قم نيوز : قم نیوز: رئیس قوه قضاییه گفت: ایران فکر جدیدی را صادر کرده که تبدیل شدن شیعه به حزب‌الله در لبنان و گسترش نیروهای انقلابی در عراق، یمن و دیگر کشورها را به دنبال داشته است و هویت مستقل اسلامی به شیوه مطلوبی در کشورهای مختلف شکل گرفته و از هر بمب اتمی برای غرب خطرناک‌تر است.
هویت مستقل اسلامی از هر بمب اتمی برای غرب خطرناک‌تر است/ در پیچ و خم‌های کنونی سنگ بنای جامعه ولایت فقیه است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی امشب در نشست مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در داخل و خارج تاثیرات بسیاری داشته است، اظهار کرد: در شناخت نقاط قوت انقلاب و ضعف‌های موجود بررسی‌های لازم انجام شده است که بر اساس این بررسی‌ها انقلاب اسلامی آثار بسیاری در زندگی‌ها داشته است.

وی اضافه کرد: برای ارزیابی منصفانه باید به وضعیت کلی جامعه نگاه کنیم چرا که برخی از مشکلات وجود دارد اما بسیاری از آنها به علت ضعف‌های تحمیل شده یا سوءمدیریت است که باید بپذیریم.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه صدور نفت قبل از انقلاب سه برابر و جمعیت کمتر از یک سوم آمار کنونی کشور بوده است، تصریح کرد: وضعیت جاده‌های روستایی، امکانات روستاها و بسیاری دیگر از خدمات نسبت به شرایط قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از مهندسان ایرانی نابغه اجازه حضور در کارخانه‌های خاص را نداشتند، مطرح کرد: برخی از افراد تحصیل کرده دانشگاه شریف بودند اما نمی‌توانستند به بخش‌هایی از کارخانه‌های خودمان دسترسی داشته باشند در حالی که متخصصان آمریکایی در آن بخش‌ها حضور داشتند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه ایران در صنعت نانو تکنولوژی به جایگاه ششم یا هفتم رسیده است، عنوان کرد: پرتاب ماهواره که بخشی از آن به تکنولوژی موشک ارتباط دارد بسیار مهم است؛ روحیه خودباوری و استقلال که به جوانان داده شده سرمایه اجتماعی بسیار مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: همه چیز را نمی‌توان با معیارهای مادی حساب کرد چراکه خودباوری توسط انقلاب و امام خمینی(ره) به ملت رسیده و نمی‌توان با دیگر دستاوردها مقایسه کرد.

رئیس قوه قضاییه از فشارهای کشورهای استکباری بر مردم مسلمان یاد کرد و گفت: انقلاب اسلامی مسیر جدیدی را در دنیا باز کرده است و این موضوع کم اهمیتی نیست چرا که جهان سلطه مقولات کنونی دنیا را صادر می‌کند و لیبرال دموکراسی را به عنوان عالی‌ترین دستاورد بشری ترویج می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تفکر نظام سلطه ادعای پذیرفتن تفکر لیبرال دموکراسی توسط دنیا را مطرح کرده است، افزود: انقلاب اسلامی در مقابل این امپراطوری بزرگ تمدن غرب که تجدد و مدرنیته پایه آن بوده است قد علم کرده و کسی تصور نمی‌کرد که ایران تحقیر شده و مورد سلطه قرار گرفته با انقلاب اسلامی و خودباوری به هویت اسلامی باز گردد و اندیشه جدیدی را مطرح کند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان یک فلسفه سیاسی در دنیا مطرح شده است، اظهار کرد: این فلسفه به الگویی برای مسلمانان در دنیا تبدیل شده چرا که بر پایه آموزه‌های دینی بوده است.

وی از نوشتن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط شخصیت‌های دینی یاد کرد و ادامه داد: هیچ کشور اسلامی دارای قانون اساسی برای نظام سیاسی نیست که کشور را بر اساس توحید، عدل، معاد و اجتهاد پویای فقهای شیعه دنبال کند، قدر این جایگاه بدون داشتن نگاه از بیرون شناخته نمی‌شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه نظام‌های سیاسی مختلف به دنبال مردم سالاری محض هستند، مطرح کرد: در این نظام‌ها کاری به ارزش‌های الهی و حکومت خداوند متعال که حق است ندارند در حالی که اصول قانون اساسی دولت را مسؤول ترویج اخلاق اسلامی دانسته و این مجموعه را از اقدامات ناشایست منع می‌کند.

وی یادآور شد: اصول مرتبط با شورای نگهبان برای مانع شدن از مصوبات خلاف قانون اساسی مطرح شده است؛ امام خمینی(ره) بنیان‌گذار بنای بزرگی شدند که مردم سالاری دینی را به دنبال داشته و با ترکیب اراده مردم و ارزش‌های مردم راه جدیدی مطرح شده است.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه غرب از محوریت خداوند متعال دور شده است، اضافه کرد: آنها فکر می‌کنند راه برای رشد بشر باز شده در حالی که در حقیقت مسیر شیطان باز شده و اکنون دنیای غرب در حال رفتن به سمت پوچی است چراکه ارزش‌ها دستخوش تحول است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی غرب نتیجه دوری بشر از خداوند متعال است، گفت: رئیس جمهوری که در آمریکا روی کار آمده در تبلیغات انتخاباتی ضدارزش‌هایی را باقی گذاشته که جای صحبت ندارد و در حقیقت این فرد معیارهای اخلاقی را زیر پا گذاشته و اخلاقی باقی نمانده و به ریشه‌های اخلاق ضربه زده است.

آملی لاریجانی از ارائه فلسفه سیاسی جدید توسط انقلاب اسلامی در دنیا یاد کرد و افزود: این فلسفه برای جهان غرب قابل تحمل نیست و چیزی که غرب را به دشمنی وا می‌دارد فقط اقتدار نظامی نیست هر چند جمهوری اسلامی ایران در منطقه حرف نخست را می‌زند و نمی‌توانند آن را از محاسبات سیاسی کنار گذارند در حالی که روزی رسانه‌های غربی ادعا می‌کردند که جمهوری اسلامی در حال سقوط است.

وی یادآور شد: سخنان نخست وزیر انگلیس نشان می‌دهد که آنها متوجه واقعیت‌ها شده‌اند چرا که حزب‌الله به سلاحی در کنار گوش رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه شیعیان نزدیک به رژیم به صهیونیستی برای دشمن قابل تحمل نیستند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران فکر جدیدی را صادر کرده که تبدیل شدن شیعه به حزب‌الله در لبنان و گسترش نیروهای انقلابی در عراق، یمن و دیگر کشورها را به دنبال داشته است و هویت مستقل اسلامی به شیوه مطلوبی در کشورهای مختلف شکل گرفته و از هر بمب اتمی برای غرب خطرناک‌تر است.

وی به سخنان اندیشمندان غربی در مورد افول سکولاریسم اشاره کرد و گفت: این افراد فکر می‌کردند که نتیجه حرکت بشریت سکولاریسم می‌شود اما اکنون رغبت به فکر دینی در کشورهای مختلف به ویژه در کشورهای غربی زیاد شده است چرا که جمهوری اسلامی زلزله‌ای را در جهان فکر و فلسفه سیاسی رقم زده و هنوز مانده که کشورهای مسلمان بتوانند این اندیشه را عملیاتی کنند؛ هر جایی که به غربی‌ها اعتماد شد این روند را بهم زد در حالی که مردم مسلمان راه خود را پیدا می‌کنند.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی با فداکاری‌های امام خمینی(ره) و مردم، مقتدرتر از هر زمانی در منطقه می‌درخشد، مطرح کرد: حفظ انقلاب از رسالت‌های اصلی حوزه‌های علمیه است و منظور از این هدف حفظ اشخاص نیست بلکه حفظ حاکمیت دین است. حوزه‌های دینی باید فکر حاکمیت دینی را حفظ کرده و در راستای تبلور این فکر تلاش‌های لازم را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فکر حکومت دینی را به منصه ظهور رساندند، تصریح کرد: نظام اسلامی با حضور شخصیت‌های دینی کار خود را طی ۳۸ سال اخیر دنبال کرده و اکنون باید این راه استمرار داشته باشد چرا که در مقابل هجمه‌ها و حمله‌هایی که به اندیشه انقلاب اسلامی و مبانی می‌شود باید ایستادگی کنیم.

آملی لاریجانی اضافه کرد: اینکه عده‌ای جدایی دین از سیاست را مطرح می‌کنند فکر حکومت اسلامی را مورد تاثیر قرار می‌دهد و هجمه به نظام اسلامی در این حوزه به خوبی قابل مشاهده است چرا که در ایران نیز موضوع دین حداقلی را می‌خواهند رواج دهند.

وی با اشاره به اینکه گاهی با لفاظی‌های خود کلاه بزرگی بر سر ملت می‌گذارند، عنوان کرد: دین جای سیاست‌بازی نیست اما در موضوع سکولاریسم از دخالت دین در حوزه‌های حکومتی جلوگیری می‌شود تا قوانین دینی در زندگی جامعه جایی نداشته باشد.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: برخی از مسؤولان در دوران اصلاحات ترویج نسبی‌گرایی در قرائت‌های مختلف را مطرح می‌کردند و ریشه اندیشه فلسفی اسلام را هدف گرفته بودند.

وی با تاکید بر اینکه ولایت فقیه یکی از ارکان اصلی پیشرفت نظام اسلامی است، اظهار کرد: اگر محوریت ولایت فقیه در زمان امام خمینی(ره) و در شرایط کنونی وجود نداشت قطعا از جمهوری اسلامی ایران خبری نبود چرا که در پیچ و خم‌های کنونی سنگ بنای اطمینان جامعه ولایت فقیه است وگرنه درگیری‌ها و اختلاف نظرها نمی‌گذاشت از حکومت چیزی باقی بماند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه برای مسؤولیت‌های حساس نظام از فقها استفاده می‌شود، گفت: روحانیون حوزه‌های علمیه برای تدوام انقلاب باید در جایگاه‌های مورد نظر حضور یابند چرا که استمرار نظام اسلامی به حوزه‌های علمیه وابسته است و در دستگاه قضاییه نیز نیازمند فقیهان آگاه هستیم.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه قوه قضاییه مقابل گروه‌های مختلف مخالف نظام ایستاده است، مطرح کرد: اکنون کاستی‌هایی در قوه قضاییه داریم و گاهی تخلفاتی مشاهده می‌کنیم در حالی که اگر حوزه‌های علمیه برنامه مطلوبی برای این دستگاه داشته باشد سبب پیشرفت این مجموعه و در نتیجه نظام اسلامی می‌شود.

وی داشتن نگاه توحیدی را عامل تضمین تقویت عزت ملت دانست و تصریح کرد: نگاه توحیدی در سیاست خارجی، اقتصاد و قضا جایگاه خاصی دارد؛ برخی در درون کشور حقوق‌دان و روحانی بوده و می‌گویند باید به صورت کامل حقوق بشر را عمل کنند در حالی که در این حقوق بشر شیوه ازدواج‌های نادرست مطرح می‌شود و نمی‌توانیم به این مباحث توجه داشته باشیم؛ کرامت انسان از نگاه قرآن کریم و از نگاه کشورهای غربی متفاوت است.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه نگاه توحیدی در اندیشه‌های مختلف جایگاه مشخصی دارد، گفت: روحانیون برای حکومت اسلام باید به ولایت فقیه به عنوان یک محور نگاه داشته باشند و نسبت به مخالفت‌ها با ولایت فقیه به صورت پنهان و آشکار حساس باشند.

رئیس قوه قضاییه به برخی از ویژگی‌های لازم برای روحانیون اشاره کرد و ادامه داد: غفلت یکی از آسیب‌های است که روحانیون باید نسبت به آن حساس باشند.

انتهای پیام / ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcbs5ba.rhb0spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما