قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اهمیت محیط زیست در زندگی افراد گفت: در صورتی می‌توانیم محیط زیستی سالم و پاک داشته باشیم که همه مردم و ارگان‌ها با یکدیگر همکاری کنند.
داشتن محیط زیستی سالم در گرو مشارکت مردم و ارگان‌های مختلف است
به گزارش قم نیوز، محمودعلی رکنی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه در اداره کل محیط زیست استان برگزار شد با اشاره هفته محیط زیست اظهار کرد: وظایف اجرایی محیط زیست، حفاظت از منابع زیستی است.

وی با اشاره به مناطق حفاظت شده گفت: اگر بخواهیم محیط زیستی سالم داشته باشیم باید بسترهای طبیعی را فراهم کنیم و در این راستا باید مدیریت و برنامه‌ریزی‌های درستی داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اهمیت مناطق حفاظت شده در استان قم خاطرنشان کرد: منطقه حوض سلطان، پلنگ دره، دریاچه نمک، موزه، غدیر و بهشت معصومه از جمله مناطق حفاظت شده استان هستند که باید مورد مراقبت و توجه قرار گیرند.

رکنی به اهمیت مشارکت مردم در حفظ محیط زیست اشاره و بیان کرد: هر کجا که مردم حضور دارند مدیریت خوب و مفید است و ما نیز به دنبال حضور مردم در مدیریت تنوع زیستگاهی هستیم.

وی با بیان اینکه اعمال مدیریت در حوزه‌های مختلف را باید در قالب یک الگو ببینیم، گفت: همه بخش‌ها در مدیریت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باید با یکدیگر هماهنگ عمل کنند، هدف ما باید حرکت در این فضا باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به تالاب‌های استان اشاره و بیان کرد: این قسمت از محیط زیست استان در حال خشک شدن است و با توجه به پیشینه‌ای که در خصوص تالاب‌های استان و برکات آنها در قم داشتیم در حال حاضر این تالاب‌ها اوضاع خوبی ندارند.

رکنی افزود: تلاش‌ها باید در راستای بازپروری و احیاء این فضاها باشد، رسانه‌ها، مردم و همه کسانی که می‌توانند باید قدم بگذارند و روشنگری و اطلاع رسانی کنند تا اوضاع تالاب‌ها و محیط‌های زیستی ما به وضعیت نرمال دست پیدا کنند.

وی به همکاری ارگان‌های مختلف شهری اشاره کرد و گفت: طبق همکاری با دانشگاه علوم پزشکی، سازمان هواشناسی، شورای شهر و اداره کل مدیریت بحران طرحی بررسی و به اداره کل مدیریت بحران ارسال شده است که در صورت تصویب این طرح مشکلات رفع شده و به سمت اعمال مدیریت زیستی هوشمندانه پیش خواهیم رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: در صورت رفع موانع و مشکلات وضعیت زیست محیطی بهبود پیدا کرده و می‌توانیم به داشتن محیط زیستی پاک و سالم امیدوار باشیم.

رکنی به توجه دولت تدبیر و امید و همچنین استاندار قم به محیط زیست اشاره و تصریح کرد: دولت جدید توجه ویژه‌ای به این بخش از فضای کشور دارد و به دنبال آن نیز استاندار نیز مقابله با آلاینده‌های زیست محیطی را مهم می‌داند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در حفاظت محیط زیست دارند، تاکید کرد: با توجه به آموزه‌های دینی و مذهبی باید پایه‌های محیط زیست را تقویت کنیم و رسانه‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که نقش سازنده‌ای در این زمینه بر عهده دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به طرح‌های «محیط یار» و «یاوران طبیعت» اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها در سطح شهرها و روستاها باید گسترش پیدا کند و مورد توجه قرار گیرد.

رکنی با اشاره به تالاب‌ها و ریزگردهای استان تاکید کرد: در صورتی به تعادل در طبیعت می‌رسیم که حق‌آبه‌های زیست محیطی را برای تالاب‌ها تامین کنیم.

وی افزود: زمانی که حق‌آبه زیست محیطی را تامین نکنیم و منابع آب‌های زیرزمینی را با چاه‌های غیر مجاز از بین ببریم بستر مرگ تدریجی تالاب‌ها را فراهم کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: تامین حق آبه‌های زیست محیطی و حفاظت از حریم‌های آن یکی از بهترین راه‌های نجات محیط زیست است.

رکنی تصریح کرد: در تصرفات طبیعت باید محتاطانه حرکت کنیم، زیرا محیط زیست تنها برای نسل ما نیست بلکه ما باید این محیط را سالم به نسل بعدی تحویل دهیم و این امر با همکاری همه ارگان‌ها و سازمان‌ها ممکن می‌شود.

وی با اشاره به هفته محیط زیست که از ۱۵ آغاز شده و تا ۲۲ خرداد ماه ادامه دارد گفت: در این هفته به برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف با بخش‌های مختلف شهری داشتیم که مثبت و مفید بودند و امیدواریم این نشست‌ها در طول سال اجرا شوند تا محیط زیستی سالم داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به پورتال این اداره کل اشاره کرد و گفت: این جلسات و نشست‌ها همگی با هدف داشتن محیط زیستی سالم برگزار شدند و این افراد می‌توانند با مطالعه پورتال این اداره نقاط ضعف را یادآوری کنند تا مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdceww8w.jh8eni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما