چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 41444
منبع : نسیم آنلاین

مردم کاهش تورم را باور نمی‌کنند/ دولتی‌ها در پسابرجام فهمیدند "امامزاده آمریکایی" شفا نمی‌دهد

قم نيوز : قم نیوز: نماینده مردم کرمانشاه گفت: عده‌ای که بعضاً قریب به بیست سال از زمان دولت اصلاحات ادعا می‌کردند که تمام مشکلات ما از عدم رابطه با آمریکاست، امروز دیدند که نتیجه نشستن با آمریکایی‌ها و مذاکره با آنها چیست.
مردم کاهش تورم را باور نمی‌کنند/ دولتی‌ها در پسابرجام فهمیدند "امامزاده آمریکایی" شفا نمی‌دهد
به گزارش قم نیوز، عبدالرضا مصری عضو نماینده مردم کرمانشاه و  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بررسی عملکرد سه ساله دولت تدبیر و امید گفت: عملکرد دولت در دو بخش قابل بررسی است و می‌توان آن را نسبت به خواسته‌های مردم سنجید. اول مسئله اقتصادی است که از باقی مسائل مهمتر و اساسی‌تر است. امروز عمده مشکلات مردم اشتغال، بیکاری، بالا بودن هزینه‌های زندگی و تورم است. دولت در بحث جلوگیری از افزایش تورم خوب عملکرده اما در کنار آن رکودی حاصل شده که نتیجه آن بیکاری بسیاری از افراد و تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی است.

نماینده مردم کرمانشاه در توضیح اظهارات خود گفت: این یک سنارویی است که دولت آن را انتخاب کرده و به آن تن داده و از بین تورم و رکود، کاهش تورم را انتخاب کرده و طبیعتاً قبول کرده که به رکود اقتصادی تن بدهد. آنها قطعاً می‌دانستند که این واقعه احتمالا باعث تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: امرزو هم در استان و حوزه انتخابیه بنده و هم در قسمت‌های دیگر کشور که من سوال می‌کنم، مشاهده می‌شود که بسیاری از واحدهای تولیدی به این بلیه یعنی رکود و تعطیلی گرفتار شده‌اند.

عبدالرضا مصری با تاکید بر لزوم توجه به خواسته‌های ضروری مردم از سوی دولت افزود: آن چیزی که مردم در مورد تورم فرض می‌کنند با آن چیزی که در فضای علمی و تخصصی برداشت می‌شود دو نگاه متفاوت است، مردم تصور می‌کنند کاهش تورم یعنی کاهش قیمت ولی در نگاه کارشناسی کاهش تورم یعنی کاهش شتاب افزایش قیمت. حال در شرایط امروز مردم شاهدند که امسال 10 تا 12 درصد افزایش دستمزد داشته‌اند در حالی که ناگهان اثلامی مانند شکر 50 درصد گران شده است و زمانی که این افزایش قیمت زیاد را در چند کالای مصرفی و مهم روزانه خود مشاهده می‌کنند  می‌گویند که تورم در کشور کاهش پیدا نکرده است.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم با طرح این سوال که "شاخص تورم را چه چیزی معلوم می‌کند؟" گفت: تعیین شاخص تورم مربوط به بررسی رشد قیمت ده‌ها قلم کالا است که بعضا بسیاری از آنها در سبد مصرفی روزانه خانوار وجود ندارد و طبیعتاً مردم عدم افزایش پرشتاب قیمت در آنها را حس نمی‌کنند و در عوض زمانی که می‌بینند قند، شکر، پنیر، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ که در سبد مصرفی روزانه آنهاست، مداوم افزایش قیمت دارد، می‌گویند که بله، اینها دروغ می‌گویند که تورم کاهش یافته است.

عبدالرضا مصری در جمع بندی این بخش از  اظهارات خود گفت: علی ای حال دولت در بحث اشتغال آنچنان توفیقی نداشته و در بخش تورم که توفیق داشته متاسفانه با رکودی همراه شده که آن هم حاصل همان کاهش تورم است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: دومین مسئله، بحث سیاست خارجی است. دولت در عرصه سیاست خارجی هم توفیقاتی داشته اما این توفیقات در این حوزه با بدعهدی‌هایی از سوی کشورهای خارجی از جمله آمریکا همراه شده است، که البته این هم خودش اسباب خیری بوده است، چرا که عده‌ای در کشور بودند که می‌گفتند مشکلات ما همگی ناشی از عدم ارتباط با آمریکا است و گرفتاری‌های ما از این بابت است که نمی‌نشینیم با آمریکا گفتگو و مذاکره کنیم. خب این عده که بعضاً قریب به بیست سال از زمان دولت اصلاحات بود که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کردند امروز دیدند که نتیجه نشستن با آمریکایی‌ها و مذاکره با آنها چیست.

عبدالرضا مصری گفت: امروز همه فهمیدند که آمریکا ذاتاً دارای ویژگی‌هایی است که به هیچ عنوان نمی‌توان با آن به تفاهم رسید و همکاری کرد، امروز برای خیلی از مردم جامعه اثبات شده که آمریکا مانند عقرب است، ذاتاً اهل نیش‌زدن است و به هیچ عنوان از این کار عقب نمی‌نشیند مگر اینکه نیش آن چیده شود. مردم امروز فهمیدند که نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد، هزینه بابت این آگاهی بخشی به بخشی از جامعه پرداخت کردیم اما این هزینه ارزش داشت تا مردم بفهمند که آمریکا همان شیطان بزرگ است. لذا در شرایط امروز مشخص است که دولت باید با دیپلماسی منهای مذاکره با آمریکا را در نظر بگیرد و به راه خود ادامه دهد.

عبدالرضا مصری در ادامه گفتگوی خود با «نسیم آنلاین» گفت: نظر شخصی من این است که در برجام آنچه که پرداخت کردیم با آنچه دریافت کردیم به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، چرا که ما نتیجه تلاش سی ساله خود در مجموعه هایی مانند راکتور اراک را از دست دادیم. ما بسیاری از مجموعه هایی که برگ برنده و مایه اقتدار و عزت ما در دنیا بود و به اشتباه برخی می‌گفتند که اینها برگ فشار علیه ایران است، را در برجام از دست دادیم. لذا معتقدم که آنچه در برجام هزینه کردیم با آنچه بدست آوردیم قابل مقایسه نیست، مگر اینکه بگویند احتمالا قرار بوده در آینده وقایعی مانند افزایش فشار ها پیش بیاید و ما با برجام از آن جلوگیری کردیم که البته این هم سخنی است که نیاز به بررسی و اثبات دارد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم خاطرنشان کرد: دولتی ها اوایل گمان می‌کردند که با برجام همه مشکلات کشور حل خواهد شد و معجزه ای در کشور رخ خواهد داد و لذا در اوایل دولت تمام توان و انگیزه خود را معطوف به برجام کردند ولی بعد مشاهده کردند که امامزاده آمریکایی معجزه‌ای برای کشور ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  با اشاره به مشاهده تغییراتی در رفتار دولتی ها گفت: با توجه به لایحه اخیر دولت مبنی بر تسعیر ارز، استقراض اوراق مشارکت و گرفتن وام از روسیه، گمان این می‌رود که دولت به این نتیجه رسیده است که گشایش در کشور بهتر از تلاش برای تامین خواسته‌های آمریکایی‌ها است، لذا امیدواریم که با کمک مجلس به دولت در تصویب خواسته‌های دولت، واقعا به سمت گشایش اقتصادی، خروج از رکود و ایجاد اشتغال حرکت کنیم.

وی گفت: به هر حال من گمان می کنم دولت تلاش خود را کرده و مقدورات و توان دولت در همین بوده که امروز شاهد آن هستیم.

عدالرضا مصری همچنین با اشاره به اولویت‌های یکسال پایانی دوران دولت یازدهم گفت: به نظر من مهمترین بحث کشور ما اشتغال است، دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند تا این نیروی جوان مستعد تحصیل کرده بتوانند جذب فضای کسب و کار کشور شوند. این جوان ها امید آینده کشور هستند و اگر آنها نتوانند اشتغال داشته باشند نمی‌توانند زندگی تشکیل دهند و به سمت تعالی حرکت کنند.

مصری در پایان گفت: امیدوارم دولت همه توان و هم و غم خود را در عرصه توانمندی جوانان برای ایجاد اشتغال بگذارد و در این راستا حرکت کند. هر چند از کشوری که 20 میلیارد قاچاق وارد آن می شود هیچ انتظاری برای ایجاد اشتغال وجود ندارد و اگر یک اراده و عزم قوی در دولت باشد امیدوارم که بشود تغییراتی ایجاد شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgtt9t.ak9qt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما