قم نيوز : قم نیوز: محمدعلی زارع چاهوکی با اشاره به تعارضاتی که بین وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی در زمینه واردات محصولات کشاورزی وجود دارد گفت: منافع زیادی که برای عده ای در واردات محصولات کشاورزی وجود دارد در حمایت از تولید وجود نداشته که این موضوع ضربه زیادی به تولید ملی می زند.
منافع عده‌ای در افزایش واردات است/ برخی از محصولات کشاورزی وارداتی آثار مخربی در ژنتیک مصرف کنندگان دارد
محمدعلی زارع چاهوکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه نامناسب مباحث کلان کشاورزی در کشور به خبرنگار تراز گفت: متاسفانه در طول سال های گذشته اهمیتی که برای برخی از مباحث مانند بهداشت و عمران کشور وجود داشته و بودجه های مناسبی به این بخش ها اختصاص یافته است در بخش منابع طبیعی و کشاورزی دیده نشده و این بخش همیشه در رده های آخر اولویت قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر ما بتوانیم جایگاه کشاورزی را تقویت کنیم بسیاری از  مشکلات موجود حل می شود چرا که امروز نیازهای کشاورزی به عنوان نیازهای دسته چندم مطرح می شود. این در حالی است که اگر به کشاورزی پایدار و منابع طبیعی به خوبی توجه شود خود این موضوع یک اقدام و عمل مهم در اجرای اقتصاد مقاومتی است.


وی با اشاره به تعارضاتی که بین وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی در زمینه واردات محصولات کشاورزی وجود دارد خاطرنشان کرد: منافع زیادی که برای عده ای در واردات محصولات کشاورزی وجود دارد در حمایت از تولید وجود نداشته که این موضوع ضربه زیادی به تولیدملی می زند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به حربه های استکبار در بحث تغییرات ژنتیکی محصولات کشاورزی تصریح کرد: بعضا ممکن است ما به صورت ناآگاهانه محصولاتی را وارد کشور کنیم که علاوه بر افزایش وابستگی غذایی ما، حتی روی خصوصیات ژنتیکی افراد هم اثرات نامناسبی داشته باشد. یعنی علاوه بر اینکه ممکن است باعث افزایش وابستگی ما به خارج از مرزها شده و امکان تحریم غذایی ما را افزایش دهد در واقع خطرات سلامتی نیز برای ما در برداشته و ممکن است اثرات سوئی بر نسل های آینده ما داشته باشد.


وی با اشاره به نقش فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و جایگاه روستا در کشور اظهار داشت: به نظر می رسد فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما که در شهرهای بزرگ در حال کمرنگ شدن است هنوز در روستاهای ما باقی مانده و ما باید به دنبال تقویت این فرهنگ در بین نسل جوان و دانشجویان ایرانی باشیم.

چاهوکی ادامه داد: مشکل ما در بخش کشاورزی این است که فارغ التحصیلان ما در این رشته فارغ التحصیلانی نیستند که بتوانند به صورت مفید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی موثر باشند.

این استاد دانشگاه در خاتمه با اشاره به برگزاری چهارمین همایش ملی انجمن های علمی رشته های کشاورزی در تهران بیان داشت: یک قسمت از همایش مذکور مربوط به فرهنگ روستا است که سعی شده است با دعوت از کارآفرین های نمونه در این بخش، صنایع مختلف روستایی معرفی شوند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd9f0s.yt0j96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما