يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 46513
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد

لزوم پرداختن به اصول برای جلوگیری از آسیب‌های روانشناسی / وسواس معضلی برای جامعه است

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: هر چند علم روانشناسی از ضروریات است اما آسیب‌هایی نیز دارد و افراط در آن می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که در این راستا باید با پرداختن به اصول واقعی از آسیب‌ها جلوگیری شود.
لزوم پرداختن به اصول برای جلوگیری از آسیب‌های روانشناسی / وسواس معضلی برای جامعه است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با پژوهشگران انجمن روانشناسی اسلامی که عصر امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) انجام شد، تولید روانشاسی اسلامی را یک اقدام کلیدی خواند و اظهار کرد: روانشناسی به عنوان یک زیربنا در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و آموزشی تاثیرگذار بوده و برای حوزه‌های علمیه نیز در ابعاد مختلف نیاز است.

وی اضافه کرد: هر چند موضوع اسلامی‌سازی علم روانشناسی دیر مطرح شده اما هر چقدر هم به صورت گسترده‌تر پیگیری شود به نتایج مطلوب‌تری می‌رسد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه تدریس در حوزه‌های علمیه باید با اصول رواشناسی همراه باشد، مطرح کرد: بدون رعایت اصول روانشناسی تدریس اثری کم‌تری دارد اما اگر استاد با نگاه رواشناسی وظایف خود را دنبال کند می‌تواند به نتایج بیشتری برسد.

وی با اشاره به اینکه نیمی از تبلیغ روحانیون برگرفته از علم روانشناسی است، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح است و رواشناسی در این حوزه نقش بسیار مهمی دارد چرا که امر به معروف و نهی از منکر با روانشناسی به شکل جدیدی در جامعه اجرا می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی وسواس بودن را یکی از معضلات جامعه برشمرد و عنوان کرد: این معضل بارها به بنده اعلام شده است که برای رفع آن باید از علم روانشاسی استفاده کنیم چرا که نسخه‌های پزشک نمی‌تواند در رفع وسواس کارساز باشد اما روانشناسی اسلامی می‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر آثار اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم به خوبی مشاهده می‌کنیم که ائمه اطهار(ع) نیز از علم رواشناسی اسلامی استفاده می‌کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی به اشاره به داستان‌هایی از حضرت محمد(ص) و برخی از ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: این افراد با استفاده از روش‌های رواشناسی اعتقادات مردم را تغییر دادند؛ گاهی روش‌های روانشناسی نسبت به دیگر روش‌ها تاثیرگذاری بیشتری به دنبال دارد.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه روانشناسی در ابعاد مختلف زندگی مردم تاثیرگذار است، مطرح کرد: جامعه اسلامی نیاز بیشتری به علم روانشناسی دارد چرا که کتاب‌ها و مقاله‌هایی که از اصول روانشناسی استفاده کرده باشند، در جامعه تاثیرگذارتر خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال نیز از اصول روانشناسی استفاده کرده است، عنوان کرد: انسان باید از اصول این علم در عرصه‌های مختلف استفاده کند، این اصول در ابتدا باید به حوزویان آموزش داده شود تا آنها در عرصه تبلیغ و آموزش از آن استفاده کنند در حالی که اکنون بیگانگان از اصول روانشناسی برای پیشرفت استفاده می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تولید علم روانشناسی اسلامی را کار سنگینی خواند و گفت: این امر مهم دیر شروع شده است به همین علت باید بیشتر در راستای آن فعالیت شود؛ انجمن روانشناسان اسلامی باید اصول را تولید و آنها را در اختیار حوزویان قرار دهند؛ تاکنون خبررسانی‌های لازم به منظور معرفی برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در این انجمن دنبال نشده است در حالی که اهتمام نسبت به خبررسانی می‌تواند نتایج مطلوب‌تری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انجمن روانشناسی اسلامی باید برای طلاب، مداحان، سخنرانان، زوج‌های جوان و اقشار مختلف جامعه برنامه داشته باشد، عنوان کرد: اگر اصول روانشناسی به شیوه صحیح پیاده‌سازی شود نیمی از مشکلات کشور رفع می‌شود در حالی که برخی افراد روانشناسی را علم محسوب نمی‌کنند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: هر چند علم روانشناسی از ضروریات است اما آسیب‌هایی نیز دارد و افراط در آن می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که در این راستا باید با پرداختن به اصول واقعی از آسیب‌ها جلوگیری شود.

وی تولید رواشناسی اسلامی را اقدام شایسته‌ای خواند و تصریح کرد: با توجه به اولویت‌های مطرح شده در علم روانشناسی می‌توانیم مشکلات جامعه را رفع کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کار فردی اثر مورد نظر را ندارد، مطرح کرد: باید کار جمعی در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم در سطح گسترده‌تری تاثیرگذار باشیم.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcipwa5.t1aqz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما