قم نيوز : قم نیوز: حجت الاسلام ذوالنور بیان داشت: در این راستا مهرماه سال 94 مجلس شورای اسلامی قانونی با 9 بند و 2 تبصره با عنوان اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی تصویب کرده است. بنابراین اصل قانون وجود دارد اما مصادیق اقدام متناسب و متقابل تعیین نشده است که ما طرحی دو فوریتی تهیه کرده ایم که در آن مصادیق اقدام متقابل تعیین شده است که 5 محور در آن ذکر شده است.
نمره برجام تا به اینجا زیر 10 است/بهتر بود اقدامات اخیر در فردو صورت نمی گرفت / جزئیات طرح دوفوریتی مجلس در خصوص مصادیق اقدام متقابل ایران در ب
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتماد دوباره به قول های شفاهی آمریکایی ها مبنی بر اجرایی نکردن تحریم های ایسا اظهار داشت: رهبر انقلاب قبل و در حین مذاکرات به کررات فرموده بودند که آمریکایی ها بدعهد ،پیمان شکن، زیاده خواه و متجاوز هستند ولی متاسفانه آن توجهی که باید به ماهیت دشمن صورت می گرفت انجام نپذیرفت و این موضوع جدی گرفته نشد و تضین های لازم برای اجرایی شدن تعهدات طرف مقابل را در اختیار نداریم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز فرموده بودند که در مذاکرات و داد و ستد ها متناظر و مرحله ای عمل شود.

وی ادامه داد: بخشی از معاملات عملی شد مانند مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد و بخشی دیگر عملی نشد برای مثال طبق دستورات رهبری بنا بود تا زمانی که قرارداد بهینه سازی و بازطراحی راکتور 40 مگاواتی راکتور آب سنگین اراک بسته نشود تغییری ایجاد نشود که متاسفانه رعایت نشد و خطوط قرمز مورد توجه قرار نگرفته است و امروز هم چوب ضررهای آن را می خوریم.

ذوالنور تصریح کرد: مکانیسم پیگیری شکایات از نقض عهد در برجام درست دیده نشده و اگر مردم در آن روز در جریان بودند که آمریکا می خواهد تحریم های گذشته را تمدید کند و اگر شکایت کنیم راه به جایی نخواهیم برد و اگر شکایت خود را ادامه دهیم در نهایت به بازگشت قطعنامه های گذشته باز می گردد طبیعتا مقاومت عمومی ایجاد می شد و مردم اجازه بستن چنین قراردادی را نمی دادند.

نماینده مردم قم اظهار داشت: به هر حال تضمین های لازم گرفته نشد و به اقوال شفاهی بسنده شد و خطای جدی ای بود که صورت گرفت و آقای ظریف هم این اشتباه را تصریح فرمودند لذا امروز هم اگر آن مسیر را ادامه دهیم اشتباه دوم را مرتکب شده ایم و نباید به قول آنها اعتماد و تکیه کنیم.

ذوالنور در خصوص اقدامات روزهای اخیر در فردو بیان داشت: ما نقض کننده برجام نخواهیم بود و نقض طرف مقابل را هم از مجاری قانونی پیگیری می کنیم که البته چیزی دستگیر ما نخواهد شد ولی کارهایی که اخیرا در فردو صورت گرفت در چهارچوب تعهدات برجامی ما بود و به نظر بنده اگر انجام نمی گرفت بهتر بود ولی دلیل دولتمردان برای انجام این تغییرات در فردو این بود که چون ما در برجام تعهدات سالانه داشتیم و آژانس انرژی اتمی هم باید گزارشی سالانه در خصوص اقدامات ما تهیه می کرد اگر این تعهدات را انجام نمی دادیم همه زحمات گذشته مخدوش می شد و گزارش آژانس علیه نوشته می شد لذا تعهدات خود را برای اجتناب از محکوم شدن در بازدید آژانس انرژی اتمی عملی کردیم.

وی در خصوص اقدامات متقابل ایران در خصوص نقض برجام گفت: اقداماتی را آقای روحانی دستور داده اند که هیچکدام جواب نقض تحریم های آمریکا نمیتواند باشد به دلیل اینکه وظیفه ذاتی و قانونی وزارت خارجه این است که در صورت نقض برجام موضوع را پیگیری کند در نتیجه اصلا این موضوع احتیاجی به دستور رئیس جمهور ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: از طرفی اگر اورانیوم مورد نیاز پیشران ها اگر بالاتر از 3.5 درصد غنی سازی شده باشد نقض برجام است ولی پیشرانی که رئیس جمهور دستور ساخت آن را داده اند با سوخت زیر 3.5 درصد است و حتی ساخت و استفاده پیشران ها نقض برجام نبوده است پس این دستور هم نقض اقدامی متناسب و تقابلی در برابر نقض برجام توسط آمریکایی ها نبوده است بنابراین باید اقداماتی متناسب تر انجام پذیرد.

ایشان تصریح کردند: در این راستا مهرماه سال 94 مجلس شورای اسلامی قانونی با 9 بند و 2 تبصره با عنوان اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی تصویب کرده است. بنابراین اصل قانون وجود دارد اما مصادیق اقدام متناسب و متقابل تعیین نشده است که ما طرحی دو فوریتی تهیه کرده ایم که در آن مصادیق اقدام متقابل تعیین شده است که 5 محور در آن ذکر شده است.

ذوالنور ادامه داد: اول اینکه ما تعداد زیادی از سانتریفیوژهای خود را جمع کرده ایم و تعداد آن را تا سقف معینی محدود کرده ایم و در صورت نقض عهد طرف مقابل ما نباید در ساخت و نصب و راه اندازی سانتریفیوژها هچگونه محدودیتی را نباید رعایت کنیم. دوم اینکه سقف انباشت اورانیوم غنی سازی شده 300 کیلوگرم است که در این طرح بنا شده ما به اندازه نیاز کشور اورانیوم غنی سازی شده را ذخیره کرده و محدودیتی را نپذیریم.

وی گفت: مورد سوم این است که راکتور آب سنگی اراک به حالت اولیه برگردد. چهارم اینکه پروتکل الحاقی را باتوجه به نقض برجام توسط آمریکا آن را به حالت تعلیق و یا توقف درآوریم و مورد پنجم این است که تا سقف معینی می توانیم آب سنگین داخل کشور داشته باشیم و مابقی آن را باید صادر کنیم که در صورت نقض برجام توسط آمریکایی ها در این مورد هم نباید محدودیتی را قائل باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: همچنین غنی سازی اورانیوم هم تا میزانی که مورد نیازکشور است باید صورت گیرد کما اینکه اگر راکتور تحقیقاتی تهران هم اورانیوم با غنای 20 درصد لازم داشته باشد باید آن را غنی سازی کرده و به آنها تحویل دهیم.

ایشان خطرنشان کردند: این موارد برای تبیین مصادیق اقدام متقابل و متناسب در طرحی دو فوریتی آورده شده که 85 نفر این طرح را امضا کرده و با طی مراحل قانونی تحویل هیئت رئیسه شده است و آماده توزیع در مجلس است. اگر توزیع صورت می گرفت 48 تا 72 ساعت بعد باید در مجلس به رای نمایندگان گذاشته می شد اما با توجه به برخورد زمان آماده شدن این طرح با ورود برنامه ششم توسعه در مجلس ، این طرح باقی مانده است تا در زمان مناسب توزیع و مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص نمره وی به برجام اظهار داشت: با توجه به شرایطی که از یکسال پیش تا به امروز بوده است من نمره زیر 10 را به برجام می دهم اما اگر طبق محتوای برجام تمام تحریم های مالی، تکنولوژی، بیمه ای، بانکی، حمل و نقل و تمام تحریم های اعمال شده به دلیل هسته ای رفع شود می توان نمره ای از 12 تا 15 به آن داد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcipqa5.t1awz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما