دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 47502
منبع : خبرگزاری فارس
به بهانه سیزدهمین اجلاس سراسری حوزه های علمیه خواهران

ضرورت گسترش دوره‌های غیرحضوری و آزاد برای بانوان طلبه

قم نيوز : قم نیوز: با توجه به برگزاری سیزدهمین اجلاس سراسری حوزه‌های علمیه خواهران، می‌توان امیدوار بود که سیاست گسترش دوره‌های غیرحضوری و آزاد و همچنین دوره‌های کوتاه مدت کاربردی، بیش از پیش مورد توجه مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قرار گیرد.
ضرورت گسترش دوره‌های غیرحضوری و آزاد برای بانوان طلبه
به گزارش قم نیوز، همین چند روز قبل بود که سیزدهمین اجلاس سراسری حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد؛ اجلاس‌هایی که اگر دقت کافی در تعریف اهداف آنها صورت گیرد؛ قطعا می‌توانند یاریگر مسئولان و مدیران در اتخاذ تدابیر راهگشا باشند. 

تاریخ نشان می‌دهد که با توجه و عنایت ویژه حضرت امام راحل عظیم الشأن (ره) به تربیت بانوان طلبه، امر آموزش و تربیت طلاب خواهر پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان یک سیاست و اولویت مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس و با حُکم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، شخصیت‌هایی مانند آیات محمد فاضل لنکرانی، علی مشکینی، محمدعلی شرعی، محمدرضا توسلی، حسن صانعی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و احمد جنتی به عنوان اعضای هیئت موسس جامعه الزهرا (س) قم، یعنی مهمترین مرکز حوزه‌های علمیه خواهران منصوب شدند و فعالیت آن آغاز شد.

همچنین پس از ارتحال حضرت امام (ره) هم، رهبر انقلاب اسلامی به عنوان جانشین شایسته ایشان، امر نظارت بر این مرکز مهم را تداوم بخشیدند و با انتصاب برخی از بزرگان و فضلای حوزه علمیه قم به عنوان اعضای هیئت امنای جامعه الزهراء (س)، تلاش فرمودند تا حرکت رو به جلوی این مرکز حفظ شود.

هم اکنون مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، با نظارت شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری – که پدیده خواهران طلبه را یک پدیده عظیم و مبارک می‌دانند و همچنین آن را آبرویی برای انقلاب اسلامی می‌خوانند -  و به‌ویژه با راهبرد اصلی "گسترش و فراگیر نمودن آموزش علوم اسلامی و حوزوی"، امکان تحصیل جمع کثیری از خواهران مسلمان را در صدها واحد آموزشی تربیتی حوزوی در سراسر کشور فراهم کرده است.

از طرف دیگر باید اذعان کرد که جامعه الزهراء (س) قم به عنوان بزرگترین مرکز حوزوی بانوان طلبه در سراسر کشور، با وجود بیش از 52 هزار فارغ ‌التحصیل و همچنین بیش از 14 هزار طلبه مشغول به تحصیل، مهمترین و تاثیرگذارترین مرکز طلاب بانو شناخته می‌شود که با وجود این ظرفیت عظیم، هم باید بیش از این تاثیرگذار باشد و هم باید، توجه بیشتری به آن انجام شود.

اما برنامه‌‌های علمی و آموزشی جامعه الزهراء (س) به دو صورت حضوری و غیر حضوری و همچنین در دو سطح "عمومی" و "تکمیلی" ترسیم شده است که البته برنامه‌های حضوری عمومی هم به سه شکل "تمام وقت"، "نیمه وقت" و "پاره وقت" برنامه ریزی می‌شود.

در عین حال دوره‌های حضوری تکمیلی هم در دو سطح "عالی" و "خارج" برنامه ریزی می‌شود و داوطلبان غیرحضوری عمومی جامعه الزهراء هم به دو شکل "رسمی" و "آزاد" به تحصیل می‌پردازند.

همانطور که بر اساس آمار گفته شد، بیش از نیمی از فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران (58 درصد)، مربوط به طلاب جامعه الزهراء قم هستند و البته 20 درصد بانوان طلبه فعلی مشغول به تحصیل در کشور هم، در جامعه الزهراء (س) تحصیل می‌کنند که این آمار، نشاندهنده اهمیت محوری این مرکز در مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور است.

اکنون و به بهانه اجلاس سیزدهم، این نوشتار می‌کوشد تا راهکارهایی را برای ارتقای عملکرد جامعه الزهراء (س) قم ارائه دهد تا شاید با تجربه تحقق آنها، عملا فضا برای توسعه همه جانبه سایر مدارس دینی خواهران در سراسر کشور هم ایجاد شود:

1. شایسته است تا تجربیات مدیریت‌های قدیم و جدید این مرکز مهم حوزوی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به‌ویژه، توصیه مهم مدیر سابق این مرکز یعنی حجت الاسلام سید سجاد‌هاشمیان مبنی بر "ضرورت حضور عملیاتی محصّلان و فارغ التحصیلان جامعه الزهراء در امور اجرایی و برنامه ریزی‌ها"، مورد توجه مدیریت‌های فعلی و بعدی باشد. بدیهی است تحقق این مهم، نمایی از حضور فعال بانوان طلبه در تصمیم گیری‌های شهری، استانی، منطقه ای و ملی ایجاد خواهد کرد که هم مشوّق بانوان دیگر برای تحصیل در حوزه‌های علمیه است و هم اینکه فضایی نوین از کار و تلاش را پیش روی همگان می‌گشاید.

2 . ضرورت گسترش روزافزون تحصیلات حوزوی برای بانوان، ایجاب می‌کند تا تحصیلات عمومی غیرحضوری و به‌ویژه تحصیلات آزاد در جامعه الزهراء (س) قم به عنوان یک حوزه مرکزی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در عین حال نسبت به برنامه ریزی برای دوره‌های کوتاه مدت کاربردی سه ماهه برای علاقه مندان و همچنین دوره‌های سه ماهه تابستانی برای فرهنگیان بانو، اقدام شود.

3 . حضور بانوان غیر ایرانی مقیم در ایران، به‌ویژه همسران طلاب غیر ایرانی می‌طلبد تا با توجه به ضرورت تبلیغ در عرصه بین الملل، به امر تحصیلات حوزوی آنان و تشویق آنان به تحصیل در حوزه و به‌ویژه حضور در دوره‌های کوتاه مدت کاربردی، اهتمام بیشتری صورت گیرد.

4 . انبوه فارغ التحصیلان جامعه الزهراء (س) و البته سایر فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور، ظرفیت بسیار عظیمی است تا بتوان حداکثر استفاده را از توانایی‌های آنان بُرد.

در عین حال این ظرفیت عظیم، فرصت بسیار مطلوبی است تا از طریق آنان، تبلیغ حداکثری ضرورت تحصیلات حوزوی بانوان در بین عموم بانوان سراسر کشور انجام شود تا عملا، هم صندلی خالی در حوزه‌های علمیه بانوان سراسر کشور مشاهده نشود و هم اینکه زمینه برای تاسیس مراکز جدید حوزوی بانوان مهیا شود.

5 . "دبیرستان هُدی" به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های جامعه الزهراء (س) قم – که در آنجا در کنار دروس دبیرستان، برخی دروس معارف اسلامی هم به دانش آموزان ارائه می‌شود – تجربه مطلوبی در نظام آموزشی کشور است که می‌توان با استخراج تجربیات و نقاط ضعف و قوت آن و توجه به فراهم سازی زیرساخت‌ها، زمینه تحقق آن را در سایر مدارس علمیه بانوان سراسر کشور هم مهیا کرد.

کوتاه سخن آنکه جامعه الزهراء قم با توجه به سابقه و ظرفیت قابل توجهش، این توانایی را دارد که به عنوان محور حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور شناخته شود و در عین حال، الگویی برای همه مدارس علمیه بانوان سراسر کشور باشد؛ به شرط آنکه تجربیات مدیریت‌های گذشته، مورد توجه مدیران جدید قرار گیرد و البته فارغ التحصیلان آن هم برای تحقق این الگو، وارد صحنه شوند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchimnk.23nqvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما