پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 49917
منبع : خبرگزاری فارس

حکایت فاضل مجاهدی که زندگی و مرگش در حال انجام وظیفه بود

قم نيوز : قم نیوز: سخن از یک عالم مبارز و سردار خطیب است؛ حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عباس شیرازی که فرمانده کل تبلیغات جنگ بود و پس از شهادت، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
حکایت فاضل مجاهدی که زندگی و مرگش در حال انجام وظیفه بود
به گزارش قم نیوز، مجاهداتش در طول دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی و دوران پر فروغ پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی چنان بود که پس از شهادتش، هم دفتر حضرت امام خمینی پیام تسلیت صادر کرد و هم حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور وقت.

در پیام دفتر امام، عبارت "فاضل مجاهد و عالم مبارز"، برازنده‌اش شد:

"بسمه تعالی

انّا لله و انّا الیه راجعون

ضایعه اسفناک رحلت فاضل مجاهد و عالم مبارز، حجت الاسلام آقای حاج شیخ عباس شیرازی رحمت الله علیه که در راه مقدس جبهه‌های جنگ و تبلیغ احکام اسلام به لقاء خدا پیوست، موجب تأثر حضرت امام خمینی مدّ ظلّه العالی شد.

بدین وسیله مراتب تسیلت معظم له را به خانواده محترم ایشان و به ملت ایران ابلاغ و از خداوند متعال برایشان صبر و اجر مسئلت می‌داریم.

دفتر امام خمینی."

و اما در پیام تسلیت حضرت آقا، باز هم از او به عنوان "عالم فاضل مجاهد" تعبیر شده است؛ مجاهدی که در زندگی و مرگش در حال انجام وظیفه بود:

"بسم الله الرحمن الرحیم

فقدان تأسف انگیز عالم فاضل مجاهد حجت ‌الاسلام حاج شیخ عباس شیرازی رحمت ‌الله علیه، بی‌شک ضایعه و مصیبتی است که به آسانی جبران نخواهد شد.

این روحانی عزیز و با اخلاص سال‌ها از عمر خود را در خدمتی صادقانه و ارجمند به انقلاب اسلامی گذرانید و منشأ خدماتی بزرگ و فراموش نشدنی شد و سرانجام در حین تلاش مقدسش برای ایفای یکی از مهم‌ترین تکالیف انقلابی، به لقاء‌ الله پیوست و عرصه کارزار با دشمنان اسلام را به خون خود رنگین ساخت.

رحمت و نور بر روان آن عزیز که زندگی و مرگش در حال انجام وظیفه بود.

اینجانب این فقدان افتخارآمیز و غم ‌انگیز را به پدر و خانواده‌ گرامی‌اش و نیز به همکاران محترمش در سازمان تبلیغات اسلامی تبریک و تسلیت می‌گویم و علو درجاتش را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

سید علی خامنه ‌ای، رئیس جمهوری اسلامی ایران."

و این روزها از خرداد ماه و رمضان المبارک، سالروز شهادت اوست؛ چراکه خرداد ماه سال 1364 هم مصادف با ماه مبارک رمضان بود.

عباس شیرازی در سال 1323 در روستایی در اطراف رفسنجان به دنیا آمد. 13 ساله بود که برای آموختن دروس حوزوی، مهاجرتی عظیم را به قم آغاز کرد.

کسب علوم و معارف الهی برای عباس، همزمان شد با افتخار شاگردی حضرت امام و آموختن از مکتب انقلابی او. او عارفانه و عاشقانه با حرکت انقلابی امام و نهضت خمینی کبیر همراه و در این راه، متحمل سختی‌های فراوانی شد؛ سختی‌هایی که البته برای اهل علم و حکمت، گذرا می‌نمود و دستگیری توسط ساواک و زندان و شکنجه، تنها بخشی از آن بود.

و این خاطره، یکی از خاطرات او از ایام مبارزات انقلابی است: "آمدند گفتند تعطیل کنید این بساط منبر و سخنرانی را. گفتم کار من تبلیغ است و غیر از این کاری ندارم. بعد از کلی چانه زدن گفتند تبلیغ کنید اما بی سر و صدا و دردسر. حرف از شاه و خمینی و این جور موضوعات، موقوف!

تا شب بیست و سوم ماه رمضان دندان روی جگر گذاشتم و اشاره ای به قیام پانزده خرداد و نهضت امام خمینی (ره) نکردم؛ اما آن شب طاقتم تمام شد. جوش آوردم و از ظلم و ستم خاندان پهلوی حرف زدم. در مجلس غوغایی به پا شد. فردای آن روز، مأموران ساواک دست مرا به یک مأمور بستند و سوار قطارم کردند.

در قم که پیاده شدیم؛ مأمور ساواک دست بند را باز کرد و با لهجه خوزستانی گفت: شیخ! دیگر نبینم آن طرف‌ها پیدایت شود!"

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عباس شیرازی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مسوولیت‌های مختلفی را عهده دار شد که عضویت در شورای سرپرستی دفتر تبلیغات اسلامی قم، عضویت در شورای عالی سازمان تبلیغات اسلامی (به همراه بزرگانی مانند آیات مهدوی کنی و امامی کاشانی)، قائم مقامی سازمان بازرسی کل کشور، قائم مقامی سازمان تبلیغات اسلامی و امامت جمعه برای مردم شهرهای تنکابن و خمین از آن جمله است.

البته در روزهای حساس آغاز نظام جمهوری اسلامی، همه تلاش او و سایر انقلابیون بر این بود تا همیشه در صحنه حضور داشته باشند. همین بود که وقتی روزی برای سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دعوت شد و همزمان، تلفن‌های تهدیدآمیز به او برای نرفتن به سخنرانی آغاز شد، وی بر تصمیمش برای رفتن به سخنرانی پای فشرد و در جواب خانواده که او را از رفتن منع می‌کردند، گفت: "نترسید. این‌ها همین را می‌خواهند. نباید گول این حرف‌ها را بخورید. این‌ها می‌خواهند ما را از کارهایی که می‌کنیم؛ باز دارند."

شیخ عباس شیرازی با آغاز جنگ تحمیلی هم به جبهه‌ها شتافت و مسوولیت فرماندهی کل تبلیغات جبهه‌های جنگ، از جمله مسوولیت‌هایی است که او در دوران دفاع مقدس آن را به بهترین شکل به انجام رسانده است.

و این هم حکایتی است از حجت‌الاسلام میرمرشدی، یکی از همرزمان شهید حجت الاسلام شیرازی که درباره توان مدیریتی وی در تبلیغات جنگ بیان شده است: "اولین کاری که پس از قبول فرماندهی تبلیغات جبهه و جنگ کرد، ایجاد انس و دوستی بین خود و همه فرماندهان سپاه و ارتش بود و در مرحله بعد،‌ برقراری انس بین سازمان‌های فرهنگی پشت جبهه و جبهه. فقط یک نفر را با خودش آورد و مابقی را از تیم خود جبهه استفاده کرد. آن فرد هم بعدها شهید شد؛ شهید زمانی.

اصلاً دنبال راه انداختن تشکیلات و آوردن نیرو و تحول در بدنه سازمان نبود؛ بلکه افراد موجود را متحول می‌کرد. کاری کرد که همه برای یک سازمان متحد تلاش می‌کردند."

حجت الاسلام شیرازی سرانجام در 41 سالگی و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به شهادت رسید.

پدرش می‌گوید: "بعد از شهادت عباس، ما و چند نفر دیگر خدمت حضرت امام شرفیاب شدیم. مادر عباس هم بود.

من به آقا عرض کردم شهادت شیخ عباس، بزرگ‌ترین سعادت را برای من آورد که موفق شدم از نزدیک شما را زیارت کنم و دستتان را ببوسم. من شش پسر دارم که یکی از آن‌ها شهید شد؛ حالا از شما استدعا دارم دعا بفرمایید که پنج تای دیگر هم راه برادرشان را ادامه دهند. والده شیخ عباس هم همین جمله را تکرار کرد.

پس از این سخنان، اشک در چشمان حضرت امام جمع شد که من از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدم ... ."

لازم به ذکر است که پیکر مطهر شهید حجت الاسلام شیخ عباس شیرازی در رواق طباطبایی حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) آرمیده است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjahex.uqehvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما