چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : 39828
منبع : پایگاه تحلیلی خبری 598

عملکرد وزارت خارجه باعث محکومیت های کشورمان شده است/ آمریکایی ها حقوق بشر را به خوب و بد تقسیم کرده اند

قم نيوز : قم نیوز: خواجه سروی افزود: حتی لازم است موارد نقض حقوق بشر آمریکا و کشورهای دوست آنها نیز احصاء شده و به اطلاع جهانیان رسانده شود.متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما به شکل جدی کار خود را انجام نمی دهد و این باعث شده تا پشت سرهم ما محکوم شویم. تصور بنده این است که وزارت امور خارجه می خواهد نرمش نشان دهد چون فکر می کنند این نرمش جواب می دهد.
عملکرد وزارت خارجه باعث محکومیت های کشورمان شده است/ آمریکایی ها حقوق بشر را به خوب و بد تقسیم کرده اند
به گزارش قم نیوز، حقوق بشر یکی از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق هر انسانی است و در اعلامیه جهانی حقوق بشر به این نکته اشاره شده است که «هیچ‌کس نمی‌بایست مورد شکنجه یا بی­رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد». اما این امر در حالی است که کشوری همچون آمریکا به هیچ یک از مواد ذکر شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر اهمیت نمی دهد.

در همین ارتباط غلامرضا خواجه سروی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون اقدامات ناقض حقوق بشری آمریکا با ما به بحث و گفتگو پرداخته است. هم اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

*علت اینکه آمریکایی ها حقوق بشر را روی ترازوی ثروت و قدرت وزن می کنند چیست و بفرمایید که چرا این کشور با این همه ادعای حقوق بشری کفه ثروت و قدرت را در برابر حقوق بشر ترجیح می دهد؟

دولت آمریکا دولتی است که منافع ملی را ماورای مرزهای خود ترسیم کرده است. با وجودی که حقوق بشر مسئله ای است که بار مثبت دارد اما آمریکایی ها با جاهلیت خود برای اینکه به اهداف و منافع زودگذرشان دست پیدا کنند با استفاده از ابزار قدرت و ثروت تلاش می کنند حقوق بشر را بر مبنای باورهای خود تفسیر کنند. از طرف دیگر این ها در مجامع بین المللی هم نفوذ دارند و سعی می کنند به این واسطه واقعیت این نظام سیاسی در دنیا روشن نشود. اکنون به عینه مشاهده می شود که آمریکایی ها در تجاوز عربستان به یمن صدایشان در نمی آید و جنایت اسرائیلی ها در فلسطین را نادیده می گیرند، این مسائل نشان می دهد که تنها قدرت و ثروت است که برای این افراد اهمیت دارد. آنها برای رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر و افزایش سلطه پذیری خود در دنیا دست به هر کاری می زنند به طوری که قتل و کشتار میلیون­ها انسان بی گناه را نادیده می گیرند و آن وقت مقابل کشورهای دیگر می ایستند و می گویند چرا شما حقوق بشر را رعایت نمی کنید.

*اگر ممکن است به چند نمونه از موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی ها اشاره بفرمایید؟

آمریکایی ها معمولا بحث حقوق بشر را به عنوان ابزاری برای تحت سلطه قرار دادن مردم جهان مطرح و به کار می برند و آنها چون به این مسئله نگاه ابزاری دارند و خود را متعهد به اجرای درست آن نمی دانند، اینگونه دارای برخوردهای فجیع هستند. بنابراین این نگرش ابزاری به حقوق بشر و عدم تعهد نسبت به اجرای درست آن باعث شده تا آنها این مسئله را به عنوان یک اصل نپذیرند و رفتارهای متناقض و حتی ضد بشری از خود بروز دهند. اکنون در خود آمریکا نسبت به سیاه پوستان تبعیض اعمال می شود. طبیعتا جایگاهی که برای ثروتمندان و بزرگان نظام سرمایه داری در این کشور تعریف می شود برای سایر مردم در نظر گرفته نمی شود.از سوی دیگر رفتار هایی که با زندانیان در آمریکا می شود مصداق بارز نقض حقوق بشر است و نمیتوان از کنار آن به سادگی گذر کرد.

برخورد پلیس آمریکا با معترضین و کتک زدن و کشتن آنها و عدم برخورد با پلیس در چنین شرایطی نشان می دهد که این ها نمی توانند به کلی از حقوق بشر حرف بزنند.

آمریکایی ها فقط برای دوستان و هم پیمانان خود حقوق بشر را رعایت می کنند به عنوان مثال اسرائیل مخالفان و دشمنان خود را ترور می کند اما هیچ گاه از سوی آمریکایی ها محکوم نمی شوند. عربستان، مردم یمن را می کشد اما صدایی از آمریکایی ها در نمی آید و این مسئله را محکوم نمی کنند. این ها تضادهایی است که در رفتار آمریکایی ها مشهود است، آنها حتی تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرده اند و این موارد از مصداق های بارز و آشکار نقض حقوق بشر است. ما اصلا تروریسم خوب نداریم، تروریسم، تروریسم است و جز فعل بدی از او صادر نمی شود.

*در بازخوانی جنایات آمریکایی ها که در تضاد کامل با حقوق بشر قرار دارد، می­توانیم به چه موارد دیگری در این خصوص اشاره داشته باشیم؟

در بازخوانی جنایت های آمریکایی ها می توانیم به نابودی هواپیمای مسافربری ایرانی و دادن مدال افتخار به فردی که این کار را انجام داد اشاره کرد. همچنین نباید فراموش کنیم که این کشور به بهانه مقابله با تروریسم جنایت های جنگی گسترده ای را در عراق و افغانستان انجام داده است. ترور دانشمندان هسته ای ما، حمله به طبس، حمایت از صدام برای حمله به ایران و تحمیل جنگ 8 ساله و به راه انداختن کودتای نوژه تنها بخش کوچکی از جنایت هایی است که آمریکایی ها مرتکب شده اند و باید برای این جنایت ها مواخذه شوند.

*چرا دولتمردان ما موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را مورد توجه قرار نمی دهند؟ آیا نباید جمهوری اسلامی برای دفاع از مظلومینی که در آمریکا حقوق شان تضییع می شود، اقدام و تحرکی داشته باشند؟

طبیعتا ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و وزارت خارجه باید به این مسئله واکنش جدی نشان دهند، حتی لازم است موارد نقض حقوق بشر آمریکا و کشورهای دوست آنها نیز احصاء شده و به اطلاع جهانیان رسانده شود.متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما به شکل جدی کار خود را انجام نمی دهد و این باعث شده تا پشت سرهم ما محکوم شویم. تصور بنده این است که وزارت امور خارجه می خواهد نرمش نشان دهد چون فکر می کنند این نرمش جواب می دهد.

* ایران از جمله کشورهایی است که قریب به 17 هزار شهید ترور دارد. در بسیاری از این ترورها دست پنهان دولت آمریکا و حمایت­های آمریکایی آشکار شده است، مانند ترور دانشمندان هسته­ای که مسئولان آمریکایی در صحبت­های خود به طور غیرمستقیم و تلویحی آن را راهکاری برای مقابله با هسته ای شدن ایران می دانستند. حال با این تفاسیر چرا این کشور بازهم در زمینه حقوق بشر ادعا دارد؟ تحلیل شما از این مسئله چیست؟

این کشور همواره خود را در حوزه حقوق بشر مدعی می داند و ادعاهای زیادی دارد. اما این کشور اگر ادعا نکند و اگر مدام در این رابطه دست به تبلیغ نزند، خیلی زود رسوا می شود بنابراین مجبور است تا در هنگام لشکرکشی نظامی و دخالت نظامی در یک کشور از ریشه کنی تروریست سخن بگوید و یا هنگام برخورد با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران اینگونه جلوه دهد که کشور ما به دنبال ساخت سلاح و بمب هسته ای است، اگر این ها را نگوید، نمی تواند هر دخالتی که دلش خواست در کشورهای مختلف انجام دهد. از سوی دیگر مجبور است تا برای اثبات ادعایش در حوزه حقوق بشر از برنامه ای هسته ای ایران ایراد بگیرد و یا در حمله به فلان کشور از برقراری صلح و ریشه کنی تروریسم حرف بزند. اگر این حرف ها را مطرح نکند و یا عملکرد خود را توجیه نکند، نمی تواند اهداف و برنامه های شوم خود را پی بگیرد. این مسائل مثل روز روشن است. آمریکایی که خودش 5200کلاهک هسته‌ای دارد که 2700 عدد از آنها عملیاتی هستنددرمقابل ایران موضع می گیرد و به ترور دانشمندان هسته ای ما دست میزند و جلوی جمهوری اسلامی را به خیال خام خود میگیرد تا بمب و سلاح هسته ای تولید نکند در حالی که کشور ما فقط به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بوده و هست.

*هدف از اینکه پرونده «حقوق بشر در ایران» توسط آمریکایی ها –علی رغم نقض حقوق بشر در آمریکا- همیشه محل بحث بوده ، چیست؟ برای اقدام فعالانه، دولت و دستگاه دیپلماسی بایستی چه اقداماتی انجام دهد؟

پرونده حقوق بشر ایران توسط آمریکایی ها محل بحث بوده چون جمهوری اسلامی مشی عدالت خواهی، استقلال طلبی و آزادی خواهی داشته و همواره بر مبنای روحیه ظلم ستیزی و استکبارستیزی حرکت کرده است و این مسئله خاری در چشم دشمنان ما بوده است. از آنجایی که آمریکایی ها دشمنان درجه یک ما هستند، پس طبعا بیش از هر کشور دیگری نسبت به اقتدار و استقلال و عزت جمهوری اسلامی واکنش نشان می دهند.اکنون هم این حرف و حدیث ها که در رابطه با پرونده حقوق بشر ما مطرح می کنند تنها یک مشت بهانه واهی است. از دشمن نمیتوان انتظار دوستی داشت. دشمن، دشمنی می کند تا بتواند به این وسیله از میزان اقتدار و ابهت جمهوری اسلامی بکاهد در این شرایط وظیفه دستگاه دیپلماسی ما این است که به این قضیه فعال تر ورود پیدا کند و همان طور که پیش از این گفتم دست آمریکایی­ها و دوستان این کشور را که ناقض حقوق بشر هستند را رو کند، در واقع ما در حوزه دیپلماسی باید تمامی موارد نقض حقوق بشر را از سوی این کشور ها احصاء کرده و بعد در رسانه­ ها بولد و برجسته کنیم تا همه کشورهای جهان متوجه این امر باشند که چه کشوری به معنای واقعی کلمه ناقض حقوق بشر است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjooet.uqeh8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما