قم نيوز : قم نیوز: اگر همه مردم و شیعیان وظیفه خود را درباره خمس انجام دهند صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به نقاط گوناگون عالم خواهد رسید، متأسفانه عده ای غافل شدند و شبهات جلوی آن ها را گرفته است، اگر واقعا جا بیفتد به تمام دنیا می توان صدای اسلام و مکتب اهل بیت را رساند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی: بسیاری از مراجع در زندگی شخصی از خمس استفاده نمی‌کنند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی: بسیاری از مراجع در زندگی شخصی از خمس استفاده نمی‌کنند.
به گزارش قم نیوز آیت الله مکارم شیرازی در همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، همایش خمس را مهم خواند و فرمودند: مردم مسائل و سؤالات پیچیده ای درباره خمس دارند که در این گونه همایش ها باید برای آن ها تبیین شود، از طرفی دشمنان تبلیغات سوئی درباره مسأله خمس دارند که باید تبیین شود.

ایشان افزودند: تمام احکام شرع تابع مصالح و مفاسد است، تعجب است چگونه جمعی از برادران مسلمان منکر تبعیت احکام از مصالح و مفاسد هستند، خمس هم فلسفه ای دارد که باید مشخص شود، اگر فلسفه آن به خوبی تبیین شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

معظم له با بیان این که فلسفه احکام چیزی نیست که به خدا بازگردد و او غنی بالذات است، اظهار داشتند: این انسان است که نیاز دارد، پاداش و جزای خداوند تفضل است نه این که طلبکار باشیم، تمام این فلسفه ها به ما باز می گردد و کلاس تربیت برای همه ما است.

ایشان با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) ادامه دادند: سؤال می شود که دلیل این امتیاز قائل شدن برای سادات چیست، اشتباه این است که تصور می شود بیش از سهم سادات به آن ها داده می شود اما در روایت آمده به اندازه نیاز سال می دهند و اضافه به سهم امام باز می گردد ، حتی یک ریال اضافه نمی توان شرعا داد، تنها امتیاز این است که احترام معنوی سادات با این جداسازی حفظ شده است وگرنه از نظر مادی بین سادات و غیر آن به صورت مساوی از صندوق زکات و خمس به اندازۀ نیاز سال بهره مند می شوند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که نصف دیگر خمس برای امام و مقام امامت است، ابراز داشتند: مقام امامت هزینه دارد باید مشکلات پیدا شده را حل کرده و مبلغ بفرستد، امام باید رابطه مردم با یکدیگر را حفظ کرده، شبهات را بزداید و مشکلات را حل کند، اگر امامی از دنیا برود و اموالی از خمس باشد میان ورثه تقسیم نمی شود، این نشان می دهد که مسأله شخصی نبوده بلکه مسأله موقعیت است.

ایشان عنوان کردند: نزدیک پیروزی انقلاب ما در مهاباد تبعید بودیم و با اکثریت آن ها رابطه دوستانه برقرار کردیم، به یکی از علمای آنان گفتم نزدیک انقلاب بوده و چرا در مهاباد خبری نیست، گفت شما خود را با ما مقایسه نکنید شما دو چیز دارید که ما نداریم و به شما قدرت می دهد، ما باید حقوقی بگیریم و اگر ندهند زندگی لنگ می شود اما مراجع شیعه استقلال دارند و وابسته به جایی نیستند شیخ الازهر با تمام احترامی که برای او قائل هستیم بالاخره از نظر زندگی وابسته به دولت مصر است.

معظم له خاطرنشان کردند: امتیاز دوم این است که تشکیلات امام حسین(ع) دارید، تحت این پرچم مردم را جمع می کنید و این امتیاز در ما وجود ندارد، واقعا مواهبی از ناحیه اهل بیت(ع) داریم که تا داخل جمعیت هستیم متوجه نیستیم اما وقتی بیرون از آن برویم متوجه می شویم، به همین دلیل است  که دشمنان خمس را می زنند.

ایشان اضافه کردند: می گویند با زدن ریشه های خمس قدرت مرجعیت را می توان از بین برد و امام و مقام معظم رهبری از آن ها پیدا نمی شود، دشمن درصدد از بین بردن قدرت مرجعیت با زدن خمس است، وهابی ها و سکولارها برای این برنامه می سازند و می گویند مراجع قدرتی دارند که روی پای خود می ایستند و ممکن است که از آن ها امامی پیدا شود حکومت طاغوت را سرنگون کرده و انقلاب را تشکیل دهد، مسأله خمس خیلی حساسیت دارد و باید روی آن کار بیشتری کنیم و سؤالات را کاملا پاسخ دهیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: سؤال می شود که آیا مراجع تقلید از خمس در زندگی شخصی استفاده می کنند یا نه، تا جایی که بنده خبر دارم مراجع گذشته و امروز تا جایی که بتوانند دست به خمس نمی زنند و از طریق دیگر نیاز خود را تامین می کنند، زندگی بنده بر محور حق تألیف کتاب هایم است، خود بنده ابدا کاری به خمس نداشته و از راه حق تألیف زندگی را پیگیری می کنیم و حتی خمس هم هر چند به مقدار مختصر پرداخت می کنیم.

ایشان افزودند: حتی به فرزندان خود سفارش کردیم که باید سال خمسی خود را لحاظ کنند تا از کودکی عادت به اهمیت مساله خمس پی ببرند،

معظم له اظهار داشتند: سؤال دیگر این است که خمس کجا مصرف می شود؟ تشکیل کلاس های آموزش مبلغان اعزامی به مناطق محروم و آسیب پذیر، اعزام این مبلغ های آموزشی در فاطمیه، محرم، صفر و رمضان، کمک به روحانیان مستقر در مناطق آسیب پذیر، برگزاری اردوی مستبصرین در مشهد، چاپ کتاب های مناسب، پاسخ به شبهات روز، کمک به احداث مساجد، خانه، و حوزه علمیه، توزیع مواد غذایی در مناطق محرم، تأسیس و تجهیز کتابخانه ها، ارسال محصولات فرهنگی، پرداخت شهریه های حوزه های علمیه خواهران در برخی از مناطق و حدود 400 حوزه داخل و 12 کشور در خارج، بخشی از مصارف خمس است.

ایشان ادامه دادند: این ها نمونه هایی است که همه مراجع تقلید به اندازه توان استفاده می کنند و این برنامه ها را انجام می دهند، اگر همه مردم و شیعیان وظیفه خود را درباره خمس انجام دهند صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به نقاط گوناگون عالم خواهد رسید، متأسفانه عده ای غافل شدند و شبهات جلوی آن ها را گرفته است، اگر واقعا جا بیفتد به تمام دنیا می توان صدای اسلام و مکتب اهل بیت را رساند؛ معارف مکتب اهل بیت به اندازه ای جاذبه دارد که اگر تبیین شود عالم گیر خواهد شد.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcftjdj.w6dveagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما