> در هیچ کجا نیامده که برای غنی سازی باید از آمریکا اجازه بگیریم | قم نیوز
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : 22317
سفیر سابق ایران در شوروی:

در هیچ کجا نیامده که برای غنی سازی باید از آمریکا اجازه بگیریم

قم نيوز : قم نیوز:‌سفیر سابق ایران در شوروی گفت: آمریکایی‌ها بسیار اصولگرا هستند و خوی کابویی دارند و انتقام سال‌های خیلی دور را می‌گیرند و معرفی آقای ابوطالبی نشان می دهد که تیم سیاست خارجی فعلی که بزرگ شده آمریکاست، حتی آمریکا را خوب نمی‌شناسد.
در هیچ کجا نیامده که برای غنی سازی باید از آمریکا اجازه بگیریم
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم، دوم اردیبهشت ماه، ناصر نوبری دیپلمات با سابقه کشورمان در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی قم حضور یافت و به بررسی توافق نامه ژنو پرداخت.

سفیر سابق ایران در شوروی با اشاره به اینکه عضو هیچ گروه و دسته‌ای نبوده و صرفاً از نظر یک کارشناس مذاکرات را نقد می‌کند، اظهار کرد: در دولت‌های میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی مسئولیت داشته و در دوره احمدی‌نژاد همکاری نداشته‌ام.

وی افزود: دو حربه محرمانه بودن مذاکرات و تخصصی بودن مذاکرات برای انحراف افکار عمومی است و این دو حربه را مانع مطالبه گری به حساب می‌آید.



پنوبری متن توافقنامه ژنو را بسیار ضعیف و دارای ایرادات حقوقی و فنی دانست و با یادآوری اینکه در متن، حق هسته‌ای ما حتی از NPT هم کمتر شده است تصریح کرد: در کجای NPT آمده که ما برای غنی‌سازی باید از آمریکا اجازه بگیریم و در مورد حدود و مکان آن نیاز به توافق با آمریکا داریم.

وی معنای کلمه Address را مورد توجه قرار داد و گفت: واژه کلیدی دیگر "جلب رضایت" است که در متن مورد تأکید قرار گرفته که هیچ حد و مرزی برای آن وجود ندارد ازهمین روست که آمریکایی‌ها می‌گویند باید توان موشکی ایران نیز بررسی شود تا رضایت ما در مذاکرات جلب شود. در واقع تمامی کلمات توافق نامه کار شده و با هوشمندی طرف آمریکایی در آن گذاشته شده است.

عدم ارائه ویزای ابوطالبی، بهترین موضوع برای مطالعه رفتار تیم سیاست خارجی

نوبری با اشاره به عدم ارائه ویزای ابوطالبی افزود: این گزینه بهترین موضوع برای مطالعه رفتار ها و افکار وزارت خارجه است و در تمثیلی می توان گفت ما تیری را پرتاب می کنیم و دور آن دایره ای می کشیم و می گوییم تیر به هدف خورده است و وزارت خارجه هم بعد از معرفی آقای ابوطالبی مدعی است یک عنصر ضد استکبار را معرفی کردیم و راهبردی ضد سازش را در پیش گرفته ایم .

سفیر سابق ایران در شوروی تصریح کرد: من را برای سفارت ایران در کانادا انتخاب کرده بودند اما به استناد نوشته ای در روزنامه نیویورک تایمز که در آن از بنده به عنوان عناصر لانه جاسوسی یاد شده بود ویزای من صادر نشد و بعد هم ماجراهای بسته شدن سفارت کانادا در ایران پیش آمد و حال این سئوال مطرح است که که چرا با وجود این تجربیات باز هم این اشتباه را وزارت خارجه مرتکب می‌شود.

تیم سیاست خارجی ایران، آمریکا را خوب نمی‌شناسد

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان ایران با وجود اینکه در آمریکا بزرگ شده اند، آمریکا را نمی شناسند. آمریکایی ها اصولگراترین ها هستند و خوی کابویی آنها باعث شده تا انتقام سالهای خیلی دور را نیز فراموش نکنند. برخی گمان کرده اند پس از عقد توافق روابط ما با آنها حسنه شده است و در نتیجه به آقای ابوطالبی ویزا می دهند اما چنین نیست.

نوبری تصریح کرد: برای این سمت باید دو تخصص روابط بین الملل و کار با ابر قدرت ها را داشت، آقای ابوطالبی کدام یک از این تخصص ها را داشتند که معرفی شدند . دلیل معرفی ایشان چیزی نیست جز اینکه ایشان در ستادهای انتخاباتی جناب آقای ریس جمهور حضور داشتند و بعد از مسئولیت هایی در دفتر ریاست جمهوری امروز برای این پست معرفی شده اند .

سفیر سابق ایران در شوروی تاکید کرد: ما نباید از ابتدا ایشان را معرفی می کردیم و این کار ثمره ای جز تنش بین روابط فی ما بین ایران و آمریکا نیست.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcefx8w.jh8wzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما