پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 49931
منبع : خبرگزاری فارس
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم:

مدرسه حجتیه قم تعیین حریم شد

قم نيوز : قم نیوز: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: مدرسه تاریخی حجتیه که در مرکز شهر و در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد تعیین حریم شد.
مدرسه حجتیه قم تعیین حریم شد
به گزارش قم نیوز، عمار کاوسی با اشاره به اینکه تعیین حریم این بنای ارزشمند بیش از یک سال به طول انجامید، افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از تعرض به حریم این بنای تاریخی و حفظ حریم بصری و دید مشرف بر این مدرسه است.

وی گفت: هرگونه ساخت و ساز، تغییر در نما یا کالبد به عرصه و اعیان این اثر تاریخی ممنوع است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد: انجام یا صدور مجوز هرگونه عملیات اجرایی، ساخت و ساز، تخریب و نوسازی، گواهی پایان کار ساختمان در محدوده حریم آثار تاریخی بدون استعلام و کسب مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ممنوع است.

وی گفت: طرح معماری و مصالح برای نمای ساختمان‌ها باید متناسب با بافت تاریخی – فرهنگی پیرامون اثر باشد و قبل از اجرا باید به تأیید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد.

کاوسی ادامه داد: هویت شهرها ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با عوامل و عناصری دارد که آن را شکل می‌دهد بنا بر این برای حفظ هویت شهر قم در محدوده‌های تاریخی، ناچار به تعیین حریم آثار هستیم و این کار در سراسر دنیا با استفاده از اصول طراحی و برنامه ریزی مناسب شهری انجام می شود.

وی افزود: در تعیین حریم، تهدیدهای بالقوه برای میراث فرهنگی باید مشخص شود و نقش حوزه حریم در رفع و به حداقل رساندن آن بسیار مهم و حساس است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: تعیین و مشخص کردن حریم آثار ملی در کاهش مسائل و مشکلات حقوقی بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: آیت الله حجت کوه کمره‌ای، پارک کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه قاجار را برای سکونت طلاب خرید و مدرسه حجتیه را تأسیس کرد. این بنا 15 هزار متر مربع مساحت دارد و پس از انقلاب اسلامی به طلاب غیرایرانی اختصاص یافته است. مقبره آیت‌الله حجت نیز در کنار مسجد مدرسه و در یکی از حجره‌های آن قرار دارد.

کاوسی گفت: مدرسه حجتیه در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۷۱۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfy1dj.w6d1magiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما