چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : 27006
مدیرکل دامپزشکی قم:

۹۰ هزار راس دام در قم تحت واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌گیرند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در راستای اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی ۲۰ اکیپ صحرایی دامپزشکی پیش بینی شده است که بر اساس فعالیت این اکیپ ۹۰ هزار راس دام تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
۹۰ هزار راس دام در قم تحت واکسیناسیون تب برفکی قرار می‌گیرند
به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی محمدی ، با اعلام خبر آغاز واکسیناسیون تب برفی در استان قم اظهار کرد: اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان قم در راستای جلوگیری از بیماری تب برفکی اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه ۲۲ شهریور در استان قم آغاز شده است، افزود: این طرح به مدت ۳۰ روز در کل استان اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی ۲۰ اکیپ صحرایی دامپزشکی پیش بینی شده است که بر اساس فعالیت این اکیپ ۹۰ هزار راس دام تحت واکسیناسیون قرار می گیرند.

رفیعی با بیان اینکه این طرح بضورت کاملا رایگان اجرا می شود، خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی استان از تمامی دامدارن تقاضا دارد از نقل و انتقال دام تا دو هفته پس از واکسیناسیون پرهیز کنند همچنین همکاری های لازم را با اکیپ های دامپزشکی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: بیماری تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و کشنده ویروسی است که سبب بیمار شدن حیوانات گاو اهلی و خانواده گاوسانان می شود. در ابتدا به مدت ۲ تا ۳ روز ایجاد تب شدید می کند و متعاقبا تاول هایی روی دهان و پا ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری بسیار واگیردار است و به عنوان طاعون در دامداری محسوب می شود، تصریح کرد: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام آلوده می شود.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcep78w.jh8f7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما