يکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 42831
منبع : سلامت آنلاین

احتمال دوبرابری ابتلا به دیابت با مصرف نوشابه

قم نيوز : قم نیوز: دیابت می‌تواند منجر به بیماری‌های پیچیده دیگری همچون نارسای قلبی و در پی آن نیز مرگ شود. یکی از علل شایع آن نیز استفاده از قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی بیان شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف نوشابه می‌تواند ابتلا به این بیماری را دوبرابر افزایش دهد.
احتمال دوبرابری ابتلا به دیابت با مصرف نوشابه
به گزارش قم نیوز، گروهی از محققان موسسه کارولینسکا در سوئد با انجام پژوهشی دریافتند که نوشیدن بیش از دو نوشابه (۲۰۰ میلی‌لیتر) می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا دو برابر افزایش دهد.

 علاوه بر این، محققان همچنین دریافتند که نوشیدن نوشابه‌هایی که در آنها از مواد قندی و شیرین‌کننده مصنوعی استفاده شده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کمتر شناخته‌شده‌ای به نام دیابت خودایمنی نهفته (LADA یا latent autoimmune diabetes) را در بزرگسالان افزایش دهد. این دیابت خودایمنی نهفته در ویژگی‌های هر دو نوع دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ سهیم است.

در توضیح بیشتر، دیابت نوع ۱ نوعی بیماری خودایمنی است که در بسیاری از موارد ارثی است و به دلیل از بین رفتن سلول‌های تولید انسولین در پانکراس یا لوزالمعده ایجاد می‌شود. بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نیازمند تزریق انسولین به طور مداوم هستند. در دیابت نوع ۲، چگونگی واکنش بدن به انسولین تغییر می‌کند و بیشتر به چاقی و سبک زندگی مرتبط است که بر اساس گزارش‌ها گفته می‌شود فقط در بریتانیا ۳ میلیون بزرگسال به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

محققان در تحقیق تازه خود، بیش از ۲۸۰۰ بزرگسال سوئدی مصرف‌کننده نوشابه‌های غیر الکلی حاوی قند را مورد مطالعه قرار دادند و ارتباط این نوشیدنی‌ها را با نرخ ابتلا به دیابت در آنها مقایسه کردند.

دکتر جوزفین ادوال لوونبورگ که سرپرستی این مطالعه را در اختیار داشت در همین زمینه گفت: «از مشاهده افزایش خطر ابتلا به دیابت خودایمنی با نوشیدن نوشابه براستی شگفتزده شدیم».

به گزارش سلامت‌آنلاین، این محققان در طول مطالعه خود متوجه شدند که مصرف نوشابه احتمال ابتلا به هر دو نوع دیابت نوع ۲ و دیابت LADA را افزایش می‌دهد زیرا بر حساسیت انسولین و متابولیسم گلوکز (سوخت‌وساز قند خون) اثرگذار است.

محققان اشاره کردند که این خطر نسبی است، نه مطلق. تخمین زده شده که از هر ۱۱ نفر در جهان، یک نفر به بیماری دیابت مبتلاست.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchz6nk.23nixdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما