جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب : 36765
ضرورت برنامه‌ریزی دقیق مسئولان در برابر سیل مهاجرت

بمب مهاجرت در کمین قم!

قم نيوز : قم نیوز: مهاجرت از جمله مواردی است که در شهرهای مختلف بنا به دلایل مختلف روی می‌دهد، نمی‌توان جلوی مهاجرت را به شهرها گرفت ولی با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان آسیب‌های ناشی از مهاجرت به حداقل رساند.
بمب مهاجرت در کمین قم!
به گزارش قم نیوز، یکی از شهرهای مهاجرپذیر کشور قم است، بر اساس نتایج ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از سال ۸۵ تا ۹۰ در مجموع ۴۶ هزار و ۱۸۵ نفر از استان‌های دیگر، قم را به عنوان محل مهاجرت انتخاب کرده‌اند و تعداد ۴۱ هزار و ۲۵۳ نفر از استان قم خارج شده، بنابراین بدون احتساب تعداد مهاجرانی که از خارج از کشور به قم سفر کرده یا به خارج از کشور رفته‌اند و کسانی که استان اقامت آنها مشخص نبوده، تعداد مهاجران خالص قم طی این سال‌ها ۴ هزار و ۹۳۲ نفر بوده است هرچند که آمارهای غیررسمی رقمی بسیار بالاتر از اینهاست.

مهاجرت افراد دلایل مختلفی دارد، برخی شهر ارزان را بهانه‌ای برای مهاجرت قرار می‌دهند، اینگونه افراد این اعتقاد را دارند، که قم شهری ارزان در کشور است، در حالی که بر اساس نتایج ارائه شده مرکز آمار ایران در بین ۳۱ شهر کشور، تهران به عنوان گران‌ترین نقطه کشور و بوشهر به عنوان ارزان‌ترین نقطه برای خریداری منزل ذکر شده است، بنابراین در نظر گیری این عامل برای مهاجرت تصور واهی محسوب می‌شود.

مهاجران شهر قم عوامل دیگر را نیز دستاویز خود برای مهاجرت به این شهر قرار می‌دهند که از جمله آنها وجود حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران است که سبب شده قم به عنوان قطب زیارتی در کشور و حتی دنیا خودنمایی کند، بنابراین جنبه اعتقادی را می‌توان یکی از عوامل جاذبه شهر قم برای مهاجرت‌پذیری دانست.

وجود حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و فرهنگی نیز عامل دیگری بر مهاجرت‌پذیری است، به طوری که بسیاری افراد که برای تحصیل به قم سفر می‌کنند، خانواده خود را نیز به این شهر منتقل کرده و در این شهر ساکن می‌شوند.

وجود مراکزی مانند جامعة المصطفی العالمیه نیز سبب شده ملیت‌های مختلف نیز برای تحصیل به قم مهاجرت کنند که این امر خرده فرهنگ‌های مختلف را شکل می‌دهد که سبب به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود.

با توجه به اینکه هر شهر دارای فرهنگ اختصاصی است، بنابراین با مهاجرت افراد ممکن است تداخل فرهنگ روی دهد، که این امر برنامه‌ریزی دقیق و منسجم را با مشکل مواجه می‌کند، حتی این مسئله برخی اوقات بهانه‌ای جلوی پای مسئولان در زمینه نداشتن برنامه‌ریزی دقیق قرار می‌دهد.

به هیچ عنوان نمی‌توان از ورود مهاجران به شهر قم جلوگیری کرد، به طوری که در این چند سال اخیر بسیاری از کسانی که در شهرهای دیگر از کار و وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند، نیز قم را به عنوان محل سکونت انتخاب می‌کنند، این امر تعداد مشاغل کاذب و دستفروشان را در سطح شهر افزایش می‌دهد.

مهاجرت‌هایی که به منظور دریافت کمک بیشتر به شهر قم صورت می‌گیرد، سخت با شکست مواجه می‌شود، زیرا قوانینی از قبیل پنج سال سکونت در شهر مورد نظر برای بهره‌مندی از کمک‌های دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی قرار داده شده بنابراین افراد باید پنج سال و حتی برخی از مسئولان برای شهر قم تا ۱۰ سال سکونت را تعیین کرده‌اند، در حقیقت کمیته امداد مهاجرت را یکی از خط قرمزهای خود می‌داند.

این مسئله منطقی و دقیق است، اگر چنین حمایت‌هایی از افراد صورت گیرد، حاشیه‌نشینی، تراکم فقر و سکونت‌های غیررسمی گسترش پیدا می‌کند.

نباید اجازه داده شود، بحث فرهنگ، اقتصاد و اجتماع طعمه مهاجرت شود و هر فردی به عنوان ماوا به قم پناه ببرد و آمار مهاجرت این شهر بی‌رویه افزایش پیدا کند.

مشکلات ترافیکی، زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی از جمله مشکلات شهری است که در اثر مهاجرت روی می‌دهد، با مهاجرت و رشد و توسعه شهرها، خدمت‌رسانی بیشتری به مردم نیاز است.

نیاز به اشتغال‌زایی از مواردی است که با مهاجرت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اگر از مهاجرت‌ها جلوگیری نشود، هر اندازه شغل برای جوانان شهر ایجاد شود، جوابگوی جمعیت جویای کار نیست.

البته برخی اوقات نخبگان نیز اقدام به مهاجرت می‌کنند که جزو مهاجرت‌های مهم و تاثیرگذار در برنامه‌ریزی شهری است، ولی واضح است که مهاجرت بی‌رویه به قم مشکلات موجود در این شهر را افزایش می‌دهد، به طوری که در آینده ممکن است انفجار جمعیت در این شهر روی دهد، بنابراین باید راه حل و چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شود و از مهاجرت منفی به شهر جلوگیری صورت گیرد، اهمیت این موضوع تا اندازه‌ای است که استاندار قم طی ماه اخیر خواستار تشکیل کارگروه رصد مهاجرت شده تا برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgnu9w.ak9334prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما