چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 38899
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم‌شیرازی مطرح کرد

دولت و مجلس نباید از شوراها غافل باشند

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: با وجود اینکه شوراها بر اساس کمک‌های مردمی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند اما دولت و مجلس نباید از شوراها غافل باشند بلکه باید تعاملی باشد تا با ملاحظه در مناطق کم‌برخودار حمایت‌های لازم انجام شود.
دولت و مجلس نباید از شوراها غافل باشند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با مهدی چمران رئیس و جمعی از اعضای شورای عالی استان‌های کشور که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه شوراها در اسلام جایگاه مشخصی دارند، اظهار کرد: مشورت برای تصمیم‌گیری در امور مختلف در آیات قرآنی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام در عرصه‌های مختلف دستورات لازم را برای پیشبرد زندگی دینی انسان‌ها صادر کرده است، اضافه کرد: انتخاب شورایی میان شوراها مجموعه‌ای مضاعف است که می‌تواند دستاوردهای بسیاری به دنبال داشته باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مشورت و انتقال تجربیات در امور مختلف تأثیر بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: درخواست از مجلس و دولت با صدای واحد کاربرد راهبردی دارد، به همین علت اساس شورای عالی استان‌ها از نظر اسلام پسندیده و قابل تقدیر است.

وی خاطرنشان کرد: شوراها و شهرداری‌ها بودجه دولتی نداشته و با دریافت عوارض از مردم به آنها خدمت‌رسانی می‌کنند که این امر خلاف نیست اما نباید افراد ناتوان مورد فشار قرار گیرند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مردم باید با فرهنگ شورایی شهر آشنا شوند، عنوان کرد: مردم باید بدانند که هزینه‌ها برای خدمات دریافت می‌شود اما در این راستا نباید قشرهای ضعیف جامعه زیر فشار قرار گیرند با توجه به اینکه حکومت اسلامی مردمی است باید به افرادی که توان مالی مناسبی ندارند، مساعدت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت‌وسازها چهره شهر را تغییر می‌دهد، مطرح کرد: این ساخت‌و سازها نباید برای مردم مزاحمت ایجاد کند؛ باید در شهرسازی‌ها به مراکز فرهنگی توجه ویژه شود، زیرا اکنون نیز در برخی از شهرک‌ها مساجد و درمانگاه‌های مورد نیاز وجود ندارد.

این استاد برجسته حوزه از نیاز معابر شهری به ایجاد پارکینگ‌ها یاد کرد و افزود: نبود پارکینگ در برخی از معابر تردد وسایل نقلیه را دشوار کرده است که باید برای برطرف کردن این مشکل تدابیر مشخصی درنظر گرفته شود.

وی تغییر کاربری پارکینگ‌ها را یکی از معضلات شهری دانست و ادامه داد: در برخی از نقاط برخی با دریافت پول اجازه می‌دهند، افراد تخلف کنند؛ سنت‌های شرعی و دینی با هویت ملی باید در ساخت‌وسازهای کشور رعایت شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه طبیعت برخی از افراد تقلید است، عنوان کرد: مستقل بودن و حفظ سنت ایرانی اسلامی شخصیت است نه تقلید از مدل‌های غربی، کشور نباید در ساخت‌وساز غربی غرق شود.

وی خاطرنشان کرد: شوراها باید از جناح‌گرایی پرهیز کرده و به اقشار مختلف جامعه اسلامی اختصاص داشته باشند، در غیر این صورت اختلافات مانع خدمات‌رسانی می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دولت و ملت با یکدیگر متحد هستند، گفت: با وجود اینکه شوراها بر اساس کمک‌های مردمی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند اما دولت و مجلس نباید از شوراها غافل باشند بلکه باید تعاملی باشند تا با ملاحظه در مناطق کم‌برخوردار شهری حمایت‌های لازم از شوراها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه خبررسانی یکی از اولویت‌های مورد نیاز جامعه اسلامی است، تصریح کرد: مردم باید از خدمات انجام شده توسط شوراها آگاه باشند و بدانند عوارض‌ در کدام بخش هزینه می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: شهرداری تهران نسبت به برنامه‌های قرآنی، حسینیه‌ها و مساجد اهتمام ویژه دارد و شهرداری‌های دیگر باید از این شهر الگوبرداری کنند زیرا تامین و تقویت مراکز دینی سبب افزایش امنیت و آرامش مردم می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgy79w.ak97y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما