يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 42084
منبع : قم نیوز

عامل تجاوز عراق به ایران چیست؟

قم نيوز : قم نیوز: آمریکا تا پیش از انقلاب اسلامی روابط محکمی با ایران داشت تا آنجا که شاه برای انتخابات آمریکا و در حمایت از کاندیدای مورد نظرش از پول نفت ملت ایران هزینه می کرد اما پس از انقلاب اسلامی اوضاع متفاوت می شود.
عامل تجاوز عراق به ایران چیست؟
به گزارش قم نیوز، آمریکا تا پیش از انقلاب اسلامی روابط محکمی با ایران داشت تا آنجا که شاه برای انتخابات آمریکا و در حمایت از کاندیدای مورد نظرش از پول نفت ملت ایران هزینه می کرد اما پس از انقلاب اسلامی اوضاع متفاوت می شود. مردم علیه بزرگترین متحد امریکا در منطقه انقلابی را رقم می زنند که شعارش نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی است. انقلابی که با همین شعار یک مفهوم را در جهان منتقل می کند و آن قدرت سوم در جهان دو قطبی ان موقع است.

از همین جهت وقتی انقلاب اسلامی شکل می گیرد شرق و غرب علی رغم تمام تضادی که دارند برای نابودی آن و یا تغییر در آن تمام تلاش خود را به کار بستند. شوروی از طریق حزب توده وارد کار می شود تا بتواند در سرنوشت جمهوری اسلامی تغییر ایجاد که ناکام می ماند و اما آمریکا راهکار پیچیده تری را دنبال می کند.

آمریکایی ها این راهبرد را انتخاب می کنند که مخالفت علنی با انقلاب ایران نداشته باشند و بیشتر به دنبال تغییر چهره انقلاب باشند و با اهکارهای پیچیده آنچه را که میخواهند برداشت کنند.

بر همین اساس سفارتخانه آمریکا ماموریت پیدا می کند تا با سیاسیون و نظامی های رده بالای ایران رابطه برقرار کند. نهضت آزادی که دولت موقت در دستش بود یکی از مهم ترین گروه هایی است که رابطه با آمریکا را می پذیرد، برخی از ارتشی های ایران در سفرهای خارجی و یا ارتباطات داخلی نیز در تور سفارت آمریکا گرفتار می شوند و اطلاعات مهمی را در اختیار این سفارتخانه قرار می دهند.

ایالات متحده با اطلاعات بدست آمده شروع به فعالیت درون ایران می کند، سفارت که توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر می شود بسیاری از این اسناد بر ملا می شود، کاشف به عمل می آید که حتی رئیس جمهور کشور (بنی صدر) هم با اسم مستعار با سفارتخانه همکاری دارد.

سفارتخانه آمریکا طرح های بسیاری برای مدیریت و براندازی انقلاب داشته است. بخش بسیاری از ترورها از جانب آنها و با استفاده از اطلاعات آنها انجام شده است و تمام حرکات جدایی طلبانه در کشور از طرف آمریکایی ها مدیریت شده است ولی سرنجام آن ناکامی بوده است.

هیمنه آمریکا در جهان شکسته، کشوری که خود را ابر قدرت جهان می دانست بزرگترین متحدش در خاورمیانه به دست مردم برکنار شده و از کشور فراری شده است. مردم آن کشور که تا دیروز ژاندارم منطقه اش بوده امروز شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند بنابراین باید جلوی این اقدامات گرفته شود. سفارتخانه طرحی تنظیم می کند که حالا همه اقدماتی که انجام شده و شکست خوردیم چه بکنیم. در این گزارش محرمانه این طور آمده است: افغانستان هنوز در راه انقلاب خود مشکلاتی دارد. پاکستان، عربستان سعودی و امارات از نظر نظامی خیلی ضعیف هستند که چنان اهداف جاه طلبانه ای را داشته باشند.

شوروی به علت نقشش به عنوان یک قدرت بزرگ، احتمالاً به جز در حمایت یک دولت مارکسیست در ایران حرکت دیگری نخواهد کرد. عراق به عنوان بزرگترین تهدید برای ایران باقی می ماند. البته اگر تخاصمات جهانی را از نظر دور بداریم . حمله از طرف عراق احتمالا محدود به مناطق نفت خیز به عنوان یک هدف خواهد بود. تصمیم برای اقدام به چنین حمله ای مستلزم یک ارتش ضعیف شده در ایران و داشتن دلیل دنیاپسند است.»

بر اساس همین گزارش سفارتخانه آمریکا در ایران رفت و آمدهای مشکوک مشاوران کارتر از جمله برژینسکی به اردن و دیدارهای مخفیانه آنها با مسئولان رده بالا و حتی رئیس جمهور عراق، صدام حسین، آغاز می شود.

صدام حسین که توهم رهبری جهان عرب را داشت و از طرفی بخاطر قرارداد الجزایر و در مقابله با ایران دچار سرخوردگی شده بود تشنه انتقام از ایران بود، امریکایی ها نیز این موضوعات را به خوبی می¬دانستند و در دیدارهایی که با صدام برقرار کرده بودند بر این مساله که صدام با حمله به ایران و فتح تهران می تواند به رهبر اعراب تبدیل شود تاکید می کردند.

بدین سبب صدام حسین توپ آغاز جنگ را شلیک می کند و حمله به ایران آغاز می شود. آمریکا در مقابل این اقدام سکوت می کند و حتی در مقابل شکایت ایران در شورای امنیت می ایستد و مانع می شود تا صدام بتواند کار خود را پیش ببرد و از طرفی عوامل داخلی آمریکا همچون بنی¬صدر هم جلوی مقاومت نیروهای نظامی را می گیرند تا صدام بتواند پیشروی خود را ادامه دهد.

این مساله در اواخر دولت جیمی کارتر رئیس جمهور به اصطلاح صلح طلب و حامی حقوق بشر آمریکا اتفاق می افتد او در نطقی می گوید: «امیدوارم که به دنبال جنگ عراق با ایران، آزاد کردن گروگان های آمریکایی سرعت یابد و ایران از این جنگ درس عبرتی گرفته باشد که تا چه حد صلح و آرامش و یک اقتصاد قوی برای هر کشور لازم است... آمریکا انتظار دارد که جنگ ایران و عراق، کشور ایران را نیازمند وسایل یدکی نماید و در نتیجه آن کشور جهت رفع نیاز خود، شرایط آمریکا را مبنی بر آزادی گروگان ها بپذیرد.» هنری کسینجر نیز در مصاحبه خود با خبرنگاران در بیست و هشتم سپتامبر1980 (7/7/1359) اعلام کرد که جنگ ایران و عراق به آزادی گروگان ها کمک می کند و وی انتظار دارد گروگان ها به زودی آزاد شوند.»

بنابراین با توجه به منافع آمریکا، اقدامات و سخنان مقامات این کشور پیش و پس از حمله عراق به ایران می توان گفت عامل اصلی تحریک صدام در حمله به ایران ایلات متحده آمریکا بوده است و همانطور که در اسناد سفارتخانه این کشور آمده است از سال 57 در برای این مساله برنامه داشته است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchkvnk.23ni6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما