قم نيوز : قم نیوز: با باز شدن پای رحمت الله حافظی به پرونده سهام وزارت بهداشت در پالایشگاه اصفهان،‌ پرونده تخلفات و شبهات مالی این عضو شورای شهر حجیم تر شد.
هدف رحمت الله حافظی از افراط و تندروی ها در شورای شهر در آستانه انتخابات چیست؟/زمزمه اختلاس 1000 میلیارد تومانی در سازمان تامین اجتماعی دوره ح
به گزارش قم نیوز، عضو پرحاشيه شوراي شهر تهران بار ديگر خبرساز شد و در حاليكه سعي مي كند چهره  اي مردمي منتقد و مبارز با فساد از خود به نمايش بگذارد،‌ پرونده هاي خاك خورده دوران حضور وي در دولت نهم و دهم يكي پس از ديگري جنجال آفرين مي شوند.

در جديدترين گزارش، در زمان حضور رحمت الله حافظي به عنوان معاون وزير بهداشت در سا ل1387،‌ وي مامور فروش سهام پالايشگاه نفت اصفهان مي شود اما در نهايت اين معامله به تضييع بيت المال مي انجامد. حافظي؛ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت دولت نهم با حکم وزیر بهداشت وقت مسئول فروش سهام پالایشگاه اصفهان می‌شود تا ظرف یک هفته معادل ریالی آن را به وزارت بهداشت باز گرداند، اما این سهام فروخته نشد و مشخص نیست اصل و سودش در چه مسیری هزینه شده است.

حافظي در طول فعاليتش در وزارت بهداشت از امور اقتصادي گرفته تا امور پدافند غيرعامل را بر عهده داشت. اين يار نزديك رئيس دولت نهم و دهم،  در زمان تصدی‌گری دکتر لنکرانی در سمت وزارت بهداشت،  به عنوان کلیدی‌ترین معاون نقش قائم مقامی وی را در مقاطع مختلف ایفا می‌ كرد.  وي تام الاختیار وزیر بهداشت وقت می‌شود تا ظرف یک هفته سهام را فروخته و مطالبات کارکنان این وزارتخانه را پرداخت و از وضعیت بحرانی خارج کند، اما به دلایلی که مشخص نیست از این کار امتناع می‌کند و دیون فوق باقی می‌ماند. همچنین باید دید سود حاصله از گردش مالی اصل و سود این سهام چقدر است و بر اساس کدام قانون و نظارت در کجا هزینه شده است.» طی قرار داد دیگری رحمت‌اله حافظی نماینده وزارت بهداشت و محمود محمدی به عنوان نماینده شرکت تعاونی معرفی می‌شود که مسئولیت تعیین تکلیف این سهام‌ها و انتقال سریع معادل ریالی آن به وزارت بهداشت را برعهده دارند.

البته شایعاتی درباره ارتباط خویشاوندی بسیار نزدیک حافظی و محمودی نیز به گوش می‌رسد. برخلاف تصمیمات فوق شرکت تعاونی مسکن که سهام امانی وزارت بهداشت را در اختیار داشته است از فروش و انتقال کامل وجه سهام مذکور به دستگاه‌های تابعه وزارت بهداشت در خلال سال‌های 87 لغایت 95 خودداری کرده؛ و همچنین آنطور که گفته می‌شود حتی در چنین شرایطی سودهای حاصل از مالکیت سهام مذکور نیز به واحدهای تابعه وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

البته در كنار اين تخلف و شبهات درباره سهام وزارت بهداشت، سازمان تامين اجتماعي در زمان رياست حافظي نيز شاهد فساد كلان مالي بود. رحمت‌الله حافظي، مديرعامل سابق سازمان تامين‌اجتماعي به ابوالمشاغل در دولت سابق معروف بود. وي 5 سال پيش از ورود به تامين اجتماعي داراي 23 عنوان شغلي بود كه از اين ميان برخي از آنها به واسطه معاونت توسعه مديريت وزارت بهداشت به او محول شده بود و برخي ديگر ارتباطي با وزارت بهداشت ندارد و در وزارتخانه‌هاي ديگر مانند اقتصاد يا نهاد رياست‌جمهوري تعريف شده بودند!

اما يكي از مهمترين بحث ها در فضاي رسانه اي سال 89، حقوق دريافتي رحمت الله حافظي فقط از سازمان تامين اجتماعي بود. وي در آن زمان ماهيانه 8 ميليون تومان دريافت مي كرد. در سال هاي قبل از 1390،‌ بحث تحقيق و تفحص از اين سازمان عريض و طويل مطرح شد و زمزمه هاي از اختلاس 1000 ميلياردي شنيده مي شد. تفحص از تامين اجتماعي درست در زماني بود كه رحمت الله حافظي بر كرسي رياست تكيه زده بود.

رسانه ها همزمان با استعفاي حافظي از سازمان تامين اجتماعي در ديماه 1390،‌ ماجرای اختلاس هزار میلیارد تومانی در تامین اجتماعی و تشكيل هيات تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي در مجلس هشتم را دخيل مي دانستند. هرچند گزارشات نشان مي داد، مبلغ اختلاس از هزار ميليارد تومان بيشتر بود. در آن زمان هيات تفحص از شستا، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی كه حافظي نيز به صورت غيرقانوني عضو هيات مديره آن بود‌، تحقيقاتي به عمل آورده بود كه در راستاي تفحص از سازمان تامين اجتماعي قرار گرفت.

 ورود حافظي به شوراي شهر تهران نيز با لابي هاي متعددي همراه بود

سليمان جعفرزاده،‌رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی مجلس هشتم در آن زمان در مصاحبه با مهر، ابعاد فساد در اين سازمان را بسيار بيشتر از 1000 ميليارد عنوان كرده بود:‌ "اگر هیات رییسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد، می‌توانستیم بیش از سه‌هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود. در حالی که داشتیم به سرنخهای بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پیمی‌بردیم هیئت رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد.»

ولي ادامه حضور حافظي در عرصه سياسي يعني شوراي شهر نيز بدون حاشيه نبوده و وي در اين سال ها دهها شركت اقتصادي تاسيس كرده كه هدف از راه اندازي قارچي اين شركت ها مشخص نيست. حافظي از همان سال 92 كه وارد شوراي شهر شد، "شركت پيشگامان عمران پايدار ايرانيان" را تاسيس كرد كه حوزه كاري آن سرمايه گذاري و اجراي انواع پروژه هاي ساختماني و جذب سرمايه گذار خارجي،‌احداث شهرك هاي مسكوني،‌ تجاري و صنعتي،‌احداث اتوبان‌ و آزادراه است. وي سال بعد "شركت راه آشناي سلامت كيش" را ثبت كرد كه حوزه كاري آن خدمات گردشگري و احذ ويزا و چارتر هواپيما،‌ هتل،‌ واردات و صادرات تجهيزات پزشكي است. يكي ديگر از شركت هاي حافظي "شركت همراهان سلامت و تدبير ياران" است كه به خريد و فروش تجهيزات و كالاهاي پزشكي و اعطاي نمايندگي شركت هاي توليدكننده واردكننده تجهيزات پزشكي مي پردازد.

هرچند بايد عنوان داشت ورود حافظي به شوراي شهر تهران نيز با لابي هاي متعددي همراه بود و وي براي اينكه بتواند به هر صورتي شده يكي از نامزدهاي راه يافته به صحن شورا باشد،‌ دست به هر كاري زد. حضور همزمان وي در چند ليست انتخاباتي،‌ نشانه اي واضح از چندگانگي سياسي و فكري وي داشت. حضور در ليست جبهه پايداري،‌ خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت و جبهه متحد کارگران ایران اسلامی،‌ براي وي پيوند قدرت،‌ ثروت و وجهه انقلابي و حزب اللهي را رقم زد. در اين ميان قرار گرفتن در ليست جبهه متحد كارگران ايران اسلامي، با شبهات فراواني همراه بود. در اين جبهه علاوه بر حافظي،‌ عبدالرضا شيخ الاسلامي، وزير پرحاشيه دولت دهم و هما فلاح تفتي،‌ همسر سعيد مرتضوي، و چندين مدير دولت احمدي نژاد حضور داشتند. اين ليست را مي توان حاصل زدو بندهاي مالي و حمايت هاي اقتصادي سازمان تامين اجتماعي دانست.

به نظر مي رسد حافظي براي اينكه گذشته پرشبهه خود را در زمينه مالي در وزارت بهداشت و سازمان تامين اجتماعي پاكسازي كند،‌ در ماه هاي اخير و در آستانه انتخابات شوراي شهر،‌ موضع گيري ها و اظهاراتي بر زبان مي آورد كه طيف عجيبي را در برمي گيرد. از يكسو پرچم مبارزه با فساد را بلند كرده و از سوي ديگر در حوزه هاي مانند ترافيك شهري،‌ بحث هاي تخصصي را با توهماتي مانند ايجاد ترافيك مصنوعي همراستا مي سازد و تحليل هاي بي اساسي ارائه مي دهد.

افراط و تندروي حافظي را مي توان در ارائه بحث هاي حاشيه اي در شوراي شهر و فضاي رسانه اي به دليل وجود پرونده هاي متعدد مالي و شبهاتي در اين زمينه دانست كه وي سعي مي كند خود را به عنوان فردي در شوراي شهر تهران معرفي كند كه در مبارزه با تخلفات و فسادمالي عزم راسخ دارد ولي با كنكاشي در پرونده هاي متعدد حافظي در وزارت بهداشت و سازمان تامين اجتماعي،‌ غبارها كنار مي رود و چهره واقعي اش مشخص مي شود،‌ چهره اي كه نمي توان با نقاب مصلح اجتماعي جامعه آن را به فراموشي سپرد.

سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس: بلاتكليفي سرنوشت سهام پالايشگاه اصفهان را پيگيري مي كنيم/ احتمال حضور حافظي در كميسيون بهداشت

محمدنعیم امینی فرد قول داد كميسيون بهداشت مجلس به بلاتكليفي سرنوشت سهام پالايشگاه اصفهان كه در سال 87 به رحمت الله حافظي نماينده تام الاختيار اين وزارتخانه جهت فروش واگذار شد رسيدگي خواهد كرد.

محمدنعیم امینی فرد سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي در خصوص بلاتكليفي سرنوشت سهام پالايشگاه اصفهان گفت: طي دو تا سه هفته آينده كليت مجلس درگير برنامه ششم توسعه خواهد بود، اما پس از فراغت از اين برنامه، موضوع بلاتكليفي سرنوشت سهام پالايشگاه اصفهان در دستور كار كميسيون وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

وي افزود: اين پرونده در كميسيون به راي گذاشته خواهد شد و پس از به حد نصاب رسيدن جزو اولويت هاي كميسيون بهداشت مجلس قرار خواهد گرفت. با تحقق اين امر، از آقاي حافظي به عنوان نماينده تام الاختيار دكتر لنكراني وزير بهداشت وقت دعوت مي شود تا در كمسيون حضور پيدا كنند  و نسبت به بحث هاي مطرح شده توضيحات خود را ارائه كند.

به گزارش تهران پرس، پس از رحمت‌اله حافظی در سال 87 نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت وقت می‌شود تا ظرف یک هفته سهام پالايشگاه اصفهان را فروخته و مطالبات کارکنان این وزارتخانه را پرداخت و از وضعیت بحرانی خارج کند، اما به دلایلی که مشخص نیست از این کار امتناع می‌کند و دیون فوق باقی می‌ماند.

اينكه سود حاصله از گردش مالی اصل و سود این سهام چقدر است و بر اساس کدام قانون و نظارت در کجا هزینه شده است نيز موضوعي مهم و اساسي است كه سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس قول داد اين موضوع در كميسيون بهداشت طي هفته هاي آينده و پس از پايان بررسي لايحه ششم توسعه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgqn9t.ak9nx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما