چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 46464
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله فاضل لنکرانی:

باید مرز بین هنر فاسد و غیرفاسد را مشخص کنیم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: هنر یک واقعیت و جزو ضروریات زندگی است، به همین دلیل باید مرز بین هنر فاسد و غیرفاسد را مشخص کنیم.
باید مرز بین هنر فاسد و غیرفاسد را مشخص کنیم
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از کتاب فقه هنر که ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به برکات انقلاب اسلامی اظهار کرد: به برکت پیروزی انقلاب، فقه توسعه بسیار خوبی را پیدا کرد و در این چند دهه قدم‌های خوبی در فقه در حوزه علمیه برداشته شده است.

وی ادامه داد: فقها و محققین قله‌های مرتفعی را فتح کرده اند، امروز تحقیقات بسیار خوبی را از برخی از محققین حوزوی در فقه داریم، پیشنهاد می‌کنم که همایشی با عنوان تحولات فقهی در حوزه علمیه قم برگزار شود، برخی از علمای الازهر از تحقیقات انجام شده در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شگفت زده شدند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: عنوان هنر یکی از عناوینی بود که در گذشته مجال ذکر آن در میان متدینین و حوزه‌های علمیه نبود، اما امروز به نتیجه رسیدیم همانطوری که فقه سیاست و فقه پزشکی داریم، بخشی از فقه مربوط به هنر است، البته هنوز در قدم‌های اولیه در این زمینه هستیم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به فقه هنر اظهار کرد: یک سری موضوعات هنری همچون شعر و فیلم را داریم، فقه هنر به یک معنا فقه مربوط به موضوعات هنری است، مقصود این نیست که باید آن چیزی که قطعا حرام است، حلال شود، بلکه باید با نگاه دقیق تری ادله فقهی در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات فقیه، عنوان را محور قرار می‌دهد که آیا حلال یا حرام است، اما دیگر این عنوان را بررسی نمی‌کند که آیا این عنوان مادون یا مافوق است، فقیه زمانی که به بحث غنا می‌رسد، اگر بگوید بحث غنا یک موضوع اصلی است، باید غنا را تعریف کند و 12 تعریف برای آن بیان شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: برخی از مضامین روایات مطابق با یک قاعده است، قاعده بیان نمی‌شود و تنها متن روایت ذکر می‌شود، تدوین کتاب فقه هنر جای تقدیر دارد، ولی باید نظریات ذکر شده در این کتاب مورد نقد قرار بگیرد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) اظهار کرد: این بزرگواران مصادیق را با توجه به عنوان بیان کردند، به عنوان مثال در روایات اهل بیت(ع) شطرنج به عنوان کفر بیان شده است، این مساله به این دلیل بود که شطرنج در گذشته مصداق ترویج کفر بود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات می‌گوییم که غنا به چه ملاکی حرام است، این در حالی است که عناوین مافوق همیشه به عنوان مفسر برای عناصر مادون هستند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: یک سری امور اقتضای غریزه و فطرت انسان است، شارع نمی‌تواند این چیزها را حرام کند، اگر این امور موجب این شود که انسان به فکر گناه بیفتد، در آن صورت حرام است، نباید بگوییم که اسلام با مطلق لذت مخالف است، لذت حرام در اسلام ممنوع شده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به هنر اظهار کرد: هنر یک واقعیت و جزو ضروریات زندگی است، باید مرز بین هنر فاسد و غیرفاسد را مشخص کنیم، برای این مطلب باید به غزائز توجه کامل داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نظریاتی در زمینه فقه هنر مطرح می‌شود، باید در ادامه دنبال شود و همایش‌هایی همچون همایش فقه هنر باید خروجی‌های خوبی را داشته باشند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcdoo0o.yt0996a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما