پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۵
کد مطلب : 51792
منبع : خبرگزاری مهر

برداشت ۲۵ هزار تن گندم در قم/ کاهش مصرف آب با تغییر الگوی کشت

قم نيوز : قم نیوز: مدیر اجرایی خانه کشاورز قم گفت: ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قم زیر کشت محصول گندم است که از این مقدار ۲۵ هزار تن تحویل سیلوها شده است.
برداشت ۲۵ هزار تن گندم در قم/ کاهش مصرف آب با تغییر الگوی کشت
برداشت ۲۵ هزار تن گندم در قم/ کاهش مصرف آب با تغییر الگوی کشت
به گزارش قم نیوز، علی مومن با اشاره به سطح کشت زمین‌های کشاورزی قم عنوان کرد: در حال حاضر حدود یکصد هزار هکتار از اراضی استان قم قابل کشت است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار هکتار از این مقدار باغ است، ادامه داد: حدود ۴۰ هزار هکتار هم زیر کشت محصول زراعی است که از این مقدار ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به جو، ۶ هزار هکتار گندم، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا و حدود ۱۴ هزار هکتار هم سایر محصولات مانند یونجه و سبزی و ... است.

خرید تضمینی گندم

مدیر اجرایی خانه کشاورز قم با بیان اینکه برداشت گندم در قم از ۱۵ خردادماه و برداشت جو هم از ۵ خرداد آغاز شده است، گفت: خرید تضمینی گندم برای هر کیلو هزار و ۳۰۰ تومان است.

وی افزود: تاکنون ۲۵ هزار تن گندم از زمین‌های زراعی قم برداشت و تحویل سیلوها شده و می‌توان گفت که تقریبا کل گندم‌های استان برداشت شده است.

مومن ابراز کرد: البته دولت تنها نصف قیمت هر کیلو گندم را تاکنون به کشاورزان پرداخت کرده و مابقی نیز هنوز پرداخت نشده است.

۱۰ هزار تن جو تحویل سیلوها شد

وی همچنین درباره برداشت جو در قم گفت: تاکنون ۱۰ هزار تن جو به سیلوها تحویل شده و این در حالی است که به دلیل اینکه دامداران پول جو خریداری شده را در اسرع وقت پرداخت می‌کنند کشاورزان تمایل دارند که هر چند با قیمت ارزانتر جو برداشتی را به دامداران بفروشند.

مدیر اجرایی خانه کشاورز قم در ادامه درباره آبیاری و مصرف آب در بخش کشاروزی گفت: متأسفانه نوک تمامی پیکان‌ها در مصرف آب به سمت بخش کشاورزی است و این در حالی است که بسیاری از آماری که درباره مصرف آب در این بخش اعلام می‌شود واقعی نیست.

راه‌های کاهش مصرف آب

وی با بیان اینکه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت ممکن می‌شود، گفت: باید در این زمینه هم خریدهای تضمینی وجود داشت باشد تا کشاورز با خیال راحت اقدام به کشت زراعتی کند که مصرف آب کمتری داشته باشد.

مومن به آبیاری مدرن و نوین هم اشاره و گفت: تدوین بسته‌های حمایتی، پرداخت یارانه به کشاورزان، احداث گلخانه و کشت گیاهان دارویی هم می‌تواند در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی راه گشا باشد.
انتهای پیام / 137

https://qomnews.ir/vdcdx50k.yt0fn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما