شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 39701
در گفت‌وگو با دکتر محمد حضوری مطرح شد

آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند روزه بگیرند؟/ توصیه‌هایی برای روزه‌داری دیابتی‌ها

قم نيوز : قم نیوز: روزه داری در روزهای گرم تابستان مخصوصا برای افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت هستند قطعا سخت تر از افراد عادی است در این خصوص با دکتر محمد حضوری دارای دکترای تخصصی علوم تغذیه و عضو هیئت علمی گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم به گفت‌وگو نشسته ایم.
آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند روزه بگیرند؟/ توصیه‌هایی برای روزه‌داری دیابتی‌ها
به گزارش قم نیوز،رمضان ماه میهمانی خدا، ماه نزول قران و ماه برکت است. رمضان که از راه می رسد قلب مومنان در دریای رحمت الهی غوطه ور شده، دلهای پاک ندای رحمانیتش را می شنوند و لبیک گویان به شوق وصالش بال و پر می گشایند. در این ماه که همه از خوان نعمت روزی بر می گزینند هستند افرادی که به دلیل وجود برخی بیماریها توان روزه داری ندارند و یا در شرایطی دشوار به فضیلت صیام در رمضان دست پیدا می کنند.

روزه داری در روزهای گرم تابستان مخصوصا برای افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت هستند قطعا سخت تر از افراد عادی است. در حالی که شاید برخی دیابت را شرط لازم برای ممانعت از روزه داری تصور کنند اما متخصصان معتقدند در صورت کنترل قند خون این افراد هم می توانند روزه دار باشند.

دکتر محمد حضوری دارای دکترای تخصصی علوم تغذیه و عضو هیئت علمی گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم است. در کارنامه وی سابقه نگارش و مشارکت در بیش از ۱۵ مقاله علمی و پژوهشی دیده می شود با وی در خصوص توانایی روزه داری توسط مبتلایان به دیابت گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

از نظر علمی افرادی که مبتلا به دیابت هستند می توانند در ماه مبارک رمضان روزه دار باشند یا خیر؟
مطالعات نشان می دهد در صورتی که شاخص های کنترل دیابت در این افراد نرمال است می توانند روزه بگیرند. به طور مثال این افراد باید قند خون کنترل شده داشته باشند، انسولین مصرف نکنند، قند ناشتا و دوساعته آنها نیز کنترل باشد و در این صورت روزه داری برای آنها مانعی ندارد. حتی روزه داری معمول می تواند به این افراد کمک کند در صورتی که توصیه های غذایی را رعایت و مصرف دارو آنها نیز قبل از ماه رمضان کنترل شده باشد.

ولی اگر فرد قند ناشتای بالای ۲۰۰ داشته باشد و یا تحت درمان با انسولین بوده و یا قند کنترل نشده داشته باشد و قند دو ساعته وی بالا باشد، در این شرایط بهتر است که این فرد روزه نگیرد و یا حتما قبل از آن با متخصص غدد خود هماهنگ کند و از وی اجازه بگیرد. در این افراد به هیچ عنوان نباید خودسرانه روزه گرفته شود.

با این وجود اگر قند این شخص کنترل شود و مجوز از متخصص غدد داشته باشد می تواند روزه داری نرمالی داشته باشد و حتی این روزه داری می تواند به کنترل قند خون وی کمک کند.

شنیده می شود اشخاصی که از انسولین استفاده می کنند نباید روزه بگیرند. این مطلب صحت دارد یا خیر؟
کسانی که انسولین مصرف می کنند اگر تنها در وعده صبح و شب انسولین می گیرند با مشورت متخصص غدد و یکسری ملاحظات می توانند روزه بگیرند اما در صورتی که در وعده ظهر مصرف انسولین دارند نمی توانند روزه داری کنند. با این وجود بهترین فرد برای تایید و رد توان روزه داری این افراد متخصص غدد است.

چه توصیه هایی به افراد دیابتی که در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند دارید؟
یک فرد دیابتی باید از غذاهایی که قند ساده دارد تا حد امکان استفاده نکند مگر اینکه افت قند داشته باشد. در وعده سحری باید از غذاهایی که دیر هضم و جذب می شوند و فیبر زیاد دارند استفاده کند. مصرف نوشیدنی های شیرین به آنها توصیه نمی شود. اگر به همه افراد می گویم که در وعده سحری سبزی میل کنند برای افراد دیابتی این موضوع اهمیت دو چندان دارد، دیابتی ها حتما باید ازسبزی در وعده سحر استفاده کنند. برای این افراد به عنوان یک پروتکل درمانی باید حتما سبزی مصرف شود.

از طرفی با توجه به اینکه افراد موقع افطار دچار افت قند خون می شوند تمایل به مواد قندی مانند آبمیوه و شیرینی‌جات در آنها بیشتر می شود. دیابتی ها باید مراقب باشند از این نوع قندهای ساده در وعده افطار استفاده نکنند.

آیا ممکن است فرد مبتلا به دیابت در طول روز مجبور به شکستن روزه شود؟
یکی از کارهایی که افراد روزه دار به ویژه مبتلایان به دیابت باید در طول روز انجام دهند ثبت منظم قند خون است. اگر قند خون آنها به زیر از ۷۰ میلی گرم رسید باید روزه را بشکنند.

بهتر از مبتلایان به دیابت از چه مواد غذایی در وعده های افطار و سحر استفاده کنند؟
رعایت تنوع غذایی در طول ماه رمضان خیلی مهم است چون ما برخی غذاها را در این ماه استفاده نمی کنیم، تحقیقات نشان می دهد روزه داران در این ماه سبزی و لبنیات کمتری استفاده می کنند در صورتی که می دانیم سبزی و لبنیات از اصلی ترین ترکیبات غذایی برای سلامتی روزه داران است.

روزه داران باید مصرف سبزی ها را بیشتر کنند که می تواند به صورت مصرف سبزی خشک، تازه و یا ترکیب با غذا باشد که به کنترل قند خون کمک می کند.

چه توصیه ای برای برنامه غذایی در وعده افطار و سحر مبتلایان به دیابت دارید؟
افراد مبتلا به دیابت باید دقت کنند که وعده افطار و سحر آنها خیلی سنگین نباشد. میان وعده هایی که برای افراد عادی می دهیم برای دیابتی ها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. این افراد باید به جای یک وعده افطار سنگین که ممکن است با شام ترکیب شده باشد، افطار سبک و وعده شام گونه پس از آن و میان وعده اندکی هم برای پیش از خواب استفاده کنند تا کنترل قند خون آنها آسانتر باشد.

با توجه به اینکه روزه داری در فصل تابستان دشوارتر است افراد مبتلا به دیابت چگونه می توانند روزه داری بهتری داشته باشند؟
در ماه های گرم سال و روزه داری در تابستان که بیش از ۱۶ ساعت روزه داری به طول می انجامد کار افراد دیابتی با سختی بیشتری همراه است. توصیه می شود در محیط های باز نروند، استراحت میان روز داشته باشند و در هوای گرم حاضر نشوند تا روزه داری آسان تری داشته باشند.

و توصیه نهایی به این روزه داران؟
تاکید می کنم از مصرف شیرینیجات به صورت جدی پرهیز کنند و ما را هم از دعای خیر خود محروم نکنند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcjvaet.uqehyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما