يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 42103
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

توسعه فضاهاي درماني موجود مغاير قانون است

قم نيوز : قم نیوز: سرپرست معماري و شهرسازي شهرداري قم گفت: مديران دانشگاه علوم پزشكي بجاي حل مشكل درمان و رعايت ضوابط شهري در خصوص توسعه فضاهاي درماني سعي در پاك كردن صورت مساله و فرافكني دارند.
توسعه فضاهاي درماني موجود مغاير قانون است
به گزارش قم نيوز، غلامرضا جانقربان با اشاره به خبر منتشر شده از قول معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي قم در خصوص عدم صدور پروانه ساخت اورژانس بيمارستان كامكار از سوي شهرداري قم، با بيان اينكه براي هر مجموعه وظايفي در قانون مشخص شده است، اظهار كرد: حوزه معماري و شهرسازي شهرداري همچون حوزه درمان دانشگاه علوم پزشكي وظايفي قانوني دارد كه بايد طبق همان در شهر عمل كند.

وي با بيان اينكه طرح‌هاي توسعه شهري براساس جمعيت براي افق ۱۰ تا ۱۵ ساله تعريف مي‌شود، گفت: كليه نيازهاي خدماتي از قبيل مسكوني، تجاري، درماني و... در ۱۸ سرفصل در اين طرح‌ها پيش بيني و نيازهاي هر حوزه نيز تعريف شده است.

سرپرست معماري و شهرسازي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه كاربري‌هاي درماني شهر طي نامه‌اي به دانشگاه علوم پزشكي قم براي تملك و طي مراحل قانوني اعلام شده است، خاطرنشان كرد: كاربري‌هاي خدماتي درماني در زيرگروه‌هاي محله‌اي، منطقه‌اي و شهري تعريف شده كه سطح اشغال هركدام برابر عرصه حداكثر ۴۰ درصد مصوب شده و باقي فضا به عنوان راه‌هاي دسترسي و فضاي سبز پيش بيني شده است.

وي بيان كرد: در رويكرد مديريت جديد دانشگاه علوم پزشكي بجاي توسعه فضاهاي درماني طبق طرح تفصيلي كه با پراكنش جمعيتي، منطقه‌اي و محلي تعريف شده و از جابجايي جمعيت به سمت مركز شهر جلوگيري كرده، گسترش فضاهاي موجود در دستور كار قرار گرفته است.

جانقربان با بيان اينكه توسعه بيش از پيش بيمارستان‌هاي شهيد بهشتي، كامكار و نكويي با قوانين و ضوابط شهري مغايرت دارد، خاطرنشان كرد: بيمارستان كامكار با وسعت ۱۲ هزار متر مربع عرصه در هسته مركزي شهر در سال‌هاي اخير گسترش زيادي داشته و بيش از ۶۵ درصد اشغال فضا داشته و فضاي سبز و عمومي و راه‌هاي دسترسي آن به فضاهاي درماني تبديل شده است.

وي افزود: متاسفانه فضاي باز موجود نيز به صورت پراكنده داراي فضاي سبز بوده و عموماً راه‌هاي دسترسي را شامل مي‌شود.

سرپرست معماري و شهرسازي شهرداري قم با بيان اينكه در حال حاضر ۱۵ درصد از فضاي باز موجود در بيمارستان كامكار داراي پوشش گياهي است، افزود: در اين قسمت درختان با عمر بين ۱۰ تا ۳۰ سال وجود دارد و درخواست دانشگاه علوم پزشكي براي احداث بناي اورژانس در عرصه ۶۰۰ متر مربع و تراكم طبقات ۳ هزار مترمربع بوده كه در صورت موافقت با اين درخواست ۷۰ درصد عرصه موجود بيمارستان تبديل به بنا مي‌شد و اين امر مغاير با ضوابط و سياست‌هاي شهري است.

وي با اشاره به تعامل شهرداري و دانشگاه علوم پزشكي قم گفت: اين درخواست به دليل مغايرت با ضوابط و مصوبات كميسيون ماده پنج و تخريب درختان ۱۰ تا ۳۰ ساله مورد مخالفت قرار گرفته است.

جانقربان با تاكيد بر اينكه مديران دانشگاه علوم پزشكي بجاي حل مشكل و رعايت ضوابط شهري سعي در پاك كردن صورت مساله و فرافكني دارند، تصريح كرد: شهرداري در بحث توسعه بيمارستان شهيد بهشتي و نكويي همكاري بسيار خوبي با مجموعه علوم پزشكي داشته است.

وي با تاكيد بر اينكه هر مدير بايد در حوزه وظايف و دايره عملكرد خود اظهار نظر كند، گفت: ضعف مديريت و كمبود اعتبارات دانشگاه علوم پزشكي ارتباطي با شهرداري نداشته و اين مجموعه مطابق قوانين و مقررات عمل مي‌كند.

سرپرست معماري و شهرسازي شهرداري قم با اشاره به اظهارنظر معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي قم در خصوص برگزاري مناقصه و انتخاب پيمانكار احداث اورژانس بيمارستان كامكار خاطرنشان كرد: هيچ مجموعه‌اي مجاز نيست قبل از دريافت مجوز و كسب مصوبات لازم از كميسيون ماده پنج اقدام به برگزاري مناقصه و انتخاب پيمانكار كند و اقدام دانشگاه علوم پزشكي در اين زمينه نوعي بي تدبيري بوده است.

وي با بيان اينكه از طرف ديگر امكان انتقال درختان موجود در فضاي باز بيمارستان كامكار وجود ندارد، افزود: اغلب درختان موجود در اين بيمارستان سوزني برگ و بالاي ۲۰ سال سن دارند و امكان روت‌بال آن‌ها وجود ندارد.

جانقربان گفت: شهرداري قم آمادگي دارد پروانه ساخت فضاهايي كه داراي كاربري درماني در شهر هستند در صورت تملك به سرعت صادر كند تا بهداشت و درمان استان دچار مشكل نشود.

وي با تاكيد بر ضرورت ايجاد محوطه باز و فضاي سبز در بيمارستان‌هاي شهر گفت: متاسفانه اكثر فضاهاي باز بيمارستان‌هاي شهر به بنا تبديل شده در حالي كه امكان پخش فضاهاي بيمارستاني در مناطق مختلف شهر و تمركز زدايي وجود داشته است.

سرپرست معماري و شهرسازي شهرداري قم بيان كرد: بيماران در فضاهاي درماني نيازمند فضاي سبز و فضاي باز كافي هستند و بر همين اساس قوانين و مقررات شهري شكل گرفته است و اميدواريم مديران علوم پزشكي هم به اين مساله توجه داشته و براساس آن عمل كنند تا بتوان مشكلات بهداشت و درمان استان را همراه با رعايت ضوابط، قوانين و مقررات برطرف كرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjtvex.uqe8yzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما