند متعال بهترین پاداش صابران و مجاهدان و علو درجات برای ایشان مسألت میکنم. سید علی خامنه‌ای 1/ مهر ماه/ 1396 انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار کشور Sat, 23 Sep 2017 12:45:48 GMT http://qomnews.ir/news/53985/رهبر-انقلاب-رحلت-آیت-الله-راستی-کاشانی-تسلیت-گفتند «جایگاه زن و خانواده در حیات طیبه» بررسی می شود http://qomnews.ir/news/54002/جایگاه-زن-خانواده-حیات-طیبه-بررسی-می-شود به گزارش قم نیوز خانم متولیان در جلسه ای که با حضور معاون ارتباطات و بین المللی جامعه المصطفی برگزار شد، اظهار داشت: همایش بین المللی «جایگاه زن و خانواده در حیات طیبه» از مهمترین برنامه های علمی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برای سال جاری به شمار می رود که به همت گروه فقه مجتمع و با مشارکت همه گروه ها علمی، با نگاه فقهی و هدف تهیه موسوعه فقهی در بحث زنان برگزار می گردد. وی با بیان این که بیش از 150 ساعت نفر جلسات مختلف در مراکز مختلف علمی برگزار شده است، ابراز داشت: فراخوان این همایش به 5 زبان ترجمه شده و بر آنیم تا مقالات برگزیده این همایش را نیز به 5 زبان زنده دنیا ترجمه و در مراکز علمی جهان منعکس نماییم. معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ظرفیت فارغ التحصیلان و شبکه سازی در این راستا را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: در بخش فارغ التحصیلان و برگزاری ارتباطات پژوهشی و فعالیت های محتوایی قدم های خوبی در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برداشته شده است. وی گستره فارغ التحصیلان و تأسیس نمایندگان منطقه ای در حوزه بانوان را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: باید ضمن پرهیز از غفلت در راهبردهای استراتژی بین المللی در حوزه بانوان از ظرفیت های دانشگاه مجازی در این راستا استفاده کنیم. خانم متولیان نشریه پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده را تنها نشریه علمی پژوهشی فعال در حوزه زنان دانست که توسط مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ارائه می گردد، اظهار داشت: باید از ظرفیت عظیمی که به برکت انقلاب اسلامی و تشکیل المصطفی به وجود آمده، حداکثر استفاده را داشته باشیم. گفتنی است؛ خانم صباغ رئیس اداره ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی بنت الهدی نیز در این جلسه ضمن تبیین فعالیت واحدهای مختلف این اداره اظهار داشت: ضمن شناسایی، ارزیابی و توانسنجی 1054 نفر از دانش آموختگان مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، برای هر یک از این عزیزان پرونده­های مختلفی تشکیل شده است. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 23 Sep 2017 21:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/54002/جایگاه-زن-خانواده-حیات-طیبه-بررسی-می-شود واکاوی ابعاد شهادت جانسوز حضرت علی اصغر از منظر آیت الله مکارم http://qomnews.ir/news/54001/واکاوی-ابعاد-شهادت-جانسوز-حضرت-علی-اصغر-منظر-آیت-الله-مکارم به گزارش قم نیوز حضرت آ‌یت الله مکارم به واکاوی  ابعاد شهادت جانسوز حضرت علی اصغر طفل شش ماه سید الشهداء (ع) پرداخته اند که به این شرح است: سيطره جهل بر جامعه اسلامى در عصر بنى اميّه غیر قابل انکار است؛ مسلمانان در دوران بنى اميّه عموماً و در عصر حاكميّت معاويه و يزيد خصوصاً دشمن شناس نبودند. آنها نمى دانستند كه بنى اميّه جانشينان بر حق رسول اللَّه صلى الله عليه و آله نيستند، و بنى اميّه دلسوز و حامى اسلام نمى باشند، و جهل آنها به خاطر تقصير و كوتاهى شان بود، لذا جاهل مقصّر بودند.[1] به راستی چگونه مى توان باور كرد، امّت اسلامى، فرزند پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، تنها بازمانده خمسه طيّبه و جگرگوشه فاطمه زهرا عليها السلام را به آن صورت فجيع به شهادت برساند؛ به كودك شش ماهه و پير و جوان و زن و مرد اين خانواده رحم نكند؛ جمعى را از دمِ تيغ بگذراند و جمعى ديگر را به اسارت برد و از هيچ ستمى در حقّ آنان دريغ نورزد.[2] حال شایسته است ابعاد و زوایایی شهادت كودك شيرخوارکه  از همه شنيدنى تر و عبرت خيزتر است مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد.[3] چگونگی شهادت طفل شیرخواره امام حسین (علیه السلام) هنگامى كه امام عليه السلام شهادت خاندان وفرزندانش را ديد و از آنان كسى جز امام و زنان و كودكان و فرزند بيمارش- امام سجّاد عليه السلام- نماند، فرمود:«ناوِلُوني عَلِيّاً ابْني الطِّفْلَ حَتّى اوَدِّعَهُ ؛ فرزند خردسالم «على» را به من بدهيد تا با او وداع كنم».[4] امام عليه السلام در حالى كه طفلش را مى بوسيد، خطاب به او فرمود:«وَيْلٌ لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ إِذا كانَ خَصْمُهُمْ جَدَّكَ ؛ بدا به حال اين گروه ستمگر آنگاه كه جدّت رسول خدا صلى الله عليه و آله با آنان به مخاصمه برخيزد؟». هنوز طفل در آغوش امام آرام نگرفته بود كه حرملة بن كاهل اسدى ، او را هدف قرار داد و تيرى به سوى وى پرتاب كرد و گلوى او را دريد، خون سرازير شد، امام عليه السلام دست ها را زير گلوى آن طفل گرفت تا از خون پر شد؛ آنگاه خون ها را به سوى آسمان پاشيد و گفت:«اللَّهُمَّ إِنْ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فَاجْعَلْ ذلِكَ لِما هُوَ خَيْرٌ لَنا؛ بار الها! اگر در اين دنيا ما (در ظاهر) بر اين قوم پيروز نشديم، بهتر از آن را روزى ما فرما».[5] در روايت ديگرى آمده است كه امام عليه السلام گفت:«اللَّهُمَّ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ دَعَوُنَا لِيَنْصُرُونا فَخَذَلُونا وَ أَعانُوا عَلَيْنا، اللَّهُمَّ احْبِسْ عَنْهُمْ قِطَرَ السَّماءِ، وَ احْرِمْهُمْ بَرَكاتِكَ، اللَّهُمَّ لا تُرْضِ عَنْهُمْ أَبَداً، اللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ كُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ في الدُّنْيا، فَاجْعَلْهُ لَنا ذُخْراً فِي الْآخِرَةِ وَ انْتَقِمْ لَنا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ ؛ خدايا! تو مى دانى كه اينان ما را دعوت كردند تا به يارى مان بشتابند ولى ما را رها كردند و در برابر ما بپاخاستند، خدايا! باران آسمان را از آنان دريغ دار و آنان را از بركاتت محروم كن. خدايا هرگز از آنان خشنود مشو.[6] خدايا اگر در دنيا، پيروزى را از ما دريغ داشته اى، آن را ذخيره آخرت ما قرار ده و از گروه ستمكاران انتقام ما را بستان».[7]،[8] حضرت علي‌اصغر (علیه السلام)؛ ملاک و معیار تشخیص حق از باطل ائمّه و پيشوايان دين به ما دستور داده اند تا آنجا كه قدرت داريم از حقّ خود دفاع كنيم و زير بار ظلم نرويم و آزادانه به زندگى خود ادامه دهيم، چنان كه حضرت امام حسين عليه السلام در يكى از خطبه هاى خود مى فرمايد: «اى مردم آگاه باشيد فرومايه اى مرا ميان جنگ كردن (كشته شدن) و تن به ذلّت در دادن مخيّر ساخته است، ولى ذلّت از ساحت ما به دور است، ما هرگز تن به ذلّت نمى دهيم»[9] لذا کربلا یک حادثه نیست بلکه یک جریان است حادثه در یک زمان واقع شده و تمام می شود ولی جریان هر لحظه ظهور و بروز دارد جریان عاشورا همان مسئله ی مبارزه ی حق و باطل است.[10] حال  بايد بدانيم آن حضرت براى احياى حق و از بين بردن باطل قيام كرد تا در اين مسير گام برداريم؛ [11] امام حسين عليه السلام در عصرى زندگى مى كرد كه باطل سرتاسر جامعه اسلامى را گرفته، و حق به فراموشى سپرده شده بود، لذا قيام كرد تا حق را احيا و زنده كند، و باطل را بميراند و از صحنه جامعه برچيند، و در اين مسير و براى رسيدن به اين هدف حاضر بود هر بهايى بپردازد.[12] به تعبیر شاعر: ابتدا قانون آزادى نويسد در جهان               بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا كند هر كه باشد چون حسين آزاد و ديندار و شجاع                    حرف باطل را نبايد از كسى اصغا كند نقد هستى داد و هستى جهان يكجا خريد                عاشق آن باشد كه چون سودا كند يكجا كند پرچم دين چون بجا ماند از فداكارى اوست                        تا قيامت پرچمش را دست حق بر پا كند[13] با این تفاسیر می توان اینگونه تعبیر کرد که در واقعۀ کربلا، بى تابى  كودك شيرخوار[14] براى احياى نام حق و به دست آوردن عظمت آئين اسلام صورت پذیرفت ؛ آری حتى حضرت علی اصغر (علیه السلام) هم  بايد[15] در صحنه مبارزه حق و باطل آخرين قطره هاى خون خود را نثار كنند.[16] شهادتی که ازجمله ويژگى هاى مظلومیت و حقانیت امام حسین عليه السلام در اين حادثه است كه آن را از حوادث مشابه ديگر جدا مى سازد.[17] شهادت مظلومانۀ حضرت علی اصغر (علیه السلام)؛ بیداری وجدان انسان ها امام حسين عليه السلام براى بيدارى و آگاهى مردم قيام كرد، امّا آن قدر خواب آنها عميق و جهل وناآگاهيشان ريشه دار بود كه جز خون قلب امام عليه السلام و ياران وفادارش اين آفت مهم را از مزرعه اسلام دور نساخت.[18] با این اوصاف باید گفت، به راستی اگر با شنيدن حادثه جان سپردن يك طفل شيرخوار در آغوش پدر، و دست و پا زدن در ميان سيلاب خون ، در حادثه كربلا، قلبى بطپد، و شراره هاى آتشين خود را به صورت قطره هاى اشك به خارج پرتاب كند، نشانه ضعف و ناتوانى است يا دليل بر بيدارى آن قلب پر احساس؟![19] لذا شهادت امام حسين عليه السلام و ياران پاكبازش، به احياى مكتب محمّدى صلى الله عليه و آله كمك كرد و خون پاك حضرت علی اصغر (علیه السلام) نیز  درخت اسلام را آبيارى نمود و به رشد و بالندگى امّت اسلامى و بيدارى مسلمانان انجاميد.[20] اینچنین  است که شهادت جانسوز حضرت علی اصغر (علیه السلام)، مهم ترين وسيله بيدارى انسان هاست. اگر واقعا كسى از اين طريق بيدار نشود بسيار بعيد است پند و اندرز واعظان و نصيحت خيرخواهان در وى اثر بگذارد و يكى از سرنوشت هاى حتمى او اين است كه به جايى مى رسد كه خوبى ها در نظرش بدى و بدى ها به شكل خوبى جلوه مى كند؛ [21] اینگونه بود که مردم پس از شهادت حضرت ابى عبداللَّه عليه السلام و همراهانش، از جمله شهادت طفل شش ماهه امام حسین (علیه السلام)، از خواب غفلت بيدار شدند و قيام ها يكى پس از ديگرى شكل گرفت و بنى اميّه پس از واقعه كربلا روى خوش نديدند، تا اينكه اين خون هاى پاك منتهى به سقوط بنى اميّه و ريشه كن شدن اين درخت ناپاك شد.[22]،[23] رازصبر اباعبدالله (علیه السلام) در مصیبت حضرت علی‌اصغر (علیه السلام) چه بود؟ گفتنی است هنگامی که ستمگر سياه دل حرملة بن كامل اسدى، با تیری حلقوم حضرت علی اصغر (علیه السلام) را پاره كرد و از گوش تا گوش را دريد. امام حسين عليه السلام دستانش را زير گلوى طفل گرفت و  فرمود:«يا نَفْسُ اصْبِري فيما أَصابَكِ، الهي تَرى ما حَلَّ بِنا في الْعاجِلِ فَاجْعَلْ ذلِكَ ذَخيرَةً لَنا في الْاجِلِ ؛ ؛ اى نفس! در برابر اين همه مصيبت شكيبا باش! خدايا! تو مى بينى كه در اين دنياى فانى چه مصائبى براى ما رخ داده، پس آن را براى روز رستاخيزمان ذخيره ساز!».[24] تأمل در این فراز تاریخی نشان دهندۀ تسليم و رضای آن حضرت در برابر خواست خدا است[25] به ویژه آنکه، مقام تسليم در سخنان امام حسين عليه السلام در روز عاشورا موج مى زند.[26] در تبیین این مسأله باید گفت  مشكلات و ناملايمات بشر گاه از حوزه اختيار وى بيرون و جز مقدّرات پروردگار است، كه اينجا بايد تسليم باشد؛ چون خداوند، رحمان و رحيم و عادل و عالم وغنى است، و هيچ دليلى ندارد كه چيزى بر خلاف مصلحت انسان در نظر بگيرد؛[27]مقام تسليم بدين معناست که راضى باشد به آنچه خداوند نسبت به آن راضى است، و تسليم خواست و مشيّت و مقدّرات الهى باشد».[28] چون كه تو خواسته اى باد فداى ره تو                    سر من پيكر من اكبر من اصغر من [29] لازم به ذکر است مقام تسلیم  از مقام رضا بالاتر است ، زيرا در مقام رضا طبع انسان لحاظ و منظور شده، و مى گويد: هرچه محبوب برايم بپسندد، من مى پسندم و راضى به آن هستم، ولى در مقام تسليم طبع و ميل و منيّت و تعلقات انسان لحاظ نمى شود بلكه طبع و موافقت و مخالفت آن را به خدا واگذار مى كند، و گويا اصلًا طبعى و تعلّقى به امورات براى آن نمى بيند كه افعال خداوند موافق و مرضىّ آن باشد.[30] از سوی دیگر مقام تسليم از توكل هم بالاتر است، زيرا كه توكل اعتماد كردن به خدا است و گويا خداوند را وكيل خود قرار مى دهد، پس هنوز تعلقى به امور براى خود مى بيند و خود را به منزله موكل مى پندارد، ولى در مرتبه تسليم تمام علائق گسسته شده و جميع امور به خداوند متعال واگذار مى شود.[31]،[32] با این تفاسیر نيل به مقام رضا از شُؤون متّقين است، لیکن رسيدن به مقام تسليم از ثمرات مراتب عالى تقوا و يقين است كه وصول به اين مرتبه، امرى بس دشوار ولى لازم است، اين مقامى است كه بزرگان دين همچون حسين بن على سيدالشهدا (عليه السلام) به آن رسيده اند ، که  در تاريخ كربلا آمده حضرت بعد از مبارزات فراوان وقتى از اسب بر زمين قرار گرفتند عرض كردند:«الهى رضىً بقضاك تسليماً لامرِك لامعبود سواك يا غياث المستغيثين؛راضى هستم بقضاء و حكم تو، تسليمم براى امر تو، نيست معبودى به غير از تو اى فرياد رسد فريادكنندگان»[33]. سخن آخر: (باب الحوائج؛ حضرت علی اصغر  (علیه السلام)) در خاتمه باید گفت حضرت علی اصغر (علیه السلام) از نمونه معدود افرادی است که در طول تاریخ به رغم عمر بسیار کوتاه خود زندگی پرمحتوایی داشتند و امروز در سراسر جهان به یاد ایشان مجالس عزاداری برپا می‌شود و مردم از ایشان مدد می‌جویند.[34] از سوی دیگر بر عاشقان امام حسين عليه السلام و عزاداران سرور و سالار شهيدان، متوسّلان به عنايات شهداى كربلا به ویژه بیدار کنندۀ وجدان های بشری، حضرت علی اصغر (علیه السلام)باب الحوائج کربلا ، لازم است در كنار توسّل و زيارت و عزادارى و عشق به آن پاكان سرفراز، در بيدارى جامعه خود از خواب غفلت و ناآگاهى بكوشند.زیرا  اكنون نيز يزيديان و پيروان حكومت بنى اميّه در سراسر جهان، مخصوصاً كشورهاى اسلامى وجود دارند و در مسير جاهل نگه داشتن مردم تلاش مى كنند، لذا برخی دولتمردان به ظاهر اسلامى كه با دشمنان شماره يك مسلمانان، آمريكا و اسرائيل، هم پيمان شده و در جبهه آنها قرار گرفته و بر عليه مسلمانان مظلوم سوریه، عراق، یمن، بحرین، فلسطين و افغانستان.. موضع گيرى مى كنند، حال آنکه در صورت بيدارى ملّتهايشان قادر بر ادامه ظلم و جنايت نخواهند بود، لذا همه ما وظيفه داريم مسلمانان را نسبت به اين خطر بيدار كنيم. [35] [1] اهداف قيام حسينى ؛ ص75. [2] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص93. [3] همان؛ ص 500. [4] همان ؛ ص497. [5] همان. [6] همان ؛ ص499. [7]  ينابيع المودّة؛ ج 3؛ ص 77. [8] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص499. [9] پاسخ به پرسشهاى مذهبى ؛ ص199. [10] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛4/10/1387. [11] اهداف قيام حسينى ؛ ص68. [12] همان. [13] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص702. [14] تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص541. [15] همان؛ ص542. [16] همان ؛ ج 11 ؛ ص392. [17] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص 33. [18] اهداف قيام حسينى ؛ ص79. [19] فلسفه شهادت ؛ ص18. [20] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص658. [21] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 6 ؛ ص587. [22] شهادت امام حسين عليه السلام از همان روز عاشورا اثر بيداركننده خود را گذاشت، و فرياد انتقام از يكى از زنان سربازان دشمن كه از قبيله بكر بن وائل بود سر داده شد. و با فرياد يالثارات رسول اللَّه مردم را به گرفتن انتقام از قاتلان امام حسين عليه السلام تشويق كرد و در پى آن قيام هاى متعدّدى رخ داد تا بالاخره حكومت بنى اميّه را سرنگون ساخت؛( سوگنامه آل محمد، ص 533)، (اهداف قيام حسينى ؛ ص79). [23] اهداف قيام حسينى ؛ ص79. [24]  معالى السبطين؛ ج 1؛ ص 419. [25] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 2 ؛ ص43. [26] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص462. [27] همان. [28] همان. [29] همان. [30] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص202. [31] ر.ک: جامع السعادات؛ ج 3؛ ص 213 . [32] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص202. [33]همان؛ ص 203. [34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)؛25/1/1392. [35] اهداف قيام حسينى، ص 80. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 23 Sep 2017 19:00:32 GMT http://qomnews.ir/news/54001/واکاوی-ابعاد-شهادت-جانسوز-حضرت-علی-اصغر-منظر-آیت-الله-مکارم برخی از دانشگاه‌ها به سالن‌های مد تبدیل شدند/ حسینی بودن با انجام گناه سازگار نیست http://qomnews.ir/news/53974/برخی-دانشگاه-ها-سالن-های-مد-تبدیل-شدند-حسینی-بودن-انجام-گناه-سازگار-نیست به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری جمعه شب در مراسم عزاداری در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به ظرفیت واقعه عاشورا اظهار کرد: این واقعه یک دانشگاه تربیتی است و هر کسی که می‌خواهد از ظرفیت دانشگاه عاشورا استفاده کند، باید چندین گام بردارد. وی ادامه داد: باید بخواهیم که از ظرفیت تربیتی دانشگاه عاشورا استفاده کنیم و تنها به دنبال شور حسینی نباشیم. در دانشگاه عاشورا باید به دنبال آگاهی باشیم و تحلیل‌های اهل‌بیت(ع) را در خصوص واقعه عاشورا را مطالعه کنیم، اگر می‌خواهیم که معرفت حسینی ما زیاد شود، باید به دنبال تدبیر در معارف عاشورا باشیم. استاد حوزه علمیه قم افزود: باید در زندگی برای حسینی شدن برنامه ریزی کنیم و کارهایمان حسینی باشد. انسان نمی‌تواند شعار حسینی بودن سر بدهد، اما اقدامات یزیدی انجام بدهد، همچنین انسان برای حسینی شدن باید حاضر باشد که هزینه بدهد، نخستین هزینه این است که از گناه دست بکشد چرا که مسیر امام حسین(ع) و مسیر گناه یکی نیست. ماندگاری با اشاره به ضرورت دوری از گناه در زندگی اظهار کرد: کسی که نزول خوار باشد، حتی اگر هزار مجلس عزاداری هم برپا کند، باز حسینی نیست، نخستین هزینه حسینی بودن این است که انسان اهل معصیت نباشد. البته اینکه انسان گاهی براساس غفلت گناهی را انجام بدهد، به معنای اهل گناه بودن نیست. وی ادامه داد: در ساختار فرهنگ یزیدی برای انجام گناه برنامه ریزی می‌شود، در زمان طاغوت هم انجام گناه قانونی و عبادت کردن برای خدا به صورت پنهانی بود، در نظام جمهوری اسلامی برنامه این است که برنامه ریزی برای گناه و معصیت نشود. استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان حسینی باید از گناه بگذرد، انسانی که می‌خواهد حسینی باشد، نباید برای گناه برنامه ریزی کند چرا که حسینی بودن با گناه کردن سازگاری ندارد. ماندگاری با اشاره به الزامات حسینی بودن اظهار کرد: کسی که برنامه اش حسینی بودن است، نباید در برنامه زندگی خودش بی حیایی و حرام خواری را بگذارد، دین اسلام به ما توصیه کرده است که در زندگی به دنبال پرهیز از گناه کردن باشیم. وی با بیان اینکه اختلاط بین زن و مرد یکی از زمینه‌های انجام گناه است ادامه داد: رسول اکرم(ع) فرمود بهترین عمل در ماه رمضان ورع است، معنای ورع این است که انسان از گناه فرار کند، یکی از شگردهای دشمنان این است که گناه کردن را برای مردم عادی می‌کند. استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اکنون برخی از دانشگاه‌ها به سالن‌های مد تبدیل شدند افزود: ظرفیت دانشگاه‌های کشورمان به اندازه ای است که اگر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها صورت بگیرد، مشکلی در روند تحصیلی به وجود نیاید و با این کار رشد تحصیلی دانشجویان را شاهد خواهیم بود، ، همچنین باید اتاق کار زنان و مردان در ادارات از یکدیگر جدا باشد. ماندگاری در پایان با اشاره به شرط تاثیرگذاری واقعه عاشورا در انسان خاطرنشان کرد: اینکه این واقعه در برخی از افراد تاثیر نمی‌گذارد، به این دلیل است که آن‌ها از گناه نمی‌گذرند، گوش دادن به موسیقی حرام زمینه ساز انجام گناه است، هر موسیقی که انسان را به یاد مجالس گناه بیاندازد حرام است و مجوز وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما ملاک حلال بودن یا حرام بودن یک موسیقی نیست. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Sat, 23 Sep 2017 04:59:33 GMT http://qomnews.ir/news/53974/برخی-دانشگاه-ها-سالن-های-مد-تبدیل-شدند-حسینی-بودن-انجام-گناه-سازگار-نیست سبک زندگی عاشورایی؛ کامل ترین نسخه عاقبت به خیری http://qomnews.ir/news/54003/سبک-زندگی-عاشورایی-کامل-ترین-نسخه-عاقبت-خیری به گزارش قم نیوز حقیقتاً چنانچه در چرایی وقوع عاشورا نیک نگریسته و به معنای واقعی کلمه تعمقی ژرف داشته باشیم، به این حقیقتِ تلخ دست می یابیم که روز واقعه آن هنگامی رخ داد که سبک زندگی اسلامی در جامعه رو به زوال و فراموشی رفت و سنت های اسلام ناب عملاً در حال تعطیلی بود. در چنین وضعیتی، طبیعی است که شخصیتی چون سیدالشهدا(ع) در برابر فسادها و بدعت های یزیدیان سکوت نکرده و این گونه قیام خونین اما همیشه جاودانه خود را در اوج مظلومیت بپا دارد و همان طور که در وصیت نامه خویش خطاب به برادرشان فرمود برای احیای سنت های جدشان رسول خدا(ص) و امر به معروف و نهی از منکر حرکت کند و این گونه بود که هدف امام حسین(ع) این بود که جامعه غفلت زده و رو به فساد را به مسیر اصلی بازگرداند و مردمان را همچون سال های حکومت نبوی و علوی ، پای سفره دین و ارزش های الهی بنشاند. به دیگر سخن، وقتی سبک زندگی مردمان صدر اسلام در پیِ حاکمیت سران اُموی و به ویژه در دورانِ یزید بن معاویه، چرخشی صد و هشتاد درجه پیدا کرد و از رنگ و بویِ معنوی و ایمانی مطابق آنچه پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین (ع) می فرمود به سمت و سویِ سبک زندگی حیوانی و شهوانی سوق پیدا کرد و در این میان دستگاه حاکمیت طاغوت نیز خود عملاً مروج فساد و ظلم شد تا آن جا که سنت های اصیل جامعه محمدی(ص) کم کم به فراموشی سپرده شد و جای آن ها را بدعت های اُموی و یزدیدی گرفت و در این میان نسل جوان جامعه که محضر رسول خدا(ص) و امیرالمومنین (ع) را درک نکرده بود، دچار ضلالتی خطرناک می شد. این سان بود که خون خدا برای اصلاح امت و هدایت آن ها ، عَلَم اصلاح گری برافراشت و با سلاح امر به معروف و نهی از منکر به مقابله با دین فروشان اُموی رفت و گرچه به ظاهر شکست خورد و در مظلومانه ترین شکل ممکن به شهادت رسید، اما پیروز حقیقی سراسر تاریخ لقب گرفت و مرام و مسلک حسینی به عنوان بالاترین عیار و سنگ محک در سنجش حق و باطل شناخته شد. از این حیث حقیقتاً نباید مکتب عاشورا را تنها در یک بُعد محدود بررسی کرد چه آن که فراتر از قیاس های زمانی و مکانی و بررسی هایی از این دست، عاشورا اشارتی است به یک فرهنگ متعالی که از دل آن گوهری به نام " سبک زندگی عاشورایی" استخراج می شود؛ سبکی که در آن مولفه هایی همچون شناخت حق از باطل، ارجحیت مرگ با عزت بر زندگی با ذلت، زیر بار حرف ناحق نرفتن، ایثار، بصیرت، حجاب و عفاف، ولایتمداری و تسلیم بودن در برابر خواست پروردگار ، همچنین جوانمردی و اخلاص ، تبلور و درخشش دارد و روشنگر مسیر هر کسی است که می خواهد به سعادت و عاقبت بخیری حقیقی نائل شود. این گونه اگر به کربلا و عاشورا بنگریم، "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا" معنا و مفهوم دیگری برای همه ما پیدا می کند چه آن که سبک زندگی عاشورایی و حسینی شدن و حسینی ماندن به راز و رمزی تبدیل می شود که در همه قرون و اعصار و در هر جغرافیایی، بزرگترین و اصلی ترین نشانه هدایت خواهد بود برای آن ها که حقیقتاً باور دارند که به تعبیر امام راحل ، " سیدالشهدا(ع) تکلیف همه ما را معین کرده است" آری به راستی که عاشورا، تکلیف است و عاشورایی شدن عمل به تکلیف و ما بسیار اُمیدواریم که به برکت ِعظمت این شب ها و روزهای حُزن آمیز و عنایت خود حضرت ارباب، از این آزمون سخت و همیشگی، سربلند بیرون بیاییم انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 23 Sep 2017 19:31:30 GMT http://qomnews.ir/news/54003/سبک-زندگی-عاشورایی-کامل-ترین-نسخه-عاقبت-خیری