چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 47543
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان مدیریت بحران مطرح کرد

برخورد سیاسی مجامع بین‌المللی با بحران‌های ایران / 85 درصد گرد و غبارها منشا خارجی دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: عراق به علت بحران‌های دیگر نمی‌تواند برای مشکل ریزگردها تدبیری داشته باشد و بخشی از این کشور نیز در اختیار داعش و خارج از دسترس دولت عراق است؛ در مجامع بین‌المللی نیز برخی از کشورها با نگاه‌های سیاسی با موضوع بلایای طبیعی و بحران‌های ایران برخورد می‌کنند.
برخورد سیاسی مجامع بین‌المللی با بحران‌های ایران / 85 درصد گرد و غبارها منشا خارجی دارد
به گزارش قم نیوز، اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در نخستین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم تاثیرات مشخصی را در نقاط مختلف کشور به دنبال داشته است، اظهار کرد:‌ خشکسالی یکی از معضلات تغییر اقلیم است به همین علت اکنون کشور با مشکل کم‌آبی روبرو شده و این مشکل در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی تاثیر منفی به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه بدون توجه به امنیت غذایی و اشتغال ممنوعیت دشت‌های مختلف کشور را مطرح کرده‌ایم، اضافه کرد: نزدیک به 350 هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد هر چند تلاش‌های بسیاری در راستای جلوگیری از فعالیت این چاه‌ها انجام شده اما تا کنون نتوانسته به نتایج مورد نظر برسیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: دولت‌ها و مجموعه‌های مختلف طرح‌های مختلفی را ارائه دادند تا بتوانند از چاه‌های غیر مجاز جلوگیری یا مجوز چاه‌ها را صادر کنند؛ هر چند بارندگی‌های مستمر طی سال‌های اخیر آمارهای مثبتی را به دنبال داشته است اما همچنان درگیر مشکلات مختلف هستیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی تالاب‌ها ناراحت کننده است، تصریح کرد: دریاچه نمک نزدیک به مردن است چرا که بیابان‌زایی، افزایش گرد و غبار نمکی و رفع اراضی به سرعت در حال مشاهده بوده که به عنوان یک تهدید جدی سلامت انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

نجار با بیان اینکه تهدید سلامتی محیط زیست بسیار جدی است، عنوان کرد: این تهدید وضعیت اقتصادی مردم را نیز مورد تاثیر قرار می‌دهد چرا که تهدید محیط زیست سبب تعطیلی بخش‌های مختلف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 85 درصد از گرد و غبارها منشا خارجی دارد، گفت: بخش قابل توجهی از ریزگردهای استان‌های غربی کشور که تهران را نیز مورد تاثیر قرار می‌دهد دارای منشا خارجی است چرا که علاوه بر خشک شدن تالاب‌ها بخش قابل توجهی از آب‌ها توسط سدهای کشورهای عربی نگه داشته می‌شود.

نجار یادآور شد: اکنون کشور عراق به علت بحران‌های دیگر نمی‌تواند برای مشکل ریزگردها تدبیری داشته باشد و بخشی از این کشور نیز در اختیار داعش و خارج از دسترس دولت عراق است؛ در مجامع بین‌المللی نیز برخی از کشورها با نگاه‌های سیاسی با موضوع بلایای طبیعی و بحران‌های ایران برخورد می‌کنند.

معاون وزیر کشور از منشاهای داخلی گرد و غبار یاد کرد و ادامه داد: تدوین سند ملی منشا گرد و غبار با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و میدانی، شناسایی نقشه‌های منشا گرد و غبار،‌ تشکیل کمیته‌های استانی در استان‌های دارای منشا به منظور مدیریت بحران، ارائه پیشنهادات اجرایی و ایجاد زیرساخت‌ها به منظور استفاده از مجامع دانشگاهی از دستاوردهای دولت است.

وی گسترش شبکه پایش گرد و غبار، افزایش کشت نهال و توسعه ترسیب کربن در 20 استان کشور با محوریت مجامع محلی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و تصریح کرد: با توجه به مباحث اقتصادی در طرح ترسیب کربن به نتایج مطلوب بسیاری رسیده‌ایم.

نجار با تاکید بر اینکه همگان باید برای رفع مشکل ریزگردها مشارکت داشته باشند، مطرح کرد: افزایش میزان بهره‌برداری از اراضی کشاورزی به عنوان یک اولویت مطرح است به همین علت همگان باید در راستای تحقق این هدف مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcc1pq0.2bqm08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما