يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : 44435
وضع خطرناک صبای قم در لیگ برتر

صبا در سراشیبی سقوط/ مسوولان در خواب غفلت

قم نيوز : قم نیوز: کم‌توجهی مسوولان استان قم به بزرگترین سرمایه ورزشی این استان یعنی تیم صبای قم موجب تداوم نتایج دور از انتظار این تیم در لیگ برتر و نزدیک شدن صبا به منطقه خطر جدول رده‌بندی شده است.
صبا در سراشیبی سقوط/ مسوولان در خواب غفلت
به گزارش قم نیوز، بی‌توجهی مسوولان استان قم به سرمایه بزرگ ورزش این استان و نماینده قم در لیگ برتر پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی موجب شده تا اوضاع این تیم به سامان نبوده و صبای قم در خط سقوط از مسابقات جام خلیج‌فارس قرار بگیرد.

* بی‌تفاوتی مسوولان قم به ماندن یا رفتن صبا از لیگ برتر

البته این برای نخستین‌بار نیست که صبای قم در ادوار مختلف حضور خود در مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در منطقه خطر جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار می‌گیرد، اما گویا امسال شرایط با گذشته فرق می‌کند و در قم چندان برای مسوولان این استان ماندن یا رفتن صبا از لیگ برتر چندان تفاوتی ندارد.

صبا تیمی بود که در ابتدای فصل حتی تا آستانه انحلال نیز پیش رفت اما هیچ یک از مسوولان چاره‌ای برای رفع مشکلات این تیم نیندیشیدند، نه تنها فکری برای پشتیبانی از این تیم نکردند بلکه صبا به حال خود رها شد و نتایجی که صبا می‌گیرد ناشی از این مسائل است.

نتایج اخیر صبای قم از دو منظر در شرایط کنونی قابل بررسی و تحلیل است، ابتدا از نظر فنی و سپس از نظر ساختار یک باشگاه حرفه‌ای، تیمی که قطعا از نظر فنی نیاز به بازنگری و دگرگونی جدی دارد اما از نظر ساختاری باید پاسخگوی وضعیت فعلی این تیم، مسوولان استان قم باشند.

صبا متعلق به استانداری قم است و استاندار قم رئیس مجمع عمومی باشگاه فرهنگی، ورزشی و تجاری صبا است و قطعا تصمیم‌گیری در خصوص تغییر این شرایط صبا باید هر چه سریع‌تر صورت بگیرد تا سرمایه بزرگ ورزش قم به این سادگی از بین نرود و نابود نشود.

اگر چه استاندار قم حمایت‌های معنوی از صبا دارد و دیگر مسوولان رده بالای این استان قول‌هایی برای حمایت از تیم صبا می‌دهند اما عملی نشدن این وعده‌ها موجب شده تا روزگار نماینده قم در لیگ برتر چندان خوش نباشد.

* صبا دلخوشی نوجوانان و جوانان مستعد فوتبال قم

بماند از اینکه خواسته یا ناخواسته، از روی حب یا بغض، افرادی هستند که در شرایط کنونی و به بهانه‌های مختلف چشم دیدن صبا را ندارند و حتی آرزو می‌کنند این تیم از لیگ برتر به دسته پایین‌تر سقوط کند، حتی می‌گویند این تیم باید از قم برود، اما مطمئنا خود آنها از این شرایط کنونی صبا نگرانند و این وضعیت صبا خواسته قلبی‌ آنها نیست.

صبا تیمی بازمانده از نسل تیم‌های انتقال یافته تهرانی به شهرستان‌ها در اواخر دهه ۱۳۸۰ است، خیلی‌ها این اتفاق را یک تصمیم سیاسی در آن مقطع می‌دانند و از نگاه سیاسی صبا را مورد نقد ناآگاهانه و غیر کارشناسی خود قرار می‌دهند، اما واقعیت این است که صبا را باید از نگاه ورزشی تحلیل و بررسی کرد، صبا یک تیم باشگاهی است، نه یک مجموعه سیاسی.

آقایان صبا، نماینده ورزش قم است، صبا نماد ورزش قم و دلخوشی بسیاری از نوجوانان و جوانان مستعد ورزش این استان و رشته پرمخاطب و پرطرفدار فوتبال است، فوتبال هم همان رشته‌ای است که مسوولان از آن به عنوان یک فرصت بزرگ برای اهداف بزرگ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره‌برداری می‌شود.

* قم یکی از ۶ استان حاضر در لیگ برتر ایران/ علاقه قمی‌ها به صبا

صبا برای ورزش قم، بلکه برای مجموعه استان قم یک فرصت است، نگذارید این تیم به سادگی از میان برداشته شود، به دسته پائین‌تر بود و نابود شود، تنها ۶ استان از ۳۲ استان کشور هستند که در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران یعنی لیگ برتر تیم‌داری می‌کنند.

شاید ورزشگاه یادگار امام قم در بازی‌های خانگی صبا تماشاگر چندانی در خود نبیند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که صبا در ذهن و دل مردم قم جایگاه خوبی دارد و بر خلاف نظر آنهایی که مرتب می‌گویند صبا در قم طرفدار ندارد، صبا طرفداران زیادی دارد که مرتب پیگیر اخبار و نتایج این تیم هستند و با برد این تیم خوشحال و فخر فروشی می‌کنند و با باخت این تیم نیز ناراحت و دلگیر می‌شوند.

* سودمندی صبا برای مجموعه استان قم

بسیاری از استان‌ها حسرت داشتن تیمی همچون صبای قم را دارند، مسوولان ارشد بسیاری از استان‌ها دنبال چنین فرصتی هستند تا از طریق ورزش نام و اعتبار شهر خود را بر سر زبان‌ها بیاندازند، صبا از جنبه‌های مختلف برای ورزش قم سودمند است و مردم قم این تیم را دوست دارند.

صبا عامل شناساندن تمام ظرفیت‌های استان قم به سراسر کشور و حتی خارج از این مرزها است، چنانکه در دو دوره میزبانی از رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های آسیا این فرصت را برای استان قم فراهم کرد، اما گویا توجهی از سوی مسوولان استان قم به این ظرفیت بسیار خوب نمی‌شود.

صبا سه تیم پایه در لیگ‌های برتر و دسته اول فوتبال ایران دارد و استعداد و فرزندان همین شهروندان قمی در این تیم‌ها عضویت دارند اما ادامه بی‌توجهی‌ها به این تیم و رها کردن آن به حال خود، قطعا منجر به نابودی تیم بزرگسالان و سپس تیم‌های پایه خواهد شد و موجی از نارضایتی قمی‌ها را از مسوولان این استان به دنبال خواهد داشت.

* چشم‌پوشی مسوولان از تاثیرگذاری مثبت صبا در قم

صبا از سالی که نماینده فوتبال استان قم در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران شده، جان تازه‌ای به این رشته پرمخاطب در استان قم داده، تیم‌های پایه صبا زمینه معرفی استعدادهای این رشته به فوتبال کشور را فراهم کرده‌اند، سایر باشگاه‌ها نیز با حضور صبا به کار و فعالیت دلگرم شده‌اند.

مربیان بسیار خوب و با دانشی تربیت شده‌اند، بازیکنان نخبه‌ای از بین استعدادهای فوتبال قم پرورش یافته‌اند و در تیم‌های ملی نماینده قم هستند، در مجموع برند صبا نتایج و دستاوردهای خوبی برای استان قم به دنبال داشته اما هنوز مسوولان قم نمی‌توانند از این ظرفیت عظیم آنچنان که باید و شاید بهره‌برداری کنند.

* بهانه خصوصی‌سازی و عدم پشتیبانی مسوولان قم از صبا

هیچ تیمی در فوتبال ایران نیست که زیر پوشش بخش خصوصی فعالیت کند، اما هنوز برای مردم و رسانه‌ها این سئوال بزرگ در اذهان وجود دارد که چرا مسوولان استان قم مرتب از خصوصی‌سازی صبا صحبت می‌کنند، آقایان کدام تیم در فوتبال ایران را می‌شناسید که بخش خصوصی آن را اداره کند؟ لطفا به ما هم معرفی کنید تا بدانیم.

شاهد ادّعا، مصوبه دیوان عدالت اداری با واگذاری و خصوصی‌سازی تیم‌های بزرگ پایتخت‌نشین یعنی استقلال تهران و پرسپولیس تهران است، ۱۳ تیم دیگر حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران نیز که همگی زیر نظر بخش دولتی هستند، حال سئوال اینجاست که چرا مسوولان استان قم دست از حمایت از صبا برداشته و مرتب می‌گویند این تیم باید به بخش خصوصی واگذار شود.

* تمام تیم‌های لیگ برتری زیر پوشش بخش دولتی

اگر قرار صبا بود به بخش خصوصی واگذار شود باید این اتفاق در سایر تیم‌های لیگ برتری هم رخ می‌داد، آقایان تمام تیم‌ها به بخش دولتی وابسته‌اند و واگذار کردن این ظرفیت عظیم که از جنبه‌های مختلف نظیر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی در کنار ورزش در متن جامعه و کشور تاثیرگذار است، امکان‌پذیر نیست.

* فقر مالی یکی از مهمترین عوامل ناکامی‌های صبا

قرار گرفتن صبای قم در مکان پانزدهم جدول ۱۶ تیمی شانزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور، نگرانی زیادی در بین علاقمندان به این تیم، هواداران و مردم قم ایجاد کرده و اکنون همگان منتظر یک تصمیم مدبرانه و حساب شده از سوی مسوولان استان و باشگاه صبا هستند تا این تیم از پرتگاه سقوط فاصله بگیرد.

البته باید از روی انصاف به این نکته نیز اشاره کرد که مدیریت و کادر فنی فعلی صبا شجاعت به خرج دادند و تیمی را تحویل گرفتند که آخرین تیم بود که برای حضور در شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور بسته شد و به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه مالی، تعداد ۱۵ بازیکن به اجبار از این تیم جدا شدند و صبا به دلیل فقر مالی در جذب بازیکنان مورد نظر و همچنین دیر وارد شدن به تمرینات آماده‌سازی پیش‌فصل نتوانست با شرایط خوبی لیگ را آغاز کند که البته این اتفاقات نیز در ناکامی صبا تاثیر بسیار زیادی دارند.

صبا به خاطر بی‌پولی در ابتدای فصل نتوانست مهره‌های مورد نظر خود را جذب کند و به همین دلیل در بسیاری از پست‌ها با کمبود بازیکن مواجه است، البته این داستان اختصاص به فصل جاری لیگ برتر ندارد و صبا چند سالی است که از سوی مسوولان استان قم و تنها به بهانه خصوصی‌سازی، تقریبا به حال خود رها شده و جدا از بدهی‌هایی که از سال‌های قبل به مربیان و بازیکنان خود دارد، در سال جاری تامین منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق اسپانسرها انجام می‌دهد.

انتهای پیام/ ۱۳۶
https://qomnews.ir/vdcjixex.uqextzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما