دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : 25740

مدال آور‌ترین رشته ورزشی قم در جستجوی حامی مالی

قم نيوز : قم نیوز: رشته دو و میدانی در قم یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی است که توانسته در سطح ملی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما قهرمانان ملی این رشته برای تامین هزینه‌های تمرینی و مسابقاتی خود با مشکل مواجهند.
مدال آور‌ترین رشته ورزشی قم در جستجوی حامی مالی
به گزارش قم نیوز، موفقیت‌های دو و میدانی قم در رده‌های مختلف سنی، مواد گوناگون و در هر دو بخش مردان و زنان این رشته را تبدیل به مدال اور‌ترین رشته ورزشی قم کرده است.

رشته‌ای که با وجود پرورش قهرمانان بی‌ادعا و توانمند، همواره از ضعف مالی و مشکلات عدم حمایت ریالی از سوی اسپانسر‌ها رنج برده است و اگر حمایت مالی مناسبی پشتیبان هیئت دو و میدانی استان قم بود بدون شک نتایجی بهتر از این برای این رشته در قم رقم می‌خورد.

حضور محمد محسن ربانی و میلاد دریساوی در ترکیب تیم ملی دو و میدانی بزرگسالان کشورمان، موفقیت محمد سبب کار در قالب تیم ملی جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، درخشش دختران نوجوان و جوان دو و میدانی کار قمی در مسابقات منطقه‌ای کشور و عملکرد درخشان پسران دو و میدانی کار در مسابقات پایه قهرمانی کشور قم را یکی از قطب‌های دو و میدانی قم کشور کرده است.

با این وجود هنوز که هنوز است منابع مالی بخش خصوصی در ورزش قم به سوی رشته‌هایی چون فوتبال و فوتسال سرازیر می‌شود و در حالی که رشته‌هایی چون دو و میدانی با درصد ناچیزی از هزینه‌های رشته‌های تیمی می‌توانند روزهای روشنی داشته باشند، اما این رشته کماکان با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تمایل حامیان مالی به سرمایه گذاری و هزینه کردن در رشته‌های محبوب‌تر و عمومی‌تر نظیر فوتبال و فوتسال که مانور تبلیغاتی و رسانه‌ای بیشتری روی آن انجام می‌شود، قابل درک و طبیعی است اما واقعیت این است که رشته‌های مدال آور قم که سبب بهبود جایگاه استان در سطح ملی می‌شوند همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند که دو و میدانی از این جمله است.

گرچه با وجود حضور آذرخودرو در رشته کاراته ، هدف پویان در هندبال بانوان و تصفیه آب معصومی در کشتی بخشی از محجوریت رشته‌های ورزشی موفق قم جبران شد اما دو و میدانی قم به عنوان رشته‌ای سرافراز در ورزش استان کماکان با مشکلات عدیده‌ای روبروست.

حضور علی رضایی مربی جوان دو و میدانی قم در رای هیئت دو و میدانی استان و تلاش‌های خستگی ناپذیر وی و همکارانش بخش عمده‌ای از نیازهای معنوی این رشته را پاسخ می‌دهد اما واضح است که مشکلات مالی همچنان پابرجاست و این رشته چشم انتظار حضور حامیان مالی برای قهرمان پروری بیشتر و بیشتر است.

داوری: باید به رشته‌های پایه اهمیت داد

رئیس فدراسیون دو و میدانی کشور معتقد است قم یکی از قطب‌های دو و میدانی ایران است و باید نگاه ویژه‌ای به این رشته در استان وجود داشته باشد.

افشین داوری اظهار کرد: حضور ربانی و دریساوی در ترکیب تیم ملی بزرگسالان با توجه به وسعت ناچیز استان قم امتیاز ارزشمندی برای قم است و قم در رده‌های سنی پایه نظیر نونهالان شرایط قابل قبولی در سطح کشور داراست.

وی گفت: با توجه به تلاش خستگی ناپذیری که در سنین پایه در دو و میدانی قم انجام شده بدون شک در سال‌های پیش رو در رده سنی بزرگسالان موفقیت‌های بزرگی در انتظار دو و میدانی قم است ضمن اینکه قم را بیشتر به پرش با نیزه می‌شناسند اما در حال حاضر در بیشتر ماده‌های تخصصی ورزشکاران آینده داری را در دو و میدانی قم می‌بینیم.

رئیس فدراسیون دو و میدانی افزود: گاهی هزینه‌هایی در فوتبال می‌شود که شاید حق بسیاری از ورزش‌هایی است که می‌توانند جایگاه ملی را ارتقا دهند چنان که اخیرا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای فدارسیون‌ها در نظر گرفته شد که دو و نیم میلیارد اعتبار برای فوتبال بود البته به این نکته هم اذعان داریم که فوتبال مخاطبان خود را دارد اما در کنار هزینه‌های زیادی که برای صبا در قم می‌شود می‌توان به رشته‌های پایه اهمیت داد.

رضایی: شرایط مالی ملی پوشان دو و میدانی بغرنج است

رئیس هیئت دو و میدانی استان قم شرایط مالی این رشته را در سطح کشور و به ویژه در قم بغرنج می‌داند.

علی رضایی اظهار کرد: شرایط مالی قهرمانان دو و میدانی قم مطلوب نیست و حتی باید گفت وضعیت قرارداد مالی ملی پوشان دو و میدانی بغرنج است چنان که محسن ربانی برای نخستین بار بدون باشگاه در مسابقات امسال لیگ بر‌تر شرکت کرد و دریساوی هم با قرارداد نازل ۱۰ میلیون تومانی در مسابقات حضور یافت که واقعا مبلغ قرارداد بسیار پایینی است و اگر اسپانسری برای این ورزشکاران باشد که یک دهم هزینه یک فوتبالیست درجه ۳ هزینه کند بدون شکا در بازی‌های آسیایی نتیجه می‌گیرند.

وی در مورد وضعیت تامین هزینه‌های مالی هیئت دو و میدانی با توجه به اعزام‌ها و برنامه‌های پر تعداد این هیئت تصریح کرد: سال گذشته سپاه علی بن ابیطالب (ع) کمک بسیار بزرگی برای دو و میدانی قم بود و امیدوارم کمک سپاه به ما در سال ۹۳ هم ادامه یابد البته سالن نارنج در شهرک پردیسان نیز به هیئت دو و میدانی اختصاص داده شده که از محل درآمد این سالن بخشی از هزینه‌های هیئت دو و میدانی پوشش داده می‌شود البته با وجود اعزام‌ها و هزینه‌ها هنوز مشکل داریم.

رضایی گفت: اداره کل ورزش و جوانان تاکنون کمک خوبی به ما کرده و بیش از این هم در توانش نیست و باید زمینه برای ورود بخش خصوصی فراهم شود.

رئیس هیئت دو و میدانی قم در مورد هزینه‌های بالای دو و میدانی کاران عنوان کرد: هزینه کفش ورزشی تخصصی برای یک دو و میدانی کار ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و اگر بخواهیم به ۲۰ مدال آور قمی که در سال جاری ۳۸ مدال برای دو و میدانی قم به ارمغان آورده‌اند فقط یک کفش تخصصی بدهیم چیزی بالغ بر ۱۶ میلیون تومان می‌شود ضمن اینکه ماهانه هزینه‌ای حدود یک میلیون و دویست هزار تومان هزینه ایاب و ذهاب تیم‌های ما به ورزشگاه یادگار امام است و این نشان دهنده هزینه‌های بالای روی دوش هیئت دو و میدانی قم است.

رئیس هیئت دو و میدانی استان قم در مورد مربیان دو و میدانی قم تصریح کرد: ما حدود ۳ نفر مربی فعال در بخش آقایان و ۳ نفر مربی فعال در بانوان داریم که همه با عشق می‌آیند و ما با وجود مربیان دور دیده بسیاری که در استان داریم، به دلیل مشکلات نمی‌توانیم با حقوق ۱۵۰ هزار تومانی از مربی بخواهیم که در اختیار دو و میدانی استان باشد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchvqni.23nmkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما