دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 40437
حجت الاسلام آتش زر:

دولت به تعهدات قانونی خود در قبال شهرداری ها عمل کند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به انتقاد رئیس جمهور از تراکم فروشی گفت: برای حل این مشکل بهترین راه حل این است که دولت به قوانینش عمل کند.
دولت به تعهدات قانونی خود در قبال شهرداری ها عمل کند
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام سید محمد آتش زر شامگاه یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری نشست شهرداران جهان در تهران اظهارداشت: در این نشست سخنان رئیس جمهور مربوط به مشکلات کلان‌شهرهای کنونی بود.

رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به انتقاد رئیس جمهور از تراکم فروشی گفت: برای حل این مشکل بهترین راه حل این است که دولت به قوانینش عمل کند.

وی به اشاره به اینکه سیاست دولت در تدوین لایحه بودجه سیاستش این است که تمام وصولی‌ها را جذب کرده و سپس توزیع کند درحالی که شهرداری‌ها اگر بتوانند خودشان درآمدهای پایدارشان را جذب کنند بهتر می‌توانند خود را اداره کنند.


عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه سیاست دولت در تدوین لایحه بودجه چنین بوده که همه وصولی ها را جذب و پس از آن تمام وصولی ها را توزیع کند افزود: اگر شهرداری ها بتوانند خود درآمدهای پایدار خود را جذب کنند در اداره امور موفقتر خواهند بود.

آتش زر با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر روند کاری به گونه دیگری است خاطر نشان کرد: در شهری مانند پاریس ۵۳ درصد درآمد شهرداری مربوط به عوارض محلی است که شهرداری خودش آن را دریافت می کند.

وی با بیان اینکه در کشور ما در سال ۱۳۶۲ بند ب تبصره ۵۹ قانون بودجه چنین است که دولت موظف شده در مدت ۶ ماه لایحه‌ای به مجلس بفرستد که شهرداری‌ها به خودکفایی برسند تصریح کرد: دولت در سال ۶۲ باید این لایحه را می‌داد و الان ۱۷ سال است که این اتفاق نیفتاده است.

آتش زر با بیان اینکه هیچ دولتی تا حالا آمار شفافی از ۱۰ درصد عوارض سوخت در اختیار شهرداری‌ها نگذاشته‌اند عنوان کرد: این مبالغ پس از دو سال در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. علاوه بر این که دولت اعمال وصول می کند خود استانداری‌ها و شهرداری‌ها هم اعلام وصول می‌کنند.

وی با اشاره به برخی درآمدهای پایدار شهرداری عنوان کرد: لایحه خوبی  اخیرا از طرف وزیر کشور به مجلس ارسال شده که مطابق این لایحه ۱۰ درصد عوارض گواهینامه و گذرنامه، ۸ درصد حق ثبت رسمی، عوارض خودرو های با بیش از ۱۰ سال عمر، عوارض شماره گذاری به میزان ۲ درصد قیمت کارخانه خودرو، عوارض حق عبور از شرکت های حفاری و واگذاری ۱۰ درصد اراضی خالص زمین قابل واگذاری به شهرداری ها واگذار شود.

آتش زر افزود: پرداخت ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری ها و دریافت عوارض زیست محیطی و پرداخت نیم درصد کتابخانه ها از دیگر مزایای این لایحه برای شهرداری هاست که با این حساب، سهم قم بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال است اما تا کنون یک ریال هم پرداخت نشده و اگر دولت به این تعهد عمل کند بسیاری از مشکلات شهرداری قم حل می شود.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdchqknk.23nvxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما