قم نيوز : قم نیوز: در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب، فردا به قم سفر می کند، این پرسش مطرح است که چگونه پاسخ سوالات و مطالبات مراجع تقلید را خواهد داد و آیا این بار هم نهاد ریاست جمهوری دست به انتشار ناکامل گفته های مراجع تقلید می زند؟
سند 2030، مطالبه اصلی مراجع تقلید از حسن روحانی / ریاست جمهوری گفته‌های مراجع را کامل منتقل کند
سند 2030، مطالبه اصلی مراجع تقلید از حسن روحانی / ریاست جمهوری گفته‌های مراجع را کامل منتقل کند
به گزارش قم نیوز، حسن روحانی، در نخستین هفته پس از انتخابات قصد دو سفر به دو شهری را دارد که در این انتخابات بیشتر آرای خود را به سبد رقیب وی نوشته اند. مشهد و قم، دو شهر مذهبی ایران هستند که در آنها حجت الاسلام رئیسی رای بالاتری از روحانی به دست آورده اند.

سفر مشهد بدون مسئله خاصی برگزار شد و در ادامه این سفرها، رئیس جمهور منتخب، فردا به قم سفر می کند.

نخستین سفر روحانی پس از انتخابات سال 92 قم اگر چه با استقبال مراجع تقلید روبرو شد و خبرنگاران نیز با حضور در دیدارهای رئیس منتخب دولت یازدهم، شاهد ابراز خوشحالی مراجع تقلید و راهنمایی های مشفقانه آنها بودند اما پس از آن، در سفرهای بعدی، دیدارهای بدون حضور خبرنگاران روحانی، شاهد انتقادات و نارضایتی های مراجع از برخی اقدامات دولت بود.

نه مراجع به روحانی قبل از انتخابات
انتقاد مراجع تقلید از روحانی که هر از چند گاهی سعی می کرد با فرستادن یکی از وزرا و اعضای کابینه، ارتباط خود با مراجع را حفظ کند، به حدی جدی شد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اخیر، مراجع تقلید اعلام کردند که هیچ یکی از نامزدهای انتخابات را نمی پذیرند. این در حالی است که اندکی قبل از این اعلام، حجت الاسلام رئیسی به قم سفر کرده بود و با اکثر مراجع تقلید دیدارهایی داشت.

بیانیه های مراجع قبل از انتخابات مبنی بر عدم دیدار با کاندیداها، در واقع نه مراجع به روحانی بود و این چنین شد که علی رغم اصرار زیاد اقلیت اصلاح طلب و اعتدالی قم، روحانی از سفر به قم پرهیز کرد و اسحاق جهانگیری را آن هم پس از استعفا از نامزدی ریاست جمهوری، به قم فرستاد تا هم نماینده و ضربه گیری به قم فرستاده باشد و هم از زیر بار سفر بدون دیدار با مراجع تقلید، شانه خالی کرده باشد.

مراجع خواستار انتشار کامل گفته هایشان هستند
سفرهای روحانی در کسوت رئیس جمهور به قم، به جز سفر نخست که در قالب رئیس جمهور منتخب بود، در هنگام دیدار با مراجع تقلید خصوصی و محرمانه اعلام شده اند. اکثر مراجع تقلید همواره به صورت عمومی و با حضور خبرنگاران با افراد مختلف دیدار می کنند و پس از انتشار خبر در رسانه ها، نسخه ای از متن دیدار را روی سایت های خود قرار می دهند اما در دیدارهای رئیس جمهور به درخواست وی، خبرنگاری حاضر نبود تا گفته های مراجع و رئیس جمهور را ثبت کند.

در آخرین دیدار روحانی با مراجع تقلید، بنا بر مطالبی که از سوی خبرگزاری های حوزوی منتشر گردید، انتقاداتی از سوی برخی از ایشان نسبت به عملکرد دولت و موضع گیری های رئیس جمهور صورت گرفت که رسانه ای نشد اما تیم رسانه های همراه روحانی، روایتی بدون انتقاد و سرشار از تعریف و تمجید از روحانی را به عنوان خبر دیدار منتشر کردند که با اعتراض مراجع تقلید مواجه شد.

سند 2030 محور اصلی انتقادات مراجع تقلید
محور انتقادات و سوالات مراجع تقلید از حسن روحانی، سند 2030 است که اخیرا توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، امضای بدون اطلاع و طی موارد قانونی آن، مورد سرزنش و توبیخ قرار گرفت.

متعاقب هشدارهای صریح رهبر معظم انقلاب، اجرای این سند متوقف شد و سفر مسئولان آموزش و پرورش به کره جنوبی برای ارائه گزارش اجرای آن، لغو گردید. آیت الله مکارم شیرازی نیز موضعی سخت علیه این سند اتخاذ کرد و آن را ادامه فعالیت استکبار برای سلطه بر جهان دانست.

اما روحانی در موضع گیری ای تعجب برانگیز، انتقاد از این سند را کار چند طلبه ای که اصل سند را نخوانده اند، دانست و همین سبب کدورت میان مراجع تقلید و رئیس جمهور شد که احتمالا هدف دیگر روحانی از سفر قم، رفع زودهنگام این کدورت است.

به نظر می رسد عدم حضور خبرنگاران، فرصتی را برای روحانی ایجاد کند تا به مراجع تقلید توضیح بدهد اما مشخص نیست توضیح وی از جنس همان حرفهایی است که در مقابل مردم زده است یا اینکه به اشتباه دولت در اجرای این سند قبل از طی مراحل قانونی اعتراف کرده و از محضر مراجع تقلید به صورت حضوری عذرخواهی می کند.

در هر حال، این بار، اگر ریاست جمهوری سخنان مراجع تقلید را کامل منتشر نکند، مانند دفعه گذشته، این سخنان از سوی خود دفاتر مراجع تقلید منتشر می شود و در ابتدای دولت دوازدهم، کدورت میان رئیس جمهور و مراجع عمیق تر خواهد شد.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcdn90o.yt0j56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما