چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : 27090
استاد حوزه علمیه قم:

مدعیان مهدویت ره به افسانه می‌برند / حسن بصری، استاد جعل حدیث

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: در میان مدعیان مهدویت، حسن بصری یکی از کسانی است که جعل حدیث را به کمال رسانده و با این حربه سعی در گمراه کردن خواص دارد تا از این رهگذر، افسانه‌های ذهنی خود را بر مردم مسلط گرداند.
مدعیان مهدویت ره به افسانه می‌برند / حسن بصری، استاد جعل حدیث
به گزارش قم نیوز، در میان مدعیان مهدویت، برخی از ایشان دزدان با چراغی هستند که بر مبانی مهدویت تسلط زیادی دارند و به جای گمراه کردن عوام، به دنبال خواص هستند زیرا هر یک از خواص، خود چندین و چند نفر را به دنبال می‌کشند. احمد الحسن که در لسان علمای قم، حسن بصری نامیده می‌شود از جمله این مدعیان است که ره به افسانه می‌برد هر چند که از آیات و روایات برای اثبات رابطه فرزندی خود با امام زمان (عج) استفاده می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان، یکی از کارشناسان حوزه مهدویت است که دارای چند مقاله در زمینه مهدویت و احادیث شیعی است. تازه‌ترین اثر این محقق جوان حوزوی، کتاب «ره افسانه» است که به بهانه انتشار این اثر، در گفت وگویی با وی به بررسی ادعای احمد الحسن ملقب به حسن بصری پرداخته‌ایم.

جذب خواص، دلیل اهمیت فرقه حسن بصری است
با اینکه احمد الحسن به عنوان مبلغ اصلی این فرقه تعداد کمی از افراد را به این جریان جذب کرده است اما به دلیل کیفیت خاص افراد جذب شده که حدود نود در صد آن‌ها از اقشار تحصیل کرده و روحانیون هستند حساسیت خاصی بر روی این فرقه وجود دارد که ما نیز در این کتاب به نقد و بررسی این فرقه پرداختیم و ادله بسیاری را در رد این جریان فکری بیان کرده‌ایم.



جعل احادیث، شگرد اصلی فرق انحرافی است
سخنان مشهور در بین مردم، در موارد زیادی، از صحت کامل برخوردار نیستند. گفتگوها سخنرانی‌ها و مطالب بیان شده در این مورد بدون تحلیل و تبیین صحیح و یا بدون دقت علمی بوده است. به طور مثال مشهوری که در ذهن مردم شکل گرفته است و عده‌ای هم بر اساس این مشهورات ذهن مردم را منحرف می‌کنند. حال اگر بخواهیم حقیقت امر را روشن کنیم ذهن مردم پذیرای حقایق نیست.

به طور مثال این موضوع که گفته شده است حضرت مهدی (عج) توسط یک زن یهودی در اصفهان به شهادت می‌رسند. که این یک حدیث جعل شده در ۱۵۰ سال پیش توسط احمد احسایی است. اما در زمان حال ممکن است چنین حدیثی حتی از منابر ما به مردم گفته شود و تغییر ذهنیت مردم پس از آن بسیار دشوار است. در حالی که در روایت از امام صادق علیه السلام آمده است که حضرت زهرا در کنار پدر گرامیشان حضرت محمد (ص) به خاک سپرده شده‌اند.



مدعیان دروغین در خواب و رویای مردم تصرف می‌کنند
در بحث خواب و رؤیا این گونه در بین عوام جامعه جریان دارد که اگر کسی خواب ائمه معصومین را ببیند حتماً این رؤیا صادقه است. حتی بعضی این کلام پیامبر اکرم (ص) استناد می‌کنند که فرمودند شیطان نمی‌تواند در قالب رسول خدا (ص) در بیاید و این در حالی است که این روایت به طور صحیح برای مردم تبیین نشده است. در چنین فضایی مشاهده می‌شود عده‌ای با استفاده از علوم غریبه برای مردم کد سازی و القا خواب و تخیل می‌کنند.

عدم تبیین صحیح احادیث برای مردم انحراف ساز است
در بخشی از کتاب ره افسانه به بررسی برخی روایات مشهور می‌پردازیم که اگر چه روایات مشهوری هستند، اما مبنای درستی ندارند این در حالی است که در ذهن مردم چنین چیزی شکل گرفته است و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست و همه این‌ها به دلیل این است که آیات و روایات به طور صحیح برای مردم تبیین نشده است.

مشکل امروز ما این است که مهدویت در جامعه اشاعه یافته است اما به طور عالمانه و عمومی نهادینه نشده است و به همین دلیل مدعیان دست به سوء استفاده زده‌اند

.

احمد بصری از نقاط ضعف سواستفاده می‌کند
احمدالحسن یا احمد بصری ـ که اصالتاً اهل بصره است و اگرچه تمایل ندارد به این نام خوانده شود اما در این کتاب وی را احمد بصری خوانده‌ایم ـ از چنین راه‌هایی سعی در جذب مخاطبان خود دارد. نفوذ وی تا حدی است که وقتی روایات صحیح را به پیروان او ارائه می‌دهیم و جوابی برای پاسخگویی ندارند، به دیدن یک خواب استناد می‌کنند و پا بر روی حقیقت می‌گذارند. متاسفانه در مردم ما هم این چنین رواج یافته که خواب بیشتر از روایات حجت است.

شخصی مانند احمد الحسن نیز با شناخت نقاط ضعف و ورود از همین دریچه‌ها توانسته ذهن بسیاری از مردم را به سوی خود جذب کند. به طور مثال از احادیث جعلی که بیان می‌کنند ظهور بسیار نزدیک است و حتی سخنان بعضی بزرگان دین که گفته‌اند ۹۹ در صد علایم ظهور محقق شده استفاده کرده و خود را فرزند امام زمان (ع) معرفی می‌کند.

جزوه «یمانی موعود حجت الله» را حفظ کنید!
در فرقه احمد بصری به طور بسیار چشم گیری از احادیث و آیات استفاده می‌شود. فرد در بدو ورود به این گروه ابتدا جزوه‌ای به نام «ادله جامع یمانی» که حدود ۳۰ صفحه است و جزوه‌ای به «نام یمانی موعود حجت الله» ارائه می‌دهند که فرد می‌بایست آن را به طور کامل حفظ کند.

مبلغین این فرقه دائماً از آیات و روایات استفاده می‌کنند و با این کار ذهن مخاطب را درگیر و درآخر با کنار هم گذاشتن این روایات مصداق معرفی می‌کنند و چنین وانمود می‌کنند که این یک جریان حق است که بر پایه آیات و روایات استوار است.

این فرقه شباهت‌هایی با بهائیت دارد اما احمد بصری نقاط ضعف موجود در بهائیت را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کرده است. این فرد هم از روایت استفاده می‌کند و هم روان‌شناسی و جامعه‌شناسی خوبی از عامه مردم می‌داند و به همین دلایل می‌توان نتیجه گرفت که چنین کاری نمی‌تواند حاصل دست یک نفر باشد و حتماً جریان‌های خاصی چون یهود از آن‌ها حمایت می‌کنند.

مقدمه صحیح و مصداق کذب، شگرد اصلی احمد بصری
برای رد کردن ادعاهای مطرح شده در این فرقه ابتدا باید شگرد مبلغان این حرفه را بشناسیم.. این افراد برای موضوعات مختلف و غیر مرتبط شروع به خواندن روایاتی می‌کنند که هیچ دلیلی بر امامت احمد الحسن ندارد.

اولین کاری که انجام می‌دهیم تا جلوی این شگرد آن‌ها گرفته شود این است که در فرض اول تمام روایات آن‌ها را می‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم با خواندن روایات ذهن را منحرف کنند و سپس از آن‌ها می‌خواهیم برای ما دلیل تعیین مصداق را بیان کنند. به طور مثال ثابت کنند چه کسی می‌گوید احمد بصری پسر امام زمان (عج) است و آن‌ها باید وجود این رابطه خارجی را اثبات کنند. به این طریق تلاش آن‌ها برای بزرگ نشان دادن خودشان را خنثی می‌کنیم.

از سوی دیگر براساس این معیار که در روایات داریم و بر اساس آن می‌توان حجت الهی را شناخت یعنی عالم بودن و عصمت می‌توانیم ادعای کذب آن‌ها را رد کنیم.

احمد الحسن کتابی به نام «المتشابهات» دارد که مدعی است هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد. در حالی که بیش از ۱۰ اشکال جدی آن هم در جزئی از مبانی مطرح شده از وی در کتاب «راه افسانه» وارد شده است و این اشکالات را در شبکه‌های اجتماعی مربوط به او که به گفته خودش به طور مستقیم و توسط خودش اداره می‌شود مطرح کردیم اما تاکنون هیچ جوابی به این اشکالات داده نشده است. تنها جوابی که داده شده این است بدون ارائه هیچ دلیل عقلی می‌گویند احمد الحسن امام است وباید او را بپذیرید که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند آن را بپذیرد.

بداء، سرپوشی برای دروغ گویی احمد بصری
فرقه احمد بصری زمانی را در سال ۲۰۱۴ برای خروج بصری و ظهور امامشان مطرح کرده بودند که وقتی به وقوع نپیوست با مقوله بداء سرپوشی برای آن گذاشتند و گفتند در خروج امام بداء رخ داده است.

در بحث جعل روایات نیز برای رد ادعای احمد الحسن از سه مقوله جعل، تحریف و تقطیع در این کتاب استفاده کردیم و ثابت کردیم بسیاری از روایت مطرح شده از سوی این فرقه جعلی است و حتی برخی از آن‌ها حتی فقط ۵۰ سال است ساخته شده‌اند. به این ترتیب ثابت می‌شود آنچه احمد الحسن مدعی آن است کذب است و خلاف آیات و روایات صریح است.

گفت و گو از: مریم نوش‌آبادی، سیدعلی پورطباطبایی
https://qomnews.ir/vdchvvni.23nqwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

علی کریمی
مردشور ببره این احمدالحسنو اینم یه سگ انگلیسیه