چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : 30479
معاون جهاد کشاورزی قم:

تسهیلات بلاعوض یارانه‌ای به باغداران ‌قم ارائه می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: برای حمایت از کشاورزان در قم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض یارانه‌ای بین باغداران جدید توزیع شده است.
تسهیلات بلاعوض یارانه‌ای به باغداران ‌قم ارائه می‌شود
به گزارش قم نیوز، رضا وکیل با اشاره به اینکه در سال ۹۳ بیش از یک میلیون اصله نهال پسته در استان قم کاشته شده است اظهار داشت: در همین راستا جهت کمک به باغداران مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض یارانه‌ای بین باغداران جدید توزیع شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم جهت تغییر الگوی کشت و توسعه باغات درمناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند، صورت گرفته و در سال جاری توسعه باغات پسته و گلستان‌های گل محمدی و همچنین کشت زعفران به منظور استفاده بهینه از منابع آب در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در ۲۲۳۰۸ هکتار از مزارع جو و گندم قم مبارزه با سن مادر صورت گرفته است خاطر نشان کرد: مبارزه با شته در مزارع گندم و جو در سطح ۱۹۸۲۴ هکتار و انجام آزمایش سهام جهت بررسی وضعیت کارایی سم پرجور علیه شته موی کلزا از دیگر اقدامات صورت گرفته در قم است.

وکیل با بیان اینکه معاونت بهبود تولیدات دامی درسال گذشته قراردادهای IPM را با بخش خصوصی منعقد کرده است افزود: مبارزه با آفت چوب خوار کرمانیا به‌وسیله کارت زرد و فرمون در سطح ۱۸۰ هکتار و مبارزه شیمیایی در سطح۹۰۰ هکتار، مبارزه با سرخرطومی یونجه در سطح ۱۶۰۰ هکتار و مبارزه با علفهای هرز مزارع و باغات در سطح ۲۵۰۰ هکتار از دیگر اقدامات این معاونت طی مدت زمان مذکور به شمار می‌رود.

وی از برگزاری جلسات کمیته فنی امور باغبانی، ستاد گلخانه‌ها و نهال به صورت مستمر و اجرای مصوبات جلسات در مناطق تابعه خبر داد و گفت: کار‌شناسان معاونت تولیدات گیاهی به صورت مستمر بر روند توسعه باغات و گلخانه‌های تولید محصولات خارج از فصل نظارت دارند.

وکیل با اشاره به اقدامات صورت گرفته درباره فصل برداشت گندم و جو در استان قم اظهار داشت: برگزاری جلسات هماهنگی و کمیته فنی ستاد برداشت و هماهنگی مراکز خرید، برگزاری همایش برداشت با حضور ادارات مربوطه استانی و کمباین‌دارن فعال سطح استان و تشکیل پرونده پلاک گذاری ماشین‌های خودگردان کشاورزی به تعداد ۷۴دستگاه و ارجاع به راهور ناجا از جمله این اقدامات است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: تهیه و تدوین بروشور درباره برداشت غلات مانند گندم با کمباین در جهت آموزش و بالا بردن سطح علمی کمباین‌داران و تشکیل ۶ اکیپ معاینه فنی و کنترل ریزش جهت بازرسی و بررسی و معاینه فنی کمباین‌ها قبل از برداشت از سایر اقدامات است.

وی از آغاز برداشت محصول گندم استان خبرداد و گفت: سطح زیر کشت مزارع جو، کلزا و گندم آبی استان به ترتیب ۲۳۰۵۰ و ۶۲۰ و ۸۲۴۵ است که از این سطح حدود ۶۰۰ هکتار مزارع تکثیر طبقات بذری گندم و جو را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcco0q1.2bqxm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما