پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : 29247
حجت السلام ماندگاری:

شور و شعور در کنار هم تکمیل کننده‌ مراسم هیئت‌های دینی است

قم نيوز : قم نیوز: کارشناس مسائل دینی گفت: هیئت پایگاه شور و شعور است و شور شعور اعتقادی در کنار هم, تکمیل کننده مراسم‌ و عزاداری‌های هیئت‌های دینی است.
شور و شعور در کنار هم تکمیل کننده‌ مراسم هیئت‌های دینی است
به گزارش قم نیوز، حجت السلام مهدی ماندگاری ظهر امروز در مراسم همایش ملی هیئت‌های برگزیده کشور که در مجتمع یاوران مهدی(ع) مسجد مقدس جمکران برگزار شده بود اظهار داشت: ما تشکیلاتی کاربردی‌تر از هیئت نداریم, اصطلاح هیئتی کار کردن از تفکرات دشمنان است که در عوام به عنوان کارهای سطحی گفته می‌شود، آن‌ها این اصطلاح را می‌گویند تا به هیئت‌ها ما ضربه بزنند.

وی افزود: قدمت هیئت‌های مذهبی از جمله تشکل‌های عزاداری امام حسین(ع) که مردم با جان و مال خود در آن شرکت می‌کند و سنگ تمام می‌گذارند.

وی با اشاره به نقش هیئت‌ها در جامعه تصریح کرد: هیئت‌ها بودند که به دستور امامشان به خیابان‌ها ریخت‌اند و در زمان انقلاب همیشه همراه امام و انقلابیون بودند پس باید مواظب بود که از مسیر خودش منحرف نشود و در راه انقلاب باقی بماند.

کارشناس مسائل دین با تاکید بر معنای هیئت بیان کرد: هیئت به معنای جمعیت و ساختمان نیست بحث نیت در هیئت مطرح است هرکس که به امام حسین(ع) فکر می‌کند و تفکر حسینی دارد خود به شخصه یک هیئت تشکیل داده است.

ماندگاری افزود: هر هیئتی اگر می‌خواهد از لحاظ معنوی به جایی برسد باید به نیت توجه داشته باشد و نگاه و اعتقاد مدیر هیئت باید به مسائل خارج از دنیا بیشتر بوده و به مسائل غیبی اعتقاد ویژه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باور مدیر باید بر این باشد که صاحب حقیقی هیئت کسی دیگری است و او فقط توفیق واسطه بودن و عامل بودن را دارد که همان بحث ایمان به غیب است.

ماندگاری با اشاره به تفاوت نگاه مدیر هیئت با سایر افراد عنوان کرد: اگر مدیر فقط نگاهش به مسائل دنیوی مادی باشد لیاقت نوکری اهل بیت را ندارد نگاه سخنران و مداح و اعضا هیئت نیز نباید فقط معطوف به ظاهر باشد.

وی افزود: ایمان به غیبش باید روز به روز در هیئت‌ها تقویت بشود و مدیران باید به عالم غیب اعتقاد ویژه داشته باشند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا گفت: ایمان به غیب یعنی نظارت غیبی، واگذار کردن یکسری از مسائل به قدرت‌های ماورای دنیا به صاحب حقیقی این محافل که ائمه معصوم (ع) هستند؛ اعتقاد به مباحث غیبی و آخرتی یعنی اعتقاد به حساب رسی و جواب پس دادن در آخرت و در پیشگاه معصومین(ع) است.

وی با اشاره به آسیب‌های که امروزه هیئت‌های مذهبی ما را تهدید می‌کند تاکید کرد: برخی صحبت‌ها و شایعاتی که در مورد پول و مسائل مادی سخنرانان و مداحان هیئت‌های مذهبی گفته می‌شود خود از آسیب‌های مهمی است که گریبان هیئت‌ها را می‌گیرد.

ماندگاری اظهار کرد: ویژگی دیگر مدیران هیئت‌ها طبق آیه قرآن و برداشت از آن این است؛ که هیئت پایگاه شعور و شور است و این دو باید کنار هم باشد.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به شور حسینی در هیئت‌ها گفت: خدا خود می‌خواهد که امام حسین(ع) تک و نمونه باشد در عالم قرار خلقت این است هیچ کس منکر شور حسینی نیست که باید در هیئت‌ها همیشه برپا باشد.

وی افزود: در کنار شور، شعور و شناخت فرهنگ عزاداری از دیگر نکات مهم است و در نتیجه روضه و سخنرانی باید در کنار هم باشد و کامل کننده یکدیگر هستند.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا عنوان کرد: نقش هیئت در جهت دهی به تفکرات مردم بسیار مهم است مدیران هیئت‌ها به هر سمتی بروند اعضا و مردم و دیگر افراد نیز هم به آن سمت می‌روند پس شماها جهت دهنده به حرکت مردم هستید به عنوان رهبر جامعه بزرگ مردمی عمل خواهید کرد.

ماندگار با اشاره به فعالیت بیشتر مدیران هیئت‌ها بیان کرد: گاهی دیده می‌شود که مدیران و مسولان هیئت‌ها کمتر از افراد دیگر هیئت تلاش و فعالیت می‌کنند که این درست نیست و باید یک مدیر مخلص الهی در عین پرکاری گمنام نیز باشد که در این صورت اجر او بالاتر است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcd5x0x.yt0no6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما