دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : 31279
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

فرشتگان عازم زمین اند/ قدر را قدر بدانیم

قم نيوز : قم نیوز: وقتی که دلت را زنگار گناه گرفته است و در پیله تنهایی خود کز کرده ای؛ وقتی که در مرداب غفلت خود در حال غرق شدنی و به هرچه چنگ میزنی تیکه گاه های سست و نااستوار است؛ وقتی ناامیدی پشت را خوابانده است و خجالت راه برگشت را برتو بسته است، سرچشمه ی امیدی متبلور می شود به نام قدر.
فرشتگان عازم زمین اند/ قدر را قدر بدانیم
به گزارش قم نیوز، وقتی که دلت را زنگار گناه گرفته است و در پیله تنهایی خود کز کرده ای؛ وقتی که در مرداب غفلت خود در حال غرق شدنی و به هرچه چنگ میزنی تیکه گاه های سست و نااستوار است؛ وقتی ناامیدی پشت را خوابانده است و خجالت راه برگشت را برتو بسته است، سرچشمه ی امیدی متبلور می شود به نام قدر.

شب قدر شبی که برتر از هزار شب است، شبی که رحمت چون باران بر سر بنده های خطاکاری چون من نازل می شود؛ شبی که در مکتب حق می توان درس مهربانی و گذشت آموخت و شبی که اگر گوش تیز کنی صدای ببال فرشتگان را خواهی شنید.

شبی که خداوند درآن با بنده اش لب به سخن می گشاید و چه سعادتی برتر از این،شبی که شیطان در بند و انسان از شرش ایمن است و شبی که رسول خدا (ص) فرموده است هرکه شب قدر را زنده بدارد تا سال دیگر عذاب از او دور می گردد . . . و به راستی که تو چه می دانی که شب قدر چیست؟

رمضان آمد و من دلخوش از اینکه مهمان سفره پربرکت نورانیت می شوم نور امیدی در دلم سوسو می زد، اما من که هنوز همان آدمم با همان دغدغه های قبل از مهمانیت ... با همان آشفتگی ها و دلبستگی ها به دنیا و آدم هایش، مگر نه اینکه باید حرکت را من آغاز کنم تا تو برکت دهی ؟ اما من که مدت هاست در جا می زنم.

من گنه کار و فراموشکارم درست؛ غفلت کار همیشگی ام شده است درست؛ نمک خوردم و نمکدان شکستم درست؛ اما مگر تو خود را رحمان و رحییم نخوانده ای؟ از خدایی چون تو مگر جز بخشش و عفو برمی آید؟

شب قدر است و بیش از هر شبی محتاج نگاهت هستم، سال هاست که در چنین شبی به شوق جرعه ای تقدیر خیر در مهمان سرای با برکتت گریسته ام؛ و دست هایم را که به هر دست آویزی چنگ زد و نتییجه نداشت را به سویت دراز می کنم و این تویی و این کرم توست که به استقبال دست هایم خواهد آمد.

من در تاریکی های غفلت و درماندگی خودم تو را گم کرده ام و در این شب ها صد بار صدایت میزنم و ندای الغوث الغوث سر میدهم و این تویی که اجابتم می کنی، مهربان خدای من.
قدر را به معنی منزلت دانسته‌اند و بعضی دیگر آن را به معنی تنگی و گرفتاری دانسته‌اند.

برخی نیز قدر را اندازه‌گیری و تقدیر امور معنی کرده‌اند اما شب قدر هر چه معنا شود برای من شبی است که فرصتی است تا عاشقی پیشه کنم و در تاریکی های شبانه نجوای عاشقانه سر می دهم.

شب هایی که در آن هر آن کس که عشق علی را در دل می پروراند و هر آنکس که علی را فهمیده است در سوگ عزایش می نشیند و حزن و اندوهش و با نجواهای عاشقانه با پروردگارعجین می کند و آن را به سحر می رساند و لحظه لحظه قدر را قدر میداند.

شب قدررا به این جهت قدرنامیده اند ، که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود و شاهد این معنی خود پروردگار و و این گفته اوست «ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم، و ما همواره انذار کننده بوده‌ایم در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می‌گرد»

سوگ امام علی (ع) به شب های قدر حال و هوای خاصی داده است باالخص در شهر های مذهبی این مراسم با شور و حرارت خاصی برگزار می شود ؛ در شهرقم نیز برکت وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) و همچنین مسجد مقدس جمکران و چندین امامزاده دیگر در هر چه پرشور تر برگزار شدن این شب نقش بزرگی را ایفا می کند.

انسان؛ مخاطب شب قدر
آیت الله ابوالقاسم علیدوست در رابطه با این شب ها اظهار داشت: مخاطبان پدیده شب قدر و حتی قرآن و روزه فقط مسلمانان نیستند بلکه انسان، مخاطب ماه رمضان است و به همین خاطر در ماه رمضان به اعتبار شب قدر یک ظرفیت عظیمی برای انسان ها وجود دارد.

رمضان به جهت وجود دو ظرفیت ویژه در آن عامل خیر و برکت بسیار است یکی روزه و دیگری نزول قرآن است که این ماه را سرچشمه خیرو نورانیت کرده است ؛ آیت الله علیدوست تصریح کرد: شب قدر ظرفیتی دیگر در این ماه است که در ان و به واسطهی وجود این شب یک ظرفیت عظیم برای انسان ایجاد می شود و حقیقتا خسران بزرگی است اگر نه تنها مسلمانان بلکه هر انسانی از آن آگاهی نیابد.

همه ساله بسیاری از مسلمانان در سراسر دنیا در سه شب نوزدهم، بیست و یکم بیست و سوم ماه رمضان افطار را به سحر متصل می کنند و پروردگار خود را می خوانند تا تنها گوشه از رحمتش را نصیب بنده ی ضعیفش کند وسرنوشتت را جز خیر و نیکی ننویسد، آیت الله علیدوست افزود: نگاه عمومی است که اکثریت مردم از آن اطلاع دارند این است که شب قدر یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم یا آن گونه که از دعای روز بیست هفتم ماه مبارک رمضان استفاده می شود شب بیست هفتم ماه رمضان است.

وی با اشاره به اینکه احتالات دیگری نیز از شب قدر مطرح شده است، گفت: برخی از بزرگان که مشخصاً از شهید اول که عالم بزرگ شیعه و مسلمانان است نقل می کنند که در طول سال همه شبها را شب زند داری می کرد به این امید که اگر شب قدر در غیر ماه رمضان قرار دارد آن را درک کند. چون مثلاً گفته شده که نیمه شعبان نیز شب قدر است؛ ولی نظر معروف، مشخص و مستند این است که شب قدر در یکی از شب های ماه مبارک رمضان است.

شب قدر شی است که درهای رحمت خدامندی باز است وفرشتگان راهی زمین می شوند، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی گفته اند به این دلیل که فرشتگان بسیار زیادی به زمین می آیند آن را قدر نامیده اند؛ تاکید کرد: اگر کسی چشم برزخی داشه باشد ازدحام فرشتگان در زمین را می بیند. لذا گفته اند شب قدر یعنی شب ازدحام و ضیق به خاطر ازدحام فرشتگان در زمین.

امام رضا (ع) می فرمایند: به این شب، شب قدر می گویند؛ چون در این شب مقدرات انسان ها اندازه گیری می شود.

شب قدر شبی است که در آن خداوند مقدرات یک سال هر بندهای را رقم می زند ونامه ی تقدیر آدمی را به دستش میدهد؛عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این زمینه گفت: وجه دیگراین شب این است که گفته شده شب قدر یعنی شب اندازه گیری. قدر یعنی اندازه گرفتن.

در شبی که برتر از هزار شب است باز هم وقتی از دنیا وآم هایش ناامید شده ام ره به درگاه نورانیت میآورم و تو رئوف ترآنی که نپذیری مرا چرا که خودت گفته ای بزرگترین گناه ناامیدی از درگاه توست؛ رو به سوی درگاهت کرده ام که یاری ام کنی و بار گناهم را از دوشم برداری کمرم را خم می کند این حجم گناه.

در شبی که تقدیرم را رقم می زنی از تو مدد می خواهم که نگاهت را از من برنداری و آن و لحظه ای به خود واگذارم نکنی چرا ک تو خود می دانی که تاب نمی آورم بدون توجهه ت و باز هم مسیر درستم را گم می کنم؛ چراغ هدایتی باش که راه که در پیچ و تاب های تند گناه و گمراهی صراط مستقیم را نشانم دهدو به راه راست هدایتم کند.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcb95bf.rhb8zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما