چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 41447
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس بنیاد نخبگان استان قم خبر داد

افزایش پوشش طرح شهاب در مناطق مختلف آموزش و پرورش استان قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس بنیاد نخبگان استان قم گفت: در نظر داریم جامعه هدف طرح شهاب را با همکاری آموزش و پرورش از دو منطقه به کل استان گسترش دهیم، این طرح در قالب شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی اجرا می‌شود.
افزایش پوشش طرح شهاب در مناطق مختلف آموزش و پرورش استان قم
به گزارش قم نیوز، در دوران کنونی نیاز به نخبگان بیش از هر زمانی وجود دارد، این افراد به پیشبرد اهداف در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... کمک می‌کنند و موتور محرک پیشرفت و ترقی کشور را به حرکت در می‌آورند.

بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب مدیریت تحولات کشور باید بر عهده نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد، بنابراین باید در رأس امور به نخبگان مراجعه شود و از نظرات آنها برای پیشبرد بهتر فعالیت‌ها استفاده شود.

بنیاد ملی نخبگان به منظور شناسایی و حمایت از نخبگان تشکیل شده و همواره برای حمایت از دانشجویان در زمینه تسهیلات تکمیلی، محققان دوره‌های پسا دکتری، تسهیلات خرید و ساخت مسکن و شناسایی و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده خدماتی ارائه می‌دهد.

به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های بنیاد نخبگان با محمد محمدرضایی، رئیس بنیاد نخبگان استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

قم نیوز: شناسایی دانشجویان مشمول حمایت‌های بنیاد نخبگان به چه صورت انجام می‌شود؟

جوایز تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر اعطا می‌شود، در این بخش افراد باید دانشجو باشند، بنابراین این تسهیلات در دوره تحصیلی به افراد تعلق می‌گیرد و همچنین تسهیلاتی به فارغ التحصیلانی که سه سال از گرفتن مدرک آنان نگذشته باشد، پرداخت می‌شود.

بنیاد در ابتدای سال تحصیلی فراخوانی در سطح دانشگاه‌ها اعلام می‌کند، سپس دانشجویان به سامانه ثریا مراجعه می‌کنند و به این ترتیب وارد چرخه رقابتی می‌شوند، پس از اینکه بیشترین امتیاز آموزشی، پژوهشی و فناوری را کسب کنند از تسهیلات لازم بهره‌مند می‌شوند.

برگزیدگان از تسهیلات فرهنگی در قالب هدیه ازدواج و ودیعه مسکن، جایزه آموزشی در قالب اعتبار توانمندی آموزشی و دستیار آموزشی و جایزه پژوهشی در قالب اعتبار ارتباطات علمی، اعتبار اجرای پایان‌نامه کارشناسی، دستیار پژوهشی، فرصت مطالعاتی و جایزه فناورانه شامل فن یاری و اعتبار توانمند­ی کار آفرینی بهره‌مند می‌شوند.

قم نیوز: اعطای تسهیلات به دانش‌آموختگان در قالب فارغ‌التحصیلان چگونه تعلق می‌گیرد؟

فارغ‌التحصیلان اطلاعات خود را می‌توانند در  سامانه ثریا ثبت کنند، پس از کسب امتیاز نخبگی، در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی انتخاب می‌شوند.

تسهیلاتی مانند وام مسکن، جذب در دستگاه‌های اجرایی و علمی، نظام وظیفه تخصصی و... برای این افراد در نظر گرفته شده است.

اساتید و اعضای هیأت علمی بر اساس آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اعضای هیأت علمی برگزیده دانشگاه در چهار بخش آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگ و خدمت بر اساس مبانی اخلاقی و سجایای معلمی تقسیم شده و در دو گروه استاد سرآمد و استاد شامخ انتخاب می‌شوند تا از تسهیلات هر یک از بخش‌ها بهره‌مند شوند.

قم نیوز: حوزه‌های دیگر حمایت‌های بنیاد در چه بخش‌هایی قرار دارد؟

افراد متعلق به گروه‌های ادبی و هنری و جشنواره‌هایی تأیید شده از سوی بنیاد نخبگان از دیگر افراد مورد حمایت هستند، بیمه پایه و تکمیلی از جمله تسهیلات در نظر گرفته برای این افراد شده است.

تسهیلاتی نیز برای افراد برگزیده مسابقات ملی و مهارت، جشنواره رویش و فارابی در نظر گرفته شده که به همین منظور 500 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای ارتقای طرح‌های آنها به این افراد تعلق می‌گیرد.

قم نیوز: طرح دوست علمی به چه منظور اجرایی می‌شود و چه رویکردی را پیگیری می‌کند؟

بر اساس این طرح دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه با استعداد شناسایی می‌شوند تا در بخش‌های علم و فناوری به ارتقا و تقویت این دانش آموزان بپردازند.

طرح دوست علمی آموزش‌های خاص برون مدرسه‌ای را در زیر مجموعه سند راهبردی کشور در امور نخبگان پیگیری می‌کند.

18 کلاس و سه کارگاه ویژه سه گروه ریاضی، فیزیکی و علوم انسانی برگزار شد تا به این وسیله استعدادهای دانش‌آموزان شکوفا شود. اداره‌کل آموزش و پرورش استان و مدرسه تیزهوشان شهید قدوسی در برگزاری این کارگاه همکاری داشتند.

 قم نیوز: فعالیت‌های دیگر بنیاد نخبگان در زمینه حمایت بیشتر از نخبگان چه بوده است؟

نشست هم‌اندیشی نخبگان با حضور دبیر شورای علمی نخبگان و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، که در استفاده از مشارکت استعدادهای برتر و نخبگان مؤثر بود.

استعدادهای برتر در این نشست نظرات خود را مطرح کردند تا در زمینه تصمیم‌گیری‌های مختلف به کارگیری شود.

هم‌اندیشی با حضور نخبگان، اساتید، دانشجویان و ورزشکاران و مدیران استان در همایش تکریم و الگوسازی از نخبگان صورت گرفت و به ارائه راهکارهای استفاده از ظرفیت آنها در دستگاه‌ها و اتاق فکر پرداختند.

بازدیدهایی در قالب موضوعات علمی تحقیقاتی و صنعتی و فرهنگی برای نخبگان در دستور کار است.

برگزاری جشنواره نوآوری و شکوفایی رویش از برنامه‌های دیگر بوده، که ویژه مخترعانی است حداکثر پنج سال از تاریخ ثبت اختراع آنها گذشته باشد.

این جشنواره به صورت منطقه‌ای بوده که استان قم همراه استان‌های اصفهان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری در منطقه 6 قرار دارد.

امسال هشت مخترع در این جشنواره ثبت‌نام کردند که پس از داوری اولیه چهار اختراع به مرحله حضور در نمایشگاه و داوری حضوری راه پیدا کرد.

قم نیوز: طرح شهاب در استان قم به چه منظور برگزار می‌شود؟

طرح شهاب در استان قم دارای دو سال سابقه اجرا است، این طرح شناسایی و حمایت استعدادهای برتر دوره ابتدایی را پیگیری می‌کند، البته این حمایت‌ها تا دوره‌های آموزش عالی نیز ادامه دارد.

با شناسایی استعدادهای برتر زمینه لازم برای رشد و پیشرفت آنها فراهم می‌شود و آموزش‌های لازم به منظور ایفای نقش در پیشرفت کشور را به افراد می‌دهند.

460 نفر دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی در منطقه دو در سال تحصیلی 93-92 زیر پوشش قرار گرفتند و هزار و 300 نفر دانش‌آموز در سال 94-93 زیرپوشش بودند.

طرح شهاب دارای ستاد مرکزی اجرایی در وزارت آموزش و پرورش، ستاد اجرایی در سطح استانی و کارگروه‌های علمی است.

محوریت این طرح بر پایه دانش‌آموز، خانواده، معلم و مدیر قرار دارد، سوابق استعداد دانش‌آموزان با تکمیل کاربرگ‌هایی برای تحصیل علمی دانش‌آموزان ثبت می‌شود.

قم نیوز: شورای عالی نخبگان چه اهداف و رویکردی را دنبال می‌کند؟

این شورا بر اساس برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان فعالیت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی فعالیت‌های بنیاد استان را بر عهده دارد.

جلسات این شورا سعی شده به طور منظم و منسجم برگزار شود و در حقیقت به تدوین برنامه‌ها، پیشنهاد و تقویت آنها می‌پردازد.

بر همین اساس 120 نفر از سرآمدان حوزه علوم انسانی و اسلامی طی مکاتباتی با دانشگاه‌ها با تصویب شورای علمی شناسایی شده‌اند و اکنون در حال بانک‌سازی هستیم.

قم نیوز: بنیاد نخبگان در مناسبت‌های مختلف چه عملکردی دارد؟

بنیاد در ستاد هفته پژوهش حضور مؤثر و فعالی دارد و از مخترعان برای عرضه دستاوردهای خود دعوت کرده تا طرح‌ها به مرحله تجاری‌سازی برسد.

استفاده از نخبگان در زمینه اردوهای جهادی به ویژه بخش پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار است.

تکریم نخبگان عضو هلال احمر، 40 نفر از استادان و فناوران، هنرمندان و ورزشکاران و نفرات برتر کنکور صورت می‌گیرد.

قم نیوز: کدام یک از برنامه‌های سال گذشته بنیاد نخبگان مورد استقبال واقع شده است؟ در برنامه سال جاری چه اهداف و رویکردی پیگیری می‌شود؟

اردوهای جهادی، طرح دوست علمی، کارگاه‌های توانمندسازی، شناسایی سرآمدان در حوزه‌های محیط زیست و صنعتگران، نشست با مسؤولان و استفاده از نظر نخبگان و سرآمدان و پیگیری نقطه نظرات آنها و تکریم از نخبگان استان با همکاری دانشگاه‌ها به منظور معرفی دانشمندان و برجستگان از جمله برنامه‌هایی است که برای امسال نیز پیگیری می‌شود.

اجرای جشنواره اختراعات رویش از برنامه‌های دیگر سال جاری است که بر اساس پیشنهادات امسال با نام جشنواره اختراعات فردو به میزبانی استان قم برگزار می‌شود.

مخترعان استان‌های تهران، البرز، چهار محال و بختیاری، مرکزی ، اصفهان و قم در این جشنواره شرکت دارند.

امکانات موجود باید برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره بسیج شود و با نخبگان در این زمینه همفکری صورت گیرد.

بنیاد نخبگان در زمینه برگزاری همایش در هفته پژوهش پیشنهاد داده که در صورت تصویب استاندار در ستاد هفته پژوهش اجرایی می‌شود.

همزمان نیز با توجه به همکاری که با پارک و علم و فناوری استان وجود دارد، جشنواره فناوری‌های نرم برگزار می‌شود.

در نظر داریم جامعه هدف طرح شهاب را با همکاری آموزش و پرورش از دو منطقه به کل استان گسترش دهیم، این طرح در قالب شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی اجرا می‌شود.

سهمیه استان قم به منظور شناسایی دانشجویان برتر و ارائه تسهیلات در قالب جوایز تحصیلی به آنها 15 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjaxex.uqevxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما