جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 42229
منبع : خبرگزاری فارس
تحلیلی بر دیدار رئیس پلیس با مراجع معظم تقلید

نیروی انتظامی اخلاق و اقتدار را در دستور کار قرار دهد

قم نيوز : قم نیوز: نگاهی به دیدار اخیر فرمانده نیروی انتظامی کشور با مراجع معظم تقلید نشان می‌دهد که این دیدار‌ها، حاوی نکاتی ارزشمند و راهبردی برای روند صعودی فعالیتهای نیروی انتظامی است.
نیروی انتظامی اخلاق و اقتدار را در دستور کار قرار دهد
به گزارش قم نیوز، چند روز پیش بود که فرمانده نیروی انتظامی، سردار حسین اشتری به قم آمد و به دیدار مراجع معظم تقلید یعنی حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی و علوی گرگانی رفت.

مروری بر این دیدار‌ها نشان می‌دهد که توجه به بحثهای اخلاقی در کار نیروی انتظامی، مهم‌ترین نکته‌ای بود که اکثریت مراجع معظم تقلید به آن توجه داشتند؛ نکته‌ای که مضمون آن در این چهار عبارت نهفته بود، ضرورت توجه به مباحث اخلاقی برای تکمیل امنیت جامعه اسلامی و به ویژه بحث عفاف و حجاب، ضرورت همراهی امنیت با معنویت، اخلاق، ایمان و تعهد در رسالتهای نیروی انتظامی، ضرورت توجه به بحث اخلاق در کنار بحث اقتدار در عملکرد نیروی انتظامی بر اساس فرموده‌های رهبری معظم انقلاب و ضرورت توجه نیروی انتظامی به ترویج آموزه‌های اخلاقی برای حرکت بیشتر و بهتر جامعه و مردم به سمت رعایت قوانین.

و اما سایر نکات مورد توجه مراجع معظم تقلید را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

* اشاره دادن به اهمیت بی‌نظیر امنیت

از آنجا که فعالیت نیروی انتظامی با امنیت جامعه پیوندی ناگسستنی دارد، برخی از مراجع معظم تقلید به این نکته مبنایی اشاره داشتند و امنیت و صحت را، دو اصل مورد نیاز جامعه اسلامی و در عین حال، امنیت را اساس و مقدمه‌ای برای هر تلاش و حرکت در جامعه دانستند که تأمین آن هم موجب رضایتمندی مردم می‌شود و هم برای کارکنان نیروی انتظامی، عبادت محسوب می‌شود.

بنابراین براساس بیان مراجع معظم تقلید، نیروی انتظامی متعهد، عملاً باعث تحقق اهداف نظام اسلامی می‌شود و زمینه را برای دستیابی به پیشرفت حقیقی جامعه و سعادت روزافزون مردم، مهیا می‌سازد.

همچنین در این راستا، آیت الله سید موسی شبیری زنجانی به مشکلات امنیتی موجود در برخی کشورهای اسلامی هم نهیب زد و به آن اشاره داد.

*تقدیر از روند صعودی عملکرد نیروی انتظامی در کنار وجود مشکلات زیاد و محدودیت توان این نیرو

در این سرفصل هم برخی از مراجع معظم تقلید، به این نکته مهم اشاره دادند که مشکلات زیاد است و گاهی فعالیت‌ها، پاسخگوی این مشکلات نیست؛ به بیان دیگر گاهی انتظارات مردم از توان نیروی انتظامی بیشتر است.

این هشدار نشان می‌دهد که تمامی سیاستگذاری‌ها و بودجه ریزیهای کلان کشور و همچنین برنامه ریزیهای داخلی نیروی انتظامی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند تا همگام با افزایش انتظارات به حق مردم، توان نیروی انتظامی هم روند صعودی خود را حفظ کند.

همچنین باید به این نکته اشاره داد که اکثریت مراجع معظم تقلید در دیدار سردار اشتری، از روند رو به رشد نیروی انتظامی، تلاش این نیرو در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و همچنین فعالیت پلیس اخلاقی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تقدیر کردند و البته ضرورت توجه بیشتر به حفظ این روند صعودی را خواستار شدند.

*ضرورت توجه نیروی انتظامی به جلب رضایت مردم و حفظ عقاید آنان

ضرورت توجه نیروی انتظامی به حفظ عقاید مردم در کنار حفظ جان آنان و همچنین توجه به جلب رضایت مردم، نکته دیگری بود که در دیدار رئیس پلیس کشور با مراجع معظم تقلید مورد توجه قرار گرفت.

البته مراجع عظام بحث حفظ اعتقادات مردم را بیشتر از این بابت مطرح کردند که کشور در آستانه آغاز ماه محرم الحرام و ایام سوگواری و حزن اهل‌بیت‌(ع) قرار دارد و ضروری است تا ضمن برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ورود انحرافات به عزاداری، توجه عزاداران پرشور حسینی هم به فرهنگ عقلانی عاشورا و تبلیغات سوء دشمنان دین در موهن نشان دادن این فرهنگ اصیل جلب شود.

*نقش بسیار مهم آمار دقیق در عملکرد نیروی انتظامی

ضرورت دستیابی به آمار صحیح در حوزه عملکرد نیروی انتظامی از جمله سوانح و تلفات جاده‌ای، مواد مخدر، قاچاق کالا و...، نکته‌ای بود که آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی مورد توجه قرار داد.

باید گفت که داشتن آمار دقیق، شاید مهم‌ترین کمک برای مسؤولان هر حوزه فعالیت است تا بر پایه آن، بتوانند جامع‌ترین برنامه ریزی را در حوزه کاری خود انجام دهند.

بدیهی است این نکته نیاز به همراهی بی‌دریغ و آگاهانه مردم دارد تا بتوان نسبت به استخراج آمار دقیق اقدام کرد.

*ضرورت توجه ویژه پلیس به فضای مجازی

هشدار به شورای عالی فضای مجازی، ضرورت حضور فعال کار‌شناسان حوزوی در فضای مجازی و همچنین ضرورت ترویج آموزه‌های دینی در فضای مجازی، سه نکته‌ای بود که مراجع معظم تقلید در دیدار با سردار حسین اشتری بیان داشتند.

در این باره هم به نظر می‌رسد که همکاری جامع مسؤولان حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فضای مجازی از جمله نیروی انتظامی و حوزه‌های علمیه در ارتقای امنیت فضای مجازی و همچنین تولید محتوای جذاب دینی، می‌تواند به نتایج و ثمرات مبارکی منجر شود.

*ضرورت توجه بیشتر نیروی انتظامی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر

و اما درباره این سرفصل، نکته مهمی در بیانات مراجع تقلید دیده شد که همانا «ضرورت همکاری بیشتر نیروی انتظامی با گروههای بزرگ مردمی و هسته‌های امر به معروف و نهی از منکر سراسر کشور» است.

همچنین حضرت آیت الله جعفر سبحانی هم در این زمینه به رئیس پلیس کشور متذکر شد که باید به حرکت سازماندهی شده افراد غیر بومی برای کم رنگ کردن فرهنگ عفاف و حجاب در قم توجه ویژه داشت و در صدد مقابله با آن از راه امر به معروف و نهی از منکر و یا اقدامات لازم دیگر برآمد.

در عین حال، «حرام شرعی دانستن مخالفت با قوانین راهنمایی و رانندگی»، «توصیه به مردم برای حفظ آرامش در رانندگی در جهت کاستن از سوانح» و همچنین «انتقاد از ارشاد برای عدم دلسوزی کافی در مباحث مذهبی»، از دیگر نکاتی بود که مراجع معظم تقلید در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی کشور بر آن تأکید کردند.

کوتاه سخن آنکه ارتقای نرم افزاری نیروی انتظامی بویژه در حوزه اخلاق در کنار حفظ و ارتقای قدرت و اقتدار سخت افزاری، شاید مهم‌ترین راهبردی است که از این دیدار‌ها قابل استخراج است.

همچنین باید گفت که برنامه‌ریزی فرماندهان نیروی انتظامی برای عمل به این توصیه دلسوزانه مراجع معظم تقلید، قطعا عملکرد این نیرو را با تحولی شگرف مواجه خواهد ساخت؛ تحولی که باعث رضایت بیشتر مردم و به دنبال آن، تحقق بیشتر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci3ra5.t1arr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما