قم نيوز : قم نیوز: در یکصد و سی و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم برگزاری جشنواره ایده‌ها و طرح‌های فرهنگی با موضوع سبک زندگی و فرهنگ عمومی به تصویب رسید.
جشنواره ایده‌های سبک زندگی و فرهنگ عمومی در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز ، یکصد و سی و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم به ریاست آیت الله سعیدی امام جمعه قم و دبیری حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و با حضور دیگر اعضای شورا در سالن امام رضا (ع) فرمانداری قم برگزار شد.
 
طرح جشنواره ایده‌ها و طرح‌های فرهنگی با موضوع سبک زندگی و فرهنگ عمومی به عنوان اولین دستور جلسه این شورا مطرح شد.
 
حجت الاسلام عبدالرضا ایزدپناه دبیر جلسه گفت: با توجه به اینکه سبک زندگی خانواده در دستور جلسه سال شورا قرار گرفته است لازم است از همه ایده‌ها و ذهنیت‌ها استفاده شود که برای جمع آوری این ایده‌ها و مشارکت همه فعالان در عرصه سبک زندگی، این جشنواره انجام می‌گیرد.
 
حجت الاسلام محمدیان مشاور امور فرهنگی دبیر شورا ضمن تشریح طرحنامه این جشنواره، اهداف برگزاری این جشنواره را ایجاد سامانه جمع‌آوری و ارائه ایده‌ها و طرح‌های فرهنگی، شکل‌دهی شبکه‌ فعالان و صاحب نظران متعهد در عرصه فرهنگ و استفاده از ظرفیت‌های نهفته عمومی، فعالسازی جامعه نخبگانی در راستای بهبود و تحول برنامه‌های فرهنگی و به اشتراک گذاری و بهره‌مندی از ایده‌ها، الگو‌ها و تجارت فرهنگی افراد و نهاد‌ها معرفی کرد.
 
در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم بیان کرد: استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی باید ارتقا پیدا کند و این جز با لطف و همکاری اعضای محترم امکان پذیر نیست به همین منظور لازم است مسئولان همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد ارتقای فرهنگ عمومی در استان باشیم.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: فرهنگ عمومی و سبک زندگی اسلامی از سخنان مورد توجه رهبر معظم انقلاب است که باید در این راستا تلاش بیشتری داشته باشیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: فرهنگ عمومی و سبک زندگی اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و از آنجایی که استان قم مرکز جهان تشیع است باید این موضوع واضح‌تر و روشن‌تر مطرح شود تا اسلامی بودن این جشنواره پیش از پیش مشاهده شود.
 
حجت الاسلام بنایی معاون استاندار قم نیز تصریح کرد: سطح طرح‌ها برای این جشنواره باید مشخص شود تا بدانیم که آیا این جشنواره استانی است یا ملی.
 
وی بیان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرائی را باید برای حضور در این جشنواره کمک کنیم تا فعال‌تر شوند تا بتوانیم از حضور آنان در این جشنواره بهره ببریم.
 
حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه تصریح کرد: هرایده‌ای باید در چارچوب قوانین اسلام و ایران و سیاست‌های فرهنگی کشور باشد و از سوی دیگر سبک زندگی اسلامی باید با فرهنگ عمومی آمیخته شود.
 
وی بیان کرد: از تمام دستگاه‌ها متناسب با توانایی خود طرح‌ها و ایده‌ها را جمع آوری می‌کنیم زیرا که سبک زندگی در اوایل سال توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به استان‌ها ابلاغ شد.
 
دستور جلسه دوم ساماندهی فعالیت‌های آموزش قرآنی پیش دبستانی و مهدهای قرآنی استان بود که سیار فرماندار قم در این خصوص گفت: در حال حاضر یک هزار مهد کودک قرآنی در قم زیر نظر بهزیستی است و تعداد قابل توجهی پیش دبستانی که زیر نظر آموزش و پرورش استان اداره می‌شود و تعداد بیشماری از موسسات قرآنی نیز با عناوین مختلف در زمینه قرآنی در استان فعالیت می‌کنند.
 
وی افزود: فعالیت‌های این موسسات قرآنی تنها آموزش قرآن کریم نیست بلکه آموزش‌ها و فعالیت‌های دیگری را نیز این موسسات قرآنی انجام می‌دهند.
 
سیار بیان کرد: نگاه کلی این است که نگاه قبضی به فعالیت‌های این موسسات قرآنی نداشته باشیم وتلاش داریم نگاه ساماندهی بر این موسسات داشته باشیم که در تلاش برای استانداردسازی موسسات قرآنی هستیم.
فرماندار قم گفت: با برگزاری بیش از چهار جلسه از نظر محتوای آموزشی و نگهداری کودکان و مسائلی که ممکن است برای آنان در این موسسات قرآنی رخ دهد را بررسی کرده‌ایم.
 
حمیدرضا دژاگام مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ عمومی گفت: وظایف لازم به دستگاه‌های مختلف باید ابلاغ شود تا مشکلات و مسائل مختلف مناطق حل شود.
 
در ادامه این جلسه، در خصوص ایام رحلت حضرت فاطمه معصومه (س)، حجت الاسلام صادقی معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به برنامه‌های مختلف آستان مقدس حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) گفت: در شب رحلت حضرت معصومه (س) آیین شمع گردانی در حرم مطهر ایشان در ساعت 19: 30 در صحن امام رضا (ع) به مدت یک ساعت برگزار می‌شود.
 
در پایان این جلسه پس از بیان اخبار فرهنگی توسط اعضای شورا، مقرر شد طرح جشنواره ایده سبک زندگی و فرهنگ عمومی با اصلاحات پیشنهاد شده دنبال و اجرایی شود.
 
همچنین فرماندار قم با مشارکت دستگاه‌های ذیربط ساماندهی فعالیت‌های قرآنی پیش دبستانی را تا رفع دغدغه‌های مطرح شده در شورا پیگیری کند.
 
همچنین مقرر شد در جلسه آینده گزارش سالانه شورای فرهنگ عمومی و برنامه‌های سال 94 این شورا مطرح و مورد بررسی قرار بگیرد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdccspqi.2bq4m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما