دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : 52306
منبع : خبرگزاری فارس
نگاهی به یک اتفاق

میوه فروشی که به قیمت جان معروف شد

وقتی فضای مجازی امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند
قم نيوز : قم نیوز: مرگ یک راننده میوه فروش یکی از مهم‌ترین سوژه‌های شهر قم طی روزهای اخیر بود که شایعات و غوغاهای فضای مجازی آن را به تهدیدی برای امنیت روانی جامعه تبدیل کرد.
میوه فروشی که به قیمت جان معروف شد/وقتی فضای مجازی امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند
میوه فروشی که به قیمت جان معروف شد/وقتی فضای مجازی امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند
به گزارش قم نیوز، طی روزهای اخیر اتفاقات بسیاری نادری در شهر قم رخ داد که اگرچه در جای خود مهم و قابل رسیدگی بود اما برخی شایعه پراکنی‌های کانال‌های تلگرامی می‌رفت که آن را به یک بحران در جامعه تبدیل کند. شایعاتی که دستاویزی برای برخی شد تا از طریق آن هم عقده‌گشایی کنند هم با غوغاسالاری و جوسازی‌های پوچ به دنبال جذب عضو بیشتر و مخاطب برای صفحات و کانال‌های مجازی خود باشند.

«فوت یک میوه‌فروش در درگیری با ماموران شهرداری؛ ماموران شهرداری جان یک میوه‌فروش را گرفتند؛ تجمع مردم در اثر قتل میوه‌فروش در منطقه نیروگاه؛ درگیری ماموران شهرداری با میوه‌فروش، ماموران شهرداری سر وی را به شیشه‌ ماشین کوبیده‌ و موجب مرگ وی شده‌اند! یک کارگر دستفروش در قم کشته شد.»، اینها تیترهایی است که در روزهای گذشته در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شد و هرکس که می‌توانست برای جذب مخاطب بیشتر سعی در ارائه اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر به مخاطبان می‌کرد فارغ از اینکه هنوز نیروهای انتظامی و دادستانی هیچ‌گونه اطلاعات و جزئیاتی را از ماجرا عنوان نکرده‌ بودند و هنوز ابعاد جزئی قضیه مشخص نشده بود.

جدای از اینکه فوت یک انسان خواه میوه فروش باشد یا در هر جایگاه شغلی و اجتماعی دیگر، اندوه‌ناک است، نحوه انتشار و پرداختن به این خبر در نوع خود جالب توجه است.

از لحظه انتشار خبر درگذشت این فرد تا ظهر دیروز که هیچ مرجع رسمی علت دقیق آن را اعلام نکرده بود کانال‌های تلگرامی هر لحظه اخبار متفاوت و ضد و نقیضی را مطرح کردند که خاصیتی جز تشویش اذهان عمومی مردم، تازه کردن داغ خانواده و وابستگان و بر هم زدن فضای نظم و امنیت در جامعه به دنبال نداشت. هرچند پس از اعلام نظر دادستان قم و مسوول پزشکی قانونی در خصوص قتل عمد نبودن فوت این راننده بسیاری از این کانال‌ها و صفحات مجازی سکوت کرده و دیگر به فکر اطلاع‌رسانی نبودند!

در کنار این مساله دور نیست شایعات و اخبار ضد و نقیضی که طی ماه‌های اخیر در خصوص قتل‌هایی در منطقه نیروگاه قم منتشر شد. انتشار تصاویر و فیلم‌های مرتبط با این حوادث که شاید پیش از این هم به دلایل مختلف رخ می‌داده قبل از رسیدگی نیروهای قضایی و انتظامی، فضای جامعه را ملتهب کرده و به اعتماد عمومی لطمه زد به طوری که بسیاری از صفحات مجازی معاند نظام اسلامی، با انتشار مکرر این تصاویر و اخبار این حوادث به دنبال جوسازی و تخریب وجهه این شجره طیبه بودند و همین صفحات داخل آنها را تغذیه کرده و بابی برای تخریب خادمان به امنیت و آرامش عمومی باز کردند.

جدا از ضرورت رسیدگی سریع و به موقع به این مسائل به نظر می‌رسد امروز فضای مجازی خصوصا نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام به جای اینکه ابزاری در اختیار مردم برای افزایش آگاهی، اطلاعات عمومی و آرامش روانی باشد، به ابزاری برای تشویق اذهان و تهدید امنیت روانی مردم تبدیل شده است؛ آن‌چنان که امروز در دست هر یک از ما یک دوربین همراه نیز وجود دارد و از دید خود بدون دقت در جزئیات و هویت وقایع، سعی داریم مطلبی را منتشر کرده و بعضا بابی برای مطرح کردن خود و جذب مخاطب بیشتر باز کنیم.

در همین زمینه باید این نکته را یادآور شد که قوه قضائیه و نیروی انتظامی مسوولان تامین امنیت عمومی جامعه هستند و تنها مسؤولیت در زمینه برخورد با جرائمی چون قتل، دزدی و... نیست بلکه امنیت روانی جامعه و برقراری آرامش از همه این موارد مهم‌تر بوده و جامعه امروز نیازمند حرکت مقتدرتر و جدی‌ در زمینه برخورد با سودجویان و تشویش‌کنندگان اذهان عمومی است.

کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی به دلیل اینکه امروزه به ابزاری تجاری و فضایی برای سودجویی تبدیل شده‌اند، بعضا ماهیت سودمند و آگاهی‌بخش خود را از دست داده و بیش از این موارد، در این بستر عده‌ای برای کسب درآمد بیشتر در هر حادثه یا رخدادی سعی دارند با جوسازی‌های واهی و دروغ‌پراکنی ذهن مردم را آلوده کرده و جذابیت بیشتری برای مخاطبان ایجاد کنند.

حادثه‌ای که این روزها مردم قم را درگیر خود کرده و بعضا فارغ از فضای مجازی، فضای واقعی جامعه را نیز مشوش کرد، در گذشته به شکل های دیگر تکرار شده و در صورتی که تدبیری برای آن نشود قطعا در آینده نیز تکرار خواهد شد و شاید اگر کنترل و تدبیری در این زمینه صورت نگیرد آسیب‌های جبران‌ناپذیری جامعه را تهدید خواهد کرد.

طی ماه‌های اخیر از سوی دولت و نهادهای امنیتی و انتظامی اقدامات قابل توجهی در راستای ساماندهی کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی در کشور صورت گرفت اما همچنان شاهد حرکت بی سروسامان افراد مختلف در فضای مجازی و جذب مخاطبان با انتشار مطالب بی پایه و اساس و بعضا دروغ‌پراکنی هستیم.

البته باید بر این نکته تاکید کرد که تجربه نشان داده که بستن یا مسدود شدن این‌ فضاها نه تنها راهکاری صحیح نبوده بلکه بستری برای رشد بیش از پیش توجهات به سمت این فضاها و ایجاد ساز و کاری گسترده‌تر برای صفحات بی‌مبنا فراهم می‌کند و باید در این زمینه به دنبال راهی برای مدیریت صحیح محتوا و نظارت بر صفحات مختلف با ساماندهی آنها بود.

فارغ از تمام مطالب گفته شده و به عنوان حسن ختام باید گفت که متولیان فرهنگ، ارتباطات و فناوری کشور باید هرچه سریع‌تر به دنبال راهکاری باشند تا هر بخشی از فضای مجازی در اختیار متخصصان به خود باشد. در حوادث مختلف از جمله حوادثی که طی روزهای اخیر در قم رخ‌ داد بسیاری از صفحات رسانه‌های معتبر به دور از فضاسازی، دروغ‌پراکنی و تشویش اذهان عمومی به دنبال اطلاع‌رسانی نظام‌مند، صحیح و دقیق به مردم بودند در حالی که برخی در قالب همین فضا برخی جانب احتیاط را نگرفته و هر اطلاعاتی را که کسب می‌کردند چه با سند و چه بدون سند منتشر کردند.

اینجاست که سره از ناسره متمایز شده و این مساله باید تلنگری برای مسوولان امر باشد تا ضمن اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق قبل از انتشار شایعات از بستر رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای برای آگاهی بخشی به جامعه و جلوگیری از انتشار شایعات استفاده کنند.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcfvmdt.w6d0xagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما