دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 41392
منبع : خبرگزاری فارس
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تعادل‌بخشی آب زیرزمینی مشکل‌ترین پروژه دولت است/ افزایش تولید گندم به 14 میلیون تن

قم نيوز : قم نیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعادل‌بخشی آب زیرزمینی بزرگ‌ترین و مشکل‌ترین پروژه دولت تدبیر و امید است و دولت با ورود به این پروژه سختی‌های بسیاری را به خود تحمیل کرده و جسارت به خرج داده است.
تعادل‌بخشی آب زیرزمینی مشکل‌ترین پروژه دولت است/ افزایش تولید گندم به 14 میلیون تن
به گزارش قم نیوز، عباس کشاورز در مراسم افتتاح 48 پروژه بخش کشاورزی که در روستای سفت بخش خلجستان برگزار شد، با تاکید بر اینکه رفع بحران‌های آب و اشتغال از اولویت‌های نظام اسلامی است، اظهار کرد: هر فردی که در نظام اسلامی مسؤولیت دارد باید نسبت به این دو معضل توجه لازم را داشته باشد و برای رفع این مشکلات راهکارهای لازم را دنبال کند.

وی با بیان اینکه نبود آب ناشی از بی‌تدبیری مدیریت آب طی 30 سال گذشته است، اضافه کرد: افرادی که مدیریت آب را بر عهده داشته به ظرفیت منابع آبی توجه نداشته‌اند به همین علت اکنون به بن‌بست نامطلوبی رسیده‌ایم چراکه اکنون 84 درصد منابع آبی را استفاده کرده و باید آماده مواجه‌شدن با مخاطرات آتی باشیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هیچ قشری به اندازه کشاورزان قدر آب را نمی‌داند و این افراد بدون اجازه دولت به آب دسترسی ندارند به همین علت مردم در مشکل کم‌آبی مقصر نیستند و مسؤولان دولتی نمی‌توانند با مطرح کردن مسأله چاه‌های غیر مجاز خود را از این مشکل مبرا بدانند؛ نبود دانش و مشکلات فنی عامل‌ اصلی این مشکل بوده است.

وی با اشاره به افزایش 46 درصد بارندگی در سد کرخه گفت: با وجود این آمار امسال در دریاچه این سد منابع آبی مورد نیاز مشاهده نمی‌شود.

کشاورز از نبود آب در برخی از رودخانه‌های اصلی کشور یاد کرد و ادامه داد: آب زیرزمینی تمدن تاریخی در کشور دارد اما با برداشت بیش از حد مجاز، بحران آب‌های زیرزمینی از آب‌های سطحی شدیدتر است زیرا با کم‌شدن آب‌های سطحی جامعه خود را برای مواجه شدن با مشکل کم ‌آبی آماده می‌کند اما در موضوع آب‌های زیرزمینی این امر مشاهده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 120 میلیارد مکعب از ظرفیت آب‌های زیر زمینی استفاده کرده‌ایم، مطرح کرد: دولت به دنبال تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی بوده که این موضوع در هیچ کدام از دولت‌های گذشته به صورت جدی مطرح نشده است اما دولت باید تعامل مطلوب‌تری در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر در این حوزه داشته باشد.

کشاورز یادآور شد: مشکل آب جدی است اما شرایط مدیریت می‌شود زیرا فرصت‌های مطلوبی در اختیار نظام اسلامی است که دولتمردان برای استفاده از آنها باید نسخه‌های خود را با واقعیت‌ها تطبیق دهند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اجازه حکمرانی یک جانبه برای آب صادر نمی‌شود، گفت: باید در حوزه حق‌آبه‌ها دیدگاه منطقی داشته باشیم زیرا دولت در مرحله نخست باید از حفاری چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کند تا بتواند به دنبال جابه‌جایی حق‌آبه برسد.

وی تعادل‌بخشی را راهکار اصلی حیات و پایداری دانست و تصریح کرد: پایداری شخصی نباید فدای پایداری سرزمین شود بلکه باید تعادل‌بخشی با تدبیر مطلوب در دستور کار قرار گیرد.

کشاورز با بیان اینکه نباید برای مصرف آب دوره زمان تعیین شود، اضافه کرد: تعادل‌بخشی آب‌زیرزمینی بزرگ‌ترین و مشکل‌ترین پروژه دولت تدبیر و امید است و دولت با ورود به این پروژه سختی‌های بسیاری را به خود تحمیل کرده به همین علت دولت در این حوزه جسارت به خرج داده است.

وی از پیگیری مشکلات ارومیه دریاچه یاد کرد و افزود: برخی از اقدامات پرهزینه و نشدنی است به همین علت باید با اندیشه‌های جدید به دنبال کشاورزی پیشرفته با درآمد اقتصادی و مدیریت منابع آبی باشیم و در حوزه اقتصاد مقاومتی به این موضوع به صورت ویژه توجه می‌شود.

کشاورز با اشاره به تاکیدات مسؤولان ارشد نظام اسلامی نسبت به توسعه کشاورزی در کشور عنوان کرد: سطح زیرکشت گندم باید کاهش یابد که این میزان در ابتدای فعالیت دولت 2.5 میلیون هکتار بوده اما در سال جاری این تولید به لطف الهی و تلاش کشاورزان به 14 میلیون تن و سطح زیرکشت به 2 میلیون و 150 هکتار رسیده است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی راهکار رسیدن به توسعه را افزایش بهره‌وری دانست و گفت: کشاورزان نباید کمتر از ظرفیت زمین‌های زراعی تولید داشته باشند؛ در اقتصاد مقاومتی هشت محصول انتخاب شده که 94 درصد واردات کشور طی سال‌های گذشته به این محصولات اختصاص داشته و همچنین تولید سیب‌زمینی به عنوان دومین غذای کشور نهمین محصول اقتصاد مقاومتی است که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcirpa5.t1az32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما