سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : 40483
قم نیوز گزارش می دهد

باربیکیو انسان با چاشنی ریزگرد

قم نيوز : قم نیوز؛ این روزها گرما و آلودگی هوای استان قم طاقت مردم را طاق کرده است و انسان های سوخاری با چاشنی ریزگرد برجا گذاشته است.
باربیکیو انسان با چاشنی ریزگرد
به گزارش قم نیوز، کافی است به دلایل کاری و یا از سر اجبار ساعت ۲ ظهر مجبور باشید که پایتان را از درب خانه بیرون بگذارید ، خورشید انگار تمام عظمش را جزم کرده است که با تمام قوا بر سر شهر بتابد، گرمای طاقت فرسای سوزان شهر قم طاقت مردم را طاق کرده است، گرد و خاک و ریزگرد هم که گل گرما را به سبزه آراسته کرده اند و مردم حالا باید علاوه بر سوختن بر اثر گرما روزانه ورود ذرات معلق در هوا را به ریه های خود نیز تحمل کنند.

جمعه همین هفته بود که هواشناسی اعلام کرد هوای قم در این روز بالاترین درجه در ده سال گذشته بوده است، گرما طاقت فرسایی که توان تنفس را هم از انسان سلب می کند که اگر وسایل سرمایشی امروزی نبودند قطعا تحمل آن غیرممکن بود.

بالاتر از40 درجه
میانگین دمای ۴۰ تا ۴۵ درجه هم دمایی است که از مرکز هواشناسی به مردم مخابره می شود، از طرفی مردم معتقدند که درجه هوایی که اعلام می شود بسیاری با دمای هوای داخل شهر تفاوت دارد و هوای هسته مرکزی شهر چه بساچند درجه بالاتر از مقداری باشد که از سوی رسانه ها اعلام می شود.

سندشان هم دماسنج های شخصی است که دمای هوا را بالای ۵۰ درجه نشان می دهد، این روزها هم که قطعی های برق مکرر در برخی ازنواحی شهر طاقت مردم را طاق کرده است، اهالی شهر قائم وخیابان آذر و کلهری از محله هایی هستند که این روزها با قطعی های گاه و بیگاه برق مواجه بوده اند.

در این میان برخی اعتقاد دارند که استانداری و مدیریت بحران در تعطیل اعلام کردن روزها به دلیل گرما و آلودگی هوا محافظه کارانه نگاه می کند، سید رحمان دنیالی مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قم از رسیدن آلودگی هوای قم در برخی از ساعات به ۴۰ برابر استاندارد خبر داد و می گوید: بارها به اداره کل مدیریت بحران استانداری اعلام کردیم که درجه آلودگی هوا از مرز خطرناک گذشته و باید نسبت به تعطیلی اقدام شود اما متاسفانه به این قضیه سیاسی نگاه می شود و به همین دلیل هم از تعطیلی شهر به این دلایل اجتناب می شود.

آلودگی هوای ۴۰ برابر استاندارد
وی از دانشگاه علوم پزشکی قم هم انتقاد کرده و می افزاید : از علوم پزشکی هم چندین بار درخواست کردیم که آمار افرادی که در جریان آلودگی های اخیر به بیمارستان مراجعه کرده اند اعلام شود تا بتوان تاثیر منفی این آلودگی را به صورت عینی لمس کرد اما علوم پزشکی هم از این کار اجتناب کرده و آماری را به محیط زیست ارائه نداده است.
مردم از خانه خارج نشوند.

دانیالی به همه افراد توصیه کرد که در روزهایی که آلودگی هوای استان بیشتر است اگر لازم نیست از خانه خارج نشوند، وی گفت: بیرون بردن کودکان در زمانی که آلودگی هوای استان تشدید می شود اصلا توصیه نمی شود، علاوه براین افرادی که بیماری های قلبی و عروقی دارن و سالمندان هم بهتر است که تا حد ضرورت از خانه خارج نشود و کمتر میزان تردد را در سطح شهر داشته باشند.

گرمازدگی های ناشی از گرمای طاقت فرسای هوا که با چاشنی ریزگرد و آلودگی هوا همراه شده است بسیاری از افراد را خانه نشین کرده یا به بیمارستان ها می کشاند، همین چند روز پیش بود که اصغری کارشناس هواشناسی بخش اخبار سراسری از گرمای بی سابقه در استان قم گفت و به مردم توصیه کرد که در صورتی که ضرورت ندارد از خانه خارج نشوند، مساله ای که به نظر نمی رسد جز برای کودکان به دلیل تعطیلی مدارس و سالمندان ممکن باشد، درگیری های شغلی و مسائل اجتماعی اجازه خانه نشینی را نداده و در نتیجه فرد باید سلامتی خود را قربانی فعالیت اجتماعیش کرده و در هوای ۵۰ درجه آلوده استان حضور پیدا کند.

ریزگردها و لزوم اقدام بلند مدت
در حالی که مسئولان محیط زیست استان از رسیدن آلودگی هوای استان قم تا ۴۰ برابر استاندارد هم سخن می گویند که مسئولان مدیریت بحران این مساله را نپذیرفته و اعتقاد دارند که بخشی از این آلودگی ها سوغات کشورهای همسایه است و به این درجه از آلودگی هوا نرسیده است ، دانیالی اما می گوید: آلودگی هوای استان قم و ریزگردهای موجود در هوای شهر ناپایدار است، یعنی ممکن است در ساعاتی از روز آلودگی ۴۰ برابر شود و در ساعتی بعد به ۲ برابر برسد به همین دلیل است شاید مسئولان استان هم آلودگی هوای استان را آنچنان که باید باور نکرده اند.

محسن اروجی مدیر کل مدیریت بحران استان قم اما با بیان اینکه ریزگردها هر ساله استان قم را مورد تاثیر خود قرار می‌دهد، اظهار کرد: باید برای مقابله با این مشکل برنامه بلند مدتی در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با تاکید بر اینکه مسؤولان استانی باید در حوزه مدیریت بحران حرکتی منسجم داشته باشند، اضافه کرد: بهره‌برداری جامع از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استان می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات استان قم را رفع کند.

تعطیلی با دمای بالای ۵۰ درجه
اروجی دمای ۵۰ درجه را معیاری برای تعطیلی ادارات استان عنوان کرد و افزود: درماه جاری با افزایش دما فاحش مواجه بودیم اما بر اساس دستورالعمل‌ها در صورت رسیدن دمای هوای استان قم به ۵۰ درجه و صلاحدید مسؤولان استانی ادارات باید تعطیل شود که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

تعطیلاتی ادارات در استان علاوه بر حفظ سلامتی مردم و در جلوگیری از مواجهه با گرمای طاقت فرسا و آلودگی های چند برابر استاندارد می تواند تاثیر بسزایی در کاهش استفاده از برق داشته باشد به صورتی که سهمیه مصرف برق ادارات از میزان مصرفی برق روزانه کم شده و شاید به این صورت شاهد قطعی برق در برخی از محله های حاشیه ای شهر نباشیم، کما اینکه در روزهایی اخیر باز هم به دلیل همین گرمای طاقت فرسا شاهد بیشترین میزان مصرف برق استان قم در طی ۱۰ ساله گذشته بوده ایم.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcip5a5.t1auv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما