سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : 38109
در نشست خبری با اصحاب رسانه در قم مطرح شد

سردار کارگر: حفظ آثار و ارزشهای محور مقاومت در دستور کار بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس قرار گرفته است

سال گذشته 5 میلیون و پانصد هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید کردند
قم نيوز : قم نیوز: سردار بهمن کارگر که در جمع خبرنگاران در قم سخن می گفت با اشاره به مصوبه هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، حمایت این بنیاد از ارزشهای محور مقاومت را مورد تأکید قرار داد.
سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اردیبهشت 95، قم.
سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اردیبهشت 95، قم.
به گزارش قم نیوز، سردار بهمن کارگر که در نشست خبری با خبرنگاران در قم سخن می گفت، با عرض تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: از ابتدای هفته جاری همه مسئولان بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس کشور به قم آمده اند و در دوره بصیرت شرکت کرده اند تا برای انجام ماموریت های خود، با توانمندی بیشتری به فعالیت بپردازند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به تاریخچه این بنیاد و دستور تاسیس و تصویب اساسنامه آن توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: این بنیاد اکنون توسط هیئت امنا اداره می شود و 10 نفر از اعضای هیئت دولت نیز در آن حضور دارند و تمامی فعالیتهای مرتبط با حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در کشور به عهده این بنیاد است.

پژوهشگاه دفاع مقدس، بازوی پژوهشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است
وی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ و نشر در حوزه دانشی و پژوشی مشغول به فعالیت است و کارهای خود را از طریق پژوهشگاه دفاع مقدس انجام می دهد و کلیه آثاری که در این حوزه تولید می شود، باید به تایید این بنیاد برسد که این مهم، توسط پژوهشگاه انجام می شود.

سردار کارگر از آماده سازی 3 جلد دانشنامه دفاع مقدس خبر داد و گفت: این دانشنامه تا پایان برنامه ششم به اتمام می رسد و 14 جلد آن تکمیل می شود. از سوی دیگر تا پایان برنامه هفتم نیز تاریخ جنگ آماده می شود که این دو اثر مهم، هم به صورت ملی و هم به صورت استانی تهیه می شود.

300 هزار دانشجو سالانه درس آمادگی دفاعی را می‌گذارنند
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس به فعالیت های آموزشی این بنیاد اشاره کرد و گفت: سالانه 300 هزار دانشجو 2 واحد درس آمادگی دفاعی را می گذرانند. در آموزش و پرورش نیز تهیه و تدوین دروس دفاعی در حال انجام است که با همکاری بنیاد حفظ و نظر انجام می شود.

وی با اشاره به تاسیس مراکز فرهنگی دفاع مقدس در سراسر کشور تصریح کرد: این مراکز فرهنگی در همه استانها در حال آماده شدن هستند که در برخی از استانها به عنوان موزه دفاع مقدس و در برخی دیگر با عناوین دیگر تکمیل یا در حال تکمیل است و در پایان برنامه هفتم توسعه کشور، این مراکز در سراسر کشور تکمیل می شوند.

پیشرفت مرکز فرهنگی دفاع مقدس قم از 40 درصد گذشت
سردار کارگر به مرکز فرهنگی دفاع مقدس در قم اشاره کرد و گفت: تاکنون 40 درصد از آماده سازی مرکز فرهنگی دفاع مقدس در قم انجام شده است و بنا برا ین است که این مرکز تا پایان سال 1396 تکمیل شود و در این راه تمامی دستگاه های اجرایی قم قول همکاری داده اند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به یادمان های دفاع مقدس در سراسر کشور، اظهار داشت: در کشور 54 یادمان دفاع مقدس وجود دارد که در 7 استان پخش هستند و باید زیرساختها و خدمات قابل ارائه در آنها تا پایان برنامه هفتم تکمیل شوند و در سال 1404 پذیرای 10 میلیون زائر در این یادمانها باشیم.

5 میلیون و 500 هزار نفر در سال 94 از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید کردند
وی از حضور 5 و نیم میلیون نفر بازدید کننده و زائر در یادمان های دفاع مقدس در سال 1394 خبر داد و گفت: هر چه ظرفیت بیشتری ایجاد شود، استقبال مردم از این یادمانها بیشتر می شود.

رئیس ستاد راهیان نور کشور تاکید کرد: جدای از این 54 یادمان، 3 یادمان نیز در حال احداث داریم که شامل یادمان بیت المقدس در خوزستان، شیخ صله در کرمانشاه و یادمان ذوالفقاریه در آبادان می شود.

سردار کارگر به آمار سنی راهیان نور کشور اشاره کرد و اظهار داشت: روز به روز به شمار بازدید کنندگانی که با خودروی شخصی به مناطق دفاع مقدس می آیند، اضافه می شوند. امسال در ایام نوروز از اول فروردین تا 15 فروردین، 750 هزار نفر از مناطق راهیان بازدید کردند که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

بیش از 10 هزار شهید گمنام در ایران دفن شده‌اند
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از دفن 8 هزار و 10 شهید در 1408 یادمان در کشور خبر داد و گفت: مسئولیت دفن شهدای گمنام در کشور با بنیاد حفظ آثار است و تاکنون 50 درصد این یادمان ها سامان پیدا کرده است و تا پایان برنامه هفتم این ساماندهی به اتمام می رسد.

وی به فعالیت نشر صریر در کشور اشاره کرد و گفت: امسال این انتشارات در سراسر کشور به نشر خواهد پرداخت و مجوزهای لازم برای فعالیت آن در هر استان نیز اخذ شده است.

مدافعین حرم از هر ملیتی که باشند، تحت حمایت بنیاد قرار دارند
سردار کارگر با اشاره به شهدای محور مقاومت به ویژه شهدای غیر ایرانی، اظهار داشت: از مدافعین حرم از هر ملیتی که باشند، حمایت می کنیم

وی افزود: مصوبه ای در هیات امنای بنیاد داریم که در زمینه حوزه مقاومت به حفظ آثار و نشر ارزشهای محور مقاومت بپردازیم و از آنجا که این مصوبه هیات امنا است، جزو وظایف سازمان محسوب می شود و آثارو ارزشهای محور مقاومت نیز در حوزه کاری بنیاد قرار می گیرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: در بنیاد حفظ  آثار ونشر ارزشها به روی همه باز است و به هیچ وجه در مسائل جناحی و سیاسی داخل نمی شویم.

یادمان مقاومت مردم دزفول ساخته می‌شود
سردار کارگر تصریح کرد: در بسیاری از مناطق جبهه حوادث مختلفی اتفاق افتاده است اما تبدیل آنها به یادمان، تابع شورای سیاست گذاری است.

وی به یادمان سازی در نقاط شهری اشاره کرد و گفت: به دستور ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح، ساخت یادمان های مقاومت شهری از دزفول آغاز می شود و مقاومت این شهر در مقابل موشک باران پس از انتخاب نقطه مورد نظر، با ساخت یادمان به تصویر کشیده می شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در پاسخ به خبرنگار مهر درباره شیوه مکان یابی مکان دفن یادمانها و شهدای گمنام، اظهار داشت: مکان یابی محل دفن شهدای گمنام، به عهده کمیته تفحص است و تلاش ما بر ایجاد راه دسترسی مردم برای زیارت مدفن این شهداست مگر اینکه امکان چنین کاری به سبب ماهیت محل دفن به هیچ وجه فراهم نباشد.

سردار کارگر به برخی حوادث گذشته در اعزام کاروان های راهیان نور اشاره کرد و گفت: با ورود نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی به ارسال کاروانها ، اکنون حوادث بسیار کاهش یافته است و در سال 94 هیچ تلفاتی گزارش نشده است.

نهضت ترجمه در آثار دفاع مقدس آغاز شده است
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به آغاز نهضت ترجمه در آثار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر، نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس آغاز شده است و سال گذشته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور خوبی داشتیم اما امسال در این نمایشگاه به سبب حضور آن شخص مرتد، حاضر نشدیم.

وی به توجه ویژه بنیاد به فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: درصدد ایجاد یک بخش ویژه برای حوزه فضای مجازی هستیم و هر اثری که منتشر می شود، نسخه الکترونیک آن نیز در دسترس قرار می گیرد. سال گذشته نزدیک به 700 کتاب در سراسر کشور در حوزه دفاع مقدس منتشر شد و تاکنون 15 هزار اثر در این موضوع درسراسر کشور منتشر شده است.

مدارک و اسناد دفاع مقدس طبقه بندی ندارد
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به در دسترس بودن کلیه اسناد دفاع مقدس برای محققان و فیلمسازان اشاره کرد و گفت: به دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تمامی اسناد در دسترس فیلمسازان، پژوهشگران و محققان است و هیچ محدودیتی قائل نیستیم تا به تولید آثار برجسته منجر شود.
وی افزود: در مورد دفاع مقدس و تاریخ شفاهی دفاع مقدس عقب ماندگی زیاد داریم و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.

سردار کارگر تاکید کرد: مسائل دفاع مقدس را نباید به مسائل سیاسی آلوده کرد و گروه های سیاسی مختلف در این دولت و دولت قبل، در موضوع دفاع مقدس همکاری داشته اند و وزرا و استانداران این دولت همگی به دفاع مقدس مردم ایران افتخار می کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقال شهدای گمنام پس از شناسایی به محل تولد یا زندگی آنها، اظهار داشت: این کار تابع نظر اقوام و بازماندگان است و سیاست کلی ما ادامه حضور پیکر شهید در محل دفن است اما اگر خانواده ای اصرار کنند، به محل آنها منتقل می شود.

اصحاب رسانه در قم به دفاع مقدس توجه ویژه‌ای دارند
سرهنگ احمد حسینی، رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان قم نیز در این دیدار با تقدیر از زحمات اصحاب رسانه که با انعکاس ارزشهای دفاع مقدس در راه ماندگاری آن تلاش می کنند، اظهار داشت: اصحاب رسانه در انعکاس ایثارگری های صورت گرفته نقش مهمی دارند و در عین حال کاستی‌ها و مشکلات را نیز منتقل می‌کنند.

وی افزود: در قم شاهد فعالیت خوب خبرنگاران و توجه ویژه به دفاع مقدس هستیم و امیدواریم این امر در سالهای آینده نیز ادامه یابد.

انتهای پیام/ 105
https://qomnews.ir/vdcao6ne.49naw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما