سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 38887
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صافی گلپایگانی
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار وزیر علوم مطرح کرد

حوزه و دانشگاه 2 عنوان برای یک هدف هستند / حساسیت بیشتر در انتخاب اساتید دانشگاه‌ها

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه، حوزه و دانشگاه را دو عنوان و نام برای یک هدف دانست و گفت: هدف اصلی همه نهادها و ارکان جامعه اسلامی، جلب رضای الهی و عمل به احکام اسلام عزیز است.
حوزه و دانشگاه 2 عنوان برای یک هدف هستند / حساسیت بیشتر در انتخاب اساتید دانشگاه‌ها
به گزارش قم نیوز، این مرجع تقلید در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت دو صفت علم و قدرت در اسلام گفت: خداوند متعال متّصف به دو صفت والای علم و قدرت است و انبیای الهی و ائمه علیهم‌السلام هم به این دو صفت متخلّق بودند بنا بر این امّت اسلامی و جامعه مسلمان هم باید به این دو صفت آراسته باشند که اگر هر دو صفت، ‌یعنی علم و توانایی و یا یکی از آن دو نباشند، امکان پیشرفت نیست و آن جامعه ضعیف خواهد بود، البته قدرتی که بر اساس فهم، شعور و بینش و درک همه مصالح باشد.

وی با اشاره به تأکید آیات و روایات شریفه بر علم‌آموزی افزود: اسلام به همه ما توصیه می‌کند که در مسئله علم از همه ملل دنیا، جلوتر باشیم و نباید عقب بمانیم. باید طوری پیشرفت کنیم که حرف اول را امت اسلام بزند و همه برای علم‌آموزی و کسب معارف و دانش به مسلمانان رجوع کند، همان‌طور که از بدو اسلام اینگونه بود و مسلمانان در همه علوم جلوتر و برتر از دیگر امّت‌ها بودند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، جامعه جاهل را جامعه‌ای ضعیف شمرد و بیان کرد: اگر مردم جاهل بمانند و جامعه رو به جهالت و ظلمت باشد، از بدترین بدبختی‌ها است و بر عکس، هر چه جامعه بیشتر به طرف علم برود، موجب فخر و برتری آن خواهد بود. مسئله‌ای که اسلام روی آن تأکید کرده‌ است، اینکه همه مردم باید عالم و دانشمند باشند و بفهمند و بدانند.

وی اضافه کرد: در نهج البلاغه از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نقل شده است که می‌فرمایند: «العُلَماء بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ؛ أعیَانُهُم مَفقُودَة و أمثَالُهُم فِی القُلوبِ موجُودَة»؛ منظور از علماء همه کسانی است که به صفت علم و دانش، متخلّق هستند و نام و یاد و ذکر دانشمندان، همیشه ماندگار و باقی است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در ثواب نشستن در مجلس علم آمده است که «وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَى اللهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ» یعنی یک ساعت علم‌آموزی نزد خداوند برتر و گرامی‌تر از شرکت در هزار غزوه است.

وی گفت: ما اگر بخواهیم دستورات و راهنمایی‌های قرآن مجید و روایات شریفه را در ای موضوع بیان کنیم باید ساعت‌ها بنشینیم و بگوییم و از همه اینها فهمیده می‌شود که اسلام علم را می‌خواهد و حتی نمی‌خواهد ذرّه‌ای جهالت در جامعه باشد.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی هدف از تشکیل دانشگاه‌ها را انسان‌سازی دانست و افزود: دانشگاه‌ها باید محل انسان‌سازی به معنای واقعی و بر اساس معیارهای حیات طیّبه قرآنی باشد که در نتیجه افرادی را تحویل جامعه اسلامی دهد که خدمتگزار دین و مردم باشند.

وی در ادامه، علم و اخلاق را دو رکن اساسی دانشگاه‌ها دانست و اضافه کرد: دانشگاه‌ها و دانشجویان عزیز ما در همه رشته‌هایی که اشتغال به آن دارند، باید اهتمام کنند هم از جنبه‌های دینی و هم از جنبه‌های علمی پیشرفت کنند و اگر در هر کدام عقب بمانند، اسباب گرفتاری می‌شود.

این مرجع تقلید به ویژگی‌های اساتید دانشگاه اشاره کرد و افزود: در انتخاب اساتید، حساسیت بیشتری داشته باشید. هر چه درجه علمیّت و ایمان و اعتقاد به خداوند، در اساتید عزیز ما بیشتر باشد، دانشگاه‌های ما و جامعه موفّق‌تر خواهد بودند.

وی، حوزه و دانشگاه را دو عنوان و نام برای یک هدف دانست و گفت: هدف اصلی همه نهادها و ارکان جامعه اسلامی، جلب رضای الهی و عمل به احکام اسلام عزیز است؛ حال می‌خواهد با عنوان حوزه باشد یا دانشگاه. همه ما در این مسیر اصلی اشتراک داریم و باید به دنبال عمل به وظایف شرعیه و جلب رضایت خداوند متعال باشیم. اگر در این مسیر حرکت کنیم، اول کسی که خوشحال می‌شود وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) هستند و اوّل کسی هم که از کاستی‌ها و نقص‌ها ناراحت می‌شوند وجود آن حضرت است.

وی در پایان این دیدار، ضمن آرزوی توفیقات بیشتر برای وزیر علوم و همکارانش اظهار کرد: مسئولیتی که بر عهده شما گذارده شده است بسیار مهم و سنگین بوده و دارای اجر و ثواب بسیار است. ان‌شاء الله بتوانید با عمل به وظایف شرعی در این مسیر، موجبات عزّت و عظمت جامعه‌ی اسلامی را فراهم کنید.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd5j0s.yt0jj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما