شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : 51182
منبع : خبرگزاری فارس

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی: حوزه در تحقق دولت اسلامی نقش محوری دارد

تصرف در مفهوم اعتدال و انقلاب از تهدیدهای خطرناک است
قم نيوز : قم نیوز: نماینده ولی فقیه در سپاه آگاه‌سازی،‌ هوشیارسازی، بصیرت‌افزایی، معنویت‌افزایی و همراه‌سازی را از ارکان رسالت حوزه‌های علمیه و علما دانست و گفت: حوزه در تحقق دولت اسلامی نقش محوری دارد؛ اتکا و درک درست از استانداردهای دینی نخستین مؤلفه مورد نظر حوزه انقلابی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی: حوزه در تحقق دولت اسلامی نقش محوری دارد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی پیش از ظهر امروز در چهارمین همایش مشترک مدیران حوزه‌های علمیه، مسؤولان دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسؤولان بسیج طلاب و روحانیون کشور که در سالن همایش مجتمع آموزشی فرهنگی یاوران مهدی(عج) در حال برگزاری است، با اشاره به نقش علما در دوران غیبت اظهار کرد: در این عرصه باید فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار دهیم.

وی آگاه‌سازی،‌ هوشیارسازی، بصیرت‌افزایی، معنویت‌افزایی و همراه‌سازی را از ارکان رسالت حوزه‌های علمیه و علما دانست و اضافه کرد: حوزه در تحقق دولت اسلامی نقش محوری دارد؛ اتکا و درک درست از استانداردهای دینی نخستین مؤلفه مورد نظر حوزه انقلابی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: همانطور که اکنون شاهد انقلاب‌زدایی هستیم بعد از رحلت حضرت محمد(ص) نیز در واژه‌های مختلف شاهد تصرف‌هایی بوده‌ایم که مسیر اسلام را تغییر داد، اکنون تصرف در مفهوم انقلاب، اعتدال،‌ استقلال و توسعه از تهدیدهای خطرناک است که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم.

وی انقلاب‌زدایی از مقدسات، شخصیت‌ها و نهادهایی همچون حوزه، دولت و جامعه را از دیگر تهدیدهای مهم برشمرد و عنوان کرد: ‌در دوران غیبت استاندارد دین اجتهاد و عدالت واقعی است که اگر برای مردم به درستی تبیین شود با چالش‌های مختلف روبرو نخواهیم شد.

سعیدی هم‌سویی با مرجعیت و تشخیص در امور حکومت دینی را از دیگر مؤلفه‌های حوزه انقلابی دانست و ادامه داد:‌ اهمیت مسائل اجتماعی بالاست چرا که امروزه با متغیرهایی روبرو هستیم و در هر روز و دوره هزاران موضوع با تغییراتی مواجه می‌شود که این متغیرات نیازمند تشخیص موضوع و صدور حکم است.

وی از درک درست نسبت به مقتضیات زمان  به عنوان مؤلفه دیگر حوزه انقلابی نام برد و گفت: شناخت دشمن و حساسیت نسبت به انحرافات، مظلوم و ظالم بسیار مهم است چرا که اگر حوزه نسبت به این مباحث حساسیت نداشته باشد نمی‌تواند از کیان اسلام پاسداری کند.

سعیدی با اشاره به اینکه صراحت و شجاعت در بیان مواضع از دیگر ویژگی‌های حوزه انقلابی است، تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی مطرح کردند صراحت و شجاعت در بیان یکی از ویژگی‌های افراد بصیر و خاص است.

وی اضافه کرد: اکنون همانند عصر حضرت علی(ع) با افرادی روبرو هستیم که به بهانه پرهیز از ورود به مباحث خودداری کرده و در برابر جبهه معارض سکوت می‌کنند، اینکه برخی سیاست‌مداران می‌گویند نمی‌توانیم روبروی آمریکا بیاستیم تغییر محاسبات است، یا اینکه گفته می‌شود چرا باید به صورتی با آمریکا سخن بگوییم که ما را تحریم کنند تغییر محاسبات است ما شاهد رقابت در اصول و مبانی به جای رقابت در سلیقه هستیم؛ حوزه باید در مقابل این مباحث موضع‌گیری و ایستادگی کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جریان‌شناسی را از دیگر مؤلفه‌های حوزه انقلابی برشمرد و گفت: برخی از حوادث موردی است اما برخی دیگر جریانی است و پدیده‌های جریانی عقبه‌هایی دارد و پیچیده، قابل تکرار و زمانبر است، در فتنه 88 برخی افراد محدود روی صحنه بودند اما افراد بسیاری در دوره‌های مختلف این جریان را حمایت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه با جبهه مشخص دارای عقبه روبرو هستیم، عنوان کرد: داعش یک جریان مشخص است که حرکت خود را به صورت جریانی دنبال می‌کند، غرب‌گرایی نیز در داخل کشور یک جریانی است که سبب غرب باوری شده است.

سعیدی توجه به نیازها به جای توجه به خواسته‌ها و تولی و تبری نسبت به جریان‌ها از دیگر نشانه‌های حوزه انقلابی دانست و افزود: اگر بناست دولت و مجلس انقلابی داشته باشیم باید از حوزه‌ها شروع کنیم چرا که نقش حوزه‌های علمیه در مجلس و دولت انقلابی تعیین کننده است و در این راستا اساتید نیز نقش تعیین کننده‌ای دارند.

وی با بیان اینکه طلاب فقط در دوره‌های چندین ماهه نمی‌توانند به بینش سیاسی برسند، مطرح کرد: اساتید باید با رفتار، گفتار و وجود خود سیاست و اخلاق را انتقال دهند، اگر اجازه ندهیم که طلاب با مباحث سیاسی آشنا شوند نسبت به فرصت‌ها بی‌توجه خواهیم بود، هر چند طلبه شبانه روز نباید به دنبال مباحث سیاسی باشد اما جدا کردن او از این مباحث هم درست نیست.

سعیدی با اشاره به اینکه تیپ 83 در مقابله با بحران‌های مختلف در قم موثر بوده است، تصریح کرد: اگر این تیپ نبود نمی‌توانستیم با برخی غائله‌ها مقابله کنیم، این مجموعه از نظر ساختار مستقل است اما هویت نظامی مشخصی ندارد که بتواند همانند دیگر تیپ‌ها به مبارزه نظامی اقدام کند.

وی آموزش طلاب را یکی از برنامه‌های تیپ مستقل 83 دانست و عنوان کرد: بسیج طلاب و روحانیون نسبت به دیگر اقشار بسیج هویت متفاوتی دارد؛ حرکت مبارکی که شکل گرفته بسیج اساتید حوزه‌های علمیه بوده که به لطف خداوند متعال بسیج اساتید قم، اصفهان و مشهد تشکیل شده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شکل‌گیری سازمان بسیج اساتید و روحانیت کشور یاد کرد و گفت: در قم و مشهد بسیج طلاب و بسیج اساتید زیر نظر تیپ 83 فعالیت خود را انجام می‌دهند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgxq9n.ak9q74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما