چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : 40655
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

گزارش خبري : نخستين پارك آبي قم امروز افتتاح مي‌شود

قم نيوز : قم نیوز: نخستين پارك آبي و مركز تفريحي قم امروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و مديران شهر افتتاح خواهد شد و ظرفيتي ويژه را در اين شهر در بخش زيرساخت‌هاي تفريحي اضافه خواهد كرد.
گزارش خبري : نخستين پارك آبي قم امروز افتتاح مي‌شود
به گزارش قم نيوز، گردشگري در دنياي امروز به يكي از اصلي‌ترين راهكارهاي توسعه اقتصادي و جذب سرمايه‌هاي بين‌المللي تبديل شده است. امروز بسياري از كشورهاي جهان اقتصاد خود را با تقويت زيرساخت‌هاي تفريحي و گردشگري ارتقاء بخشيده و عمده درآمدهاي خود را از اين طريق تأمين مي‌كنند.

گردشگري در دنياي امروز صنعتي نوين است كه به شدت در حال توسعه بوده و درآمدهاي بسيار زيادي را براي كشورهاي مختلف به دنبال دارد. تركيه، مالزي، سنگاپور و بسياري از ديگر كشورهاي آسيا در حال حاضر با ساخت امكانات خاص گردشگري و توسعه زيرساخت‌هاي اين بخش در حال افزايش جذب گردشگر هستند.

كشور ما نيز يكي از مستعدترين كشورهاي دنيا براي تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري است، چراكه علاوه بر وجود امكانات و جذابيت‌هاي گردشگري طبيعي، قدمت تاريخي و طبيعت بكر و جذاب، داراي ظرفيت‌هاي خاص زيارتي است و سالانه از ميليون‌ها گردشگر زيارتي داخلي و خارجي ميزباني مي‌كند.

البته يكي از مشكلاتي كه در اين بخش وجود دارد دولتي بودن اقتصاد كشور و همچنين اثر منفي تحريم‌هاي اقتصادي موجب شده كه سرمايه گذاران رغبت كمتري به حضور در اين كشور داشته و توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري ايران شتاب كمتري به خود بگيرد.

در حال حاضر زيرساخت‌هاي كلي در كشور ما در بخش گردشگري از جمله حمل و نقل، هتلداري، مراكز تفريحي و سياحتي از وضعيت مطلوبي نسبت به ديگر كشورها برخوردار نبوده و نيازمند توسعه زيرساخت‌هاي اين بخش هستيم. البته چند سالي است كه رويكردها نسبت به توسعه زيرساخت‌هاي تفريحي و سياحتي تغيير كرده و شاهد توسعه امكانات تفريحي كشور خصوصاً در شهرهاي زيارتي هستيم.

شهرهاي مشهد، قم و شيراز جزو مهم‌ترين شهرهاي زيارتي كشور هستند كه سالانه از ميليون‌ها زائر داخلي و خارجي ميزباني مي‌كنند اين در حالي است كه در اين شهرها به نسبت تنها نسبت به تقويت زيرساخت‌هاي زيارتي اقدام شده و در بخش تفريحي و سياحتي امكانات ضعيف تري وجود دارد.

به طور كلي از تأثير ساختارهاي تفريحي و سياحتي در جذب گردشگر زيارتي نمي‌توان غافل شد. هرچند هدف سفر زائران زيارت مكان‌هاي مقدس و بارگاه اهل بيت(ع) است، اما وجود امكانات تفريحي و گردشگري مي‌تواند ماندگاري زائر در اين شهرها و رضايتمندي آن‌ها از سطح خدمات همچنين توسعه اقتصادي را به دنبال داشته باشد.

اين توسعه اقتصادي چند سالي است كه به خوبي در شهر مقدس مشهد نمايان شده است. طي سال‌هاي اخير توجه به زيرساخت‌هاي تفريحي و سياحتي در كنار توسعه چشمگير امكانات زيارت و همچنين هتل‌ها در اين شهر رشد چشمگيري داشته و امروز شاهد حضور ميليوني زائران در ايام مختلف سال در مشهد مقدس هستيم.

شهر مقدس قم از كمبود امكانات و فضاهاي تفريحي و سياحتي رنج مي‌برد. حتي به جز فضاهاي ترغيب كننده زائران، امكانات كافي براي تفريح مردم ساكن در اين شهر نيز بسيار كم بوده و مطالبه عمومي براي توسعه فضاهاي تفريحي، گردشگري، فضاهاي سبز و پارك‌ها وجود دارد. هرچند مديريت شهري قم طي يك سال اخير خبر از توسعه زيرساخت‌هاي تفريحي در اين شهر داده و اقدامات عملي در اين زمينه را كليد زده است.

طي ماه‌هاي اخير شاهد توسعه روزافزون و شتاب بخشي به تقويت فضاهاي سبز و درختكاري در شهر قم هستيم. همچنين مديران شهر خبر از تعيين تكليف پروژه‌هاي نيمه كاره تفريحي و همچنين راه‌اندازي پروژه‌هاي جديد تفريحي و سياحتي در شهر قم داده‌اند.

شهردار قم در اين زمينه با تاكيد بر كمبود زيرساخت‌هاي تفريحي و گردشگري در شهر، برنامه‌هاي شهرداري در اين بخش را مورد توجه قرار داد و گفت: با تسهيل روند سرمايه گذاري شهري سعي در ترغيب سرمايه گذاران به حضور در شهر قم و به دنبال آن تقويت زيرساخت‌هاي گردشگري شهر هستيم.

 

دكتر سقائيان‌نژاد اقدامات انجام شده از سوي شهرداري قم طي يك سال اخير براي توسعه امكانات و زيرساخت‌هاي تفريحي و گردشگري را مورد توجه قرار داد و گفت: در اين زمينه برنامه‌هاي قابل توجهي طي يكسال اخير صورت گرفته كه راه‌اندازي سورتمه ريلي در بوستان علوي از آن جمله است.

 وي همچنين راه‌اندازي نخستين پارك آبي قم در بوستان غدير را يادآور شد و افزود: اين پارك آبي نيز با مشاركت بخش خصوصي با پيگيري‌هاي شهرداري تكميل شده و ظرفيت ويژه‌اي را در زمينه تفريحي به شهر اضافه خواهد كرد.

شهردار قم با اشاره به مكان يابي اجراي چند پروژه تفريحي در شهر، افزود: مراحل مطالعات احداث باغ پرندگان در حاشيه بلوار شهيد آويني در حال تكميل است و سعي داريم اجراي آكواريوم شهري را نيز در دستور كار قرار دهيم.

 قائم مقام شهردار قم در امور سرمايه گذاري با اشاره به بخش‌هاي مختلف اين پارك آبي اظهار كرد: بازي‌هاي مختلفي از جمله سرسره آبي، رودخانه وحشي، استخر موج و... در اين پارك در نظر گرفته شده و با سازه‌اي خاص به زودي ميزبان مردم و زائران خواهد بود.

 محمدرضا معرفت افتتاح پروژه پارك آبي را نقطه عطفي در تقويت پروژه‌هاي تفريحي قم عنوان كرد و گفت: در اين مجموعه براي بيش از ۲۰۰ نفر به طور مستقيم اشتغالزايي صورت گرفته است و در آينده مي‌تواند قطب تفريحي قم باشد.

وي يكي از علل تأخير در افتتاح پروژه را عدم تأمين تاسيسات گاز و برق عنوان و تصريح كرد: در حال حاضر پروژه با بخش‌هاي جنبي از جمله باغ رستوران آماده خدمت رساني به مردم خواهد بود.

قطع به يقين پيش‌بيني‌هاي لازم نيز براي بهره برداري مناسب و صحيح از اين پارك آبي صورت گرفته تا تمام مردم از جمله اقشاري كه بضاعت مالي كمتري دارند نيز بتوانند از اين امكان بهره مند شوند، اما در اين بين ضروري است پس از افتتاح، اينگونه فضاها رها نشده و نظارت مستمر براي بهره مندي همه اقشار جامعه از اين فضاها صورت گيرد.

در هر حال شهر قم سالانه ميزبان خيل عظيم زائران و مشتاقان اهل بيت(ع) است كه تنها چند ساعت را در اين شهر سپري مي‌كنند. اين شهر علاوه بر ايام خاص در روزهاي ثابتي در هفته نيز از زائران زيادي پذيرايي مي‌كند كه اين امر توجه ويژه مردم را به حضور در اين شهر نشان مي‌دهد. اما بخش عمده ماندگاري كم زائران در آن به دليل نبود زيرساخت‌هاي مناسب گردشگري و تفريحي در اين شهر است. مسأله‌اي كه در شهري زيارتي همچون مشهد امروز مورد توجه قرار گرفته است. البته راه‌اندازي پروژه‌هاي مهم تفريحي از جمله پارك آبي، باغ پرندگان، سورتمه ريلي و... مي‌تواند نويدبخش آينده‌اي پربار براي اقتصاد گردشگري در قم بوده و بستر مناسبي براي رشد ماندگاري و توسعه زيرساخت‌هاي زيارتي و سياحتي را فراهم كند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjimex.uqeyizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما