چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 29325
مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران مطرح کرد؛

افزایش ۲۵ درصدی زائران جمکران در نوروز ۹۴

قم نيوز : قم نیوز: مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوروز سال گذشته در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کرده‌اند و امسال در این آمار افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی خواهیم داشت.
افزایش ۲۵ درصدی زائران جمکران در نوروز ۹۴
به گزارش قم نیوز، سید مجید امامی در جلسه ستاد تسهیلات زائرین مسجد مقدس جمکران که ظهر امروز در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد با اشاره به اجرای طرح نظر سنجی از زائران مسجد مقدس در نوروز ۹۳ اظهارداشت: آمار و سرشماری مسجد مقدس با آمار مسافران استان قم برابری می‌کند.

وی افزود: در مناسبت‌های خاص زائرانی از سراسر کشور در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا می‌کنند و تا کنون در این مناسبت‌ها و شب‌های چهارشنبه ۱۵ دوره نظر سنجی انجام شده است.

مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه جمعیت زائران در هفته اول و هفته دوم نوروز سال گذشته متفاوت بوده است مطرح کرد: یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نورز سال گذشته در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کرده‌اند و امسال در این آمار افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در ساعات ۱۷ تا ۲۲ و ۱۲ تا ۱۴ روزهای عید بیشترین حجم ترافیک را داریم، عنوان کرد: ۷ هزار پرسش نامه در مجموعه ارائه شده که این پرسش نامه‌ها ۷۵ درصد زائران افراد متاهل هستند و بیشترین افراد به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال اختصاص داده می‌شود.

امامی میزان تحصیلات حجم زیادی از زائران را دیپلم دانست و اظهار داشت: زن‌ها در میان زائران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند و به همین علت مشاغل خانگی رتبه اول شغل زائران مسجد را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ۲۹.۴ درصد از زائران سالی یک بار در مسجد مقدس حضور پیدا می‌کنند گفت: بیشترین آمار زائران مسجد به تهرانی‌ها اختصاص دارد و همچنین خراسان رضوی هم سهم بسیاری از زائران این مکان مقدس را به خود اختصاص داده است.

امامی یادآور شد: مقصد بیش از ۶۹ درصد زائران مسجد مقدس جمکران استان قم است و حدود ۱۴ درصد از زائران با مقصد دیگر استان‌های اطراف قم در مسجد مقدس حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ درصد زائران ۱۹ تا ۲۴ ساعت در استان قم حضور دارند بیان کرد: کمتر از یک درصد از زائران قصد اقامت ندارند بلکه اکثریت افرادی به قم می‌آیند قصد اقامت کم‌تر از یک روز را دارند.

امامی با بیان اینکه ۴۸ درصد از زائران کمتر از دو ساعت در اطراف مسجد مقدس حضور دارند عنوان کرد: با تهیه امکانات اقامتی می‌توان حجم ترافیکی شهر قم را کاهش داد زیرا نزدیک ۳۱ درصد زائران مسجد مقدس جمکران به صورت گذری در استان قم حضور پیدا می‌کنند.

مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: ۲۴.۷ دهم درصد از زائران در چادر اقامت کرده و فقط دو درصد از آن‌ها از هتل استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۶ درصد از زائران مسجد مقدس از امکانات فرهنگی همانند کتابخانه و فروشگاه محصولات فرهنگی مسجد استفاده نمی‌کنند افزود: ایجاد پارکینگ در مسجد مقدس جمکران نیازمند نگاه‌های استانی است و مردم از فروشگاه‌های غذایی و رفاهی اطراف مسجد رضایت خوبی ندارند.

امامی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر، اطلاع‌رسانی گسترده و تبلیغ فرهنگی باید در دستور کار مسئولان استانی برای تقویت ظرفیت‌های مسجد مقدس جمکران قرار داده شود گفت:‌ سرشماری این مکان مقدس به شیوه چهره به چهره انجام شده است و با توجه به نظرسنجی‌ها، خانواده‌ها نیازمند مکان‌هایی برای اقامت هستند در صورتی که در این مسجد نمی‌توانیم مشکل اقامت خانواده‌ها را برطرف کنیم.

وی از حضور ۷۶ درصد از زائران با وسایل شخصی در مسجد مقدس جمکران خبر داد و متذکر شد: در هر ماشین نزدیک به ۳.۸ مسافر حضور دارد و این موضوع سبب می‌شود که حجم سنگینی در محدوده مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

امامی تاکید کرد: در نوروز سال ۹۴ نظرسنجی و سرشماری در ۱۶ روز انجام نمی‌شود بلکه فقط رشد جمعیت را محاسبه می‌کنیم و امیدواریم با حمایت‌های مالی بیشتر بتوانیم اقدامات گسترده‌تری در بخش مرکز پژوهش مسجد مقدس جمکران انجام دهیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcamenu.49nou15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما