پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين اخبار کشور :: نسخه کامل http://qomnews.ir/Iran_news Thu, 24 Sep 2020 12:11:41 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است Thu, 24 Sep 2020 12:11:41 GMT اخبار کشور 60 نقش ولایت فقیه در دوران کرونا http://qomnews.ir/note/91533/نقش-ولایت-فقیه-دوران-کرونا به گزارش قم نیوز حجت الاسلام  اکبر احمدی مقاله ای در مورد جایگاه ولایت فقیه در ایام کرونا نوشت که در ادامه متن این مقاله را مشاهده می کنید. بسم الله الرحمن الرحیم حکیم واژه ای است قرآنی و در اصل برای خداوند متعال به کار برده شده و قول و فعل خداوند را خالی از خلل فسادآمیز معرفی ی کند، اما برای غیر خدا نیز ثابت شده است و  خداوند را دهنده حکمت به پیامبران و بندگان شایسته معرفی کرده است: «وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ ». بر اساس تصریح آیه شریفه  ۲۶۹ سوره مبارکه بقره، هرکس از نعمت حکمت برخوردار شود در حقیقت از خیر کثیر برخوردار شده است. نمونه های گفتار و عمل حکمت آمیز اولیائ خداوند در بزنگاه ها و شرایط دشوار نجات اسلام و حرث و نسل مؤمنین را درپی داشته است و این همان خیر کثیری است که از صاحب حکمت انتظار می رود. به عقیده مدیران و تحلیل گران عرصه های کلان کشور داری، یکی از کسانی که رهنمودها و مواضع و عملکرد او در برهه های مختلف حکایت از جوشش حکمت دارد، مقام معظم رهبری است. در حقیقت این حکمت جوشنده باعث شده تا بسیاری از موضوعات علمی و اجرایی و جهت گیری ها در دهه هایی از عمر انقلاب که ایشان زعامت ملت و رهبری انقلاب را به عهده دارند سرانجام خوش و روبه خیر داشته باشد. برای مثال می توان به مواضع و رهنمودهای معظم له در مبارزه با بیماری کرونا اشاره کرد؛ که نمونه هایی از آن به قرار زیر است: الف. تقویت روحیه سرپنجه های مبارزه با کرونا مقام معظم رهبری در تاریخ ۸‏/۱۲‏/۹۸ که کرونا پس از حرکت خزنده در حال بروز بیشتر و اوج گیری بود، در یک برنامه تصویری با حضور رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، با تقدیر و تشکر از کادر بهداشت و درمان کشور باعث تقویت روحیه و ایجاد انگیزه مضاعف در رزمندگان خط مقدم مبارزه با کرونا شدند، ایشان فرمود: «بنده میخواهم صمیمانه تشکّر کنم از پزشکان و پرستاران و مجموعه‌ی دست‌اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه‌ی با این بیماری‌ای که اخیراً در کشور به وجود آمده؛ همچنین تشکّر کنم از وزارت بهداشت و درمان و مجموعه‌ی همکاران آقای وزیربهداشت در این مجموعه به خاطر تلاشهایی که میکنند و زحمتی که میکشند؛ من برنامه‌ی امروز را فقط ترتیب دادم برای همین که این تشکّر را بکنم در حضور آقای دکتر مرندی رئیس محترم فرهنگستان علوم پزشکی. دوست داشتم که این تشکّر قلبی خودم را به همه‌ی برادران و خواهران محترم پزشک و پرستار و کادرهای درمانی عرض بکنم». فراز دیگر قدردانی و قدر شناسی از کادر بهداشت و درمان، یاد کردن از شهدای این عرشه است که در گیر و دار درمان و پرستاری از بیماران کرونایی خود به کرونا مبتلا شدند و به فوز شهادت نائل آمدند: « شهدای سلامت، [یعنی] این کسانی که در راه خدمت به بیماران به درجه‌ی رفیع مرگ در راه خدا و شهادت در راه خدا رسیده‌اند؛به همه‌ی خانواده‌هایشان، هم تسلیت عرض میکنیم، هم عید را و مقامات فرزندانشان را تبریک میگوییم». البته این قدر شناسی چندین بار در سخنرانی های دیگر ایشان تکرار شد و الحمدلله اثر خوبی در جامعه بهداشت و درمان داشت و بازخوردهای خوبی نیز از جانب آن عزیزان در سطح رسانه ها و فضای مجازی نشر داده شد که نمونه ی نامه ی وزیر محترم بهداشت و درمان بود، که در مطلع آن چنین آمده: « پیام امید بخش، پدرانه، مهربانانه و سرشار از صفای حضرتعالی همکاران عزیزم را که در سراسر کشور، شبانه روز و بی هراس دل به دریای بلا زده‌اند تا هموطنان نازنین گرفتار در گرداب بیماری نوپدید را برهانند سراپا شوق و امید و سپاس کرد و خستگی روز و شب‌های نفس گیر و جانکاه را از جسم و جانشان زدود و این فرزند کوچک و سرباز خدمتگزارتان را بیش از پیش شرمسار محبت‌های بیکرانتان نمود». ب. ارزش گذاری اخلاقی و دینی  بر عملکرد خط مبارزه با کرونا حکیم انقلاب در فراز دیگری از برنامه تلوزیونی هشتم اسفندماه سال گذشته با ارزش گذاری بر عملکرد کادر بهداشت و درمان، سطح دیگری از قدردانی را به منصه ظهور آوردند و در حقیقت عمل آن ها را عبادی و در راه خدای متعال و دارای اجر و ثواب دانستند: «ان‌شاءالله که موفّق باشید؛ کارتان بسیار باارزش است؛ هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا میبرد‏-که برده‏-هم مهم‌تر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعاً به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد.» ایشان همچنین در مرقومه ای که  برای وزیر بهداشت ارسال کردند، پرستاران و پزشکان حاضر در بخش های درمان کرونا را جهادگر معرفی کردند و از خداوند متعال برای آن ها توفیق و پاداش مسألت کردند. نقش ولایت فقیه در دوران کرونا واضح است که این ارزش گذاری انگیزه پزشکان و پرستاران و سایر مداخلین در این امر را به اوج می رساند و روحیه ی آن ها را برای ماندن در عرصه ی مبارزه با این بیماری که زوایای پنهان و ناشناخته فراروانی در علاج آن وجود دارد تقویت می کند و ثبات قدم و استواری در عزم به ارمغان می آورد. ج. فرمان شروع مبارزه به نیروهای مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفان و نیز ارتش جمهوری اسلامی به حسب وظیفه ذاتی در حوادث و بلایای طبیعی ظرفیت های خود را برای کمک به مردم شریف ایران به پای کار می آورند و در کمترین ساعات ممکن استعداد و قوای خود را عازم می کنند. در مبارزه با بیماری کرونا نیز دستگاه های نظامی به صورت خودجوش وارد عرصه شدند و از ضد عفونی کردن معابر تا تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و توزیع آن و نیز راه اندازی طرح غربالگری که از نقاط عطف مبارزه جمهوری اسلامی با کرونا به حساب می آید و تمجید و تشویق سازمان بهداشت جهانی را در پی داشت[۱]، را بر عهده گرفتند و کمک شایان و قابل تقدیری به نمایش گذاشتند. با تمام این تفاصیل فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل قرارگاه بهداشتی درمانی نیروهای مسلح را خواستار شدند: نقش ولایت فقیه در دوران کرونا «سردار سرلشکر باقری! با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینه‌ی کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند». صدور این فرمان و تأثیر آن در کمک به وزارت بهداشت و درمان تا حدی بود که مراتب تشکر و تقدیر وزیر بهداشت را درپی داشت؛ نقش ولایت فقیه در دوران کرونا چراکه هم به لحاظ درگیر شدن بیمارستان های سپاه و ارتش، بار سنگین مراجعات از دوش بیمارستان های تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان برداشته شد و مانع از ایجاد فرسایش روحی و جسمی برای پرستاران و پزشکان زحمت کش در این عرصه شد و هم با دراختیار نهادن تجهیزات و آزمایشگاه ها و گروه های علمی بسیج به تشخیص زودهنگام بیماری و چاره اندیشی مبارزه با آن انجامید. سرلشکر باقری در گزارشی که در تاریخ ۲۱‏/۲‏/۱۳۹۹ در ارتباط تصویری مقام معظم رهبری با ستاد ملی کرونا ارائه داد از تخصیص ۷۰ درصد تختهای درمانی بیمارستانهای نیروهای مسلح به درمان بیماران کرونا و بستری کردن ۱۰ هزار بیمار قطعی یا مشکوک به کرونا در طول این مدت خبر داد. د. هویت بخشی به ستاد ملی مقابله با کرونا ستاد ملی کرونا در ابتدای تشکیل با ریاست وزیر بهداشت، توفیق چندانی در عملیاتی کردن تصمیمات و مصوبات نداشت و عملا دولت دچار سردرگمی در همکاری با وزارت بهداشت بود. با تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که رئیس جمهور رئیس ستاد باشد[۱]، هویت جدی و جدیدی به این ستاد بخشیده شد و حرکت دولت را در باب ورود به عرصه مبارزه با ویروس منحوس کرونا قوت بخشید. از سوی دیگر ایشان تصمیمات ستاد ملی کرونا را در تمام سطوح جامعه لازم الاجرا دانستند. آیت الله خامنه ای «حفظه الله تعالی» در تماس تصویری که با ستاد ملی مبارزه با کرونا برقرار کردند، در جملات پایانی سخنان خود راجع به مراسمات مذهبی و عبادی فرمودند: «بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است نقش ولایت فقیه در دوران کرونا و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند. این حد از ارزش گذاری به تصمیمات ستاد کرونا باعث همراهی مردم در اجرایی کردن تصمیمات آن شد، تا جایی که در ایام عید نوروز و روز طبیعت، رکورد بی نظیر و مثال زدنی ای از جانب مردم ایران در رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه اتفاق افتاد. ه. تشویق و ترغیب مسئولین و عموم جامعه به رعایت نکات بهداشتی مقام معظم رهبری در روز درخت کاری بعد از غرس نهال در سخنرانی کوتاهی، اهمیت رعایت بهداشت در مبارزه با کرونا را برای عموم مردم متذکر شد و فرمود: «یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ی مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است. خدای متعال ما را موظّف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیّت کنیم؛ نقش ولایت فقیه در دوران کرونا بنابراین توصیه‌ِی اّول این است که ما کاملاً رعایت مقرّراتی را که مسئولین برای ما مشخّص میکنند، برای خودمان فریضه بدانیم و لازم بدانیم و عمل کنیم». ایشان حتی به رعایت جزئیات بهداشتی نیز اشاره کردند: « از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مجموعه‌های مسئول تخطّی نکنند؛ در مورد پیشگیری، در مورد تمیز نگه داشتن دست و صورت و محیط زندگی و آلوده‌ نکردن اینها و جلوگیری از آلوده‌ شدن اینها، دستورهایی که مجموعه‌ی متخصّص و کارشناس میدهند، اینها را باید عمل کرد.» نقش ولایت فقیه در دوران کرونا ایشان در ارتباط تصویری که با کارکنان قوه قضائیه در تاریخ ۷‏/۲‏/۹۹ داشتند، خطاب به مسئولین فرمودند: « من میبینم که مسئولین محترم در تلویزیون حضور پیدا میکنند، در حالی‌ که دُوروبَرشان هم آدم هست، ماسک هم نزده‌اند؛ خب حالا من هم الان ماسک ندارم امّا دُوروبَر من کسی نیست؛ اگر چنانچه دو نفر، سه نفر بیایند دُور و بَر من، بنده هم حتماً ماسک میزنم، کما اینکه میزنم در یک مواردی هم، و آدم میبیند این ماسک {زده نمیشود}؛ خب وقتی که شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع مردمی ماسک نمیزنید، این جوانی هم که در خیابان دارد راه میرود و حوصله‌ی ماسک ندارد، تشویق میشود که نزند»، ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود در ارتباط تصویری مذکور خطاب به عموم مردم و مسئولین می فرماید: « باید ملاحظه کنیم، باید مراقبت بکنیم؛ هم مردم مراقبت کنند، هم مسئولین مراقبت کنند. خوشبختانه مجموعه‌های درمانی همچنان پای کار ایستاده‌اند، نگرانی‌ من از این است که اینها خسته بشوند؛ مجموعه‌های درمانی [تحمّل کرده‌اند]؛ خب تا کِی، چه قدر؟ بایستی ما کاری کنیم که بارِ روی دوش اینها، این قدر سنگین نباشد. خدای نکرده اگر چنانچه پرستار ما، پزشک ما و بقیّه‌ی عناصر مربوط به درمان و بیمارستان و مانند اینها از کار خسته بشوند، خُب واقعاً کارها لنگ خواهد ماند و وضع بدتر خواهد شد». این تأکید و ترغیب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس نیز تکرار شد و از بی ملاحظگی و عدم رعایت نکات بهداشتی توسط بعضی از مردم ابراز ناراحتی کردند: « من وقتی میبینم در تلویزیون نشان میدهد که بعضی‌ها عبور میکنند و همین چیز ساده، همین ماسک را نمیزنند، من از آن پرستار واقعاً خجالت میکشم که آنها آن جور دارند فداکاری میکنند ‏-آن پزشک، آن پرستار‏- آن وقت این آدم، جوان یا غیر جوان، حاضر نیست یک ماسک بزند اینها باید انجام بگیرد… من خواهش میکنم همه‌ی کسانی که در این زمینه مؤثّرند، چه مسئولین اجرائی کشور، چه آحادی که میتوانند خدمتگزاری کنند، چه آحاد مردم، همه در این زمینه فعّالیّت کنند تا بتوانیم در ظرف مدّت کوتاهی این زنجیره‌ی سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم». و. حکایت تبدیل تهدید به فرصت حضرت آقا اگرچه از تهدید بیماری کرونا بی پرده صحبت کردند و مردم و مسئولین را به کمک به وزارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تذغیب کردند، اما از تبدیل شدن این فرصت به تهدید غافل نبودند و با تبیین بعضی از فرصت سازی ها از دل تهدید کرونا، بر ادامه این امر تأکید کردند؛ مثلا در تاریخ ۱‏/۱‏/۹۹ در ضمن سخنرانی نوروزی فرمود: « در قضیّه‌ی این بیماری اخیر، [یعنی] کرونا، فداکاری‌ها به قدری چشمگیر بود که افرادی را که در خارج از این کشور هم هستند به تحسین وادار کرد؛ در درجه‌ی اوّل مجموعه‌های درمانی؛ پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران، کارکنان حول و حوش بیمارستان‌ها. در کنار اینها مجموعه‌های مردمی داوطلب، دانشجویان، طلّاب، بسیجی‌ها و عناصر گوناگون که رفتند در خدمت درمان و پرستاری از این بیماران قرار گرفتند، به یاری درمان‌کنندگان رفتند؛ همه‌ی اینها مایه‌ی عزّت و آبرو است. مجموعه‌های پشتیبانی، کسانی که کارخانه‌های خودشان را، حتّی بعضی خانه‌های خودشان را در اختیار تولید وسایل و امکانات مورد نیاز مثل دستکش یا فرض کنید که ماسک و از این قبیل برای بیماران یا برای عامّه‌ی مردم، آحاد مردم قرار دادند. مجموعه‌های خدماتی، مثل آن کسانی که رفتند درون خیابانها برای ضدّعفونی کردنِ خیابان یا حتّی نقاطی که مردم به آنها مراجعه میکنند. یا مجموعه‌هایی مثل جوانهایی که تصمیم گرفتند به افراد مسن کمک کنند، درِ خانه‌های آنها بروند، خریدهای آنها را انجام بدهند. یا آنهایی که اجناسی را تهیه کردند، مجّانی به مردم دادند؛ دستکش مجانی، ماسک مجانی. بعضی به کسبه‌ی مشکل‌دار کمک کردند؛ اجاره نگرفتند، طلبکاری‌های خودشان را به تأخیر انداختند و از این قبیل خدماتی که انجام گرفت. اینها آن زیبایی‌هایی است که در خلال حوادث سخت خودش را نشان میدهد؛ ملّت ایران، فضایل خودش را در این مجموعه‌ها، در این کارهایی که من به اندکی از آنها اشاره کردم، نشان داد. من قلباً و صمیمانه از همه‌ی آن کسانی که اشاره کردم و نام بردم تشکّر میکنم و مژده میدهم که پاداش الهی در انتظار آنها است؛ چه پاداش دنیوی و چه پاداش اخروی». ز. الزام به التجا و توسل امام خامنه ای در  تذکری سودمند و نافع، مردم را به التجاء به ساحت ربوبی پرودگار فرامی خوانند و ضرورت توجه به درگاه او را یادآور می شود: « توسّلات و توجّهات به پروردگار و درخواست کمک الهی یک امر لازمی است و قرآن کریم به ما دستور میدهد: قُل ما یَعبَؤُا بِکُم رَبّی لَولا دُعاٰؤُکُم؛ در یک جای دیگر: وَ اَنیبوا اِلی رَبِّکُم وَ اَسلِموا لَه؛ در یک جای دیگر: وَ اذکُر رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعًا وَخیفَة؛ و موارد متعدّدی در قرآن هست که ما را دستور میدهند در مقابل حوادث گوناگون دست توسّل بلند کنیم به خدای متعال و از خداوند متعال بخواهیم»و نیز در سخنان نوروزی می فرماید:« این حوادث انسان را متوجّه ضعفهای خودش میکند؛چه ضعفهای طبیعیِ خودمان، که انسان بداند جای مغرور شدن نیست،ما همه ضعیف هستیم، آسیب‌پذیر هستیم،و چه ضعفهایی که در مواجهه‌ی با حوادث، انسان به طور قهری دچار آن ضعفها میشود… ضعفهای خودمان را بشناسیم؛ انسان از غرور و از غفلت خارج بشود، متوجّه خدا بشود، از خدا کمک بخواهد. فقط به درِ خانه‌ی خدا باید رفت؛ درِ خانه‌ی «دیگری» برویم، ناامید برمیگردیم؛ دست به طرف «دیگری» غیر از خدا دراز کنیم، دستمان تُهی برخواهد گشت». توسل به أئمه اطهار و بهره گرفتن از دعای هفتم صحیفه سجادیه نیز از رهنمودهای معنوی مقام معظمن رهبری در تبیین راهکارهای رهایی یافتن از بیماری کرونا بود که در سخنان ۱۳‏/۱۲‏/۹۹ بیان فرمودند: « این بلا به نظر ما بلای آنچنان بزرگی نیست، از این بلاها بزرگ‌تر هم وجود داشته و دارد، خودمان هم در کشور مواردی را مشاهده کرده‌ایم. میتوانند با دعا، با توسّلات و با طلب شفاعت و وساطت از ائمّه‌ی اطهار (علیهم ‌السّلام)و طلب کمک از آن بزرگواران و توسّل به ائمّه‌ی اطهار (علیهم‌ السّلام) و به رسول و نبیّ مکرم اسلام خیلی از مشکلات را برطرف کنند. حالا اگر به طور مشخّص هم آدم بخواهد توصیه کند، من توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه را که در مفاتیح هم هست این دعا: یَا مَن‌ تُحَلُّ بِهِ‌ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِد؛ این دعا دعای خیلی خوبی است، خوش‌مضمونی است، با توجّه به معنا این دعا را بخوانند و با این الفاظ زیبا از خدای متعال بخواهند». امید است که با استعانت از خداوند متعال و تحت توجهات حضرت ولی عصر «عجل الله فرجه الشریف» و  با عمل به فرامین و رهنمودهای برخاسته از حکمت امام خامنه ای «حفظه الله تعالی»، با کوله باری از تجربه و فرصت های ایجاد شده و همدلی های جوشش یافته، این بیماری را مهار کنیم. انتهای پیام / 137 ]]> اخبار کشور Wed, 23 Sep 2020 12:14:07 GMT http://qomnews.ir/note/91533/نقش-ولایت-فقیه-دوران-کرونا مفسدان اقتصادی مورد لعن خداوند هستند http://qomnews.ir/news/91442/مفسدان-اقتصادی-مورد-لعن-خداوند-هستند به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ ناصر رفیعی امشب، طی سخنرانی در حرم بانوی کرامت، اظهار کرد: یکی از بدترین انواع فساد در جامعه، فساد اقتصادی است که باعث لطمه به جامعه و مردم می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز بروز معضلات اجتماعی شود. وی افزود: در قرآن و روایات مال و ثروت به نفسه منفی شمرده نشده چراکه از آن به‌عنوان قوام جامعه نام‌برده شده است و به عبارت دیگرکسی که مال را برای رفاه اهل‌وعیال و انفاق و زیارت اهل‌بیت(ع) و… جمع و هزینه نماید در حقیقت ‌طلب آخرت را نموده است. استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: طبق روایت امام صادق علیه‌السلام اگر کسی مالی را به‌غیراز سه مورد حفظ آبرو، ادای دین و انفاق به اقوام و مستمندان جمع نماید در آن جمع‌آوری خیروبرکتی نخواهد بود. وی تأکید کرد: ائمه معصومین هم توصیه به جمع‌آوری ثروت حلال نموده‌اند و هم ادعیه مختلف را جهت درخواست رزق و روزی وسیع و حلال بیان فرموده‌اند به همین خاطر اصل مال در اسلام اصلاً منفی محسوب نمی‌شود و می‌تواند کمکی برای آخرت باشد. سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: حدود ۴۰۰ خانواده در مدینه زیر پوشش امام سجاد علیه‌السلام بودند و حضرت به آن‌ها کمک مالی می‌کردند اما خودشان ساده زندگی می‌کردند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه گفت: آنچه در جمع مال منفی و مذموم است این است که ثروت در طریق نامشروع و حرام کسب شود و طبق روایت امام رضا علیه‌السلام شامل پنج ویژگی بخل شدید، حرص غالب، قطع رحم، آخرت فروشی و همراه با آرزوهای طولانی باشد. وی افزود: ثروت اگر با بخل شدید و عدم انفاق جمع شود و به خاطر ثروت قطع رحم صورت گیرد و حرص در جمع‌آوری باشد در آن خیروبرکتی نخواهد بود چراکه انسان را به سمت حرام خواهد کشاند. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: فساد اقتصادی امروزه مبتلابه جامعه است و نماد فساد اقتصادی در قرآن کریم دو کلمه «سحت» و «باطل» است و سحت یعنی مال حرام و نامشروع و باطل هم یعنی مالی که از راه‌های غیرشرعی کسب‌شده باشد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: اگر جمع‌آوری مال به‌صورت سحت و باطل باشد حرام بوده و موجب فساد در بدنه اقتصادی کشور و خانواده خواهد شد و طبق روایت امام صادق علیه‌السلام سحت و باطل انواع و اقسامی دارد که رشوه، ربا، احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، فروش مشروبات، اکل مال یتیم و… تنها نمونه‌ای از آن‌هاست. وی تأکید کرد: اخذ رشوه طبق روایت در حد کفربوده و گیرنده آن مورد لعن خداوند است و باید دستگاه‌های نظارتی در این خصوص بیشتر نظارت داشته باشند و نگذارند افراد ۱۰ سال در پست‌های حساس قضایی به ارتشا و اختلاس و… مبتلا شوند اگرچه قوه قضاییه اقدام کرده اما خیلی دیر شده چراکه حقوق مردم در این مدت‌زمان تضییع‌شده است و معلوم نیست چه کسی باید جوابگوی این حقوق مردم باشد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: ما به‌هیچ‌وجه عدالت علوی را از قوه قضاییه انتظار نداریم چراکه واقعاً امکان‌پذیر نیست اما انتظار داریم نظارت‌ها را بیشتر کند تا افرادی که در پست‌های حساس هستند سال‌ها به اقدامات غیرشرعی خود ادامه ندهند. وی افزود: حضرت علی علیه‌السلام فرمانداران و کارگزاران خطاکار خود را با قاطعیت عزل و تمام اموالی که از طریق نامشروع تحصیل‌کرده بودند را اخذ و به بیت‌المال عودت می‌دادند. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: وقتی ضعف مدیریت اقتصادی و نظارتی ضعیف شود گرانی افسارگسیخته و عدم ثبات قیمت‌ها در بازار بیشتر می‌شود و همه‌چیز را به تحریم ربط خواهند داد درحالی‌که تولید داخلی و عدم ثبات قیمت در کالاهای داخلی اصلاً ربطی به تحریم ندارد بلکه نشان‌دهنده ضعف نظارت‌هاست. وی افزود: طبق روایت مال حرام در ذریه انسان اثر می‌گذارد و این اکل مال حرام در بیت‌المال سخت‌تر است و باید در آخرت جوابگوی آن بود و کسی که مال مردم و مال حرام را خورده باشد توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود مگر اینکه تمام اموال را به صاحبان آن عودت بدهد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان گفت: گردنه و پل «مرصاد» در روز قیامت در انتظار کسانی است که حق‌الناس بر ذمه دارند و لقمه حرام انسان را به مرحله‌ای می‌رساند که دستش به خون امام معصوم آغشته می‌شود و مقابل امام معصوم شمشیر می‌کشد و خطبه امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا در خصوص لقمه حرام نمونه بارز مصادیق آثار لقمه حرام است. انتهای پیام / 137 ]]> اخبار قم Sat, 19 Sep 2020 04:30:00 GMT http://qomnews.ir/news/91442/مفسدان-اقتصادی-مورد-لعن-خداوند-هستند دشمن می خواهد انقلاب اسلامی را به دست انقلابیون از بین ببرد http://qomnews.ir/news/91437/دشمن-می-خواهد-انقلاب-اسلامی-دست-انقلابیون-بین-ببرد به گزارش قم نیوز حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی، پیش از ظهر پنجشنبه در آئین افتتاح مرکز بسیج اساتید و نخبگان خواهر حوزه علمیه جامعه الزهرا (س)، با اشاره به نقش حادثه عاشورا در ماندگاری دین اسلام گفت: عاشورا طلوع بی غروبی بود که تا امروز و در همه ادوار تاریخ ماندگار بوده است. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه راهبرد ما در برابر جنگ سخت دشمن مطابق دستور قرآن جهاد اصغر است، گفت: ما متجاوز نیستیم ولی به متجاوزان نیز امان نخواهم داد و در برابر تهاجم فکری و فرهنگی دشمن با راهبرد جهاد کبیر وارد میدان می‌شویم. وی یک از ویژگی‌های فرهنگ دفاع مقدس را فدا کردن همه چیز خود را برای دفاع از دین خدا دانست و افزود: این فرهنگ، امروز تلاش و فداکاری برای ماندن انقلابی است که تولد جدید اسلام ناب را رقم زده است. حاجی صادقی با تاکید بر اینکه دلیل تحمیل جنگ هشت ساله از بین بردن انقلاب و جلوگیری از صدور انقلاب دانست و گفت: درس آموختگان مکتب اباعبدالله (ع) با ایثار و فداکاری خود جنگ را به عامل بقای انقلاب تبدیل کردند. وی افزود: ما در ۸ سال جنگ تحمیلی از خود دفاع کردیم و رزمندگان این راه چون برای خدا و برای رضایت الهی به میدان آمدند، کارش به دفاعی مقدس تبدیل شد. نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به جمع بندی دشمن برای آسیب زدن به انقلاب اسلامی توسط انقلابیون گفت: تنها ۵۰ سال بعد از وفات پیامبر شاهد بودیم که گروهی از مسلمانان، امام حسین (ع) را به شهادت رساندند و امروز نیز دشمن به این نتیجه رسیده انقلاب اسلامی را باید به دست انقلابیون از بین ببرند. وی استحاله فرهنگ، دینی و تلقی غلط از دین داری را از جمله برنامه‌های دشمن برشمرد و افزود: دشمن جبهه‌ای عظیم، وسیع و نامتجانس با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای ایجاد کرده است که هوشیاری در این زمینه ضروری است. حاجی صادقی نفوذ در بسیج، حوزه علمیه، خانواده و تغییر سبک زندگی را از برنامه‌های دیگر دشمن دانست و افزود: دشمن در اسناد خود تاکید کرده است که باید بر مساجد و حوزه‌های علمیه تمرکز کنند چرا که بخشی زیادی از بد مدیریتی کشور از دل مساجد و حوزه تربیت می‌شود. وی با ابراز نگرانی از برنامه دشمن برای تزلزل مبانی اعتقادی نیروهای انقلابی اسلامی گفت: بصیرت دینی، دین شناسی، ارتقای سطح معنویت و روحیه جهادی و انقلابی با ارتباط با روحانیون و علمای عالِمِ عامل و اثر گذار انتظار رهبر معظم انقلاب از بسیج است و از نظر ما بسیج اساتید تبلور، عالِم عامل اثرگذار است. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نقش بانوان و بسیج خواهران در جنگ نرم دشمن تصریح کرد: بانوان اکنون در خط مقدم جنگ هستند به همین دلیل بسیج بانوان و اساتید بسیجی باید به میدان وارد شده و در این زمینه نقش آفرینی کنند چرا که برخی کارها از دست مردان خارج شده است. انتهای پیام / 137 ]]> اخبار کشور Fri, 18 Sep 2020 15:58:29 GMT http://qomnews.ir/news/91437/دشمن-می-خواهد-انقلاب-اسلامی-دست-انقلابیون-بین-ببرد شکایت مهرداد بذرپاش از رورشاخ قمی و چند خبرنگار http://qomnews.ir/news/91428/شکایت-مهرداد-بذرپاش-رورشاخ-قمی-چند-خبرنگار به گزارش قم نیوز، مهرداد بذرپاش که انتخاب پرحاشیه وی به ریاست دیوان محاسبات به سمت فراموشی می‌رفت، در حرکتی تعجب برانگیز از چند خبرنگار و یک کاربر توییتری ناشناس قمی شکایت کرده است. وحید اشتری، فعال اجتماعی عدالت خواه که در پرونده‌های متعددی علیه مافیای قدرت و ثروت فعال بوده است، در توییتی از شکایت مهرداد بذرپاش علیه خود و چند خبرنگار دیگر مانند صدرا محقق، صبا آذرپیک، داوود حشمتی، محمد جرجندی و دکتر رحمت الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران خبر داد. در این توییت اشتری از یک کاربر ناشناس به نام رورشاخ نیز به عنوان کسانی که از سوی مهرداد بذرپاش مورد شکایت واقع شده اند، نام برد. اما رورشاخ کیست که رییس دیوان محاسبات از توییت‌های وی احساس خطر کرده و علیه وی شکایت کیفری انجام داده است؟ قم نیوز در حال جمع آوری گزارشی درباره این کاربر قمی توییتری است و به زودی اطلاعات بیشتری درباره وی به خوانندگان ارائه می‌کند.  انتهای پیام / 105   ]]> اخبار قم Thu, 17 Sep 2020 20:12:45 GMT http://qomnews.ir/news/91428/شکایت-مهرداد-بذرپاش-رورشاخ-قمی-چند-خبرنگار نیروهای انقلابی در مکتب دفاع مقدس تربیت شدند http://qomnews.ir/news/91413/نیروهای-انقلابی-مکتب-دفاع-مقدس-تربیت-شدند به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ عبدالله حاج صادقی امروز در مراسم راه‌اندازی مرکز بسیج اساتید و نخبگان خواهر حوزه علمیه در جامعه‌الزهراء(س)، با اشاره به وجه اشتراک‌های میان عاشورا و دفاع مقدس اظهار داشت: قداست، ماندگاری و اثرگذاری سه عنصر مشترک میان واقعه عاشورا و دفاع مقدس است. نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: عاشورا تنها یک حادثه تلخ در سال 61 نیست، قداست و ماندگاری عاشورای حسینی هرسال نقش‌آفرینی می‌کند و دشمنان براین اساس تلاش کردند تا ماندگاری عاشورا از میان برود، همچنین اثرگذاری نهضت عاشورا دارای اهمیت زیادی است. وی تصریح کرد: اگر عاشورا نبود، دین نمی‌ماند، امام حسین(ع) می‌دانست نتیجه رفتن به کربلا شهادت خود و فرزندان اسارت اهل‌بیت(ع) است، اما در آن دوران وضع جامعه به‌روزی افتاده بود که یا باید فاتحه اسلام را می‌خواند و یا باید برای ماندگاری دین اسلام جان می‌داد. حاج صادقی بیان کرد: در دفاع مقدس دشمن ما را تهدید کرد تا انقلاب اسلامی را از بین ببرد و جلوی صدور اندیشه‌ها را بگیرد، اما شاگردان مکتب حسین(ع) کاری کردند جنگ تحمیلی عامل بقای انقلاب اسلامی شد؛ اگر دفاع مقدس نبود بسیاری از جریان‌ها را نمی‌شناختیم؛ما آغازکننده جنگ نیستیم، اما اهل تحمل ظلم و ستم و حرف زور هم نیستیم. وی خاطرنشان کرد: نیروهای انقلابی در مکتب دفاع مقدس تربیت شدند، هر امری خدایی شود، تقدس هم پیدا می‌کند و ماندگار و اثرگذار می‌شود، فرهنگ دفاع مقدس باید بماند تا نظام ولایی و انقلاب باقی بماند، با وجود دشمنان، جنگ هم خواهد بود و دفاع مقدس آغازی بی‌پایان هست، در واقع همیشه جنگ هست اما صحنه‌ها ممکن است فرق کند. نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: جبهه حق و باطل همواره درگیر است و این سنت الهی است، دفاع مقدس نشان می‌دهد چه کسانی اخلاص دارند و چه کسانی به‌ظاهر در این راه قدم برداشته‌اند و این فرهنگ ناب دفاع مقدس است که ریشه درآیات الهی و سیره بزرگان دارد. وی اظهار داشت: فرهنگ دفاع مقدسی که امروز بیش از گذشته به آن نیاز داریم این است که اگر دین خدا به خطر افتاد، همه‌چیز را باید فدا کرد، امام حسین(ع) در این راه فرزند شیرخواره و جوان را فدا کرد، ما نیز برای ماندن انقلابی که تولد اسلام ناب است باید جان‌فشانی کنیم. حاج صادقی گفت: سختی‌ها و تلخی‌ها نیز گاهی لطف خداست، راهبرد خدا و دین در برابر دشمنان، جهاد اصغر و دفاع مقدس است اما اگر روزی دشمن تهاجم فکری و فرهنگی را آغاز کرد و از ضربه زدن به انقلاب اسلامی به این فکر افتاد که جان انقلاب که همان اسلام است را بگیرد ما با راهبرد جهاد اصغر و اکبر وارد می‌شویم. وی افزود: در صدر اسلام هیچ‌کس نتوانست به این دین لطمه بزند به جزء مسلمانان و جمعی از صحابه پیامبر(ص) که در برابر اسلام ناب ایستادند و سبب شد 50 سال از رحلت پیامبر(ص) نگذشته به‌راحتی مسلمانان امام حسین(ع) را به شهادت برسانند. نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: دشمنان می‌دانند که انقلاب اسلامی را باید به‌وسیله انقلابیون نابود کنند و این راهی است که در استحاله فرهنگ دینی و تلقی غلط از دین وجود دارد تا جایی که عده‌ای مسلمان، امام حسین(ع) را نصیحت کنند که به نماز و عبادت مشغول شو و دست از حکومت بردار. حاجی صادقی بیان کرد: دشمن برای آسیب زدن به انقلاب از درون طراحی کرده است و از همه ابزارها استفاده می‌کند و جبهه‌ای وسیع و عظیم با قدرت رسانه‌ای بالا برای ما ایجاد کرده است، این جبهه در مدارس و بازار و صداوسیما و خانواده‌ها و حتی در حوزه علمیه است و دشمن جبهه خود را به سبک زندگی ما وارد کرد. وی اظهار داشت: جنگ وسیعی در پیش داریم و کسانی که مقابل انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و امروز نوکری استکبار را می‌کنند باید بدانند که فردا نوکر بهتری برای آمریکا و اسرائیل پیدا می‌شود و آن‌ها نیز در سلامت و عافیت نخواهند ماند. نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در برابر این تهاجم انسانی، افراد حسینی و شیعی چه رسالتی دارند، دفاع مقدس امروز اقتضائات خود را دارد، اگر در هر گوشه جهان به مقدسات اسلام توهین می‌کنند، این‌ها مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته است، دشمن جان انقلاب را می‌خواهد بگیرد و جان انقلاب ما اسلام است. وی ادامه داد:در این دفاع مقدس، بسیجی را این‌گونه معنا کردیم که شاگرد مکتب امام حسین(ع) است و در کربلا باید از حسینیان مکتب بگیریم، ما در این راه جان می‌دهیم و بسیجی باید قدرت ایستادگی داشته باشد. حاج صادقی بیان کرد: بسیج اساتید تبلور عالم عامل اثرگذار است و باید این نقش مهم را از یاد نبریم، بسیج اساتید رسالت مهمی در برابر طلاب و همه بسیجیان در کشور دارند و باید به تربیت نیروهای انقلابی و مبارز بپردازند و استاد بسیجی باید تولیدکننده محتوا برای همه جامعه بسیجی و انقلابی باشد و در هر سنگری آمادگی داشته باشد. وی عنوان کرد: امروز با جنگ نرم از جنس جنگ اعتقادات و باورها مواجه هستیم و فرمانده‌ها در جنگ نرم تغییر می‌کنند، امروز بسیجی و طلاب فقط نیرو نیست، فرمانده است. نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: خواهران بسیجی در امربه‌معروف و نهی از منکر و مقابله با تهاجم فرهنگی نقش بسیار اثرگذاری دارند، چون جامعه هدف دشمن به‌گونه‌ای است که بانوان را هم هدف گرفته و هم به کار گرفته و از این راه بسیاری از مردان را به زمین زده است. انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 17 Sep 2020 19:30:14 GMT http://qomnews.ir/news/91413/نیروهای-انقلابی-مکتب-دفاع-مقدس-تربیت-شدند ایستادگی عمومی جلوی رشد فساد را می‌گیرد http://qomnews.ir/news/91365/ایستادگی-عمومی-جلوی-رشد-فساد-می-گیرد به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی واعظ دوشنبه شب طی سخنانی در مراسم شام شهادت امام سجاد(ع) در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه اگر به رساله حقوق امام سجاد(ع) عمل می‌کردیم تا این حد مشکلات خانوادگی و طلاق در زندگی‌ها نبود، اظهار کرد: رساله حقوق امام سجاد(ع) برای ما مهجور است و آن حضرت در روایتی فرمودند کسی که با زبان دم از پیروی از ما می‌زند و در عمل به دستورات ما عمل نمی‌کند شیعه ما نیست. وی با بیان اینکه دومین یادگار امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه است، گفت: صحیفه در ظاهر یک کتاب دعا است که ۵۴ دعا دارد اما با توجه به شرایط حاکم در دوران امامت حضرت سجاد(ع)، ایشان روش انتقال تعالیم اهل‌بیت(ع) را دعا و زیارت تشخیص می‌دهند و به همین خاطر بیشترین دعا و زیارت را از امام سجاد(ع) داریم. این استاد حوزه با اشاره به اینکه باطن دعا مضامینی است که امام در قالب دعا به شیعیان منتقل کردند، افزود: در زیارت امین الله ما ۱۳ درخواست از خداوند می کنیم؛ ۱۳ حاجتی که دنیوی نیست بلکه ۱۳ صفت و ویژگی شیعیان امیرالمؤمنین(ع) است. وی دعای ۲۴ صحیفه سجادیه را بیان وظیفه ما نسبت به والدین دانست و گفت: دعای ۲۵ صحیفه توصیه هایی برای تربیت فرزندان صالح است و دعای هشتم صحیفه با استعاذه شروع می‌شود در ادامه حضرت ۴۴ صفت و رذیله اخلاقی را معرفی می‌کند که هر یک از این آفت‌ها می‌تواند عامل تباهی انسان باشد. صادقی واعظ ادامه داد: در دعای بیستم صحیفه سجادیه که معروف به مکارم الاخلاق است حضرت آداب زندگی اجتماعی را در قالب دعا به ما یاد می‌دهد؛ بنابراین صحیفه اگر چه یک کتاب دعاست اما در واقع صحیفه زندگی است و روش صحیح زندگی کردن و رسیدن به موفقیت را به ما یاد می‌دهد. وی سومین کاری که امام در دوران امامت انجام داده‌اند را رهبری نهضت و قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: نهضت عاشورا از دو بخش مهم تشکیل شده که یک بخش آن آمدن امام حسین(ع) به کربلا و ایستادگی در برابر ظلم و ریخته شدن خونشان به پای شجره اسلام است و با غروب خورشید عاشورا بخش دوم این نهضت با امامت علی بن الحسین(ع) و سخنگویی زینب کبری(س) شروع می‌شود. سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) افزود: در طول مسیر کوفه تا شام هرجا اهل‌بیت(ع) وارد شدند جسارت و اهانت بوده ولی با خطبه‌هایی که خوانده و ارشاداتی که انجام شد خروج از آن شهر و دیار توأم با اشک ندامت و هدایت بوده است. وی با بیان این که در شام هم از اهل‌بیت(ع) با جشن و پایکوبی و هلهله استقبال کردند، گفت: در همان شام حضرت سجاد(ع) هدایت‌گری را آغاز کردند و اثر این هدایت‌گری این شد که در یک شب هفتاد نفر از بزرگان و مشایخ شام خدمت حضرت سجاد(ع) رسیدند و از یزید اعلام برائت کردند و پیرو اهل‌بیت(ع) شدند. صادقی واعظ اضافه کرد: خطبه‌ای که امام سجاد(ع) درمسجد جامع دمشق خوانده است چه از نظر زمانی که غرور تمام وجود یزید را گرفته بود و خود را پیروز واقعه کربلا می‌دانست و چه از نظر مکانی که مرکز قدرت بنی امیه است و مردم از اهل‌بیت(ع) دور بودند و اهل‌بیت را نمی‌شناختند بسیار با اهمیت بود. وی با بیان اینکه حضرت سجاد(ع) از خطیب شامی درخواست کردند تا اجازه دهد ایشان سخنرانی کنند، افزود: یزید با این درخواست امام مخالفت کرد ولی عموم مردم خواستار شنیدن سخنان ایشان بودند و همه مسجد خواستند که امام بالای منبر بروند و سخن بگویند و یزید هم مجبور شد اجازه دهد امام سخنرانی کنند. سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اگر عموم مردم جلو فساد را بگیرند هیچ وقت فساد رشد نمی‌کند، گفت: امروزه همه ما عافیت طلب شده‌ایم و سرمان به کار خودمان بند است و مشکلات دیگران را می‌بینیم ولی بی‌تفاوت هستیم و به نماز و روزه خودمان سرگرم هستیم. وی با بیان اینکه ما نسبت به همدیگر وظیفه داریم و باید آبروی خود را برای ارشاد دیگران خرج کنیم، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید در جامعه ما کم‌رنگ شود و اگر فهمیدیم کسی از نظر اعتقادی و اخلاقی انحراف دارد وظیفه داریم برای او کاری انجام دهیم. صادقی واعظ با بیان اینکه حضرت سجاد(ع) در سخنرانی مسجد جامع دمشق برای ایجاد شناخت، هدایت و مقابله با دشمنان فضیلت‌های خود را نسبت به یزید برشمردند، افزود: حضرت فرمود خدا به ما هفت فضیلت و ۶ عطیه داده است که یکی از آن 6 عطیه، این است که خدا محبت ما را در قلوب مؤمنین قرار داده و سپس فرمودند من فرزند کسی هستم که فرشتگان خدا در آسمان برایش گریه کردند و جنیان روی زمین و پرندگان در آسمان برایش ناله زدند. من فرزند کسی هستم که مظلومانه به شهادتش رساندند و من فرزند کسی هستم که از قفا و با لب تشنه سر از تنش جدا کردند. انتهای پیام/ 137 ]]> بین‌الملل Tue, 15 Sep 2020 14:32:39 GMT http://qomnews.ir/news/91365/ایستادگی-عمومی-جلوی-رشد-فساد-می-گیرد جامعه جهانی باید از مقاومت و معنویت امام سجاد(ع) الگو بگیرند http://qomnews.ir/news/91330/جامعه-جهانی-باید-مقاومت-معنویت-امام-سجاد-ع-الگو-بگیرند به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده در ششمین نشست سید العابدین(ع) از سلسله نشست‌های کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که شهر قم را برای این نشست انتخاب کردیم بهره برداری از بارگاه حضرت معصومه(س) و همچنین تقدیر از مراجع عظام تقلید که پیام‌هایی را برای این کنگره ارسال کرده اند بود. وی با اشاره به شعار کنگر دهم «امام سجاد(ع) اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت»، بیان کرد: یکی از مهمترین خلأهای دنیای معاصر معنویت، عقلانیت و مقاومت است و این سه می‌تواند برای جامعه جهانی دستمایه‌ای باشد تا از زندگی امام سجاد(ع) بتوانند برای رفع مشکلات جامعه الگو بگیرند. نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با تأکید بر اینکه رابطه معنویت و عقلانیت و بازتعریفی که باید از معنویت داشته باشیم می‌تواند برای رفع خلأ معنویت مورد استفاده قرار گیرد، گفت: معنویت به معنی اهل معنا بودن است و بر اساس لغت‌نامه دهخدا، واژه معنوی به معنای حقیقی، باطنی و روحانی بودن است و هیچ منافاتی با عقلانیت ندارد ولی در نوع نگاه غرب معنویت در تقابل با عقلانیت است. وی با بیان اینکه در بسیاری از جوامع معنویت را به عنوان یک امر اخروی نگاه می‌کنند، افزود: معنویت فلسفه حیات و فلسفه بعثت است و عصاره معارف دینی در این واژه نورانی تبلور پیدا کرده درحالی که برخی تصور می‌کنند معنویت فقط مربوط به عمل به شریعت است و عمل به ظواهر شریعت برای این مفهوم کفایت می‌کند. عبادی زاده افزود: با نگاه به سخن امام سجاد(ع) که‌می‌فرمایند ۳۰ هزار نفر پدرم را در کربلا محاصره کردند و از ریختن خون پدرم قصد تقرب به خدا را داشتند برداشت می‌شود که تنها باور به خدا نمی‌تواند انسان را معنوی کند زیرا لشکر عمر سعد تنها به ظاهر معنوی بودند و با زبان به خدا ایمان داشتند و در باطن به دنبال راحتی دنیای خود بودند. وی با بیان اینکه معنویت به عنوان اصلی‌ترین عنصر دین داری محسوب می‌شود، گفت: در مکتب امام سجاد(ع) معنوی بودن منظومه‌ای است که هم در ابعاد معرفتی و هم در ابعاد اخلاقی و رفتاری انسان متبلور می‌شود. امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه اگر عقلانیت در کنار معنویت قرار نگیرد ما نمی‌توانیم تفسیر روشن و درستی از مسأله معنویت داشته باشیم، اظهار کرد: دعای ۵۱ صحیفه سجادیه گویای این است که نوع نگاه امام سجاد(ع) به مسأله معنویت، عقلانی است و ما باید این اندیشه را به عنوان یک اندیشه دینی به جهان عرضه کنیم. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Mon, 14 Sep 2020 10:50:32 GMT http://qomnews.ir/news/91330/جامعه-جهانی-باید-مقاومت-معنویت-امام-سجاد-ع-الگو-بگیرند آیت‌الله علوی‌گرگانی: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است http://qomnews.ir/news/91009/آیت-الله-علوی-گرگانی-امر-معروف-نهی-منکر-وظیفه-ای-همگانی به گزارش قم نیوز آیت الله علوی گرگانی در پیامی به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر، ماه محرم را زمینه ای برای احیای این دو فریضه الهی خواند. مرجع تقلید شیعیان در پیام خود با اشاره به اینکه ماه محرم زمینه ای برای احیای دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است، آورده است: قطعا امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگان است و تمام آحاد ملت موظفند به آن جامه عمل بپوشانند. متن کامل پیام آیت الله علوی گرگانی به شرح زیر است: بسمه تعالی قال الله تبارک و تعالی: «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ» ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر و غلبه راه حق بر مسیر باطل در طول تاریخ می‌باشد. در این ماه، پاره تن پیامبر و فاطمه زهرا صلوات الله علیهما به‌خاطر تلاش برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر خون خود را فدا کرده و به تمام مومنین و رهروان مسیر حقیقت، این درس را داده که باید در راه اقامه حق مجاهده نمود. دهه اول محرم زمینه‌ای برای احیای فریضه مهم و حیاتی امر به معروف و نهی از منکر و تذکری برای عموم مومنین نسبت به اهمیت این دو فریضه الهی است. قطعا امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است و تمام آحاد و ملت موظفند به آن جامه عمل بپوشانند تا برکات الهی نازل گردیده و از بلا‌ها دور باشیم. منکراتی همچون تجمل گرایی، فساد، پولشویی، رشد بی حجابی و پوشش‌های نامناسب، رشوه، ربای بانکی و غیربانکی، رشد سبک زندگی غربی، بی عفتی در حال رشد در فضای مجازی و حقیقی، بی عدالتی و تبعیض، اسراف منابع، عدم توجه کافی به حفظ محیط زیست، گسترش فضای تهمت زنی و شایعه پراکنی در برخی رسانه‌ها تماما مصداق‌های بارز منکر است که در حال گسترش است و باید با عزم ملی و احساس وظیفه عمومی و نهی از منکر جلوی رشد آن گرفته شده و با برنامه‌ریزی دقیق و مستمر و مدیریت شده مسئولان امر و حمایت و تشویق ناهیان از منکر در مسیر تحقق جامعه الهی قدم برداریم. انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 24 Aug 2020 15:49:39 GMT http://qomnews.ir/news/91009/آیت-الله-علوی-گرگانی-امر-معروف-نهی-منکر-وظیفه-ای-همگانی مجالس عزای سیدالشهدا(ع) از بزرگ ترین شعائر الهی است http://qomnews.ir/news/90964/مجالس-عزای-سیدالشهدا-ع-بزرگ-ترین-شعائر-الهی به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد میرزامحمدی جمعه شب مصادف با شب دوم ماه محرم الحرام در گلزارشهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) قم با اشاره به این که یکی از مهم ترین سفارش‌ها در تجلی مودت مؤمنین نسبت به حضرات معصومین (ع)، برپایی مجلس برای آن‌هاست بیان کرد: یکی از تعابیر روایی در این باره آن است که سیّد و آقای مجالس، مجالسی است که شیعیان برای پیشوایان خود برپا می‌کنند، چراکه این گونه مجالس می‌تواند مدرسه ای تربیتی برای مردم باشد و از این رو حتی خداوند متعال نیز به شرکت کنندگان در این مجالس مباهات می‌کند. وی همچنین به تبیین شعائر الهی در برخی آیات قرآن پرداخت و خاطر نشان کرد: دو مورد از مناسک حج یعنی صفا و مروه و همچنین قربانی کردن از مواردی است که در تعبیر کلام الهی از آن‌ها به عنوان شعائر الهی یاد شده، یعنی همان چیزهایی که مانند یک نماد و سمبل، انسان را به یاد خدا می‌اندازد و دستگاه بندگی خدا را رونق می‌دهد. میرزامحمدی افزود: البته باید توجه داشت که منظور متون دینی از شعائر، آن مواردی است که اعلان و رسانه ای بودن را در خود داشته باشد و از این رو سلوک عبادی فردی که در کُنج خانه‌ها انجام می‌شود نمی تواند جزو شعائر باشد. وی با بیان اینکه ویژگی دیگر شعائر الهی، ضرورت حُرمت نگهداشتن آن‌ها و بی تفاوت نبودن نسبت به آن‌هاست خاطر نشان کرد: قربانی کردن در راه خدا به عنوان یکی از شعائر الهی همگان را به یاد حکایت حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) می‌اندازد که در آن، اراده پرودگار مبنی بر ابتلاء و آزمایش حضرت ابراهیم (ع) با تسلیم شدن و صبر حضرت اسماعیل (ع) همراه شد. استاد حوزه علمیه قم افزود: در این حکایت نقل است که حضرت حق از ابراهیم (ع) پرسید که محبوب ترین خلائق نزد تو کیست و ابراهیم (ع) از پیامبر خاتم حضرت محمد بن عبدالله (ص) نام برد و وی را محبوب تر از جان خویش خواند. وی با بیان این که همه انبیای الهی حضرت رسول الله (ص) و اهل بیت آن حضرت را می‌شناختند اضافه کرد: در این حکایت پرسش بعدی خداوند از حضرت ابراهیم (ع) این بود که فرزندت نزد تو محبوب تر است یا حسین (ع) فرزند پیامبر آخر الزمان که باز هم ابراهیم (ع)، حضرت اباعبدالله (ع) را نزد خویش محبوب تر از اسماعیل (ع) دانست. میرزامحمدی همچنین ادامه داد: پس از آن بود که بر طبق متون دینی و روایات، پروردگار متعال از ابراهیم (ع) پرسید آیا کشته شدن حسین (ع) نزد تو جانسوزتر است یا ذبح اسماعیل (ع) به دست خودت که حضرت ابراهیم (ع) باز هم کشته شدن امام حسین (ع) را جانسوزتر دانست و پس از آن بود که روضه حضرت سیدالشهداء (ع) برای حضرت ابراهیم (ع) خوانده و به آن حضرت گفته شد که فرزند پیامبر آخر الزمان (ص) را مانند یک قربانی ذبح خواهند کرد که این امر سبب گریه و مویه فراوان ابراهیم (ع) شد.   پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) شرط کمال دین وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که بر اساس برخی دیگر از روایات ما، این که فردی پیامبر خاتم (ص) و اهل بیت او را بیش از خود و اهل بیت خویش دوست داشته باشد، نشانه ای از نشانه‌های اکمال دین است. استاد حوزه علمیه قم در پایان بیان کرد: اکنون باید گفت وقتی قربانی نشدن اسماعیل (ع) به عنوان یکی از شعائر الهی مورد توجه قرار می‌گیرد، پس قطعا از مجموع آیات و روایات و متون دینی می‌توان چنین برداشت کرد که شخصیت امام حسین (ع)، قربانی شدن و شهادت ایشان در راه خدا و همچنین مجالس حسینی، همگی از شعائر الهی هستند و باتقواترین انسان‌ها در بین مؤمنین همین عزاداران حسینی اند، چراکه با این عزاداری در حقیقت به تعظیم شعائر الهی می‌پردازند و در این راه قدم بر می‌دارند. انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 22 Aug 2020 20:18:40 GMT http://qomnews.ir/news/90964/مجالس-عزای-سیدالشهدا-ع-بزرگ-ترین-شعائر-الهی اعدام کم‌ترین مجازات برای مفسدان اقتصادی دارای مقام است http://qomnews.ir/news/90913/اعدام-کم-ترین-مجازات-مفسدان-اقتصادی-دارای-مقام به گزارش قم نيوز حجت‌الاسلام ناصر رفیعی چهارشنبه شب بعد از نماز عشاء در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه ۱۸۸ سوره بقره اظهار کرد: طبق این آیه انسان‌ها نباید اموال خود را به باطل بخورند و منظور از خوردن فقط خوردن غذایی نیست بلکه تصرف نیز است. وی افزود: اگر اقتصاد یک جامعه سالم باشد جامعه نیز سالم خواهد ماند درحالی‌که لقمه حرام، اختلاس، ربا، نزول، رشوه و… یک جامعه را به سمت نابودی سوق خواهد داد. استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: غش در معامله، خرید و فروش شراب و آلات قمار، مخلوط نمودن جنس خوب و بد و معرفی به عنوان جنس خوب، پرداخت و اخذ رشوه و دلالی میان رشوه دهنده و رشوه گیرنده و…همگی در جامعه تأثیر منفی می‌گذارد و اگر مالی حرام شود آثار منفی زیادی در زندگی شخصی انسان بروز خواهد داشت. استاد حوزه علمیه تأکید کرد: قبول نشدن عبادات، اثرات منفی در نسل و ذریه و فرزندان ناصالح، برکت نداشتن اموال، استجابت نشدن دعا و بهره‌مند نشدن از شفاعت اهل‌بیت(ع) در روز قیامت همگی از آثار اکل و تصرف اموال حرام و لقمه حرام است. عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی یادآور شد: مال حرام شاخ و دم ندارد و همین اختلاس‌ها، رشوه‌های عجیب‌وغریب در نظام اداری و قضایی کشور و… همگی مال حرام هستند و طبق روایت رشوه دهنده، رشوه گیرنده و واسطه این دو مورد لعنت خداوند هستند. وی افزود: اگر ذره‌ای رشوه وارد زندگی انسان شود لطمه‌های شدیدی وارد خواهد ساخت و اگر خدای ناکرده یک قاضی رشوه گیرد طبق روایت به خداوند کفر ورزیده است. رفیعی تأکید کرد: اگر فردی در نظام اداری و قضایی به رشوه، اختلاس، کم‌کاری و… روی بیاورد ضربات بزرگی به جامعه وارد می‌شود و نباید احکام قضایی برای کسانی که در بالاترین پست‌های کشوری بودند و گرفتار فساد اقتصادی و رشوه شدند کمتر از اعدام باشد چون به غیر از فساد اقتصادی بر پیکره نظام اسلامی و اعتماد مردم ضربه وارد ساخته‌اند و موج بی‌اعتمادی به نظام اسلامی را ایجاد کرده‌اند که کم جرمی نیست. وی خاطرنشان کرد: با بازرس گذاشتن همه کارها درست نمی‌شود بلکه باید باورها و اعتقادات اصلاح شود و کارپردازان، قضات، کارمندان قوه قضاییه، کارمندان ارشد شهرداری و… خیلی حواسشان جمع باشد که خدای ناکرده گرفتار رشوه نشوند و اسم رشوه را با پول چایی و هدیه عوض و توجیه نکنند. سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: لقمه حرام، حرام است چه یک ریال چه یک میلیارد و در نسل و مرگ، دنیا و آخرت و عبادت و بندگی تأثیر منفی خواهد گذاشت و مایه رسوایی انسان است درحالی‌که لقمه حلال مایه برکت زندگی انسان است. انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Thu, 20 Aug 2020 14:06:45 GMT http://qomnews.ir/news/90913/اعدام-کم-ترین-مجازات-مفسدان-اقتصادی-دارای-مقام