چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 47545
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم:

افزایش روزهای گرد و غباری قم با استمرار بی‌توجهی‌ها / آب‌های سطحی استان 94.5 درصد کاهش داشته است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با تاکید بر اینکه قم در سال 65 دارای دو روز گرد و غباری بوده است، گفت: اکنون این دو روز به 105 روز افزایش داشته است و اگر بی‌توجهی‌ها استمرار داشته باشد به 200 روز می‌رسد.
افزایش روزهای گرد و غباری قم با استمرار بی‌توجهی‌ها / آب‌های سطحی استان 94.5 درصد کاهش داشته است
به گزارش قم نیوز، سید حسن رضوی پیش از ظهر امروز در نخستین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، از پدیده گرد و غبار به عنوان یک تهدید بزرگ نام برد و اظهار کرد: امیدواریم با آگاهی مطلوب مسؤولان نسبت به این تهدید بتوانیم حرکت‌های جامع مطلوبی را با مشارکت دستگاه‌های مختلف دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بحران دریاچه نمک از وضعیت دریاچه ارومیه نیز خطرناک‌تر است، اضافه کرد: 25 درصد جمعیت کشور در مساحت 9 میلیون هکتاری حوضه دریاچه نمک حضور دارند به همین علت هفت استان مختلف درگیر این حوضه هستند و نزدیک به 13 میلیارد متر مکعب از منابع آبی آن بهره‌برداری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم از وجود کانون‌های تولید ریزگرد در استان‌های اطراف دریاچه نمک یاد کرد و گفت: وجود 105 هزار هکتار از این کانون‌ها در استان قم می‌تواند تهدید جدی برای هسته مرکزی کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه پدیده ریزگردها سلامت افراد و مباحث زیست محیطی را هدف گرفته است، عنوان کرد: از بین رفتن دشت‌ها، بیابان‌زدایی و نابودی اراضی کشاورزی طی سال‌های اخیر به خوبی قابل مشاهده بوده است چرا که با آب‌های فراشور دیگر توانمندی کشاورزی وجود نخواهد داشت.

رضوی با بیان اینکه تداوم خشکسالی استان قم نسبت به استانداردها وضعیت بسیار نامناسبی دارد، مطرح کرد: حاشیه‌نشینی معضل اصلی شهرها شده و این وضعیت نامناسب در حال بدتر است.

وی یادآور شد: استان قم دومین استان در دشت‌های ممنوعه است، دشت مسیله این استان رتبه نخست شوری را به خود اختصاص داده و سه آبخوان قم نیز در لیست 10 آبخوان شور کشور دیده می‌شود.

رضوی خاطرنشان کرد: همانطور که برخی از مشکلات را به مباحث خارجی ارتباط می‌دهیم؛ در مورد گرد و غبار هم به دنبال منشاهای خارجی هستیم در حالی که وضعیت داخلی استان‌های کویری مطلوب نیست و سبب افزایش ریزگردها و گسترش پدیده گرد و غبار شده است.

وی حرکت آب فراشور از دریاچه نمک به سمت سفرها را خطرناک خواند و گفت: نزدیک به 20 میلیون متر مکعب آب از دریاچه به دشت‌ها وارد می‌شود به همین علت زمینه افزایش ریزگردها در حال تحقق است.

رضوی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی آب حق‌آبه 10 میلیارد متر مکعبی برای مناطق مختلف کشور در نظر گرفته شده است، مطرح کرد: با مدیریت نامطولب وزارت نیرو آب در سدها نگه داشته شده است به همین علت می‌توانیم بگوییم که تا کنون یک متر مکعب هم حق‌آبه زیست محیطی به دریاچه نمک نرسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با بیان اینکه در شرایط کنونی عملکردها باید تغییر کند، اظهار کرد: از مسؤولان سدکوچری درخواست کردیم که تعادلی میان سد 15 خرداد و سدکوچری ایجاد کنند اما این درخواست مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؛ در مورد حق‌آبه دریاچه نمک با وجود پیگیری‌های مستمر برخی از مسؤولان مرتبط جواب نمی‌دهند چرا که آنها به مصوبه شورای عالی آب عمل نمی‌کنند.

وی یادآور شد: با وضعیت کنونی ادعا داریم که بحران دریاچه نمک می‌تواند تهدیدهای جدی را به دنبال داشته باشد چرا که اگر به این تهدید توجه نکنیم نمی‌توانیم به الگوهای توسعه پایدار برسیم و زمینه تبدیل شدن به خوزستان فراهم کرده‌ایم.

رضوی با اشاره به اینکه 72 درصد جمعیت کشور درگیر خشکسالی است، مطرح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که از نظر مساحتی 29 درصد کشور درگیر خشکسالی متوسط، 31 درصد مورد تاثیر خشکسالی، 12 درصد درگیر خشکسالی شدید و یک درصد درگیر خشکسالی شدید است که استان قم نیز در گروه این یک درصد قرار دارد.

وی با بیان اینکه 94 و نیم درصد از آب‌های سطحی استان کاهش یافته است، گفت:‌ اگر حرکت‌های کنونی بدون برنامه استمرار داشته باشد در آینده نزدیک با وضعیت نامناسبی روبرو خواهیم بود و نمی‌توانیم به آینده مطلوب برسیم.

رضوی با تاکید بر اینکه قم در سال 65 دارای دو روز گرد و غباری بوده است، اظهار کرد: اکنون این دو روز به 105 روز افزایش داشته است و اگر بی‌توجهی‌ها استمرار داشته باشد به 200 روز می‌رسد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcenn8e.jh8fei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما