دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : 42126
منبع : پایگاه خبری-تحلیلی ثامن پرس
پیوستن سه هنرمند به نهضت ترغیب به خدمت:

کیانیان:افراد جامع الابعاد مشارکت کنند/رجبی:وظیفه متولیان جدید بیشتر است/رافعی:برای پایتخت فرهنگی چه کرده ایم؟

قم نيوز : قم نیوز: رضا کیانیان، مهران رجبی و عباس رافعی به نهضت ترغیب به خدمت پیوستند و نگاهشان را راجع به 200 روز فعالیت آستان قدس رضوی در دوره جدید بیان کردند.
کیانیان:افراد جامع الابعاد مشارکت کنند/رجبی:وظیفه متولیان جدید بیشتر است/رافعی:برای پایتخت فرهنگی چه کرده ایم؟
به گزارش قم نیوز، هنگامیکه نگاهت رو به حرم هشتمین ستاره تابناک عاشقی می افتد، دل و دیده ات چنان جلایی می یابد که می خواهی همه صحن حرم را سنگفرش جانت سازی و از گوشه نگاهی نقش بسته به آسمان هشتم به زیباترین کلام نام «رضا» را به عمق سلول های بدنت فریاد بزنی.

برای ما ایرانیان شهر مقدس مشهد به دلیل جایگاه برجسته ای که در فرهنگ شیعی و تاریخ جهان اسلام دارد، بسیار ارزشمند است و بارگاه ثامن الحجج برای زائران و هموطنان سرشار از لحظه های ناب همدلی است.

از این رو گسترش فرهنگ رضوی از طریق برنامه هایی جامع، طرح هایی هدفمند و نگاهی توسعه مند می تواند نقشی مهم در بازتاب این نگاه و بازیابی ظرفیت های فراگستر فرهنگ رضوی داشته باشد.

در این میان و با آغاز به کار خادمان جدید امام رضا(ع) تلاشی قابل در جهت جلوه سازی این فعالیت ها آغاز شده و اقداماتی در این 200 روز از آغاز به کار فعالیت حجت الاسلام رئیسی صورت گرفته و برنامه هایی هم در پیش است.

از این رو به دنبال طرح سوالاتی با هنرمندان کشورمان در خصوص فعالیت های فرهنگی آستان قدس برآمدیم و از آنها دعوت کردیم که به نهضت ترغیب به خدمت بپیوندند.

 رضا کیانیان: آستان قدس در زمینه فرهنگی باید اساسی و عمیق ورود پیدا کند

بازیگر مطرح سینما و تلویزیون و تئاتر کشورمان که سال های کودکی اش را در شهر مقدس مشهد گذرانده است درباره لزوم انجام فعالیت های فرهنگی توسط آستان قدس عنوان کرد: «نوع فعالیت های فرهنگی آستان قدس یک مساله فراگستر و عظیم است و باید جلسات هم اندیشی و برنامه های مفصلی برایش تدارک دیده شود تا به یک جمع بندی درباره نحوه انجام فعالیت ها برسیم. در واقع مساله آستان قدس نیاز به مشارکت و همراهی شخصیت هایی دارد که جامع الابعاد باشند و حرفشان محکم و ارزشمند باشد.

آقای رئیسی و همکاران شان از طریق مشاوران با دانش و مطلعی که می گیرند باید به دنبال اجرای برنامه هایی هدفمند باشند. افرادی که بقیه هنرمندان برایشان احترام قائل بوده و از این طریق گروه مناسبی شکل خواهد گرفت تا بتوان در زمینه مسائل فرهنگی آستان برنامه ریزی کرد.»

بازیگر فیلم «آژانس شیشه ای» ادامه داد: «هنگامی که اهداف و برنامه ها مشخص شد و بودجه ای که می خواهد برای فعالیت های هنری اختصاص داده شود، تعیین گردید آن وقت بر مبنای آن ها می توان در زمینه پیشبرد برنامه ها اقدام کرد. در واقع ورود به این مساله با حرف درست نمی شود و باید به شکلی درست اقدام کرد. از این نظر آستان قدس برای انجام فعالیت های فرهنگی باید به شکلی اساسی و عمیق ورود پیدا کند.»

رضا کیانیان که هم اکنون فیلم سینمایی «سایه» را در اکران داشته و اطلاعات بسیاری درباره شرایط فرهنگی و هنری کشور به خصوص در حوزه خراسان دارد، در بیان پیشنهادات خود برای فعالیت های فرهنگی آستان قدس رضوی اشاره به جلسات هم اندیشی کرده و در این باره گفت: «مشاوران هنری آستان و گروهی که دارند، لازم است با مسئولان آستان به طور مرتب جلساتی برگزار کرده و نظرات خود را مطرح کنند تا به جمع بندی درستی برای پیشبرد برنامه ها دست یابند. سپس برنامه های تدوین شده پس از تصویب مسئولان می تواند به شکل مناسبی به اجرا درآید.»

بازیگر پُرطرفدار سینمای ایران درباره نحوه عملکرد آقای رئیسی در طی مدت 200 روز از فعالیت ایشان، افزود: «به نظرم همین که ایشان به انجام کارهای فرهنگی علاقمند بوده و آستان قدس پس از سال ها ورود پیدا کرده مبارک است اما همانطور که عنوان کردم انجام فعالیت های فرهنگی و هنری نیاز به پروسه ای برنامه ریزی شده دارد. با توجه به این که زمان زیادی از روی کارآمدن آقای رئیسی در آستان قدس نگذشته نمی توان قضاوتی درباره عملکرد ایشان داشت و نیاز به گذر زمان دارد.»

کیانیان درباره خاطراتی که از حضور در آستان گرانقدر امام رضا(ع) داشته بیان کرد: «اسم من به دلیل همین ارادت رضا گذاشته شد. اما متاسفانه اگر بخواهیم درباره مسائل دلی صحبت کنیم در جامعه ما ریاکاری محسوب می شود و من ترجیح می دهم نوع ارتباطم با آقا امام رضا(ع) به شکل درونی باقی بماند و بین من و امام رضا(ع) باشد.»

 مهران رجبی: در دوره آقای رئیسی گام های بهتری در عرصه فرهنگی برداشته شده است

مهران رجبی بازیگر شناخته شده و پُرطرفدار سینما و تلویزیون با وجود مشغله های زیادی که در زمینه کاری دارد از جمله هنرمندانی است که علاقمند به این است تا در هر فرصتی زائر امام رضا(ع) باشد. بازیگر پُرکار کشورمان درباره نحوه انجام فعالیت های فرهنگی در آستان قدس گفت: «ببینید، به نظرم امام رضا(ع) در طبقه بندی ها به عنوان انسان معصوم فرهنگی باید در نظر گرفته شود و شخصیت دینی و فرهنگی ایشان مستلزم انجام برنامه های گسترده ای توسط آستان قدس است.

متاسفانه در سال های گذشته مردم درباره مساله حاشیه ای آستان قدس سخن گفتند و این به دلیل عدم معرفی فعالیت های فرهنگی آستان قدس بوده است و این وظیفه متولیان جدید را زیاد می کند.» بازیگر فیلم «زیر نور ماه » گفت: «به نظرم باید به تولید و عرضه محصولات هنری توجه ویژه بشود.

اشکالی ندارد که آستان قدس برآورد هزینه کرده و با مشارکت خیران و هنرمندان به تولید فیلم های سینمایی درباره امام رضا(ع) و موقعیت فرهنگی آستان بپردازد.

مثلا 10 فیلم سینمایی به درد بخور فرهنگی دینی برای جامعه ساخته شود، چرا که جامعه ما نیاز به آثاری فرهنگی با موضوع رضوی دارد.»

رجبی که فیلم «ناردون» را در اکران دارد درباره لزوم انجام برنامه هایی گسترده در آستان قدس ادامه داد: «همیشه دغدغه این را داشتم که درباره فعالیت های فرهنگی رضوی صحبت کنم. مثلا برنامه هایی مانند نمایشگاه فرش به خوبی انجام شد و من از آن دیدن کردم و چند فرش مربوط به حرم را هم گرفتم که هر وقت روی آن نماز می خوانم انگار در حرم هستم. از این جهت باید از محصولات و امکانات حرم به نحو مناسبی بین مردم استفاده کرد.»

از مهران رجبی در پاسخ به نحوه عملکرد آستان قدس در طی مدت 200 روزه گفت: «به نظرم با وجود تلاش هایی که در دوره پیش آستان قدس انجام شد و جای تشکر دارد، به نظرم در دوره جدید گام های بهتری در عرصه فرهنگی برداشته شده و این دغدغه بیشتر شده است چرا که حال و هوای مدیریت آقای رئیسی مناسب است. به نظرم در هر زمینه ای نیاز به ایجاد فضایی تازه است و انشاء الله در آستان قدس هم شاهد اتفاقات بهتری نسبت به گذشته خواهیم بود و من در ذهنم حضور و عملکرد حاج آقای رئیسی را مثبت می دانم. البته نکاتی درباره وضعیت فرهنگی خراسان وجود دارد که بیشتر مباحث کلان فرهنگی است که اگر فکری به حالش شود شاهد ایجاد یک قطب دینی بزرگ خواهیم بود.»

بازیگر مجموعه های کمدی تلویزیونی افزود: «به نظرم مشهد با قابلیت هایی که دارد و به مدد امام رضا(ع) از بسیاری از شهرهای جهان مانند نیویورک هم می تواند معتبرتر باشد و من امید زیادی به پیشرفت فعالیت های فرهنگی در مشهد و توسط آستان قدس دارم.»

رجبی در مورد خاطرات خوشی که در سفر به مشهد داشته می گوید: «معمولا وقتی به حرم امام رضا(ع) می روم پا درد می گیرم چون با سرعت زیاد باید بروم تا مردم مرا نشناسند و آخرین بار که به دعوت خانه سینما به زیارت رفتیم، بنده را به قسمت استراحتگاه خدام بردند تا راحت باشم اما تقریبا با 200 نفر از خادمین محترم عکس گرفتم و با حالت مزاح رو به امام گفتم که مرا از دست خدام خودت نجات بده! و همه خدام هم با من خندیدند و این یکی از خاطرات شیرین من در کنار خادمان و تلاشگران حرم امام رضا است که ان شاءالله همیشه دوام توفیق داشته باشند.»

 عباس رافعی: آستان قدس باید در پی تعامل و همکاری با هنرمندان باشد

عباس رافعی، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده آثار سینمایی که با فیلم ضد داعشی «آوازهای سرزمین من» شناخته می شود، درباره استفاده از ظرفیت های فرهنگی آستان قدس و انجام برنامه های صورت یافته طی 200 روز از روی کار آمدن حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: «من خیلی خوشحالم که شهر مشهد به واسطه حضور امام رضا(ع) یک قطب بزرگ گردشگری و فرهنگی جهان اسلام شده و به عنوان مرکز جهان اسلام شناخته می شود.

برنامه های خوبی هم طبق شواهد در حال انجام است که می تواند امیدوارکننده باشد. ما توقعات بسیاری از آستان قدس در شناسایی درست از ظرفیت های فرهنگی شهر مشهد برای همه مراجعه کنندگان ایرانی و خارجی داریم تا به توریست های مذهبی که وارد ایران می شود اطلاعات کاملی از فعالیت های فرهنگی آستان قدس بدهد.»

کارگردان آثار حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر تاثیرگذاری فعالیت های فرهنگی آستان قدس به ذکر پیشنهاداتی برای این نهاد دینی فرهنگی پرداخت و گفت: «باید مولتی مدیایی از شناسنامه و مشخصات فرهنگی و مذهبی شهر مشهد تهیه و به افراد مختلف و میهمانان داده شود.

به نظرم در زمینه تبلیغات باید برنامه ریزی های موثری داشت. قطعا نه در سابق و نه در حال حاضر ما قدر و منزلت امام رضا(ع) را در ایران ندانسته ایم و نتوانستیم وجود امام هشتم شیعیان را در ایران برای جهانیان معرفی کنیم. من فکر می کنم این مساله نیاز به برنامه های گسترده ای دارد و برای شناسایی پایتخت فرهنگی جهان اسلام به جهانیان باید اقدامات بسیاری انجام داد.» وی افزود: «همه مسئولان فرهنگی باید پای کار بیایند، مثلا در جشنواره فیلم فجر می توان بخشی و یا فیلم هایی را در این باره نشان داد. البته جای پرسش دارد که اصلا فیلم های مناسبی درباره شهر مشهد و زائران و ظرفیت های فرهنگی آستان قدس ساخته شده است؟!»

عباس رافعی ادامه داد: «من یادم می آید سال ها پیش که با شهید سیدمرتضی آوینی کار می کردم قرار بود کتابی توسط آستان قدس چاپ شود که «جغرافیاى تاریخى هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو» بود که آقای جلیل عرفان منش نوشته و خیلی ارزنده بود. مرتضی آوینی در آن دوران دوست داشت سریالی از آن به شیوه مستند روایت فتح بسازد که اقداماتی هم انجام شد اما به نتیجه نرسید.

از این نظر انتظار می رود که مدیریت جدید به سمت عملیاتی کردن برنامه های فرهنگی کارهای عمیقی انجام دهد.» کارگردان فیلم «کیمیا و خاک» درباره برنامه های انجام شده در دوران 200 روزه آستان قدس گفت: «کارهایی هم که شده به دلیل عدم تبلیغات مناسب چندان بازتابی نیافته است.

از طرفی برنامه هایی در دهه کرامت و در برگزاری جشنواره تئاتر رضوی انجام شده که باید گسترده شود. باید این نمایش ها در سطح کشور به اجرا درآید و از طریق مختلف توزیع شود. البته همین که مسئولان آستان قدس در پی آسیب شناسی اقدامات گذشته بوده و در پی رسیدن به مرحله تازه ای هستند جای تشکر دارد و می تواند حرکت بزرگی محسوب شود. باید به تدارک و تولید آثاری ارزنده رفت و در پی تعامل و همکاری با هنرمندان بود.»

عباس رافعی افزود: «می توان مانند برخی شهرهای دیگر از نویسندگان و هنرمندان بین المللی دعوت شود تا از فضای فرهنگی شهر مشهد و آستان قدس دیدن کنند تا برایشان الهامی برای تولید آثار هنری در زمینه های مختلف باشد.»

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcepz8e.jh8wwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما