جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : 52154
منبع : دارالقران

برگزاری مسابقه اینترنتی "قرآن ومحیط زیست" در سطح ادارات استان قم

قم نيوز : قم نیوز: مسابقه ای اینترنتی تحت عنوان " قرآن و محیط زیست" از سوی دارالقرآن علامه طباطبایی و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در سطح کارکنان ادارات و نهادهای فرهنگی استان قم در ماه مبارک رمضان برگزار شد.
برگزاری مسابقه اینترنتی "قرآن ومحیط زیست" در سطح ادارات استان قم
برگزاری مسابقه اینترنتی "قرآن ومحیط زیست" در سطح ادارات استان قم
به گزارش قم نیوز، به منظور توجه به آموزه های دینی در حوزه محیط زیست و در جهت فرهنگسازی و حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست که در آیات متعددی از قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است، مسابقه ای اینترنتی تحت عنوان " قرآن و محیط زیست" از سوی دارالقرآن علامه طباطبایی و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم  در سطح کارکنان ادارات و نهادهای فرهنگی استان قم در ماه مبارک رمضان برگزار شد.

در این مسابقه که در نوع خود برای اولین بار برگزار گردید، تعداد 958 نفر شرکت کردند که پس از بررسی صحت پاسخ ها ، تعداد 382 نفر برگزیده شدند و از بین آنان تعداد 30 نفر به قید قرعه انتخاب شدند.

از برگزیدگان این مسابقه  در مراسم تجلیل از محیط بانان نمونه کشور که درسالن همایشهای شهید مطهری آستانه حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد نیز تجلیل و جوایزی نقدی به همراه لوح تقدیر به آنان اهداء شد.

در این مراسم که با حضور سرکار خانم دکتر ابتکار معاون رئیس جمهوری و ریاست عالی سازمان حفاظت محیط زیست، برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در ارتباط با مباحث فقهی محیط زیست مواردی را بیان کرد.

رئیس ستاد ترویج احکام دین گفت: مباحث فقهی محیط زیست مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد چرا که آموزه های دینی حاوی قوانین مهمی در حفظ محیط ریست است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده  در مراسم تجلیل از محیط بانان نمونه کشور عنوان کرد: مباحث فقهی محیط زیست مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد چرا که آموزه های دینی حاوی قوانین مهمی در حفظ محیط ریست است.

عضو بخش استفتائات دفتر رهبری افزود:اگر جامعه بر اساس این آموزه های دینی حرکت کند می توانیم در حفظ و صیانت از محیط زیست موفق باشیم.

وی تصریح کرد:متاسفانه با اینکه دین مبین اسلام و آموزه های دینی بر نگهداری از محیط زیست تاکید دارد اما هنوز شرایط مطلوبی به محیط زیست از سوی مردم وجود ندارد.

رئیس ستاد ترویج احکام دین اظهار داشت:این دین جامع توجه خاصی به منابع طبیعی و محیط زیست دارد و مطابق با روایات ضرورت دارد انسان به حیوانات و گیاهان و درختان رسیدگی کند.

وی خاطرنشان کرد:حتی از منظر اسلام برترین کار تولید از طریق کشاورزی و باغداری است چرا که این کار هیچ آلودگی در طبیعت ندارد از این رو کشاورزان نیز محیط بانانی تلاش گر محسوب می شوند.

وی افزود: دین اسلام زندگی را هم دنیوی و هم اخروی می داند در واقع دنیا مزرعه ای برای آخرت است، همچنین از منظر اسلام دنیا امانتی است که باید نسل امروز و فردا در صیانت از این محیط زیست گسترده تلاش کنند.

رئیس ستاد ترویج احکام دین یادآور شد:حفاظت و صیانت از محیط زیست یک رسللت عمومی و بر عهده همه است درختان و هوا و دریا و همه موجودات از پایه های اصلی محیط زیست هستند که باید در حفاظت از آن ها تلاش کرد.

وی گفت:غفلت مردم از محیط زیست تبعات زیادی دارد و باید صیانت از محیط زیست طبیعی و اجتماعی به مردم آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده در پایان عنوان کرد:بی تفاوتی نسبت به این مقوله جایز نیست و از نظر فقهی نیز حوزه ها باید وظایف مردم را در صیانت از محیط زیست به آن ها متذکر شوند.

از دیگر سخنرانان این مراسم آقای مهندس صادقی استاندار محترم قم  و سرکار خانم دکتر ابتکار معاون رئیس جمهوری  و همچنین مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی بودند.

مرتضی نجفی قدسی در همایش تجلیل از محیط‌بانان نمونه کشور که در سالن همایش‌های مجتمع اداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه امسال یکی از مسابقات قرآنی دارالقرآن علامه طباطبایی با عنوان قرآن و محیط زیست دنبال شده است، اظهار کرد: این مسابقه با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست و استانداری قم در سطح ادارات استان و در فضای مجازی با شرکت حدود هزار نفر از کارکنان برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه 30 نفر از افراد شرکت کننده در مسابقه مذکور به عنوان برگزیده انتخاب شدند، اضافه کرد: قرآن کریم نسبت به حوزه‌های مختلف محیط زیست مباحثی را مطرح کرده است در حالی که برخی فکر می‌کنند محیط زیست را غربی‌ها عنوان کرده‌اند.

وی گفت: قرآن کریم نسبت به نوع بهره برداری از مواهب طبیعت چهار سبک را مطرح می کند که عبارتند از : بهره برداری شاکرانه ، بهره برداری مسرفانه ، بهره برداری مبذرانه و بهره برداری مهلکانه و از این چهار روش فقط یک سبک مورد تایید است و آن هم بهره برداری شاکرانه است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با تبیین این چهار نوع بهره برداری، تصریح کرد: یکی از ابعاد شکرعملی خداوند متعال استفاده درست و به اندازه از نعمت‌های الهی است و به همین علت وظیفه انسان مسلمان در برخورد با منابع طبیعی و محیط زیست ، اولا حفاظت از آنهاست و ثانیا استفاده مناسب و صحیح می باشد که در متن روایات و احادیث مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: باید مردم را از نگاه دین و مذهب نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس کنیم چرا که ایران دارای مردمان دینی و مذهبی است که نسبت به دین نگاه ویژه ای دارند و تابع دستورات دینی هستند.

 

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgtq9n.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما